Manchester Uniteds neste manager

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 15121
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 24943
Liker mottatt: 21153

Ja, nå som Erik har fått fyken :hah: Hvem ønsker man i hans sted?? Jeg legger inn Gasperini i pollen, eller bollen.

Og nei, det er ikke bare fordi han tisser på Alonso as we speak, som forventa.
Han har tissa på Klopp au vøtt.

Jeg likærn, gammal, god og undervurdert. Han får ikke jobben da.

Jeg er ikke avvisende til De Zerbi, McKenna eller Poch. Det kan ha noe med 8.plassen å gjøre. Men helt ærlig tror jeg ikke de 3 ville gjort ting verre i hvert fall.
post liked by: RedTrafford, 28FPellistri, Andtho01
LUHG!

Alf banan
Posts: 374
Joined: 17 Apr 2020, 12:43
Liker gitt: 39
Liker mottatt: 802

Poch til United
Ten Hag til Bayern
McKenna til Chelsea
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 4284
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 19228
Liker mottatt: 12452

https://www.nettavisen.no/sport/overgangsrykter

Tja, ikke umulig at det har vært samtaler.
Må ikke bety all verden eller.
Sondere terrenget som det heter.
post liked by: Rød Pølse, Pwint
User avatar

Ryder
Posts: 4921
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2882
Liker mottatt: 11624

Egentlig ganske spinnvilt, ingen virker å vite noe som helst. Om du spør enten journalister eller fans får du omtrent 50/50 om ETH fortsetter eller forsvinner.

Jeg har ikke engang en magefølelse, selv om jeg kanskje ville trodd at de hadde backet ham offentlig som en boost før finalen dersom de har bestemt seg for å beholde ham.
Last edited by Ryder on 23 May 2024, 21:34, edited 1 time in total.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford, Pwint

Mr H
Posts: 485
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 117
Liker mottatt: 1436

Er jeg sikker på at McKenna er rett valg? Tja, umulig å si egentlig. Men han seiler faktisk opp som min foretrukne kandidat. Det er en ansettelse jeg absolutt ville vært følelsesmessig investert i, i motsetning til noe av de ambivalente følelsene jeg har utviklet i løpet av denne sesongen. I tillegg er han unektelig spennende rent fotballfaglig.

En grunn til å beholde EtH ville vært at det hadde vært litt morsomt å se Walter White mot Hank Schrader når vi møter Liverpool.
post liked by: Rød Pølse, Pwint
User avatar

Ryder
Posts: 4921
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2882
Liker mottatt: 11624

Vet lite om McKennas filosofi og stil, har vel sett 40 minutter av Ipswich til sammen. Noen som vet mer?

Helt klart det alternativet som gir den beste og mest sympatiske historien, men aner ikke hva vi i så fall har i vente spillemessig.
post liked by: Rød Pølse, Pwint
User avatar

Andtho01
Posts: 1793
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 6034
Liker mottatt: 6181

post liked by: Rød Pølse, Pwint
Hate Glazer love United
User avatar

Rød Pølse
Posts: 2499
Joined: 07 Jul 2023, 05:00
Liker gitt: 11805
Liker mottatt: 10544

Her er en taktisk analyse av Kieran McKenna. Har lest noen intervjuer med Ipswich-sjefen og kan forstå at dette er en mann INEOS vurderer.

https://the-footballanalyst.com/ipswich ... -analysis/
post liked by: Andtho01, Pink Final, red, Ryder, Pwint, Blodfink, Can2
Football, bloody hell!
User avatar

red
Posts: 1571
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2390
Liker mottatt: 4366

Vet alt for lite. Ser på søkshistorikken min at jeg googlet det selv for en måneds tid siden, og da kom over denne artikkelen fra The Athletic (delt via NY Times, sikkert derfor ikke bak betalingsmur) - https://www.nytimes.com/athletic/532844 ... r-profile/

Klippet ut det mest interessante:
Football’s best up-and-coming managers: Kieran McKenna, a relentless entertainer

[...]

McKenna is arguably the most exciting young manager in England for his ability to win matches with a style that gets fans out of their seats.

If he does not take Ipswich up to the Premier League this season, it would not be a surprise to see him in the top division next year anyway. He has the special blend of being able to make a team stronger than the sum of its parts and an attention to detail that has made a difference in Ipswich’s promotion push.

There are small things, such as moving the first team pitches to pitches closer to the main building at the club’s training ground to make day-to-day operations simpler and remove any detachment between the senior team and the rest of the club. His players speak of how effective he is in explaining tactics, each one clear on their role and that of their team-mates.

That understanding between players becomes clear when watching any of Ipswich’s numerous and thrilling defence-to-attack goals that are so typical of McKenna’s style of play.

Few teams can progress the ball as quickly from the goalkeeper through to attack, leaving the opposition chasing shadows. That type of synchronisation and chemistry between players does not happen if they work as individuals.

Training is intense with plenty of attention paid to video analysis and personal improvement, even for the older members of McKenna’s squad. Established EFL players such as captain Sam Morsy and Massimo Luongo, aged 32 and 31 respectively, have spoken of the satisfaction of being challenged to find new dimensions to their game in their crucial roles at the anchor of the Ipswich midfield. The fact that McKenna is close in age to senior members of the squad has also been important in building personal relationships.

McKenna’s background in youth football, working in the academies at Tottenham Hotspur, Leicester City and Manchester United among others means he has the skillset to develop young players while creating a cohesive unit. The progress of wing-back Leif Davis (signed from Leeds United in July 2022), Nathan Broadhead (signed from Everton in January 2023) and Harry Clarke (signed from Arsenal in January 2023) are some of the success stories central to the team’s progress.

[...]
Likte også veldig godt denne kommentaren fra en Ipswitch-supporter under saken:
As an Ipswich supporter, it is not possible to fully convey the utter decay and doom and gloom around the club as we got relegated from the Championship, and had sunk to being a mid-table L1 team, with further falls likely, until we got the new owners.

For any of us old enough to have seen the full Robson era, and also the great football we played, under Burley, Royce and Magilton, it was the dire, dire, non-football we were playing which hurt almost more than the fall in status.

Above and beyond the article, Mc Kenna is a highly intelligent man, with strong principles, on and off the pitch, who treats others with respect, and is able to lead as well as manage.

He is a very good communicator, and is always constructive, so never admonishes players in public, and is focused on solutions, not problems.

He was instrumental in getting a new pitch laid at Portman Road, costing £2.5M, so we can play our football all season round, and the home record has justified that, one defeat (to Leeds, and that was 4-3) in the last 34 league games I think.

The next large project is the creation of world class training facilities, and he has creative input into that as well, and has the final say on all transfers, so he has a great combination of stability, and influence, something he is more than aware is not common at many clubs in modern football.

He did not drop to L1 lightly, and it was the project as a whole which drew him to Ipswich, and he has a very strong working relationship with Mark Ashton (CEO) and he will not leave Ipswich lightly either.

I would recommend that anyone interested enough to have read my comment up to this point, search out Mc Kenna's first interview when he came to the club, (it is on you tube) [edit: la ved link - https://www.youtube.com/watch?v=zwz4ScgixjQ] and it will tell you all you need to know about him.

I am aware, like Bobby Robson he will leave someday, and when he does we will all wish him well and be grateful for what he has done for us. Personally, I have felt all along, he is here for the duration, and we have a further £105M to invest in the club over the next five years, and we are moving up to Academy Category One as well

At some point, the ground will have increased capacity, as we are currently selling 97% of all home tickets, with the 3% being unsold away teams allocation, and all of our away tickets, as an example, we are taking 5,000 tom Blackburn for a 5.30pm game on Good Friday, which is live on Sky! Phenomenal.

I can see him wanting to manage Spurs or Man Utd, someday, but not sure he would want to manage at a smaller club, just because it is in the Premiership, when he will get there with us, hopefully this season, and we can grow, and see what we can do in time.

Finally, it is interesting that Mourinho saw the talent in Mc Kenna and 'promoted him' when it was Bobby Robson who did so much for Mourinho, and full circle as it were!
(Spesielt den siste delen om Bobby Robson, som var manager for Ipswich fra 69 til 82. Senere ansatte han Mourinho som sin oversetter når han var manager for Sporting og Porto. Også ble Mourinho med når han fikk jobben i Barcelona i 96. Der ble han forfremmet til assistent, først under Robson, deretter under Van Gaal).
post liked by: LoveBruno&Rashford, Pink Final, Rød Pølse, Pwint, RedTrafford
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 3297
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 15643
Liker mottatt: 10456

Jeg er kanskje litt kynisk, men det er erfaringer som har gjort meg slik. Å være manager i United er tøffere enn å være manager i Ipswich. Jeg skal ikke si at det ikke kan bli bra, og han vet nok endel om presset han i så fall vil utsettes for, men sjansen for at det blir nok et feilslått prosjekt er definitivt tilstede.
post liked by: Rød Pølse
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Jan Erik
Posts: 2824
Joined: 16 Oct 2021, 21:39
Liker gitt: 9387
Liker mottatt: 9587

Ser den, @Pwint, men det kan man si om absolutt alle bortsett fra Busby og Ferguson. Og selv de måtte jobbe hardt og lenge for å oppnå det de gjorde.

Jeg syns vi ser en dreining blant klubber nå...de er ikke så opptatt av tidligere meritter, men går for personlige egenskaper, folk med nye idéer i relativt ung alder. Alonso, Kompany, McKenna, De Zerbi til en viss grad osv. Ville kanskje vært synd og gått glipp av McKenna om han virkelig er den nye IPAen.
post liked by: RedTrafford, Andtho01, Rød Pølse, Pink Final, Pwint, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4530
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2982
Liker mottatt: 9929

United er i en helt annen liga enn Ipswich, billedlig talt riktignok. Men fordelen til McKenna er at han har vært her tidligere og forstår hvilket massivt press det er å sitte i managerstolen, og for det andre så kommer han til et United hvor det er betydelig høyere kompetanse (både håper og tror dette stemmer) enn den gang da han var assistent. Akkurat sistnevnte tror jeg egentlig gjør at manageren nå blir en mindre viktig person i organisasjonen. Selvsagt blir manageren ansiktet utad, samt den som styrer laget fra dag til dag, men med overordnet strategi fra toppnivå så blir det også lettere å være leder på et lavere nivå. Ashworth, Blanc, Berrada og Wilcox tar selvsagt ikke ut lag eller organiserer treninger, men disse folkene kommer til å gjøre det enklere for manageren i den forstand at det blir færre områder å fokusere på for vedkommende.

For min del så kunne jeg likt å se ten Hag få sjansen med en ny organisasjon rundt seg, men skal vi gå for en ny manager så håper jeg på at vi går for McKenna. Tuchel og Pochetino har vært med på stolleken fra før av så de frister svært lite for min del. Thomas Frank med lange innkast, trebackslinje og fysisk fotball frister lite for min del. Skal ikke skryte på meg at jeg har sett mye av Ipswich, men basert på diverse Youtubevideoer så ser det ut til å være en balansert spillestil med fokus på å bruke ballen på forskjellige måter med forskjellige stringer å spille på. At alternativene er som de er så bidrar det også svært mye for min del. I tillegg så er det en kul historie om en juniortrener som fikk sjansen av Solskjær og som har fått Ipswich opp i Premier League fra League One på to sesonger.

EDIT: McKenna ble hentet opp av Mourinho. Rett skal være rett. Så burde stått "jobbet med Solskjær".
post liked by: Andtho01, Rød Pølse, Pink Final, Harry Greaves, Pwint
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Andtho01
Posts: 1793
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 6034
Liker mottatt: 6181

post liked by: Pwint
Hate Glazer love United

28FPellistri
Posts: 670
Joined: 09 Dec 2023, 18:15
Liker gitt: 721
Liker mottatt: 2442

Personlig er jeg mest positiv til McKenna, mest fordi det som kommer ut om han er at han er en ordentlig nerd, i positiv forstand. Veldig detaljeorientert. Selvfølgelig vil det være enorm forskjell på å trene United og Ipswich. Om det skulle bli han, så er det kanskje viktigere enn noen gang at man får bort rutinerte som vil stille spørsmålstegn ved hans metoder. Selv om spillere kanskje alltid vil gjøre det, særlig om det bøtter i mot.

McKenna kjenner United og United kjenner han. De vet hva han står for. Det han har levert i Ipswich er underholdene angrepsfotball med mye mål. Til og ta over et lag i League One som slet der, var vel nummer 12 når han tok over. 5 tap og 2 uavgjorte på de siste 7 kampene. Etter McKenna tok over 16 desember 2021, rett etter et 2-0 tap mot Borrow på bortebane i FA-Cupen en omkamp etter at de kun spilte 0-0 hjemme. Dette mot et lag som såvidt overlevde League 2 samme år.

På de resterende 24 kampene i den sesongen ble det kun 4 tap 11 seiere og 9 uavgjort. Brukbare 30-12 i målforskjell. Han måtte satte en defensiv struktur.

På de første 22 kampene så hadde Ipswich, 8 tap, 7 uavgjort og 7 seiere og 37-32 i målforskjell. Laget slapp in for mange mål.
Var ikke mye å gjøre med plasseringen, de ble nummer 11 på tabellen. Var nummer 12 når han tok over, men det var mye positivt å bygge videre på.

En av hans aller viktigste signeringer forran neste sesong var Leeds-backen Leif Davis. Rask, offensiv og en spiller med en god fot.
I den påfølgende sesongen i League One ble Ipswich nummer 2. De endte opp 3 poeng bak Plymouth, men var et meget underholdene lag og Davis noterte seg for hele 14 målgivende i debutsesongen i ligaen og 16 totalt. Ipswich endte på sterke 98 poeng, og fikk kun 4 tap hele sesongen. Scora imponerende 101 mål og slapp inn 35. Det ble en målforskjell på +66 mål. Opprykkskolega Plymouth hadde til sammenligning "kun" +35.

Championship stod for tur, og selv om de fleste regnet med at Ipswich fint kunne bite godt i fra seg i den divisjon også så var det kun et fåtall meget drømmende optimister som forventet det de leverte. Det endte som kjent med to strake opprykk i hans to første hele sesonger. I Championship ble det imponerende kun 6 tap som nyopprykka lag. Det gir altså kun 10 tap i ligaen på to sesonger, eller 10 tap på 92 kamper om du vil. Også i Championship fortsette de å banke inn mål, det endte med 92 scoringer og flest i ligaen igjen, men her kom det mer baklengs også, hele 57 mål, men endte dermed på en målforskjell på +35, kun overgått av opprykkskollega Leicester med +48 og Leeds som kan ta opprykk i lag med disse om vinner playoffen, de hadde for ordens skyld +38, men endte 8p bak Ipswich.

Nevnte Leif Davis, en back jeg har sans for og som det skal bli spennende å se i Premier League neste år, ble også assistkonge to sesonger på rad, med henholdsvis 14 i League One og 18 i Championship.
Ipswich har scora nærme 200 mål på 2 sesonger. De spiller ofte ball i hatt med motstanderne og valser opp angrep på angrep.

Er McKenna rett mann for United? Ikke godt å si, men vi har prøvd det meste fra uerfarne til verdensenere, resultatene har storsett vært det samme i lengden. For dårlig og kjedleig fotball og alt for ujevne prestasjoner.
Han er uansett en av disse unge nye, den nye vinen om man vil. En taktisk sterk trener med en klar filosofi.

Personlig er jeg havnet der at jeg er redd at om vi ikke går for han nå, så risikerer vi å miste en av de mest lovende trenerne på balløya. Kanskje den mest lovende briten.

Taktisk så er det 4-2-3-1 med stor frihet på vinger og spesielt backene når man angriper. Det er også en formasjon jeg tror kunne fungert bra med United, særlig om vi fikk en løpssterk midtbanespiller med litt mer frekvens i bena til å være med sentralt med Mainoo. En type som Douglas Luiz/ Connor Gallagher eller lignende. En ung versjon/blanding av Casemiro og Fred.
post liked by: Ryder, Andtho01, Pwint
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona
User avatar

Ryder
Posts: 4921
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2882
Liker mottatt: 11624

Om vi går for McKenna er det i alle fall modig, kanskje på grensen til dumdristig.
Det er vel ingen tvil om at han er en svært god trener, men vi vet jo så altfor godt at Manchester United er et dyr som spiser sine egne og at det kreves så ekstremt mye mer enn å bare være en flink fagmann.

Nå har jo McKenna vært i klubben og kjenner mekanismene i motgang utmerket godt, selv om han ikke har stått personlig i den største stormen. Men husker jo godt rapportene som kom på slutten av Solskjær-tida, lekkasjer om at spillerne var misfornøyde med treningene hans og mente de passet bedre for juniorlag osv. Er jo redd for at han ikke kommer med tung nok bagasje og CV til å få gjennomslag hos feterte stjerner, har en mistanke om at fotballspillere er mer opptatt av navn og rykte enn vi kanskje tror.

Tror kanskje INEOS søker en trener uten altfor stort ego, som kan legge et taktisk grunnlag men som er villig til å jobbe under en struktur uten å få raserianfall når han overprøves på spillerkjøp osv. Og som også er "utskiftbar" i større grad enn en del av de aller mest profilerte navnene.
post liked by: Pwint
Post Reply