Ja, altså ... nå som området og stadion sitter relativt ferskt i minnet, så kan jeg jo uttale meg litt om hva jeg mener bør gjøres. Beklager en "litt" lang post.
Først og fremst så mener jeg at England som land og Manchester som by har forfalt litt siden Brexit (Eventuelt Covid). Jeg syns i alle fall at fattigdommen var mer synlig nå, selv om det alltid har vært en mer slitt by enn f.eks. London. Føler også litt at folk er mindre vennlige nå enn de var, men det kan jo være ren innbilning. Kan også være fordi en av de vi hadde med oss aldri hadde vært i Manchester før, og at vi derfor gikk litt mer analytisk til verks når vi så oss rundt. Områdene rundt Old Trafford er, og har lenge vært, slitte og preget av lite vedlikehold. Jeg spurte en kar på Bishops Blaze hva det ville koste å kjøpe et av husene i området rundt og han sa bare: "You don't want to live here, mate" og at husene kostet rundt 100 000 pund. Det høres jo litt snålt ut, men hva vet jeg.
Old Trafford i seg selv syns jeg faktisk ikke er så ille. Ja, den har jo sine svakheter, men jeg syns egentlig den ser ganske fin ut. Den nye tunnelen var flott forresten. På omvisningen sa de igjen dette om at det ikke lar seg gjøre å utvide den siste tribunen på grunn av toget, og dette gjør jo at man ikke får inn så mange som man egentlig kunne.
Så hva skal gjøres? Når de snakket om planene for å ruste opp hele nærområdet rundt en eventuell ny stadion, så ble jeg litt giret. Skaper man nye arbeidsplasser og et litt mer levende område, så tror jeg det kan være en win-win. Men da tror jeg også fokuset blir annerledes. Wembley har jo gått fra å være et sportsstadion til å være "events stadion". Museum, Megastore og de få kampene United spiller i løpet av en mnd. kan ikke være nok til å drive det de planlegger nå. Med riktig planlegging og et skikkelig "Wembley of the North" kan det fort bli en forskyvning av endel av det som foregår i sentrum, slik at det skjer mer rundt "New Trafford". Konserter, puber, restauranter osv. Jeg tror det kan bli et bra sted å være selv når det ikke er noe fotballrelatert som skjer. Men det blir også mye mer moderne og kanskje mindre genuint, om det gir mening.
Steder som Bishops Blaze og the Trafford vil nok slite litt mer om man får opp nye puber og restauranter rundt stadion, men det er veldig åpenbart på kampdag at de er håpløst underdimensjonert i forhold til alle fans som skal dit. Det er så tett med folk der inne at kroppslig intimitet blir ganske påtrengende. Men da er vi litt inne på problemene med en økonomi som gjerne roterer rundt noen få kampdager i mnd. Det er ikke vits for dem å utvide hvis det uansett er mer enn stort nok for alle andre dager enn kampdag.
Alt i alt så tror jeg at vi står ved et veiskille. På mange måter så føles det som det er turisme og inntekt mot historie, og det liker jeg veldig lite. Men samtidig så er historien nettopp det. Historie. Noe som alltid kommer til å leve med oss. Med klubben. Jeg tror det vil la seg gjøre å ta vare på de elementene som gjør United til United selv om det blir ny stadion. Selv på "New Trafford" kommer minnene om Busby Babes, George Best, Sir Alex, Class of 92 og alt annet som vi forbinder med United, til å leve videre. Jeg sitter igjen med å håpe at de får til en ny flott stadion og helst raskt. Ja, det er litt trist, men jeg tror det er den eneste måten å bevege oss fremover på. Bli skikkelig store igjen. Camp Nou kan ta imot 105000, Wembley 90000, Santiago Bernabéu 85000 og "New Trafford" snakker de om skal ta 100000. Den største i England. Det liker jeg.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, 10Hag, Belfastboy, Rød Pølse, Can2, Spirograf1, Pink Final, Blodfink, messilingard, alfen74, MektigeTHOR
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona