The Glazers.

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Deleted User 108

Jada @Otac
Men du begynte noen år for sent. Noen av oss prøvde å gjøre ting før de tok over. Var et tema hver gang jeg var i Manchester. Vi gikk i protesttog og alt mulig, men beklager jeg er ikke i nærheten av å være så flink som deg. Jeg prøvde for 15-17 år siden. Skal bli spennende å se om det du gjør hjelper mer enn det jeg har gjort fram til nå.
post liked by: Ryder, Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Otac wrote: 23 Oct 2020, 12:41 Eg gjer i det minste noko med det, det eg kan, og enkelte av dere ikkje.
Store ord og ingen bevis er en trend vi ser i presidentdebatter. Jeg, og muligens også noen andre, ser helst at du begrunner påstandene dine. I alle fall når du setter oss andre i et slikt lys.
post liked by: Ryder
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Noen av oss var også betalende medlemmer i Shareholders United (senere Manchester United Supporters' Trust/MUST), som hadde som mål å eie 30 prosent av aksjene i United.

https://www.united.no/nyhetsarkiv/unite ... -pa-spill/
(artikkelen er fra 2004/2005)

Det gikk dessverre aldri, men ikke kom å si at ingen har prøvd å gjøre noe.
post liked by: Pink Final

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Reflekter litt over at dere følte dere truffet da.

Flott at enkelte av dere har prøvd då. Til og med gått i tog..

Ikkje gje opp!

Deleted User 108

Vanskelig å ikke føle seg truffet når du kommer med beskyldninger og opphever deg som en supporterGud. Men unnskylder deg med at du sannsynligvis er ung og ikke opplevd motgang med United før etter Sir Alex sin tid. Vi som har levd noen år lenger vi vet hva vi snakker om vi også, ikke bare du.
post liked by: Ryder, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Synes det er litt unødvendig å komme med slike kritikker @Otac. Alle ønsker Glazers bort, og det er ikke en slags konkurranse om å være "beste" fan eller ikke.

I dagens verden ser vi vesentlig større press for å endre politikk enn hva som hadde vært tilfelle selv om alle sluttet å gå på kamp eller kjøpe drakter. Likevel har det meget liten eller ingen innflytelse på den reelle politikken eller samfunnsstrukturen. Og som nevnt tidligere er Manchester United i realiteten et diktatur når det kommer til bestemmelser. Å påvirke hva Glazers gjør utenfra er sannsynligvis meget, meget vanskelig. At vi i Norge ikke reiser på kamp eller kjøper drakter er det ingen som engang merker. Samme om noen av oss melder oss ut av Supporterklubben som en slags protest. Det er jo det som gjør hele situasjonen så forferdelig frustrerende.

Mange tenker nok også at boikott osv bare skader klubben (og seg selv) og ikke nødvendigvis Glazers. Med mindre sportslige resultater blir vesentlig dårligere, så vil neppe markedsverdien til United synke særlig mye, og det er dét som avgjør om Glazers kanskje vil selge eller ikke. Når strømmen av penger begynner å skrympe inn. Og likevel, hvordan skal de klare å få tak i en bedre melkeku enn United? Det klarer de ikke. Så de kan bare holde på. Og som Pink Final helt korrekt sier, så er det ingen garanti for at nye eiere ikke er enda verre. Skal ganske mye til, men det er mulig.

Kanskje dette ble litt "all over the place", men jeg prøver å lufte noen tanker og hindre splittelse. Vi er alle på samme "lag" her, vi ønsker det beste for United, men er usikre på hva som er beste måten framover. Det er grusomt å være så maktesløse :(

(Som nevnt noen ganger har ikke jeg brukt penger på klubben siden 2005, men jeg har dessverre ingen illusjoner om at det har noe å si. Det hjelper litt for min egen del, å vite at jeg gjør en liten demonstrasjon, men det har nok dessverre null og nada å si. Er også medlem i MUST osv, og har tidvis vært ganske oppgitt av hva som kommer derfra, men det er en annen sak.)
post liked by: Ryder, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Bra oppsummert, @Pangaea.

Andy Mitten skriver jo her om hvorfor den varslede protesten i vinter ble mislykket:
https://www.united.no/andy-mitten/derfo ... protesten/

Sammensatt bilde, med motsetninger mellom fans osv. Noe som for så vidt illustreres i denne tråden - vi vil alle det samme men er uenige om hva som er effektivt, hva som er alternativer osv.
Drasdo i MUST har vel sagt noe sånn som at protester er vel og bra, men egentlig meningsløse så sant supporterne ikke har et konkret og realistisk alternativ å jobbe sammen opp mot. Hvis ikke, kan vi gå fra asken til ilden.
Last edited by Ryder on 23 Oct 2020, 13:45, edited 1 time in total.
post liked by: Pangaea, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Som addendum, en ting jeg tror hadde hjulpet, er om bedrifter/sponsorer hadde begynt å boikotte klubben eller presse på for endringer. Men hvorfor skulle de gjøre det? De er med på pengegaloppen og tjener indirekte på assosiasjonen med klubben. Men om pengestrømmen skrympet inn fra den kilden, så hade det blitt et helt annet press på Glazers for å selge seg ut. Med tanke på inntektsfordelingen i United, der de er mer avhengige av sponsorer enn av billetter, så hadde dette vært ganske så effektivt. Men at dette skal skje har jeg heller ikke særlig stor tro på for å si det pent.
post liked by: Pink Final

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Litt av problemet er at de fleste tenker og agerer ihht at neida, mitt bidrag i denne kampen er ubetydeleg, derfor gjør eg ingenting.

Det går sikkert over av seg sjølv..

Eg er rimeleg sikker på, uten å kunne dokumentere det, at Woodward mot slutten av eit overgangsvindauge prøver so godt han kan å ta tampen på supporterane mtp å komme unna med eit miiiiiinimum av kjøp, men heller ikkje so lite at supporterer raaaaser. Altså, uten å bikke supporterane over kanten for kva de kan tåle.
Der er han god.

Vi må no raaaaase og stenge lommeboka fullstendig!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Ryder wrote: 23 Oct 2020, 11:02 Feil. Den eneste forskjellen er at resultatene begynte å dale. Pengebruken var relativt lav allerede fra 2005, husk Fergusons faste sitat "no value in the market" (særlig). Ferguson sa ingen ting om eierne ettersom han spilte en svært sentral rolle i at det hele tatt ble mulig for Glazers å kjøpe United.

De største anti-Glazer-protestene skjedde under SAF, i 2010 (vinteren etter vi hadde signert Michael Owen, Antonio Valencia og Gabriel Obertan), da hele stadion var fylt av green&gold. Ikke vært i nærheten siden.
Viktig poeng! Kan ta med David Gill også. "Uniteds egne menn" solgte seg til Glazers. Ferguson og Gill har sluppet unna mye kritikk fordi mye annet gikk bra under deres tid. Men som jeg har skrevet mye om før, sjekk overgangene under Ferguson utover 2000-tallet, mye rart, og et av vinduene nevner du her.
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16754

@Otac.
Jeg tror vi ALLE er enige med deg angående Glazer’s.
Bare et lite vink herfra fra venstrevingen ;) - ikke tillegg oss andre dårlige motiver.
Ellers enig i mye av hva du skriver
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Du/dere skal bare se at denne pandemien til slutt er den som tar knekken på Glazers Unitedforhold...sånn det ser ut nå så vil idrettsarrangement Europa over bli skadelidende av dette. Jeg spår at publikum vil bli borte fra arrangement hele denne sesongen. Vil like å se den statslederen/regjering som først lemper på tiltakene vedrørende smittevern...satser på 1 år til jeg med tiltak...da renner pengene ut og "ingen" kommer inn...og Glazers forsvinner. Dere leste det først her :-)
post liked by: Pink Final, Pangaea
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Blodfink wrote: 23 Oct 2020, 15:28 Viktig poeng! Kan ta med David Gill også. "Uniteds egne menn" solgte seg til Glazers. Ferguson og Gill har sluppet unna mye kritikk fordi mye annet gikk bra under deres tid.
Gill forstår jeg, men synes det er vanskelig å kritisere Ferguson for mye. Det blir i så fall mer indirekte pga alt rabalderet med den forbanna hesten, og at eierne den gangen solgte. Som sagt tror jeg han overvurderte egen posisjon litt den gangen, og tørte ikke å utfordre på nærheten samme måte seinere, som jeg tror er noe av grunnen til at han ikke direkte kritiserte Glazers. Nå holder han seg egentlig bare i bakgrunnen på alle måter (prøver å lære fra når Busby ga seg), og er jo fortsatt ansatt/i systemet, så kan vel ikke forvente kritikk nå heller. Skulle gjerne ha sett det, men forventer det ikke.

Til slutt synes jeg uansett det blir mest riktig å legge skylden for det som har skjedd på de som tok over med onde hensikter, lesset en gigantisk gjeld på klubben, og har utnyttet den på brutalt vis hvert eneste år i 15 år etterpå. Dårlige ting Gill og ev andre gjorde, blir som en svak skygge i forhold.

Kanskje en annen eierskapsform hadde beskyttet klubben bedre, men det er så mange andre klubber som blir kjøpt opp også, så det er jeg ikke sikker på. Kan også se høyere i systemet, til FA og den britiske regjeringen. Det er ikke tilfeldig at så mange oppkjøp skjer i England, og ikke andre steder. Fotball er gjennom-kommersialisert og -kapitalistisk, og det har en del negative sider. Ikke minst for match-going-fans der borte.
Vidar Dale Fjeld wrote: 23 Oct 2020, 18:46 Du/dere skal bare se at denne pandemien til slutt er den som tar knekken på Glazers Unitedforhold...
Har tenkt det samme, og håper du har rett. Det kan ta lenge enda før det kommer folk på stadion, og det blir vertfall ikke fullt hus på lenge, kanskje ikke i løpet av sesongen. Veldig mye kommer an på hvordan smittetallene utvikler seg i England og Europa mer generelt framover, og om det kommer en vaksine, og om de(n) vaksinen(e) er effektiv. Mye usikkerhet foreløpig.

Vi får opprette en sak på spleis eller noe slikt, så slår vi hodene sammen og kjøper klubben!! :D Noen av dere som har en milliard eller 5 i madrassen?
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Pangaea wrote: 23 Oct 2020, 22:31 Kanskje en annen eierskapsform hadde beskyttet klubben bedre, men det er så mange andre klubber som blir kjøpt opp også, så det er jeg ikke sikker på. Kan også se høyere i systemet, til FA og den britiske regjeringen. Det er ikke tilfeldig at så mange oppkjøp skjer i England, og ikke andre steder. Fotball er gjennom-kommersialisert og -kapitalistisk, og det har en del negative sider. Ikke minst for match-going-fans der borte.
Støtter dette, City of London styrer det meste, må ikke forveksles med London ellers. City of London har sine egne regler og myndighetene på sin side, eller som sine lakeier...

Man kunne jo kjørt tysk modell, Bundesliga har litt ryddigere forhold enn PL.
LUHG!

Cola

Vidar Dale Fjeld wrote: 23 Oct 2020, 18:46 Du/dere skal bare se at denne pandemien til slutt er den som tar knekken på Glazers Unitedforhold...sånn det ser ut nå så vil idrettsarrangement Europa over bli skadelidende av dette. Jeg spår at publikum vil bli borte fra arrangement hele denne sesongen. Vil like å se den statslederen/regjering som først lemper på tiltakene vedrørende smittevern...satser på 1 år til jeg med tiltak...da renner pengene ut og "ingen" kommer inn...og Glazers forsvinner. Dere leste det først her :-)
Du skriver Europa, ikke glem USA.
NHL tenker på en re-start i Februar en gang.
https://www.expressen.se/sport/hockey/n ... l-starten/

Hva med NFL hvor Glazers er eier av Tampa Bay Buccaneers, har ikke sjekket så mye om når de tenker å starte neste sesong,
klar over at de spiller nå,
Men hver uke er det spillere som må i karantene i NFL, de lever ikke i en "boble" som NHL spillerene gjorde i 2 byer i Canada under sluttspillet.
.
Enig med @Vidar . tror ikke vi dessverre er kvitt denne pandemien på 1 år.
Verre for Glazers Tampa Bay forhold, der vil de tape mye, mye mer enn på United, kanskje de kvitter seg med United for å rede Tampa Bay.
Ønsketenkning fra meg, men som det også ble skrevet i denne tråden: Kanskje grønnere på den andre siden.... Men det KAN INGEN garantere.

Og husk NHL, NFL, NBA og Baseball er utformete likt.
Dvs at ligaen eier spillerne, og det er ett lønnstak for klubbene, og ingen kan gå utenfor lønnstaket ,
dette for at det skal være likt for alle klubber/eiere, selv om du tjener mye på sponsorer/publikum, så skal alle klubber stå likt ang lønn til spiller gruppa de har (noe jeg synes burde vært innført i fotballen, men problemet er UEFA/FIFA og land, hvem skal eie spillerne....der er problemet grunnet sky høye overgangs summer og uke lønninger på spillere....)

Siste ang NHL, som normalt starter opp i månedskiftet september/oktober:
The NHL still aims to play a full 82-game schedule in 2020-21 that would begin around Jan. 1, but Deputy Commissioner Bill Daly said Friday that might not be possible due to continuing uncertainty surrounding the coronavirus.

https://www.nhl.com/news/nhl-season-sta ... =277548856
Post Reply