Manchester Uniteds neste manager

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 385
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 24
Liker mottatt: 535

Prøver meg på en liten gjennomgang av de fire heteste kandidatene til å ta over, dersom Ten Hag må gå:

Kieran McKenna

Må si jeg synes McKenna er et spennende alternativ, og da er jeg sikker på at man får inn en mann som ALLE nok synes er veldig likandes. Han har erfaring fra klubben og han spiller en type fotball som jeg kan stille meg bak.

Samtidig er jeg skeptisk til om han håndterer jobben, så ærlig må man kunne være. Da vil han være avhengig av at organisasjonen fungerer slik som messilingard skildrer ovenfor her:
Selvsagt blir manageren ansiktet utad, samt den som styrer laget fra dag til dag, men med overordnet strategi fra toppnivå så blir det også lettere å være leder på et lavere nivå. Ashworth, Blanc, Berrada og Wilcox tar selvsagt ikke ut lag eller organiserer treninger, men disse folkene kommer til å gjøre det enklere for manageren i den forstand at det blir færre områder å fokusere på for vedkommende.

Thomas Frank


Her er jeg veldig usikker. Det jeg liker med han, er at han fremstår som en mann med både pondus, ryggrad og den nødvendige karismaen. Mannen er jo superintens, men kanskje på en god måte? Samtidig har jeg ikke særlig sansen for måten Brentford spiller fotball på, det blir mye lav blokk og kontringer. Ikke tilfeldig at de ofte slår oppover, og tar overraskende seire mot bedre lag, men sliter mer mot lag de absolutt skal slå.


Thomas Tuchel

Ryggmargsrefleksen var "NEI, NEI!" da jeg først hørte om det. Det handler hovedsakelig om at Tuchel etter alt å dømme er en svært kravstor mann og en urokråke som har gjort seg flere uvenner enn venner i betydelige klubbhierarkier. Det siste et United i startgropa behøver, er at prosjektet preges av intern uro fra dag én.

På den andre siden kan man jo spørre seg selv om hva han egentlig har gjort galt: Etter Dortmund-tiden tok han PSG til to greie seriegull, og han er den eneste som har ledet dem til en CL-finale. I 20/21 kom han til London i januar og reddet topp 4 for Chelsea, og vant Champions League. Året etter ble de nummer 3 i ligaen, Chelsea beste ligaplassering de siste 7 årene. At ting gikk skeis i Bayern kan nok ha flere årsaker, men først og fremst kollapset de jo på slutten, da ligaen uansett var tapt. Selv de beste Bayern-utgavene ville nok slitt med årets Bayer Leverkusen. Samtidig forstår jeg det slik at Tuchel var tilfreds med en begrenset rolle i Bayern, der han først og fremst var head coach. Men i fjor sommer ble store deler av den sportslige ledelsen sparket, og Tuchel fikk uforholdsmessig mye ansvar i en interimperiode. I INEOS' Manchester United vil han kunne få mindre å gjøre på overgangsmarkedet, spesielt når Ashworth er på plass.

Jeg har heller ikke noe å utsette på Tuchels fotball. Synes han fremstår fleksibel og analytisk, og det tror jeg er gode trekk for en ubalansert tropp.


Mauricio Pochettino

Her skal jeg være mer kortfattet. Jeg synes det er et dårlig signal å ansette andrevalget etter Ten Hag, som nettopp erstatteren hans. Samtidig har jeg fått litt avsmak på Pochettino, uten at jeg kan sette gode ord på hva det egentlig er. Jeg synes også fotballen Chelsea spilte i år var ganske dårlig, det minte veldig mye om slik United fremsto, med null defensiv struktur og store strekk i laget, både horisontalt og vertikalt.


Min rangering av disse fire:

1. Thomas Tuchel
2. Kieran McKenna
3. Thomas Frank
4. Mauricio Pochettino
post liked by: 28FPellistri, Ryder, Andtho01, Pwint, Blodfink, messilingard, RedTrafford

28FPellistri
Posts: 672
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 722
Liker mottatt: 2454

Syns Pochettino fikk mer fasong på Chelsea utover og særlig på nyåret. Etter de røk mot Middlesbrough i ene cupen tidlig på nyåret så tapte de kun mot Arsenal, Liverpool, City og Wolves.
Spilte også god og underholdene fotball da, så syns Chelsea ble bedre og bedre mot slutten av sesongen.

Rart at de valgte å kvitte argentineren sånt sett. Men så er det ikke lett å bli klok på han galne amerikaneren som styrer Chelsea nå.

Personlig liker jeg ikke Tuchel, selv om han er dyktig så får jeg enorm Conte-vibes over han. Dyktig, men blir bråk og fungerer bare for en kort periode.
post liked by: Andtho01, Pwint, Blodfink
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 15127
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 24977
Liker mottatt: 21182

Godt poeng det med at CV'n kanskje ikke veier tyngst lenger. Mange klubber har de siste åra gått for yngre, mindre erfarne managere. Et lite fellestrekk er kanskje at flere av dem har god erfaring fra U-avd. og rekruttlag etc. Her passer jo McKenna godt.

Hvordan det går i United er jo et stort spørsmål, uansett hvem som får jobben.

Men: Det kan jo fortsatt være EtH som er manager 24/25.

Så et intervju med McKenna der han understreker hvor viktig hele apparatet rundt er. At Ipswich virkelig har bygd opp en solid organisasjon, etter at upopulære Marcus Evans til slutt solgte klubben til et amerikansk pensjonsfond i 2021 tror jeg. Som igjen solgte 40% til et annet amerikansk selskap (Bright Path Sport Partners) dette året. De resterende 10% er det det tre enkeltpersoner som eier.

McKenna har vel fått beskjed av sine representanter som har vært i samtaler om at det er nye kluter i United også. Og det kan jo passe ham og United bra.

Spennanes å se hva man lander på.
post liked by: Rød Pølse, Andtho01, RedTrafford
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 15127
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 24977
Liker mottatt: 21182

Ja, nå som Erik har fått sparken sannsynligvis :hah:

Alt jeg har fått med meg fra media og div. tyder på McKenna får jobben, om han vil ha den.

Spent, kanskje det kommer inn noen som ikke har vært rykta, men tviler litt på det.
post liked by: Andtho01, RedTrafford, Rød Pølse, Jan Erik, Can2
LUHG!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 974
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 9127
Liker mottatt: 3013

Blodfink wrote: 07 May 2024, 19:25
Ingen sterke ønsker her, bortsett fra noen trekk neste manager bør ha: Litt personlighet, karisma, humor, kontroll på PK'er og litt fotballpeil.
Jurgen Klopp? :-| Tulla... Men, han ticker vel boksene unntatt "Likandes kar"..

Har ingen preferanser utover Leverkusen manageren. Er mange i "nei takk" bunken, ja.
post liked by: Pwint, Rød Pølse, RedTrafford, Blodfink
Kong Eric Cantona
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3299
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15652
Liker mottatt: 10466

Med forbehold om at ryktene stemmer: Jeg syns synd på Erik, men på mange måter tenker jeg at dette var hans egen skyld. For min del så kunne jeg unnskyldt dårlige resultater og problemer grunner skader, men jeg personlig mener det var stahet og manglende fleksibilitet som endte opp med å ødelegge for ham.

Hele denne sesongen har gjort meg helt matt og oppgitt, men jeg har troen på at vi er på bedringens vei med bedre ledelse og en tydelig plan.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Ryder, Can2, Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Jan Erik
Posts: 2851
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 9463
Liker mottatt: 9689

Kan være, @Pwint. Kanskje han kjører for hardt på treningene, kanskje spillestilen (eller forsøket på spillestil) ikke fungerer i PL, kanskje han kunne fått noen ekstra poeng ved å være mer defensiv og pragmatisk?

Eller kanskje klubben for en gangs skyld kunne la en trener få bruke tid til å få ting til å fungere? Som de andre store klubbene har gjort?

Eller kanskje de rett og slett ikke liker måten han vil at laget skal spille, og dermed er det meningsløst å fortsette uansett?

Uansett. Det er det vanlige sirkuset. Hvis det stemmer at han fikk beskjed før Arsenal-kampen, så kunne de sagt det offentlig da. Gitt en faglig begrunnet, eh..., begrunnelse og så sluppet all denne støyen. Akkurat nå er det vel bare Barca som er like ubrukelige på klubbdrift.
Last edited by Jan Erik on 24 May 2024, 19:21, edited 1 time in total.
post liked by: RedTrafford, Andtho01, Rød Pølse, Pwint, Can2
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2499
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 11805
Liker mottatt: 10546

Hvis United ender opp med å bytte manager har jeg tre foretrukne kandidater. Ikke fordi jeg har sett mange kamper med lagene deres, men fordi de representerer noe nytt. Ungt, nytenkende og fremtidsrettet. De tre er, i tilfeldig rekkefølge: McKenna, Amorim og Motta. Ifølge ryktene er det bare en av disse som er aktuell.

Blir søvnig av å skulle gjenbruke Tuchel eller Pochettino. Middelhavsfarere som De Zerbi, Frank og Potter gir meg badetiss og Southgate er kroken på døra for min del. Da gidder jeg ikke mer. Heldigvis er det helt usannsynlig at United går for den engelske landslagssjefen.

Virker som klubben ofrer nok en manager. Kjedelig, men for min del var det verre forrige gang. Det er i hvert fall mulig å tro at United har en plan denne gangen.
post liked by: RedTrafford, Jan Erik, Pwint, Andtho01, Can2
Football, bloody hell!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4297
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 19285
Liker mottatt: 12502

Hadde det ikke vært for ny ledelse, så tror jeg ganske sikkert det hadde blitt stopp for min del hvis EtH blir fjernet.
Hadde bare fortsatt i det uendelige uten å se de største problemene. Som har i grunnen vært dem selv.
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, Andtho01, Can2
User avatar

Jan Erik
Posts: 2851
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 9463
Liker mottatt: 9689

Jeg skjønner at ny ledelse i seg selv gir grunn for positivitet og tro, håp og kjærlighet....

Meeeeeen, for min del har United blitt styrt så vanvittig svakt så lenge nå (til og med før Ferguson ga seg), at de må faktisk bevise noe før jeg henger meg på. Det vil helt sikkert bli bedre enn Glazers/Woodward, men det skal mer til enn Berrada og Wilcox.
Last edited by Jan Erik on 24 May 2024, 19:29, edited 1 time in total.
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, Pwint, Andtho01, messilingard
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3299
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15652
Liker mottatt: 10466

Jan Erik wrote: 24 May 2024, 19:11 Eller kanskje klubben for en gangs skyld kunne la en trener få bruke tid til å få ting til å fungere? Som de andre store klubbene har gjort?
Enig. Jeg var innstilt på å gi ham ut kontraktstiden. Har hatt på følelsen av at han kunne fått til ting neste sesong. Og jeg er ganske lei av de konstante restartene med nye managere.
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, Andtho01, messilingard, Pink Final, RedTrafford
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3299
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15652
Liker mottatt: 10466

Syns det er litt merkelig at Poch er favoritt til jobben.

Next Manchester United manager odds
Mauricio Pochettino – 6/5
Kieran McKenna – 7/2
Roberto De Zerbi – 9/2
Thomas Tuchel – 11/2
Gareth Southgate – 7/1
Graham Potter, Thomas Frank – 14/1
Ruben Amorim – 16/1
Zinedine Zidane – 20/1

Hansi Flick, Luis Enrique – 25/1
post liked by: RedTrafford, Jan Erik, Andtho01, 10Hag, Rød Pølse, Can2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

10Hag
Posts: 1692
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3930
Liker mottatt: 5608

Tror det er fordi han var høyaktuell da vi ansatte Ten Hag.

Og kanskje er det mange som velger å vedde på ham, av ulike årsaker;
Prem proven. Tidligere aktuell. Kjent navn.

Så når mange setter penger på ham, må jo oddsen tilpasses slik at bettingselskapene taper minst mulig.

Så derfor blir oddsen på ham kanskje kunstig sterk(?)
post liked by: Jan Erik, Pwint, Andtho01, Rød Pølse, Blodfink
User avatar

Jan Erik
Posts: 2851
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 9463
Liker mottatt: 9689

Konspirasjonsteori på gang....

Jacob Steinberg har visstnok Chelsea-kontakter. Chelsea er/var visstnok interesserte i McKenna, men har blitt satt på venterommet av McKenna siden United tok kontakt fordi ten Hag var på vei ut. Noen i Chelsea har da lekket det til Steinberg...
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, 10Hag, Andtho01, Pink Final, Pwint
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2499
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 11805
Liker mottatt: 10546

Det er ikke noe mindre sannsynlig enn andre teorier, @Jan Erik. Helt naturlig at McKenna sender Chelsea på gangen når mektige Man United tar kontakt, like naturlig at Boehly og gjengen blir snurt. Etter inntoget av INEOS er det heller ingen tvil om hvilken jobb som er mest attraktiv.

Helst skulle jeg sett EtH i United og McKenna i Ipswich neste sesong, men det kan være fornuftig å sikre seg et stort britisk managertalent før noen andre får tak i han.
post liked by: Pink Final, Pwint, Andtho01, Jan Erik
Football, bloody hell!
Post Reply