The Glazers.

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

United gjelden øker, https://www.tv2.no/sport/11460608/ det er bekymringsfullt. En må selvsagt se bak tallene, korona krise osv osv. Men det er ikke sunt for klubben, og det er ikke et godt tegn. Altså de fleste som kan litt økonomi, vet det er en viss begrensing på hvor lenge skuta kan ta i mot vann. United vil neppe gå konk, klubben er stor. Men hvis dette fortsetter så kan det sette begrensinger for klubben. Er år til med EL, kan være negativt....
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Er egentlig ingen særlig overraskelse eller noen spesiell grunn til bekymring at nettogjelden har økt siste året. United betalte ned avdrag på tidligere spillerkjøp i sommer, samt at årets spillerkjøp har blitt betalt i større grad "up-front" enn hva som har vært standard tidligere år. United brukte vel nærmere 150 millioner pund av kontantbeholdningen på dette i sommer, og har redusert ytterligere via kjøpet av Fernandes samt utlegg som følge av koronakrisen.

Det viktige her er at bruttogjeld, er tilnærmet uendret, derfor er det egentlig ingen særlig grunn til panikk. Nettogjeld, total gjeld (kortsiktig og langsiktig) - kontantbeholdningen (med kortsiktige kreditter), har økt. Det er i utgangspunktet ikke et godt tegn, men dette tallet tar ikke hensyn til eiendelene til klubben (først og fremst verdien på spillerstallen for united sin del), og det tar ikke hensyn til inntekter/utgifter. Klubben eier svært store verdier, hvor en større andel har blitt nedbetalt i sommer, samt at klubben vil få mer inntekter inn så snart situasjonen stabiliserer seg.

Ble litt surrete her, men poenget er United fortsatt står i en ganske så sterk situasjon. Det er nok mange andre klubber i England som i større grad blir påvirket av Covid-19 pandemien.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Trur vi kan glemme noe stor kjøp i sommer, men det går greit vist ikke Pogba skal bort.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

pixma wrote: 21 May 2020, 18:01 Trur vi kan glemme noe stor kjøp i sommer, men det går greit vist ikke Pogba skal bort.
Hvorfor det? United bør slik jeg ser det ha få problemer med å skaffe finansiering til kjøp i sommer. Klubben har fortsatt et inntektsnivå som gjør at betalingsevnen fortsatt er god. Så får man heller se hvorvidt det er mulig å gjennomføre et kjøp uten å måtte sprenge noen grenser.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18060

Kreditt på 1,4 milliarder utløst. Har Glazers trøbbel eller blir det forsterkninger? Blir spennende å se hva de går til.
LUHG!

Cola

Blodfink wrote: 27 May 2020, 23:44 Kreditt på 1,4 milliarder utløst. Har Glazers trøbbel eller blir det forsterkninger? Blir spennende å se hva de går til.
Tom Brady har kanskje visket noe i øret når de kjøpte han til sin NFL klubb Tampa Bay, at de også måtte bruke en del penger på MUFC
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18060

Cola wrote: 27 May 2020, 23:52 Tom Brady har kanskje visket noe i øret når de kjøpte han til sin NFL klubb Tampa Bay, at de også måtte bruke en del penger på MUFC
hehe, kanskje det ja, i så fall hyggelig av ham.
LUHG!
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Cola wrote: 27 May 2020, 23:52 Tom Brady har kanskje visket noe i øret når de kjøpte han til sin NFL klubb Tampa Bay, at de også måtte bruke en del penger på MUFC
De er business folk uten tvil, og det er jo positivt om de frigjør midler. Et par kjøp til så er vi der :-)

Deleted User 108

Vi kan si mye rart om Manchester United, spillerne, styret, eierne osv.....
Men alltid er det noe som gjør meg ufattelig stolt av å være en del av denne fotballklubben.
Bla av det jeg nettopp leste i The Mirror. De kunne fortelle at United ikke vil la noen under 19 år forlate klubben i sommer. De føler de har ansvaret for dem i disse usikre tider vi er i nå.
Deilig å lese slike ting. Klubben bryr seg.
Stolt av å være Rød.....
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18060

Frykter at Glazer-banden synes det gikk for mye penger på spillere i fjor...Maguire, Wan-B og James...Bruno går jo på denne sommerens kvote. Men disse 4 kosta altså 192.6 millioner pund til sammen.

Det kom inn 73 millioner pund i fjor sommer, mesteparten grunnet salget av Lukaku. Vi brukte da ca 70 mill. pund netto i fjor sommer. Og så har vi brukt 50 mill. pund på Bruno dette året.

Ikke en sjanse for at Glazer punger ut for Sancho, da må i så fall pengene komme fra spillersalg, det er bare det at United ikke får solgt spillere dyrt, vi ender opp med å "gi" de bort stort sett...
LUHG!
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Glazer har jo vært med å punge ut mye penger. Både LVG og Mourihno pøste ut penger. Det var katastrofalt. Det er forståelig nok at vi er mer forsiktige nå.
Men han endret strategi, og det kan ofte være en god ide dette, kanskje ha litt is i magen og tanke over de overgangene vi gjennomfører.

LVG brukte 276 millioner pund.
Mourinho brukte 391 millioner pund.

Legger man dette sammen så er det 667 millioner pund. Det er faktisk 7.8 milliarder norske kroner etter dagens kronekurs.
Glazer har jo gitt penger, sånn sett.

Det har vært mye bomkjøp og forståelig nok ønsker man å være forsiktig og heller bygge klubben fornuftig.
Nå fikk vi jo 3 plass og CL, vi har rydda unna stallen og har faktisk truffet godt på våre overganger.

Wbs, Maguiere og Bruno har vært gode kjøp. James tja, han er ikke så verst 15 mill pund helt ok.

Men jeg forstår at Glazer holder litt igjen, først og fremst har vi blitt melka godt. Det å pøse ut penger for en spiller er ikke alltid det som er det rette.
Ja bare spør Barcelona.

Hvis vi har disse overgangene ferskt i minnet;

Eric Bailly - Villarreal, £30m
Henrikh Mkhitaryan - Borussia Dortmund, £27m
Romelu Lukaku - Everton, £75m
Alexis Sanchez
Diogo Dalot
Fred - Shakhtar Donetsk, £52m
Sanchez - Byttehandel
Daley Blind £13.8m
Angel Di Maria £59.7m
Radamel Falcao Gratis
Marcos Rojo £16m
Matteo Darmian £14.4m
Memphis Depay £31m
Morgan Schneiderlin £24m
Bastian Schweinsteiger £15m

Da har jeg ikke inkludert de som lyktes, Pogba, Shaw osv.

Herrera, Shaw, Matiral, Pogba har jo vist seg å være bra.

På en side forstår jeg Glazers veldig godt. Klubben har jo brukt penger det er det ingen tvil om.
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18060

Joa [mention]offside[/mention], man har brukt penger, ikke at det er penger fra Glazers egne lommer for å si det slik, og siden inntjeningen har gått i taket tenker jeg at summene du nevner (som ikke er justert for spillersalg tror jeg) ikke er så imponerende. Mourinho henta for litt over 400 mill £ , og solgte for litt over 100 mill £. Man har da et snitt på 100 mill £ brukt pr. sesong.

LvG brukte 178 mill £ når spillersalg er trukket fra. (Di Maria solgt bl.a.)

Vi har ikke eiere som er interesserte i sporten, det er det jeg synes å ha lagt merke til. Men de er veldig interessert i pengene. De har tatt ut milliarder av kroner til egen lomme, de satt klubben i milliardgjeld, noe som resulterte i et forfallent akademi en periode, Old Trafford forfaller. Og lite penger på nye spillere i flere sesonger under Ferguson f.eks.

Rooney ville bort mye fordi han så gode spillere forsvinne ut, uten at de ble erstattet med tilsvarende kvalitet, Ronaldo/Tevez forsvant jo, de ble i grunn ikke erstattet. Han tok opp dette med bossen, ble hivd ut av kontoret :hah:

Jeg forstår tankegangen din ang. eierne, og den respekterer jeg, men det er f.eks ikke sånn at de ikke har hatt råd til å bruke disse pengene. Og så må utsagn fra Woodward ikke glemmes. Han presterte jo å si at det ikke var så nøye med sportslig suksess, pengene rant inn uansett...Det er nok et utsagn som kun eierne likte...
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18060

Ole G har henta for 192 mill £ og solgt for 73 mill £, er nå inne i sitt fjerde overgangsvindu. I tillegg til Lukaku-salget er Sanchez` lønn også ute av regnskapet nå.
LUHG!
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Blodfink wrote: 25 Aug 2020, 19:47Sanchez` lønn
.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner... United har vel betalt Sanches ut, og det påvirker sommerens overgangsbudsjett...
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18060

Elkey wrote: 25 Aug 2020, 22:00 Det er vel en sannhet med modifikasjoner.
Er det? Jeg har ikke fått med meg at United har betalt noe til Sanchez i forbindelse med overgangen? Vi ga ham jo bort? Inter betaler lønna fra nå av? Det er jo en utgiftspost mindre fra nå av. Men United har betalt mye av lønna frem til overgangen. Jeg kan jo selvsagt ta feil
LUHG!
Post Reply