[PL] Manchester United - West Ham United

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4383
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2770
Liker mottatt: 9213

Syntes også det er for tidlig å erklære at skuta har snudd. Selv om at jeg er mer positiv til hvordan vi spilte enn hva sikkert mange andre er. Selv om at det ikke var noe sprudlende offensiv forestilling så har vi i de siste kampene sett bedre ut defensivt. En del av dette er selvsagt Raphael Varane som etter min mening er en av ligaens beste stoppere dersom han er skadefri. At Maguire møter opp på jobb hjelper selvsagt også. Lindelöf er ingen dårlig backup heller. Til og med Dalot ser bedre ut defensivt og Telles er ikke en like løs kanon på dekk som tidligere. Denne sesongen her har vi til tider sett helt hjelpeløse bakover i banen, så det at vi starter der gir i mitt hodet svært mye mening. Da får vi heller godta at det offensive spillet ikke nødvendigvis vil sprudle.

Men dersom vi skal plukke ut noen punkter offensivt så har Bruno begynt å ta mindre risiko. Han slår ikke like fort ballen og forsøker på det spektakulære hver eneste gang. Det gjør at vi klarer å ha større kontroll enn tidligere, ikke minst gjør det jobben til forsvaret og midtbanen særdeles mye lettere siden antall spurter hjemover blir redusert. I tillegg får vi motstanderne dypere som gjør at gjenvinningen blir enklere. De to andre på midtbanen balansere ut laget på en god måte. McTominay, Fred og Bruno er svært løpssterke og det gjør at vi blir vanskeligere å møte.

Det som jeg er litt bekymret for er at vi er svært avhengig av de individuelle ferdighetene til våre offensive spillere. Noe som vil si at vi er avhengig av at disse er i form. Rashford og Sancho har til tider sett forferdelige ut, samtidig så har begge de to et såpass høyt toppnivå at de kan dominere kamper når de er i form. Forhåpentligvis så kommer de seg ut av den onde sirkelen som begge to har vært låst i. To mål på to kamper burde hjelpe Rashford og gjøre nettopp det. Sancho har fått et lite sjokk over hvor intenst PL er sammenlignet med BL, men alle som har sett Sancho på sitt beste vet at det toppnivået er skyhøyt. Ronaldo har jo fortsatt et skyhøyt nivå inne, men må godta at han ikke lenger har kapasiteten til å levere to kamper i uka. Spør du meg så bør Ronaldo maks starte en kamp i uka og heller komme inn i kamp nr 2. Han har ferdighetene til å påvirke kamper på den måten også. Ikke minst vil det holde han friskere. Ronaldo har en enorm fysikk, og det er kanskje dumt å mene hva han kan og ikke kan fysisk. Men samtidig så er han 36 år og spiller i verdens mest intense liga. Selv Ronaldo har begrensninger. Elanga har vært et friskt pust inn i angrepsrekken de siste kampene, noe anonym sist, men samtidig så har han tempoferdigheter som er svært vanskelig å matche. Kanskje noe treigere enn Daniel James, men til gjengjeld så vet han hvordan han demper en ball. Mason Greenwood er annen spiller som egentlig har både fysikk og teknikk, men som mangler taktiske ferdigheter. En ting er at han er utrolig egoistisk og forsøker å tvinge frem scoringene. Ofte er det medspillere i bedre posisjoner, men Greenwood tar gang på gang feil avgjørelser. Dersom Greenwood ikke utvikler denne delen av spillet vil han aldri bli noe spiller i verdensklasse. Han er 20 år, men begynner å nærme seg 100 kamper og har vært rundt førstelaget siden høsten 2019. Utviklingen burde ha vært større spør du meg.

Kort oppsummert så har vi fortsatt mye å jobbe med, men jeg syntes Ragnick gjør klokt i å prioritere det defensive for øyeblikket.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Buchan
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2035
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7519
Liker mottatt: 4292

Det jeg synes er positivt med RR i de to siste kampene, er grepene han har gjort. Etter min mening så var han litt passiv mot Aston Villa slik at det ble 2-2
Mot Brentford tik han ut Ronaldo og satte inn Maguire for å sikre seieren.
Men han er også villig til å gå for seier, noe han beviste i går. Da Rashford , Cavani og Martial kom inn
post liked by: Pancho P, Pink Final, RedTrafford
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

Jeg hadde også håpt på betydelig større og tydeligere framgang under Rangnick, men synes i det minste han begynner i riktig ende med å stramme opp defensiven. Synes også han er mer fleksibel og tilpasningsdyktig enn jeg hadde ventet - om ikke spillergruppa er klar for å spille etter plan A, får vi heller forbedre plan B. Selv om en del av meg gjerne hadde sett ham kjøre "my way or the highway", hadde det neppe vært særlig smart, spesielt ikke for en som sitter på kort tid. Men håper jo han tar med seg inntrykkene over i sin nye rolle og jobber på sikt for å gjennomføre de endringene han mener er nødvendige, og satser på de spillerne som er mottakelige.

Hvor god eller dårlig jobb han har gjort, kommer litt an på hvilke forutsetninger du tar med i regnestykket. Går man utelukkende etter hva man ser på banen, er jeg veldig enig i at framgangen har vært minimal - den er riktignok forholdsvis tydelig sammenlignet med september/oktober, men kommer dårligere ut om vi sammenligner med samme tid i fjor. Ståa, kjemien og mentaliteten i troppen er kjernen her. Hvor ille er det, hvor ille var det, når var det problemene startet og hvorfor oppsto de? Alt dette er sentralt for hvordan problemene kan løses og hvor lang tid det vil ta.
Det blir umulig å felle noen dom over RR dersom det er sånn at det er kul umulig å trenge inn i skolten til deler av troppen. Men det er umulig og sitte utenfra og vite hvor mottakelige og lærevillige spillerne er, eller hvor pedagogisk og smart det legges opp fra trenerteamet.

Motstanden har vært svak, men også under OGS strevde vi tidvis fælt mot antatt svakere motstand. Blir spennende å se hvordan vi framstår mot et virkelig godt lag. Men det går i det minste an å bli oppmuntret av av vi nøytraliserer et bra lag som West Ham og dominerer en omgang mot Villa. Så får vi håpe de dårlige periodene blir kortere og kortere.

Om man har trua eller ikke, henger nok også litt på våre egne fordommer og preferanser. For mange hadde Solskjærs bakgrunn som United-legende og nordmann mye å si for tålmodigheten og synet på hvor god jobb han gjorde. Hos andre gjorde Solskjærs manglende meritter på toppnivå at han egentlig aldri fikk en sjanse. Jeg innrømmer det gjerne - med RRs historikk føler jeg meg tryggere på at han har nok taktisk ballast til å ta oss et steg videre, mens det alltid lå en tvil hos meg om hva som var Solskjærs "tak" som manager. Men å være manager er selvsagt mer enn taktikktavler og videoanalyse, du skal bygge et lag og en lagånd også. Der lyktes Solskjær lenge, men et eller annet sted på veien måtte det ha gått skikkelig galt også for ham. Men når, hvorfor og hvordan? Og har RR de mellommenneskelige og psykologiske egenskapene som åpenbart trengs for å snu stemningen og få denne gruppa til å prestere?
Først må han få alle til å jobbe sammen mot samme mål, det er jo et minimum men ingen enkel oppgave sånn som situasjonen har blitt. Først da vil vi eventuelt se hva han og laget egentlig er i stand til.
Enn så lenge har det handlet om brannslukking og lite annet.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Buchan

Deleted User 429

Jeg fant meg en reprise en gang etter midnatt. Må si at jeg ble overrasket over hvor dypt West Ham la seg utover i kampen og hvor lite villige de var til å ta kontringer. Det var en kampplan West Brom ville ha vært stolte av. Jeg sitter igjen med to tanker rundt akkurat dette: 1) vi slet offensivt i denne kampen av de samme grunnene vi har slitt i flere år nå - problemer med å bryte ned etablert forsvar 2) med den defensive tryggheten som ser ut til å utvikle seg under Rangnick så gleder jeg meg til vi møter lag som tør å satse litt mer fremover.
post liked by: Blodfink, Pancho P, Buchan
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14507
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22923
Liker mottatt: 18869

Hvis man ser på målforskjellen til United, så er det greit å begynne med å tette igjen hjemover.

Kampen i går var lite underholdende, men ga et godt resultat. Sånn sett er det greit om de klarer å karre til seg 1-0 seiere ut sesongen.
United har scora litt lite, men sluppet inn alt for mye. Det offensive får komme sakte men sikkert, det kan muligens komme naturlig, om laget fremstår såpass bra defensivt fremover, sniker seg inn litt høyere selvtillit osv.

Om i tillegg de offensive spillerne slutter med å ønske seg vekk, og i stedet har lyst til å bidra med god kultur og hardt arbeid, så kan jo dette bli bra.
post liked by: Pancho P, RedTrafford, Buchan
LUHG!

Deleted User 430

Pancho P wrote:23 Jan 2022, 13:09 Eg trur Rangnick har gjort lurt i å legge om til 4-3-3
Det tror jeg også, helt klart, og ga han kudos for det tidligere. Var bekymret for staheten hans rundt formasjon/taktikk siden han holdt på det såpass lenge, men der får han helt klart pluss i boka.

Tror det er så enkelt som at jeg hadde forventet en tydelig endring da vi først måtte sparke nok en manager, da spesielt mtp. kampprogrammet, og ikke kun jobbing tilbake til sånn ca hva det var før utgangspunktet.

Når det gjelder positivitet har jeg alltid vært det, bare så det er sagt, og derfor ser jeg også at gårsdagen var muligens det første ordentlige skrittet i riktig retning, men at det er et tegn på stabilitet å spille godt i 45-70 min i 9 kamper på rad, eller at det var en positiv kamp, er jeg mer skeptisk til😁
"Negativiteten" jeg ytrer nå er at jeg mener disse 9-10 kampene skulle blitt brukt til å bygge og stabilisere det som foregår på banen, bla. ved å luke bort de 20-45-60 minuttene med "open season" hver kamp tidlig, sånn at vi var klare til det som venter oss når vi møter ordentlig god motstand. Siden dette først kom i kamp 10 er jeg bekymret for hva som venter i de neste, og siste, kampene før topplagene kommer, siden stabiliteten fortsatt er et stykke unna.

Gjør ikke annet enn å krysse fingrene for at gårsdagen var "kick-off" for det stabile, og forsøker ikke å ta noe bort fra gårsdagens prestasjon, men å si at det økte trua mi på topp 4 eller gode prestasjoner mot topp motstand kan jeg ikke si det gjorde. 🙂
Bare så det er sagt til slutt her. Jeg forventet aldri festfotball da han overtok, og forventer ikke det fremover heller, men jeg forventet en endring. Ikke mer av det samme som vi har sett (og klaget over) under de forrige regimene.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Buchan
Post Reply