Manchester Uniteds nye eiere, rykter og spekulasjoner

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Pwint wrote: 18 Feb 2023, 13:45 Ja, PSG er ikke en solskinnshistorie, men der er det vel driften som er dårlig. Med EtH og den retningen vi har nå, så tror jeg ikke det er sammenlignbart.
De har jo hatt noen helt ok managere i PSG også, men valgt å vingeklippe dem og redusert jobben deres til å flytte rundt på brikkene så det blir plass til de 11 største investeringene.

Vi aner ikke om de vil lytte når ETH sier nei til å hente Neymar.
post liked by: Pancho P, Pwint, RedTrafford
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Har virkelig gjort opp en mening om fremtiden som MU fan, og d er uansett hvem som blir nye eiere så forblir MU laget i mitt hjerte og jeg blir og støtte laget 100%.
post liked by: Pwint, Blodfink, RedTrafford
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

Jeg vet ærlig talt ikke @pixma . Akkurat nå bli jeg bare deppa av tankene, men klarer jeg å snu ryggen til klubben? Aner ikke ...
post liked by: Jan Erik
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Det skulle vært interessant å sett hvordan reaksjonene til et evt Qatar-oppkjøp var på verdensbasis. Mitt (totalt uintellektuelle og magefølelsesbaserte) inntrykk er at denne motstanden er en nokså nordeuropeisk greie. F.eks vil kanskje en argentiner eller en fra Zambia tenke at deres egen regjering ikke er noe bedre og at alle regjeringer er dritt uansett - ergo, what's the problem? Igjen, dette er på ingen måte noe jeg har lest meg godt opp på, men jeg sitter med en mistanke av at vår tillit til vårt eget statsapparat er såpass høy at vi har lettere for å fordømme andre nasjoner.

Jeg tror også at et qatarisk oppkjøp vil ha andre (onde) hensikter enn det Glazerne kjøpte oss for (ren profitt og ROI), nemlig at de ønsker innflytelse. Men er det egentlig noe nytt? Jeg kan nok tenke meg ganske mange klubbeiere opp gjennom historien som har eid fotballklubber for å få lokal politisk og økonomisk innflytelse. Jeg vet ikke helt om jeg har mer sansen for at klubben skal være melkekua for en familie som ikke bryr seg, enn at den er PR-prosjektet til Qatar. Og jeg har levd fint med å holde med United i Glazer-æraen.

Samtidig har qatarerne lovet en oppgradering av alt man ikke har fått av Glazers, pluss at jeg kan tenke meg de gir Ten Hag full backing på overgangsmarkedet. Og dersom de tar inspirasjon fra det som har skjedd i den lyseblå delen av byen, så vil klubbens rekrutteringsnettverk og sportslige struktur forbedres kraftig.

Til slutt er det også sånn at man som supporter ikke har noen plikt til å like eieren av klubben sin. Jeg vil tro at det spesielt i de øverste divisjonene er mer motsatt, at man ikke synes noe særlig om dem. Jeg har aldri assosiert United med Glazers eller Martin Edwards, og kommer heller aldri til å assosiere dem med evt Qatar, om det skulle skje. Og ettersom United allerede er så enorm som klubb, så vil heller aldri følelsen av at klubben er kunstig skapt være der på samme måte som den var der hos City og Chelsea.

For all del - jeg håper fortsatt på Ratcliffe i denne budrunden, men jeg klarer ikke helt å rasjonalisere det på noe annet vis enn at han er en rik mancunian som har vokst opp med klubben.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Cola2, Ryder, pixma, Pwint, Blodfink, Buchan
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tror du har helt rett i at dette er et (nord)europeisk «fenomen», de fleste andre kunne ikke gitt mer blaffen.

Så betyr jo ikke det automatisk at vi skal gi slipp på verdiene våre av den grunn.
Årsakene til at sportsvasking fungerer, er fordi du automatisk får hundretusener av «våpen» på din side nærmest automatisk over natta. Folk som av (misforstått?) lojalitet til klubben sin begynner å framsnakke noen og noe de aldri ville gjort ellers. Bare fordi klubben din plutselig øyner suksess.

Vi har ingen ting vi skulle ha sagt, og jeg tror det er såpass mange som bare vil ha mest mulig penger til klubben at det aldri vil bli snakk om noen forent supporterprotest mot Qatar. Men det går an å velge å ikke la seg selv bli et talerør, i alle fall.
post liked by: Can2, messilingard, Buchan, red, RedTrafford

Derivative85
Posts: 4
Joined: 20 Feb 2023, 11:26
Liker gitt: 1
Liker mottatt: 2

Bedre med Qatar enn fortsatt Glazer eierskap..
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

Det må selvsagt være lov å mene @Derivative85, men det er endel av fansen som mener at Qatar har et langt stykke å gå før de er akseptable i sitt syn på rettigheter for fremmedarbeidere, rettigheter for LBGTQ+ og annet. Hvis jeg hadde vært homofil f.eks., så hadde jeg syns det hadde vært skummelt å ha en eier som ikke hadde syns det var okay at jeg kysset kjæresten min på tur til landet deres f.eks.

Så kan man selvsagt si at det ikke er mer enn noen tiår siden det var ulovlig å praktisere homofili, selv her på berget, at verden er i stadig utvikling og at Qatar også er på riktig vei, og jeg syns selv det er vanskelig å være 100% avvisende. Det jeg sliter med i tillegg er pengedopingen i fotballen. Med en eier som kan pøse inn ubegrenset med penger, så blir det plutselig umulig for andre lag å konkurrere, så da må alle klubber ha en styrtrik eier. Hva gjør det med fotballen?
Last edited by Pwint on 20 Feb 2023, 14:55, edited 1 time in total.
post liked by: Buchan, Can2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Deleted User 402

For litt innsikt så anbefaler jeg denne podcasten. Andy Mitten snakker med en av "red knights" som prøvde å kjøpe klubben for et drøyt tiår siden. Han er selv finansmann og har mye interessant på hjertet.
post liked by: Ryder, Buchan, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Hedgefondet Elliot tredje budgiver. Glazers fortsetter med majoritet? Jim O'Neill snakker jo litt om dette, men fint han heller ikke ser en fremtid for Glazers mtp fanbasen som vil ha dem vekk. Et hedgefond er heller ikke noe jeg ønsker whatsoever.

Men det verste er alle gryna Glazers stacker opp, det er kun motbydelig. Nevnte tidligere at det beste for min del ville vært om ingen gadd å by, protestene økte, og de ble jaga ut av eierskapet, så fikk man tatt det derfra.
post liked by: RedTrafford, Cola2
LUHG!

Derivative85
Posts: 4
Joined: 20 Feb 2023, 11:26
Liker gitt: 1
Liker mottatt: 2

@Pwint Holder med om det du sier. Men er det bedre med INEOS som investert over 20 milliarder i Saudi-Arabia?
post liked by: Blodfink, Cola2
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

@Derivative85, nei det kan du si. Den ideelle eieren finnes kanskje ikke. Jeg er som sagt ikke sikker på hva som er best for klubben, men tror også som deg at så lenge vi blir kvitt Glazers, så er det et pluss. Og får vi inn en eier som ikke ser på klubben som sin private bank, så har vi kommet oss et steg videre. :D Jeg for min del håper på Sir Jim Ratcliffe, men vi får se hva som blir enden på sagaen.
post liked by: Derivative85, Can2, Cola2, Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Derivative85
Posts: 4
Joined: 20 Feb 2023, 11:26
Liker gitt: 1
Liker mottatt: 2

@Pwint Alt er bedre enn Glazer. Det er prio 1. Prio 2 er å få inn eiere som sletter eksisterende gjeld, renoverer stadion og utvikler Carrington. Jeg ser ikke at Ineos har disse mulighetene.. derfor ønsker jeg Qatar av de vi vet om.

Beta 2.0
Posts: 313
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Håper virkelig det blir Ineos, selv om de nok ikke er noen perfekt eier de heller. Hvis det blir en statlig eier fra et land der jeg ville blitt sendt i fengsel bare for å være den jeg er og for hvem jeg er kjæreste med kan jeg rett og slett ikke støtte klubben lengre.
post liked by: Pwint, Can2, Cola2

Derivative85
Posts: 4
Joined: 20 Feb 2023, 11:26
Liker gitt: 1
Liker mottatt: 2

@Beta 2.0 Holder med det du sier. Men tenk på at INEOS er veldig nære den saudiske kongelige familien, bland annet så investeret de næreme 20 milliarder i 2019. Saudi-Arabia er mye verre en Qatar.
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Er vel greit å påpeke at selv om at man kan stille spørsmålstegn ved investeringer i land som ikke har grunnleggende menneskerettigheter så er det en vesentlig forskjell fra statene Qatar og Saudi Arabia som både har og bruker "retten" til å dømme og henrette meningsmotstandere og de som investerer i landene. Det er ikke slik at Ineos henretter kritikerne sine. Men det er helt fair å kritisere Ineos for det. På lik linje at man for eksempel kan kritisere Arsenal for å ha Emirates på drakten.

Så kan man fint diskutere om hvor grensen skal gå mellom de mest "woke" delene av vesten mot de konservative kreftene i andre deler av verden, men selv konservative mennesker som meg selv er ikke for at man fengsler eller henretter mennesker bare fordi at de har en annen legning enn hva enn selv har. Og da er man på et grunnleggende spørsmål om hvilke verdier man vurderer som viktig eller ikke for en selv.

Når det er sagt så er jeg også veldig opptatt av at folk må få gjøre opp sine egne valg i dette tilfelle, det blir feil for min del å si til folk at de har elendig moral og etikk bare fordi de har en annen mening enn meg, det å støtte et Qatarisk eierskap er en legitim mening, selv om at jeg personlig ikke kommer til å gjøre det.
post liked by: Pwint, Cola2, RedTrafford, Blodfink, Can2
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply