Zirkzee
Har lest meg opp på han, og også hørt på nokså inngående speiderrapporter på han, pluss den obligatoriske Youtube-runden.
Slik jeg forstår det så er det en spiller som er fysisk veldig bra, med en veldig god nærteknikk. Ser man på klipp av han fra Bologna så er han primært en spiller som dropper ned i banen, bort fra stopperne, og mottar ballen for så å vende opp og kombinere med midtbanen/kantene. Minuser på han er hodespillet (tross høyden), og kanskje mer kritisk: målteften. Han er ingen naturlig målscorer, noe som begrenser oss litt med han som eneste spiss på banen.
Han er en ganske unik spiller, og det er få konkrete sammenligninger jeg kan komme med. Men jeg tror han på sett og vis kan minne litt om Anthony Martial i måten han trives best litt dypere, der han kan sette fart mot stopperne. Jeg synes det er spennende at man nå får en helt ny streng å spille på i angrepet - han er ikke lik Rasmus Højlund i det hele tatt. De to sammen på topp skulle vært morsomt å se.
Så skal det sies da, at jeg:
1) Begynner å bli smått skeptisk til at man henter så mange nederlendere
2) Jeg er generelt skeptisk til å hente angripere som "kun" har fungert i Serie A.
Rent overordnet ser jeg på dette som en 3.5/6-signering, og så håper jeg at jeg blir positivt overrasket.
Ugarte
Her er jeg nok litt "biased", ettersom jeg er utrolig svak for Uruguay - og når de nå har den treneren de har så er de jo i mine øyne best i verden!
Ugarte har jeg til forskjell fra Zirkzee fått sett litt her og der. Jeg kan ikke påstå at jeg la særlig merke til han i PSG-laget, men det kan være mange grunner til det.
Med Ugarte inn er jeg nesten helt sikker på at vi går bort fra idéen om ett anker sentralt på midten, og heller spiller en mer utpreget 4-2-3-1. Som ballfordeler og spielführer har han nok begrensninger, noe som gjør at man må ha folk rundt han for å kunne spille seg gjennom ledd sentralt i banen (altså Mainoo). Ideelt sett skulle jeg kanskje heller sett en mer allround-type som også kan dra av en mann og forsere gjennom ledd, som for eksempel Bruno Guimaraes er så god til. Signerer vi Ugarte, blir vi nok enda mer avhengige av å ha Mainoo og kanskje Mount friske gjennom hele sesongen.
Når det er sagt, så har han jo mer enn nok av det vi har savnet aller mest på midten i år: Forflytningsevne, aggressivitet og taklingsstyrke. Han er en ganske tydelig rollespiller, og det er en grunn til at han ble sett på som en direkte erstatter for Joao Palhinha i Sporting i sin tid.
Jeg er positiv til dette ryktet, men det skyldes hovedsakelig at behovet er så prekært her. Finnes det bedre alternativer enn han der ute? Kanskje. Men det blir nok dyrt, og vanskelig.
Hvem vil dere kjøpe?
-
- Liker gitt: 33
- Liker mottatt: 624
post liked by: Pink Final, Rød Pølse, messilingard, 28FPellistri, Blodfink, Pancho P, Pangaea
-
- Manchester; football, music, fashion, industry, history
- Liker gitt: 34433
- Liker mottatt: 24836
Takk for innlegg @Harry Greaves.
Du forsterker inntrykket jeg har fått av begge disse.
Bra med en som faktisk har sett en av dem spille.
Og ikke bare resirkulerer andres observasjoner (meg inklusive ).
Har tenkt på det samme mtp antall nederlendere.
(Hehe, artig med din fascinasjon for Bielsa.
Ble imponert selv i de to matchene våre mot Athletic Club i 2011/12.
Ikke like imponert over det Leeds laget hans på Old Trafford ).
Du forsterker inntrykket jeg har fått av begge disse.
Bra med en som faktisk har sett en av dem spille.
Og ikke bare resirkulerer andres observasjoner (meg inklusive ).
Har tenkt på det samme mtp antall nederlendere.
(Hehe, artig med din fascinasjon for Bielsa.
Ble imponert selv i de to matchene våre mot Athletic Club i 2011/12.
Ikke like imponert over det Leeds laget hans på Old Trafford ).
post liked by: Rød Pølse, messilingard, Harry Greaves, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Jeg ser det ganske likt, men er nok litt mer positiv til Zirkzee. Potensialet har alltid vært der. Han har en fortid i Bayerns akademi og tyskerne har sikret seg 50% på videresalg. Hvis jeg ikke bommer helt ble han også kåret til sesongens unge spiller i Serie A i 23/24. Han gir oss noe annet enn Højlund, og kan også spille sammen med dansken ved behov.
post liked by: Pink Final, messilingard, Pancho P, Pangaea
Football, bloody hell!
-
- Liker gitt: 1574
- Liker mottatt: 5681
Ugarte har jeg selv veldig stor tro på. At det er en spiller man ikke nødvendigvis legger så mye merke til alltid, er også positivt. Noen som gjør den usynlige jobben.
Og spiller man under Bielsa, da er det ingenting i veien med arbeidskapasiteten. Er selv veldig svak for Bielsa og måten han setter opp lag på. Så får han heller låv til å være litt naiv til tider, ref Leeds i PL, men det ligger ikke i hans natur å forsvare seg til poeng. Det er høyintensitet fotball og "alle mann" i angrep. Noen ganger vil man da gå på stygge resultater. Jobben han gjorde i Leeds taler for seg. Han har evig heltestatus i Leeds.
Han er også en av grunnen til at jeg syns det er rart vi "gir opp" Pellistri, om vi faktisk gjør det da. Han også har enorm arbeidskapasitet og gir alltid alt.
Deler @Harry Greaves sin skepsis rundt spillere fra Serie A.
Og spiller man under Bielsa, da er det ingenting i veien med arbeidskapasiteten. Er selv veldig svak for Bielsa og måten han setter opp lag på. Så får han heller låv til å være litt naiv til tider, ref Leeds i PL, men det ligger ikke i hans natur å forsvare seg til poeng. Det er høyintensitet fotball og "alle mann" i angrep. Noen ganger vil man da gå på stygge resultater. Jobben han gjorde i Leeds taler for seg. Han har evig heltestatus i Leeds.
Han er også en av grunnen til at jeg syns det er rart vi "gir opp" Pellistri, om vi faktisk gjør det da. Han også har enorm arbeidskapasitet og gir alltid alt.
Deler @Harry Greaves sin skepsis rundt spillere fra Serie A.
post liked by: Pink Final, Blodfink, Rød Pølse, Pancho P
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.
Eric Cantona
Eric Cantona
Eg forstår at Antony har fått mange sjansar, rett og slett pga overgangssummen, men Amad og Pellistri har absolutt fortent fleire sjansar. Om vi lar uruguayanaren gå, er eg redd for at det kjem til å bite oss i ræva på eitt eller anna tidspunkt. Det beste for Antony hadde vore å gå på lån for enten å auke verdien eller finne tilbake til seg sjølv.
post liked by: Pink Final, 28FPellistri, Rød Pølse, red
It's Squeaky Bum Time!
-
- Liker gitt: 401
- Liker mottatt: 1070
Ser at positive Dag Langerød er negativ til Zirkzee.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Rød Pølse
-
Leste artikkelen.
Det Dag har sett er i hovedsak det de to speiderrapportene omtaler.
Teknisk god i trange rom, bevegelig, link up spiller.
Ikke så god i press, ikke rask, ikke god på hodet.
Pluss at Dag nevner dårlig avslutter.
Noe han nevner som jeg ikke liker er «Dypt i banen med ryggen mot mål og slår pasninger sideveis og bakover».
Det høres ikke spes bra ut.
Jeg trodde han var mer rettvendt?
Jaja, Dag L har sett ham spille, det har ikke jeg.
Så har respekt for ‘dommen’ hans.
Uansett, vi kan ikke bare basere oss på Højlund.
Vi må ha to spisser.
Rent fotballmessig er det synd vi ikke kan beholde Greenwood.
Han ville vært et ypperlig alternativ til Højlund.
Woodward og Florida haiene brukte penga våre på STORE NAVN.
Vi er nærmest pengelens, og trenger spillere.
Hvor finner vi et bedre alternativ enn Joshua Zirkzee?
Det Dag har sett er i hovedsak det de to speiderrapportene omtaler.
Teknisk god i trange rom, bevegelig, link up spiller.
Ikke så god i press, ikke rask, ikke god på hodet.
Pluss at Dag nevner dårlig avslutter.
Noe han nevner som jeg ikke liker er «Dypt i banen med ryggen mot mål og slår pasninger sideveis og bakover».
Jaja, Dag L har sett ham spille, det har ikke jeg.
Så har respekt for ‘dommen’ hans.
Uansett, vi kan ikke bare basere oss på Højlund.
Vi må ha to spisser.
Rent fotballmessig er det synd vi ikke kan beholde Greenwood.
Han ville vært et ypperlig alternativ til Højlund.
Woodward og Florida haiene brukte penga våre på STORE NAVN.
Vi er nærmest pengelens, og trenger spillere.
Hvor finner vi et bedre alternativ enn Joshua Zirkzee?
post liked by: Andtho01, LoveBruno&Rashford, Rød Pølse, Pancho P, Pangaea
-
- Moderator
- Liker gitt: 3352
- Liker mottatt: 11585
Er ganske naturlig at han som oppspillspunkt spiller støtte og sidelengs for å koble på flere spillere, trenger ikke være noe negativt. Zirkzee hadde forøvrig flest driblinger av spisser i Serie A forrige sesong, så han kan også vende opp og utfordre.Pink Final wrote: ↑09 Jul 2024, 13:21 Noe han nevner som jeg ikke liker er «Dypt i banen med ryggen mot mål og slår pasninger sideveis og bakover».
For min del så er jeg veldig positiv siden han har andre egenskaper enn Højlund, men likevel ganske lignende størrelse og fysikk (minus fart). Han er en god dribler og svært god teknisk, men mangler noe på avslutninger samt bevegelse i boks etter min mening. Det positive er at vi nå har veldig mye kunnskap om spissplassen i van Nistelrooy og forhåpentligvis så hjelper det både Højlund og Zirkzee i å ta videre steg.
Zirkzee som spillertype tror jeg også at kan hjelpe en spiller som Rashford med å droppe ned i banen for at Rashford skal kunne stikke bak. Krever samhandling selvsagt, men Zirkzee har absolutt egenskaper som vi kan få nytte av.
post liked by: Harry Greaves, Rød Pølse, Pink Final, Pancho P
LoveUnitedHateGlazers
-
- Liker gitt: 33
- Liker mottatt: 624
Det stemmer godt overens med slik jeg tolker han også. Poenget er at han dropper dypt for å hente, fremfor å ligge på offsidelinja og søke bakrom. Det er mange spillere som gjør det i dag, men de regnes fortsatt som litt utradisjonelle spisser: Roberto Firmino, Gabriel Jesus, og i litt mindre grad Harry Kane og Karim Benzema for eksempel. Men først og fremst er jo selvsagt Lionel Messi en sånn type, selv om han knapt nok kan kalles en spiss.Pink Final wrote: ↑09 Jul 2024, 13:21 Noe han nevner som jeg ikke liker er «Dypt i banen med ryggen mot mål og slår pasninger sideveis og bakover».
For at Zirkzee skal kunne fungere så må man altså sannsynligvis ha andre spillere som søker bakrommene. Dette er egentlig ikke et stort problem i United i dag, ettersom både Rashford, Højlund, Bruno og Garnacho er gode til disse penetrerende løpene inn i boks.
Jeg vil vel egentlig hevde at United har mye mer behov for en type som Zirkzee enn f.eks en Ivan Toney. Jeg nevnte det tidligere her også, men han vil sannsynligvis fungere som en direkte erstatter for Anthony Martial, all den tid de kan minne litt om hverandre som spillertyper. Min reservasjon mot han er altså ikke selve spillertypen, men heller hvorvidt han takler nivået i Premier League, for å si det rett ut.
post liked by: messilingard, Rød Pølse, Pink Final, 28FPellistri, Andtho01, Pancho P, Blodfink
Weghorst er også en møtende spiss og angrepsspillet vårt fløt ganske bra etter at han kom inn. Helt siden Solskjær har vi (etter min mening) spilt våre beste kamper med falsk nier/lav spiss, så jeg tror rent taktisk at Zirkzee passer veldig godt inn.
Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Zirkzee og Højlund vil også gi oss langt større bredde taktisk. Hvis vingene skal gå innover og true bak forsvaret er Zirkzee perfekt, hvis vi skal spille mer gjennom midten og med innlegg fra kant er Højlund et godt valg.
Zirkzee og Højlund vil også gi oss langt større bredde taktisk. Hvis vingene skal gå innover og true bak forsvaret er Zirkzee perfekt, hvis vi skal spille mer gjennom midten og med innlegg fra kant er Højlund et godt valg.
post liked by: messilingard, Pink Final, Rød Pølse, Pancho P, Andtho01, 10Hag, RedTrafford, Blodfink
-
Det dere skriver gir mening.
Med Zirkzee vil forhåpentlig det kollektive angrepsspillet flyte bedre.
Han trekker ned og kan slå de geniale pasningene i rom til våre raske menn.
Noe som bekymrer meg litt, er at Langerød ikke så mye av dette i praksis.
Derav festet jeg meg ved «pasninger bakover og til siden».
Men det skrives så mye positivt om ham, at jeg velger å tro på det.
Også får vi et helt annerledes alternativ til Højlund.
Med Zirkzee vil forhåpentlig det kollektive angrepsspillet flyte bedre.
Han trekker ned og kan slå de geniale pasningene i rom til våre raske menn.
Noe som bekymrer meg litt, er at Langerød ikke så mye av dette i praksis.
Derav festet jeg meg ved «pasninger bakover og til siden».
Men det skrives så mye positivt om ham, at jeg velger å tro på det.
Også får vi et helt annerledes alternativ til Højlund.
post liked by: Rød Pølse, Pancho P, Andtho01, RedTrafford
Enig. Har vel sagt det før, men angrepsspillet vårt fløt som best når Weghorst var falsk 10er/dyp 9er. Scorte knapt mål selv, men skapte rom for alle rundt, og holdt meget godt på ballen under press. Han var link-up playern i angrepet vårt, og det fungerte bare. Undervurdert egenskap for en spiss, som Højlund kan forbedre. Så er Højlund god på andre ting.
Også enig med @messilingard ang. støttepasninger. En god støttepasning kan være forskjellen på tapt ballinnehav, og en sjanse skapt i neste trekk. Mange av de beste spillerne spiller gjerne ballen til side eller bak, om alternativet fremover har lav sjans for å lykkes. Finnes unntak, men en god støttepasning er ikke å forakte.
Men om tempoet dras ned fordi ingen løp kommer og alle bare slår sidelengs uten noen hensikt om å noensinne angripe (England, og litt for ofte United), så blir det jo dørgende kjedelig.
Skal ikke gjenopplive debatten om Luckhurst. Men han har vært greit på ballen i det siste, og tror ikke han lyver her.
Vi ser jo andre lag som "stockpiler" midtstoppere, med suksess. Det er vel nøkkelen med gode stoppere for å spille seg ut bak fra, og stå høyt i presset. City har spilt mange kamper med 4 stoppere i backrekka. Og 1-2 av de opererer som hybride midtbanespillere. Da er det selvfølgelig viktig at vingene holder bredden, da man ofrer potensielle overlaps fra backene.
Om økonomien tillater det, tar jeg gjerne 3 unge klassestoppere inn i sommer. Men da tror jeg vi i neste vindu trenger noen nye vinger for å få det til å sitte optimalt.
Midtbanen må og forsterkes uansett. Ugarte er tydeligvis ikke noen typisk anker, selv om han er god i dueller. Er spent på om han og Mainoo er nok for å fylle på i midten, all den tid Bruno skal fortsette i den svært offensive 10er-rollen. Håper vi trekker Bruno litt lenger ned.
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, Andtho01, RedTrafford, messilingard, Pancho P, Blodfink, Pangaea
-
- Moderator
- Liker gitt: 3352
- Liker mottatt: 11585
Gitt de økonomiske rammene som jeg forutsetter at klubben opererer innenfor så blir det litt for mye med 3 stoppere inn i dette vinduet. Jeg vil uansett si at en ny midtbanespiller bør være 1. pri etter at de Ligt og Zirkzee landes. Ugarte fremstår for meg som en solid spiller. God frekvens i beina, god i duellspillet og flink til å lese spillet defensivt. Litt typisk ballvinner. Om vi må ofre noe med ball ved å signere han så er det greit for min del. Jeg kan akseptere at Ugarte begrenser seg til å gjøre ting enkelt om det samtidig frigjør Mainoo og Bruno på midtbanen. Mount kan også komme inn å spille ved siden av for eksempel både Mainoo og Ugarte. Frispilling bakfra er selvsagt et argument, men både de Ligt og Martinez er gode nok med ball til å spille gjennom ledd dersom det trengs.
Kan godt hente en stopper nr 2 dersom Lindelöf eller Maguire selges, men det bør i så fall være en som er komfortabel med å spille både stopper og back på venstresiden.
Kan godt hente en stopper nr 2 dersom Lindelöf eller Maguire selges, men det bør i så fall være en som er komfortabel med å spille både stopper og back på venstresiden.
post liked by: 10Hag, Rød Pølse, Ryder, RedTrafford, Pancho P
LoveUnitedHateGlazers
Drømmen inn bak er Leny Yoro, men det muligens små sjanser. Uansett, det jeg liker med spekulasjonene og de mer håndfaste ryktene hittil er at vi sikter oss inn på spillere med framtida foran seg, eller vertfall ikke over bakketoppen enda.
Utradisjonell kilde sikkert, men artikkel om Yoro fra transfermarkt.
Utradisjonell kilde sikkert, men artikkel om Yoro fra transfermarkt.
Few players will be as coveted by major clubs as Leny Yoro this summer. The 18-year-old is widely regarded as one of the best young defenders in the world and he appears destined to depart Lille during the transfer window. After playing less than 1,000 minutes during the 2022/23 campaign, Yoro cemented his reputation as a generational talent last season.
Yoro is an incredible talent and he possesses all the characteristics required from a modern centre-back. He’s exceptionally quick and performs almost a sweeper role at Lille as he thwarts danger by covering his other defenders. Yoro’s understanding of the game defies his age and he’s extremely composed.
Former Lille manager Paulo Fonseca - who joined AC Milan this summer - spoke glowingly about Yoro in November, stating: “It's not normal to have an 18-year-old like Leny, with the maturity and technical qualities he has. For me, he'll be one of the best central defenders in France and probably in Europe. He's very well-balanced, and there's no doubt that he's going to be a great player."
Lille’s academy director also cited comparisons to Varane in an interview with Le Parisien, explaining: “It didn't take Fonseca ten training sessions to see who Yoro was. When I saw him, I saw Raphaël Varane. The same attitude, the same dedication, the same maturity at the same age, the same morphotype, it's a godsend." Yoro’s career certainly appears to be following a similar trajectory to Varane by moving to Madrid from France. Whether he enjoys as successful a career as his countryman remains to be seen but Yoro is an outstanding prospect destined for the very, very top.
post liked by: Pink Final, Pancho P, red, Rød Pølse
Måten de beskriver at han ligner på Varane... Historien gjentar seg med andre ord
“In 2011, I hurtled down on the train from Euston to Lille to sign the young French defender Raphael Varane," Ferguson wrote.
“David Gill was getting into the finer points of the contract with Lens, Varane’s club, when Zinedine Zidane got wind of this and somehow scooped him up for Real Madrid from under our noses.
post liked by: Pangaea