München ulykken
Posted: 06 Feb 2019, 06:20
MÜNCHEN ULYKKEN
DATO: 6 februar 1958 kl 15.04
STED: München, Riem flyplass (nedlagt)
ÅRSAK: Snøslaps på rullebanen. Flyet måtte minimum nå 220 km/t for å lette. Det var oppe i 217 km/t på det meste. Snøslapset i enden av rullebanen bremset farten til 194 km/t da ulykken inntraff.
FLYTYPE: Airspeed Ambassador. Flyene av denne typen var kjent som Elisabethan (hun ble dronning det året).
Flytypen var ikke så hurtig, men regnet som svært sikre.
BAKGRUNN: På vei hjem fra kvart finalen i Champions Cup mot Crvena Zvezda (Røde Stjerne).
I østblokktidens Beograd kunne ikke flyet tankes opp der.
Manchester lå utenfor flyets rekkevidde uten påfyll.
Flyet mellomlandet i München for å fylle drivstoff.
Dette var første gang MUFC chartret eget fly.
Ved tidligere E-cup kamper reiste klubben med rutefly.
I runden før, mot Dukla Praha ble hjemreisen strabasiøs.
Pga tåke måtte ruteflyet lande i Amsterdam.
Klubben reiste hjem med båt fra Amsterdam til Harwich.
Derfra med tog til London og nytt tog opp til Manchester.
Det er verdt å nevne 24 timers regelen.
The Football League ved Alan Hardaker hadde pålagt MUFC å være på engelsk jord minst 24 timer før avspark i ligaen lørdag kl 15.00 etter kamper i Champions cup.
Regelen ble fjernet etter ulykken.
BESETNING: 6
PASSASJERER: 38
OVERLEVENDE: 21. Av dem fikk 19 større eller mindre skader.
OMKOMNE: 23. Av dem døde 20 momentant.
1 døde på vei til sykehuset (Frank Swift) og 2 døde senere på sykehus.
(Duncan Edwards og co-pilot Ken Rayment).
SYKEHUS: Recht der Isar.
Besetningen der er kjent for å ha reddet flere liv.
En måned etter ulykken ble hele besetningen invitert til Manchester.
De ble møtt på flyplassen av store mengder United fans, og ønsket velkommen av Manchesters borgermester.
6 mars var de gjester på Old Trafford (United - WBA).
De ble presentert ute på gresset før avspark til stor jubel fra 63.000 supportere.
Overlege Dr. Georg Maurer hadde med et lydbånd opptak. Det var en hilsen fra Matt Busby som fremdeles var sengeliggende.
Dr. Maurer var også gjest på FA cup finalen samme vår, Man United - Bolton.
EN UKE ETTER ULYKKEN: De 21 som omkom flys hjem.
4 kister settes av på det som nå heter Heathrow i London.
De 17 siste flys til Ringway, Manchester sent om kvelden.
100.000 mennesker står langs ruten da kortesjen med kistene kjører fra Ringway til Old Trafford.
Kistene plasseres i gymsalen på Old Trafford i påvente av begravelsene.
OVERLEVENDE MAN UNITED:
Matt Busby.
Johnny Berry, Jackie Blanchflower, Bobby Charlton, Bill Foulkes, Harry Gregg, Ken Morgans, Albert Scanlon, Dennis Violett og Ray Wood.
Berry og Blanchflower ble fotballlinvalide.
OMKOMNE MAN UNITED:
Walter Crickmer, klubbsekretær.
Bert Whalley, førstelagstrener, Tom Curry, fysisk trener.
Roger Byrne (lagkaptein), Geoff Bent, Eddie Colman, Duncan Edwards, Mark Jones, David Pegg, Tommy Taylor, Bill Whelan.
DATO: 6 februar 1958 kl 15.04
STED: München, Riem flyplass (nedlagt)
ÅRSAK: Snøslaps på rullebanen. Flyet måtte minimum nå 220 km/t for å lette. Det var oppe i 217 km/t på det meste. Snøslapset i enden av rullebanen bremset farten til 194 km/t da ulykken inntraff.
FLYTYPE: Airspeed Ambassador. Flyene av denne typen var kjent som Elisabethan (hun ble dronning det året).
Flytypen var ikke så hurtig, men regnet som svært sikre.
BAKGRUNN: På vei hjem fra kvart finalen i Champions Cup mot Crvena Zvezda (Røde Stjerne).
I østblokktidens Beograd kunne ikke flyet tankes opp der.
Manchester lå utenfor flyets rekkevidde uten påfyll.
Flyet mellomlandet i München for å fylle drivstoff.
Dette var første gang MUFC chartret eget fly.
Ved tidligere E-cup kamper reiste klubben med rutefly.
I runden før, mot Dukla Praha ble hjemreisen strabasiøs.
Pga tåke måtte ruteflyet lande i Amsterdam.
Klubben reiste hjem med båt fra Amsterdam til Harwich.
Derfra med tog til London og nytt tog opp til Manchester.
Det er verdt å nevne 24 timers regelen.
The Football League ved Alan Hardaker hadde pålagt MUFC å være på engelsk jord minst 24 timer før avspark i ligaen lørdag kl 15.00 etter kamper i Champions cup.
Regelen ble fjernet etter ulykken.
BESETNING: 6
PASSASJERER: 38
OVERLEVENDE: 21. Av dem fikk 19 større eller mindre skader.
OMKOMNE: 23. Av dem døde 20 momentant.
1 døde på vei til sykehuset (Frank Swift) og 2 døde senere på sykehus.
(Duncan Edwards og co-pilot Ken Rayment).
SYKEHUS: Recht der Isar.
Besetningen der er kjent for å ha reddet flere liv.
En måned etter ulykken ble hele besetningen invitert til Manchester.
De ble møtt på flyplassen av store mengder United fans, og ønsket velkommen av Manchesters borgermester.
6 mars var de gjester på Old Trafford (United - WBA).
De ble presentert ute på gresset før avspark til stor jubel fra 63.000 supportere.
Overlege Dr. Georg Maurer hadde med et lydbånd opptak. Det var en hilsen fra Matt Busby som fremdeles var sengeliggende.
Dr. Maurer var også gjest på FA cup finalen samme vår, Man United - Bolton.
EN UKE ETTER ULYKKEN: De 21 som omkom flys hjem.
4 kister settes av på det som nå heter Heathrow i London.
De 17 siste flys til Ringway, Manchester sent om kvelden.
100.000 mennesker står langs ruten da kortesjen med kistene kjører fra Ringway til Old Trafford.
Kistene plasseres i gymsalen på Old Trafford i påvente av begravelsene.
OVERLEVENDE MAN UNITED:
Matt Busby.
Johnny Berry, Jackie Blanchflower, Bobby Charlton, Bill Foulkes, Harry Gregg, Ken Morgans, Albert Scanlon, Dennis Violett og Ray Wood.
Berry og Blanchflower ble fotballlinvalide.
OMKOMNE MAN UNITED:
Walter Crickmer, klubbsekretær.
Bert Whalley, førstelagstrener, Tom Curry, fysisk trener.
Roger Byrne (lagkaptein), Geoff Bent, Eddie Colman, Duncan Edwards, Mark Jones, David Pegg, Tommy Taylor, Bill Whelan.