Manchester Uniteds nye eiere, rykter og spekulasjoner

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Pwint
Donor
Liker gitt: 27005
Liker mottatt: 17642

Her syns jeg VG har en veldig interessant artikkel (og det skjer ikke hver dag) https://www.vg.no/sport/i/onP7pR/sportsvaskingen
post liked by: Pancho P, Blodfink, Cola2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Blodfink
Donor
Liker gitt: 34326
Liker mottatt: 26969

Ja, liten tvil om at penger får folk til å bli med på hva som helst...
Leste også linken om krangelen mellom Ferdinand og Carragher i saken din over @Pwint , Ferdinand er jo en del av globalismen, sto på lista til WEF over Young Global Leaders før han fylte 40...(Lista er over folk under 40 år som blir snappet opp av den regjerende "elite"). Ferdinand har en klar agenda dessverre.
post liked by: Pwint, RedTrafford
LUHG!

Cola2
Donor
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1555

I 2029 er jo planene de har lagt at vinter OL skal arrangeres der.
Dvs at NHL lag kan kommer til å starte sesongen der nede, på same måte som de bl annet har gjort i Europa. Liker der absolutt ikke

10Hag
Liker gitt: 7440
Liker mottatt: 11002

Den arkitekturen bak vinterlandsbyen ser ut som noe man så i sci-fi fra 60-tallet. Veldig kult.

Føler generelt dette handler mer om å gjøre turistnæringen markant større, enn sportsvasking.
EDIT: Og enig med @Ryder. Tror det handler aller mest om å utvide økonomisk portfolio for å bli en power player rent geopolitisk. Synes ikke sportsvasking treffer særlig bra, eller er et begrep som tar for seg omfang eller motiv. Det er i mine øyne mer et catchy "slogan" som brukes i media, og som godhetsposører kan feste til den trendye fanen sin.

Tror de generelt gir beng i hva omverdenen mener om deres kultur, skikker, etikk og religion.

Business, arkitektur, infrastruktur og sanitærforhold for turister, det kan de. Ellers? Nei takk.
Last edited by 10Hag on 09 Jul 2023, 14:52, edited 2 times in total.
post liked by: Pancho P, Blodfink, Cola2

Ryder
Liker gitt: 3837
Liker mottatt: 16984

Tror vel mer det handler om ren og skjær makt enn om at vi skal synes landene deres og kulturen deres er bra saker. Jo flere «vestlige» de har på lønningslista og jo flere investeringer som går begge veier, jo mer geopolitisk makt har de. Så lenge de spytter viktige penger inn i ulike økonomier, jo mindre vil «alt det andre» ha å si.
post liked by: Pancho P, 10Hag, Cola2, Can2

Pancho P
Donor
Liker gitt: 17105
Liker mottatt: 11952

Ganske interessante perspektiv i artikkelen, som nyanserer synet på Saudi-Arabia ein del. Éin ting er at dei har satsa stort på investeringar i sport, underhaldning og eigendom i utlandet for å verte mindre avhengige av oljeinntektene. Knapt noko land i verda har gjennomgått like raske endringar dei siste fem åra som det arabiske kongedømmet og regimet har i utgangspunktet ein svært liten maktbase og legitimitet blant folket.

Dermed er det nok, i tillegg til sportsvasking for å betre sitt eige rykte, like mykje snakk om brød og sirkus for ein ung og raskt veksande befolkning som er meir opptatt av global kultur enn tidlegare generasjonar. Dersom dette fører til at streng religiøs ideologi må vike plassen for meir sekulære og moderne tankar, er det berre å ønske endringane velkomne.

Vi skal heller ikkje bagatellisere investeringane Abu Dhabi har gjort med tanke på infrastruktur og sosiale program aust i Manchester, noko sjeik Jassim har indikert at han også vil gjennomføre på "rett" side av byen.

Problemet med denne typen eigarskap er at fotballen og klubbane meir og meir blir ei brikke i eit politisk og økonomisk spel som i større og større grad tar sjarmen vekk frå spelet. Fotballen har for så vidt ramla inn i den negative spiralen for lenge sidan, men med fleire klubbar under kontroll av regime frå Midtausten, går sentrifugen i overdrive. Legg til det lemfeldige forholdet til menneskerettane i mange land i regionen og eit qatarisk oppkjøp av United blir for meg eit no-go.
post liked by: 10Hag, RedTrafford, Pwint, Ryder, Cola2, Can2
It's Squeaky Bum Time!

10Hag

Det synes jeg var godt skrevet, @Pancho P.

Jeg skulle kunne levd med et qatarisk eierskifte, og trolig likt å se oss bygge et vinnerlag igjen. Men optimalt er det på ingen måte. Men forstår og de som ikke vil fortsette om så skjer.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Pwint, Blodfink

Pwint
Donor
Liker gitt: 27005
Liker mottatt: 17642

Jeg har full forståelse for de som vil slutte å støtte klubben hvis Qatar kjøper den, men jeg har også forståelse for de som ombestemmer seg i ettertid.
post liked by: RedTrafford, 10Hag, Pancho P, Ryder
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Pancho P
Donor
Liker gitt: 17105
Liker mottatt: 11952

Takk for det, @10Hag. Det er ingen grunn til at nokon skal sette seg på moralpolitihesten og arrestere verken dei som hoppar av eller dei som blir med vidare. Moralpoliti er ein styggedom uansett kor i verda dei befinn seg.
post liked by: Pwint, RedTrafford, pixma, 10Hag, Cola2, Blodfink, Ryder
It's Squeaky Bum Time!

Blodfink
Donor

Custis/The Sun mener på at Jassim kjøper for 6 milliarder før november. Custis er ikke helt på jordet som regel.
post liked by: 10Hag, RedTrafford
LUHG!

Beta 2.0
Liker gitt: 115
Liker mottatt: 1161

Han er kanskje ikke helt på jordet, men han er i The Sun som det er null grunn til å stole på.

10Hag

Neil Custis er et solid unntak og er stort sett ganske så pålitelig omkring United.
post liked by: Blodfink

Blodfink
Donor

Uavhengig av hva vi måtte mene om The Sun så er Custis avisas United-journalist, og han er stort sett rimelig ryddig.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ble en post samtidig der @10Hag, hehe.
post liked by: 10Hag
LUHG!

Buchan
Donor
Liker gitt: 9770
Liker mottatt: 5858

Ja etter alt som er skrevet og sagt om oppkjøpet, så skal du se at det er Neil Custis som sitter på fasiten.
post liked by: RedTrafford

Blodfink
Donor

Hehe, nei, fasit er nok å dra det litt langt, ingen har heller sagt eller ment det her tror jeg. Hele poenget er at Custis har kontakter inn mot United, er avisas United-journalist. Det er mange andre journalister i The Sun som også skriver om United. Men jeg tar Custis mer alvorlig enn de. Men om noen mener at Custis kun skriver piss er jo det helt greit. Men det er da ikke mitt inntrykk.
post liked by: 10Hag, RedTrafford
LUHG!
Post Reply