Manchester Uniteds nye eiere, rykter og spekulasjoner

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 34410
Liker mottatt: 24780

Noen skråblikk.
Jeg la merke til at det opprinnelig sto ‘opptil 250 mennesker kan miste jobben’.
Det har ila et par dager blitt til mer bombastiske 250 mennesker vil miste jobben.
Så media blir fort unøyaktige.
Kanskje mister ‘bare’ 200 jobben?

Den dagen sir Jim fikk tilslaget på 25% av Mufc sto det å lese at fagforeninger lenge har kalt ham Dr No.
Pga hans tøffe forhandlingsteknikk.
Han er nådeløs
Det har nok både positiv og negativ effekt.

Sir Jim og hans firmaer holder 26.000 mennesker med jobb rundt om i verden.
Mener å ha lest at 10.000 av dem jobber i UK.
Kanskje blir noen av de som mister jobben i Mufc tilbudt jobb i et annet Ratcliffe konsern?
post liked by: Pwint, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
messilingard
Moderator
Liker gitt: 3350
Liker mottatt: 11585

Pink Final wrote: 05 Jul 2024, 15:20 Kanskje blir noen av de som mister jobben i Mufc tilbudt jobb i et annet Ratcliffe konsern?
INEOS er et industrikonsern hvor det mest sannsynlig krever en spesifikk form for kompetanse for å jobbe. Vil tro det er få i United som har en passende bakgrunn gitt at United og INEOS er veldig forskjellige gitt virksomhetsområde. Mest sannsynlig så har SJR funnet en optimal struktur i de fleste selskapene fra før av, så er skeptisk til om det i det hele tatt er et behov for flere folk i andre selskap.
post liked by: Pink Final, Pwint, Andtho01
LoveUnitedHateGlazers

Vidar Dale Fjeld
Liker gitt: 176
Liker mottatt: 641

For første gang på over 10 år er jeg optimistisk på vegne av klubben...struktur og kompetanse, kontra disney-show og innfallsmetoden...heia Sir J.R...
post liked by: Pink Final, 28FPellistri, alfen74, Can2, Andtho01, LoveBruno&Rashford, RedTrafford, Pwint, messilingard, Rød Pølse, Pangaea

Torquemada
Liker gitt: 392
Liker mottatt: 1720

messilingard wrote: 05 Jul 2024, 15:39 INEOS er et industrikonsern hvor det mest sannsynlig krever en spesifikk form for kompetanse for å jobbe. Vil tro det er få i United som har en passende bakgrunn gitt at United og INEOS er veldig forskjellige gitt virksomhetsområde. Mest sannsynlig så har SJR funnet en optimal struktur i de fleste selskapene fra før av, så er skeptisk til om det i det hele tatt er et behov for flere folk i andre selskap.
INEOS har satset på mye toppidrett de, så noe kunnskap har de nok.

Formel 1 Mercedes-AMG Petronas og Hamilton. INEOS eier den franske fotballklubben OGC Nice og har en betydelig andel i den sveitsiske klubben FC Lausanne-Sport. De støtter også seillaget INEOS Team UK, som deltar i America's Cup, en av de mest prestisjefylte seilregattaene i verden. INEOS sponser også sykkellaget INEOS Grenadiers (tidligere Team Sky), et av de mest suksessrike profesjonelle sykkellagene. Laget har vunnet flere Tour de France-titler. INEOS er sponsor av New Zealand All Blacks rugbylandslag, samt New Zealand Rugby Sevens og New Zealand Black Ferns.
post liked by: Pwint, Pink Final, Pangaea

Pwint
Donor
Liker gitt: 21753
Liker mottatt: 14480

Syns det er ganske ekstremt hvor forskjellig ledelse vi har nå i forhold til før. Bare dette intervjuet forteller mer om klubbdrift, ambisjoner, planer og mer, enn alt Glazers har sagt til sammen på ti år:

post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Andtho01, Can2, Vidar Dale Fjeld, Pink Final, Pangaea
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Pangaea
Liker gitt: 6427
Liker mottatt: 8469

En ting jeg vil si som jeg tror er riktig, er at om Glazers hadde plutselig sparket 30% av de ansatte i klubben, og nektet mange å bli med på FA cupfinalen, så hadde det blitt ramaskrik. Av god grunn for så vidt, fordi besparelsen mest sannsynlig hadde gått rett i lomma deres. Det kan den fortsatt gjøre tross alt, vi får avvente og se framtidige regnskap og bonuser + utbytte. Men det jeg prøver å si her er at Ratcliffe kom inn i klubben med enormt "goodwill", og har fått en helt annen fan-reaksjon enn hvis Glazers hadde gjort disse negative tingene.

Så er det mye på pluss-siden altså, og helt enig at de har gjort mye riktig. Fått inn veldig proffe folk, og starten på overgangsmarkedet ser meeeeget lovende ut hittil.
post liked by: Pwint, Pink Final, Can2

Pwint
Donor

Nå blir jeg nok sett på som ganske kynisk, men om det virkelig har vært sånn at vi har hatt veldig mange ansatt uten at vi har hatt behov for det så forstår jeg nedskjæringene. Utrolig kjipt for dem det gjelder selvsagt, men om klubben skal forbedre seg og effektivisere seg så må det nok skje på alle punkter. Jeg har med andre ord ingen problemer med oppsigelsene dersom det er gjort en grundig vurdering av behov og det er funnet ut at vi har for mange ansatte i forhold til jobben som skal gjøres. Jeg har selvsagt sympati for dem som berøres, men er redd dette er nødvendig etter årevis med vandrift.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Andtho01, Rød Pølse, Can2, Blodfink
— Eric Cantona

RedTrafford
Donor
Liker gitt: 25018
Liker mottatt: 17363

Lurer på hvordan det ble så mange ansatte i utgangspunkt jeg.
Var de lei av å gjøre så mye?
post liked by: Pwint, Andtho01, Rød Pølse, Blodfink

Pwint
Donor

Hmm... Kjenner jeg blir skeptisk når de snakker om store nedskjæringer på akademiet. Fra united.no:

I en sak for The Athletic sent onsdag skriver Daniel Taylor at det er flere akademitrenere og andre ansatte i og rundt akademiet som står i fare for å miste sine jobber.

Minst syv personer fra akademiet, da inkludert tre ansatte med 20-35 års tjeneste i klubben skal ha blitt kalt inn til møter på tirsdag og informert at de er blant dem som med stor sannsynlighet er blant den første gruppen som mister jobben
post liked by: RedTrafford, Can2, Pangaea, Rød Pølse
— Eric Cantona

Pangaea
Liker gitt: 6427
Liker mottatt: 8469

Pwint wrote: 25 Jul 2024, 11:31 Hmm... Kjenner jeg blir skeptisk når de snakker om store nedskjæringer på akademiet. Fra united.no:

I en sak for The Athletic sent onsdag skriver Daniel Taylor at det er flere akademitrenere og andre ansatte i og rundt akademiet som står i fare for å miste sine jobber.

Minst syv personer fra akademiet, da inkludert tre ansatte med 20-35 års tjeneste i klubben skal ha blitt kalt inn til møter på tirsdag og informert at de er blant dem som med stor sannsynlighet er blant den første gruppen som mister jobben
Samme her, synes å sparke slike personer er helt forferdelig. Håpte at ikke fotball-avdelinger ble rammet. Og må vel nesten regne med at planen ikke er å sparke den eldre og rutinerte garden, for så å ansette andre. Veldig surt, ikke minst for dem det gjelder, som i flere tilfeller har gitt hele livet til United.
post liked by: Rød Pølse, Pwint, Can2

Jan Erik
Liker gitt: 15028
Liker mottatt: 16273

Jeg syns det er vanskelig å kommentere noe fornuftig på disse sakene om nedskjæringer. Enten det er ved akademiet eller administrasjon, kafédrift eller annet personell. Det er synd for de som mister jobbene sine, spesielt de som har vært der lenge og trives. Men jeg vet for lite om hvordan alt er organisert, hva og hvem som trengs, og hvordan det skal være fremover. Går jo ut i fra at akademiet skal satses på?
post liked by: Andtho01, Rød Pølse, RedTrafford, 10Hag, Pwint, Can2

Rød Pølse
Liker gitt: 18912
Liker mottatt: 17075

Jan Erik wrote: 25 Jul 2024, 22:57 Jeg syns det er vanskelig å kommentere noe fornuftig
Du skal ha for at du gjør så godt du kan 😬
post liked by: Jan Erik, Andtho01, Pwint, Can2
Football, bloody hell!

Jan Erik
Liker gitt: 15028
Liker mottatt: 16273

I motsetning til deg? Du tar det litt på sparket, merker jeg...🥳

Edit: jeg tenkte sånn halvveis at noen kom til å henge seg opp i den formuleringen...🤣
post liked by: Rød Pølse, Andtho01, Pwint, RedTrafford, Can2

28FPellistri
Liker gitt: 1574
Liker mottatt: 5678

Selvfølgelig trist at mange mister jobben, men at folk med lang erfaring mister jobben kan nok også tilsi at de begynner å bli gamle.
I Norge er det ikke uvanlig at folk over 60 år får tilbud om sluttpakker og lignende om en bedrift må ha nedskjæringer eller går gjennom en omstrukturering. Da de eldre oftere har bedre livssituasjoner enn yngre folk som kansje er nyetablert og har små barn. Alltid en vanskelig balansegang det her, og det er ikke sånn at Ineos gjør dette med glede, men de gjør det for å få United tilbake på toppen. Da er dette et steg i den omstruktureringen.

I Norge så har ansinitet ekstremt mye å si, usikker på hvordan det er i UK. I Norge har man ofte minst 3 måneders oppsigelsestid, om man er fast ansatt (UK har 1 uke). Man kan også lage til krav og kritierier man ønsker de ansatte skal ha med videre. Ikke uvanlig dette gjøres om det er personer man ønsker å bli kvitt, men som har lang ansinitet. Så for å få kunne beholde noen som er yngre for eksempel, så lager man det til at kriteriene passer for den man ønsker å ha med seg videre i bedriften.

I United så er det nok også mange personer i lignende og helt like stillinger. Hvor man da ønsker å kutte ut noen av de. Tenker dette er en bra ting.

Rimelig sikker på at Ineos vil gjøre dette på en ryddig måte og jeg forventer egentlig at media vil komme med litt "surt oppstøt" mot United rundt dette. Og selv om man ofte får en periode med dårligere arbeidsmoral og dårligere arbeidsmiljø i en bedrift som skal gjennom slike ting, så er det nok verdt det på sikt når synergiene begynner å vise i regnskapet og man sannsynligvis sitter igjen med en skjerpet gjeng "på kontoret".
post liked by: Pwint, Andtho01, RedTrafford
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Can2
Kongen av understatements
Liker gitt: 16818
Liker mottatt: 6436

Jeg håper også virkelig at akademiet blir satset på. Det er noe med hele identiteten til Manchester United som ligger her. Jeg vet ikke om det fremdeles er sånn, men vi hadde lenge minst en spiller fra eget akademiet i troppen i alle obligatoriske kamper. Mange av de vi har satt aller høyest er "one of our own".

Så er det i en viss fare for å stikke hånda i et vepsebol, men lønns og -ansettelsesforhold er også politikk, ikke bare taktikk. Vi har forskjellige politiske oppfatninger her inne, og jeg tror vi vet hvor mange av oss har hverandre på den politiske skalaen. Om ikke annet litt mellom linjene. Jeg har forståelse og respekt for at vi har forskjellig grunnsyn på en del ting.

Det jeg dog har lyst til å si, er at SJR er en god milliardær for United, og mer sympatisk enn mange av de andre. Veldig mye av det han sier om United er musikk i ørene. Det som også er en del av bildet, etter og ha sett intervjuet som ble lagt ut her, er den kyniske siden hans. Han sier blant annet at det er mye lettere og ansette folk fra USA fordi lønnskravene i Europa er så urimelig. Det er jo fordi vi har et mer anstendig arbeidsliv, og fordi de fleste kan leve av lønna si, og ikke er avhengig av to jobber for å få det til å gå rundt. Derfor tenker jeg også at INEOS sparekniv ikke bør gå for drastisk til verks i kuttene sine.
post liked by: Rød Pølse, Pangaea, Pancho P
Kong Eric Cantona
Post Reply