Old Trafford, stadion vår

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply

Pangaea
Liker gitt: 7654
Liker mottatt: 9469

10Hag wrote: 23 Jul 2024, 19:02 Spillertunnelen har fått et ansiktsløft:
Haha, tenkte det var ansikter av legender der jeg nå :D
post liked by: 10Hag, Andtho01, Pwint, Rød Pølse, Can2, Pink Final

Andtho01
Liker gitt: 16656
Liker mottatt: 18008

Sånn ser den nye tunnelen ut.
post liked by: Pwint, 10Hag, Pink Final, Belfastboy, LoveBruno&Rashford, Rød Pølse, Can2
Hate Glazer love United

10Hag
Liker gitt: 6896
Liker mottatt: 10295

Sommerens United-høydepunkt, den nye spillertunnelen 😎

Litt sarkasme men og litt sannhet! Den ble ti hakk bedre.
post liked by: Pink Final, Andtho01, Pwint, LoveBruno&Rashford, Can2

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 37596
Liker mottatt: 27949

Satt opp no veggfornyer og malt det rødt.
Ble fint.
Finere enn de hvitmalte lecablokkene som var der før.
post liked by: Pwint, Andtho01, 10Hag, Belfastboy, LoveBruno&Rashford, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Pwint
Donor
Liker gitt: 25099
Liker mottatt: 16429

Ja, altså ... nå som området og stadion sitter relativt ferskt i minnet, så kan jeg jo uttale meg litt om hva jeg mener bør gjøres. Beklager en "litt" lang post.

Først og fremst så mener jeg at England som land og Manchester som by har forfalt litt siden Brexit (Eventuelt Covid). Jeg syns i alle fall at fattigdommen var mer synlig nå, selv om det alltid har vært en mer slitt by enn f.eks. London. Føler også litt at folk er mindre vennlige nå enn de var, men det kan jo være ren innbilning. Kan også være fordi en av de vi hadde med oss aldri hadde vært i Manchester før, og at vi derfor gikk litt mer analytisk til verks når vi så oss rundt. Områdene rundt Old Trafford er, og har lenge vært, slitte og preget av lite vedlikehold. Jeg spurte en kar på Bishops Blaze hva det ville koste å kjøpe et av husene i området rundt og han sa bare: "You don't want to live here, mate" og at husene kostet rundt 100 000 pund. Det høres jo litt snålt ut, men hva vet jeg. :D

Old Trafford i seg selv syns jeg faktisk ikke er så ille. Ja, den har jo sine svakheter, men jeg syns egentlig den ser ganske fin ut. Den nye tunnelen var flott forresten. På omvisningen sa de igjen dette om at det ikke lar seg gjøre å utvide den siste tribunen på grunn av toget, og dette gjør jo at man ikke får inn så mange som man egentlig kunne.

Så hva skal gjøres? Når de snakket om planene for å ruste opp hele nærområdet rundt en eventuell ny stadion, så ble jeg litt giret. Skaper man nye arbeidsplasser og et litt mer levende område, så tror jeg det kan være en win-win. Men da tror jeg også fokuset blir annerledes. Wembley har jo gått fra å være et sportsstadion til å være "events stadion". Museum, Megastore og de få kampene United spiller i løpet av en mnd. kan ikke være nok til å drive det de planlegger nå. Med riktig planlegging og et skikkelig "Wembley of the North" kan det fort bli en forskyvning av endel av det som foregår i sentrum, slik at det skjer mer rundt "New Trafford". Konserter, puber, restauranter osv. Jeg tror det kan bli et bra sted å være selv når det ikke er noe fotballrelatert som skjer. Men det blir også mye mer moderne og kanskje mindre genuint, om det gir mening.

Steder som Bishops Blaze og the Trafford vil nok slite litt mer om man får opp nye puber og restauranter rundt stadion, men det er veldig åpenbart på kampdag at de er håpløst underdimensjonert i forhold til alle fans som skal dit. Det er så tett med folk der inne at kroppslig intimitet blir ganske påtrengende. Men da er vi litt inne på problemene med en økonomi som gjerne roterer rundt noen få kampdager i mnd. Det er ikke vits for dem å utvide hvis det uansett er mer enn stort nok for alle andre dager enn kampdag.

Alt i alt så tror jeg at vi står ved et veiskille. På mange måter så føles det som det er turisme og inntekt mot historie, og det liker jeg veldig lite. Men samtidig så er historien nettopp det. Historie. Noe som alltid kommer til å leve med oss. Med klubben. Jeg tror det vil la seg gjøre å ta vare på de elementene som gjør United til United selv om det blir ny stadion. Selv på "New Trafford" kommer minnene om Busby Babes, George Best, Sir Alex, Class of 92 og alt annet som vi forbinder med United, til å leve videre. Jeg sitter igjen med å håpe at de får til en ny flott stadion og helst raskt. Ja, det er litt trist, men jeg tror det er den eneste måten å bevege oss fremover på. Bli skikkelig store igjen. Camp Nou kan ta imot 105000, Wembley 90000, Santiago Bernabéu 85000 og "New Trafford" snakker de om skal ta 100000. Den største i England. Det liker jeg.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, 10Hag, Belfastboy, Rød Pølse, Can2, Spirograf1, Pink Final, Blodfink, messilingard, alfen74, MektigeTHOR
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Can2
Kongen av understatements
Liker gitt: 20713
Liker mottatt: 7934

Interessant og grundig innlegg om situasjonen, @Pwint ! Du har jo også fersk førstehånds informasjon derfra. Jeg er enig med deg, det er viktig å ta vare på historien- og tenke nytt, samtidig.
post liked by: Rød Pølse, Pwint, 10Hag, Andtho01, Pink Final
Kong Eric Cantona

Spirograf1
Liker gitt: 3994
Liker mottatt: 3951

Jeg syns denne videoen fra UnitedPeoplesTV forklarer det som er kjent om planene på en god måte:
post liked by: Andtho01, Pink Final, red, Rød Pølse, Can2, 10Hag, Pwint, RedTrafford

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 37596
Liker mottatt: 27949

+ artikkel hos United.no https://www.united.no/nyheter/united-er ... ne/1344999.

Den handler hva som bør gjøres med arena spørsmålet.
Bevare eller bygge nytt?
Hva med kostnaden?
2 mrd kr en mye penger å låne, oppå den milliarden våre ‘kjære’ Glazers alt har påført klubben.

Det jeg synes er interessant er uttalelsene fra Simon Inglis.
Historiker med særlig fokus på arkitektur av fotball tribuner.
Jeg har vel sitert ham her inne av og til.
Hans mest berømte bøker innbefatter:
Football Grounds of England and Wales 1983
Football Grounds of Great Britain 1987 og 1996
Played in serien der Played in Manchester var den første, 2004
Engineering Archie 2005, om arkitekten Archibald Leitch som tegnet så mange stadioner og tribuner, blant dem opprinnelige Old Trafford,
post liked by: Buchan, M.r. Brownstone, Can2, alfen74, Rød Pølse, Andtho01, RedTrafford, Jan Erik
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

red
Liker gitt: 3766
Liker mottatt: 7900

Det er altså snakk om området rundt stadion, og ikke hjelp til ny stadion i seg selv. Uansett ikke så dumt:
Manchester United have been handed a major boost in their plans for a new, 100,000-capacity Old Trafford after the project received Government support.

Chancellor Rachel Reeves has revealed she will champion the regeneration project around Old Trafford.

The Government said the project, which will also lead to new housing, commercial and public spaces, would be a 'shining example of the bold pro-development model that will drive growth across the region'.

Authorities are exploring setting up a mayoral development corporation body to develop the area.

The Government support comes after Mail Sport revealed earlier this month that the prospect of a new stadium and the demolishing of Man United's current Old Trafford home had taken a step forwards.

The group, which includes Gary Neville, Manchester mayor Andy Burnham and Lord Coe, were charged with examining whether United should refurbish Old Trafford or build a new state-of-the-art replacement on adjoining land.
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, Andtho01, Tringe, Ryder, Pink Final, 10Hag

red
Liker gitt: 3766
Liker mottatt: 7900

Fra klubben selv også - https://www.manutd.com/en/news/detail/S ... nt-backing
Manchester United has welcomed the announcement of government support for the project to regenerate the area around Old Trafford.

In a statement on Saturday evening, The UK Treasury said Rachel Reeves, the Chancellor of the Exchequer, was championing the Old Trafford project as “a shining example” of the government’s plans to promote economic growth.

Manchester United is working with Trafford Council and the Greater Manchester Combined Authority to develop plans for the regeneration of the Old Trafford area, with the development of a world-class stadium for Manchester United at the heart of the project.

While Manchester United would be responsible for the stadium development, support from public bodies would be needed to unlock the wider regeneration opportunity, including improved transport infrastructure and housing.

[...]
post liked by: Andtho01, Rød Pølse, Can2

Rød Pølse
Liker gitt: 22470
Liker mottatt: 19972

Gold Trafford?

post liked by: Jan Erik, Andtho01, Pink Final, alfen74, Tringe, Can2, Belfastboy
Football, bloody hell!

Andtho01
Liker gitt: 16656
Liker mottatt: 18008

Spennende dette.
post liked by: alfen74, Pink Final, Rød Pølse, Tringe, Can2, Belfastboy
Hate Glazer love United

Rød Pølse
Liker gitt: 22470
Liker mottatt: 19972

Man må jo le litt av Arsenal og Tottenham sine nusselige stadioner...

post liked by: alfen74, Jan Erik, Andtho01, Tringe, Buchan, Can2, Belfastboy
Football, bloody hell!

Jan Erik
Liker gitt: 19440
Liker mottatt: 20706

@Rød Pølse, he he, små klubber vettu...

Neida, det ser vanvittig imponerende ut, men jeg sliter litt med å oversette 'bilder' av ting som ikke eksisterer til virkelighet, men om det blir noe i nærheten, så blir det utrolig. Den som overlever, får se.
post liked by: Andtho01, Rød Pølse, Tringe, Buchan, Can2, Belfastboy

Buchan
Donor
Liker gitt: 9444
Liker mottatt: 5695

Ser utrolig bra ut dette, her må pensjonen satses på Season Ticket 😊
post liked by: Jan Erik, Belfastboy, Rød Pølse, Can2
Post Reply