The Glazers.

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Ref. Andy Cole sin nylige kommentar om at United ikkje har noko å lokke topp spillere med lengre, ergo blir de dyrere.

Andy Cole er spot on! Dette i tillegg Ed sin oppførsel i overgangsmarkedet for eit par sesonger siden, gjer det tilnærma umulig å kjøpe topp spillere.

Kva skal United lokke med? Ikkje har United penger, ikkje vinner vi noko. Kvifor i alle dager skal Haaland komme til oss?
Dersom filosofien skal være at vi kun vil ha spillere som vil til OSS, so spiller vi snart i OBOS ligaen.

Glazers kjører oss fullstendig i grøfta.

Boikott!!
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4790

Tipper det finnes en og annen topp fotballspiller som lar seg lokke av å spille for en av verdens største klubber, og lønn på 3 millioner (kroner) i uka, samt uendelig mye mer medie-eksponering enn de kan håpe om i nesten hvilken som helst annen klubb i verden (noen elsker tross alt å skrive piss på instagram osv).

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Pangaea wrote: 05 Mar 2021, 10:02 Tipper det finnes en og annen topp fotballspiller som lar seg lokke av å spille for en av verdens største klubber, og lønn på 3 millioner (kroner) i uka, samt uendelig mye mer medie-eksponering enn de kan håpe om i nesten hvilken som helst annen klubb i verden (noen elsker tross alt å skrive piss på instagram osv).
Nylige erfaringer viser vel det motsatte.
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Vi er nok garantert attraktive for spillere fortsatt, men konkurransen har vi nok tapt, spesielt i forhold til den dominerende sportslige posisjonen man hadde tidligere.

Mange faktorer, bortskjemte fine fruer som nekter å bo i Manchester osv...
LUHG!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Tro, håp og kjærligheit (+tolmodigheit)

Eg er jo sjølvsagt nødt til å komme med min daglige, eller i hvertfall ukentlige rant.

Manchester United, Arc Teryx og Totota.
Det er de eg kjem på i farta.
Lista er lang.

Og kapitalister som ødelegger de.

Eg har alltid være supportere av desse. Nokre meir enn andre sjølvsagt.

Men United, Arc Teryx og Toyota stod for bunnsolid kvalitet (stort sett) uten å gå med på premisser.

Eg trur tanken var god i utgangspunktet.
So kom kapitalistane.

De skulle tjene raske penger.

Framleis trur eg at desse har bunnsolid kvalitet.
Men det er ikkje sant lenger.

Arc Teryx blir produsert i Kina, Peugeot, Citroen leverer samme bilane, og United sine eigara er uten sportslige ambisjoner.

Men tro, håp og kjærligheit gjer at eg framleis holder desse som favoritter.
Men fundamentet er ødelagt.

Kor mange nye fans får United for tida? Relativt.
Ødelagt av Glazers.

Boikott!
post liked by: Blodfink

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Mange av oss, kanskje de fleste, meiner at Glazers er nokon blodsugende igler som burde ha vært borte ifra klubben våres for lenge siden.

Og so snakkes og skrives det om at det ikke hjelper å protestere. Og det er kanskje sant. Kanskje ikkje. Men Supporterklubben, den norske, kvifor fokuserer ikkje de på å organisere protester? De ville ha blitt høyrt.
Bukken og havresekken?
Feigt?
post liked by: Estarriol
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

Otac wrote: 05 Mar 2021, 20:07 Men Supporterklubben, den norske, kvifor fokuserer ikkje de på å organisere protester?
To grunner tipper jeg er:

1: Supporterklubben har vel et ganske godt forhold til Mufc.
Har lest flere ganger hvor feks L.M. Olsen eller B. Valen har fått slippe inn på Carrington.
Som de eneste for å intervjue spillere og andre.
De kan lage eksklusive saker.
Vil de miste disse godene?
Jeg personlig setter enorm pris på dybdesakene til Valen, og de historiske artiklene til Olsen.
Disse eksklusive sakene ville ikke vært mulig uten kontaktene i Manchester/England.
De/vi er en offisiell supporterklubb.
En offisiell supporterklubb fortsetter ikke å være offisiell ved organisert protest.

2: Den Skandinaviske supporterklubben har mange medlemmer.
Men har en ganske liten administrasjon.
De har ikke all verdens med ressurser.
post liked by: messilingard, Belfastboy, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

De har latt seg kjøpe og er feige med andre ord?
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

Det tviler jeg på.
Skal de ødelegge et 40 års nærmest unikt forhold til Mufc for noe som trolig ikke vil hjelpe stort?

Forslag til deg.
Be supporterklubben lage en poll på det.
Så ser vi hva de 40.000 medlemmene mener.
post liked by: Belfastboy, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Otac wrote: 05 Mar 2021, 21:29 De har latt seg kjøpe og er feige med andre ord?
De har status som offisiell supporterklubb. Vil tro dette medfører visse kjøreregler, til gjengjeld får de ikke tilgang bare på spillere og trenere, men også til flere hundre plasser på Old Trafford hver kamp. Dette kommer selvsagt medlemmene til gode, og gjør dem også i stand til å lage journalistikk som er interessant for skandinaviske supportere.

Så nei, United.no er ikke et 100 prosent uavhengig medium. Samtidig er det jo ganske uredelig å framstille dem som om de mener at alt i klubben som rosenrødt og ikke tør være kritiske. Da har du ikke lest artiklene de lager, det er da liten tvil om hva redaksjonen mener om eierskapet. Men det er et langt sted derfra til at de kan være et rent kampanjenettsted mot Glazers og direkte motarbeide klubben de samarbeider med.

Det er helt fair å ville distansere seg fra alt og alle som samarbeider med Manchester United, og alle står fritt til å starte en helt uavhengig organisasjon eller et nettsted/fan channel med en helt annen redaksjonell linje.

De siste par årene har det vokst fram en slags alternativ "kult" blant en del supportere på Twitter, som gjemmer seg bak green&gold og LUHG-slagordet, men som bruker all energi på å idiotforklare Solskjær og hylle Mourinho. Det har utviklet seg dit at LUHG = #oleout. Dette mislikes sterkt av majoriteten blant den jevne supporter i Manchester, og fører til at mange nå distanserer seg fra "bevegelsen".
post liked by: Belfastboy, Buchan, Pink Final

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Det blir jo som å stikke hodene sanden å late som om at det ikkje er eit problem.

Rein feigheit. Og ikkje til beste for klubben på lang sikt.

Det blir sagt her inne at det ikkje er hjelp i å ta eit personleg standpunkt. Man blir bare ein dråpe i havet. Kva då når supporterklubben ikkje vil ta eit ordentlig standpunkt? Er ikkje det feigheit?

Av kjærligheit til klubben, ikkje ignoranse for kva som skjer.



Klubben blir utarma og forfaller og vi later som ingenting. Nesten ingenting i hvertfall.

Hinsides.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

Tipper mange hadde blitt ganske fortvilet om supporterklubben hadde ødelagt forholdet til Mufc.

Hvorfor organiserer du ikke noe selv?
Spør supporterklubben om å få skrive et leserbrev.
Der du oppgir en plattform alle som vil protestere kan forenes på.

Veldig mange av oss er lei Glazer’s.
Men vi (jeg) er ikke så villige til å gjøre noe selv.
Lettest å kritisere andre for at de ikke gjør noe.
post liked by: Belfastboy, messilingard, Ryder, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Dette er et evig problem, i mange deler av samfunnet, jeg forstår godt @Otac , men det er bare ikke mulig å få med seg fans som mener seg fanget i dilemmaer. Jeg forstår den siden også.

Man får ikke gjort så mye mer enn å ta sine egne valg i dette er jeg redd.
post liked by: Pangaea, Buchan
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Otac wrote: 06 Mar 2021, 13:01 Det blir jo som å stikke hodene sanden å late som om at det ikkje er eit problem.

Rein feigheit. Og ikkje til beste for klubben på lang sikt.

Det blir sagt her inne at det ikkje er hjelp i å ta eit personleg standpunkt. Man blir bare ein dråpe i havet. Kva då når supporterklubben ikkje vil ta eit ordentlig standpunkt? Er ikkje det feigheit?

Av kjærligheit til klubben, ikkje ignoranse for kva som skjer.

Klubben blir utarma og forfaller og vi later som ingenting. Nesten ingenting i hvertfall.

Hinsides.
Klubben skal etter beste evne ta hensyn til hele medlemsmassen, og vi må jo bare innse at det er delte meninger der ute. De fleste er nok enige om at vi kunne hatt bedre eiere - men det er stor uenighet både når det gjelder HVOR ille de er (generell vekst i klubbens inntekter, United bruker fortsatt mer penger enn de fleste på overganger/lønninger osv), hva som er det beste eller mest realistiske alternativet til Glazers (Saudi-sportsvaskere?), og hva som vil være den beste og mest effektive aksjonsformen. Illustrert gjennom at det har vist seg bortimot umulig å samle en effektiv, felles front etter 2010:

https://www.united.no/andy-mitten/derfo ... protesten/

Om en ser på historien til Glazers-protestene, virker det dessverre såpass enkelt som at de blusser opp når laget gjør det dårlig, og stilner når laget gjør det bedre. Får vi en transfertarget er det stille, om vi misser på førstevalget er det Glazers out. Vi skal ikke undervurdere at utrolig mange bruker fotballen som fristed, og ikke orker å forholde seg til strukturer, eierskap, business, politikk og alt utenfor banen. Så lenge laget gir oss nok å glede oss over på banen, er alt utenfor til å svelge, mens eierne blir første og største skyteskive når ting ikke går bra.
Mange bryr seg ikke, noen har gitt opp håpet, andre biter tenna sammen og holder ut. Så kan vi sitte og si at det er apatisk og feigt, men det er jo beviselig sant. Mange opplever at de får et valg mellom enten å støtte laget eller protestere mot eierne, og velger da det første.


Jeg ser det blir trukket paralleller til klimaspørsmålet av andre her, og det er et godt poeng - begge veier! Ja, alle må gjøre sitt og alle monner drar. Samtidig ligger det store problemet langt over hodet på enkeltmennesker og den enkelte forbruker. Hovedproblemet ligger i systemet, storkapitalen og de maktstrukturene som tillater Glazers og lignende igler å ture fram som de gjør. Man kan godt sitte og gi folk både kjøttskam, flyskam og supporterskam, men det er ikke DER hovedproblemet ligger.

Personlig tror jeg toget gikk i 2010, da protestene var på sitt mest intense men likevel ikke fikk noen konsekvenser. Når ikke engang reds i Manchester, som kjenner hverandre, klarer å organisere en halvslapp protest fordi de ikke er enige seg imellom, hvordan kan en supporterklubb med 40 000 medlemmer kunne påberope seg å snakke for alle? Ingen større supporterklubber/-organisasjoner, selv ikke de uavhengige i Manchester og England, oppfordrer for eksempel til boikott så vidt jeg vet.
United.no/supporterklubben skal informere og gi medlemmene bakgrunn og kunnskap nok til å ta sine egne valg, og det synes jeg de gjør. Eller mener du de har feid ting under teppet, i så fall hva?
post liked by: Buchan, Pink Final, Blodfink

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Ryder wrote: 08 Mar 2021, 10:24 Om en ser på historien til Glazers-protestene, virker det dessverre såpass enkelt som at de blusser opp når laget gjør det dårlig, og stilner når laget gjør det bedre. Får vi en transfertarget er det stille, om vi misser på førstevalget er det Glazers out.
Det var ein fint og grundig og saklig innlegg!
Takk for det.

Nok er nok kanskje?
Når man ser på resultatene rundt 2010 so er det vanskeleg å argumentere for dårlig sportslig suksess.
Det er det ikkje lengre.

Og eg trur at forventningane og krava fra oss supportere sakte men sikkert blir lavere etterkvart som resultatene uteblir.
No er vi på ein måte fornøgd med eit par semifinaler i lokale cupper, topp fire og eit andre hyllekjøp. Seriøst altso, det er der forventningane ligger.

De sportslige resultata som United har hatt siste åra er ein vits. Og blir på ein måte eit hån når vi veit at klubben går som det griner økonomisk.

Men man blir matt da, etter mange år med nytteløs motstand. Klart man blir det.
So gidder man ikkje meir.

For min del so synest eg at nok er nok.
No KAN ikkje Ed og Glazers lure oss lenger!

Ed:
"Late is the hour in which this conjurer chooses to appear. Lathspell I name him. Ill news is an ill guest."
—Gríma Wormtongue to Gandalf, in The Two Towers
Post Reply