[PL] Brentford - Manchester United (19-01-22)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Bra kamp, eller en OK kamp og en veldig bra andreomgang. De Gea og McTominay var banens beste i hver sin omgang. Kan starte bak og jobbe meg fremover. David de Gea holdt oss inne i kampen, han fortjente den smultringen i dag. Synd dødballtaktikk skal ødelegge for det.

Forsvarsmessig så var første omgangen helt krise. Vi gjør så ekstremt mange individuelle feil på egen banehalvdel at det er utrolig når man tenker over hvilken liga disse gutta spiller i. Vi har nevnt en del ganger at våre spillere fremstår uintelligente til tider. De valgene som tas i bakre rekke til tider bekrefter langt på vei mistanken, i alle fall dersom du spør meg. Spesielt Dalot syntes jeg gjorde mye rart. Maguire var ikke noe særlig bedre når han kom inn. Vårt beste stopperpar per dags dato er i mine øyne Varane og Lindelöf. Varane var nok den viktigste signeringen gjort før årets sesong. Spesielt siden han kom tilbake fra skade har han vært svært viktig. Han er rett og slett et hakk over resten på stopperplass.

På midtbanen så må man skryte av McTominay. En ting er radiusen, fysikken og kampviljen. Men det han gjør med ball gjør at jeg har lyst til å se han videre i den rollen. Han brukte få touch, noe som i mine øyne er svært undervurdert, han tok kloke valg, spilte med liten risiko. Han fremsto som om han hadde kontroll på midten. Et bedre alternativ enn Matic spør du meg. En av årsakene er åpenbart at Matic ikke holder 90 minutter. Fred gjør, som vanlig, noen rare ting her og der. Brassespark på egen 16 meter, når det er totalt unødvendig irriterer meg. Han tapte også duellen på første stolpe når Brentford reduserte. Etter min mening burde det vært en mer duellsterk spiller der i stedet for Fred. Men selv om at Fred ikke var feilfri, så gjør han mye bra også. Assisten er det klasse over. Han vinner en del baller, gjør ting enkelt og er konstant i bevegelse. Bruno leverte også et par assist og bør få en høy verdi på børsen spør du meg. I dag fremsto Bruno som mer tålmodig enn vanlig, det betalte seg. Vi mistet færre baller og hadde mer kontroll, som følge av dette holder vi kampen ut i mye større grad. Det er lettere å spille fotball når man slipper å jage ball hvert 30. sekund.

Fremover i banen så var det svært anonymt i dag. Elanga og Greenwood var veldig unge i første omgangen og Ronaldo var ikke noe særlig bedre. Det var lite trøkk i boks og mye dårlige avgjørelser og førstetouch. Elanga og Greenwood får vært sitt mål, Elanga sitt var herlig. Ronaldo bør etter min mening være en såpass lagspiller at han ikke lager en jævla scene over å bli byttet ut. Greit nok at han ber om en forklaring etter kampslutt, men å sitte der som en tenåring i puberteten når du nærmer deg 37 er pinlig. I stedet burde han prioritert å få i seg væske og varme klær. Det hadde vært profesjonelt og sånn man bør forvente at han skal opptre. Ellers deilig at Rashford fikk seg en scoring. Den trengte han virkelig.
post liked by: red, Pink Final, Pangaea, Belfastboy, Buchan, Ryder, Lingard
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Veldig bra oppsummering, @messilingard :perf:
post liked by: Belfastboy
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12542
Liker mottatt: 4887

Haha, @Pangaea. Da sletter jeg det jeg begynte med.
Og sier at jeg er helt enig med deg: Bra oppsummering, @messilingard :D
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Sier meg enig i det meste @messilingard.

Resultat farger reaksjon, og helt nøkternt var vi kanskje bedre i 1. omgang mot Villa enn vi noen gang var i kveld. Men det gir en opptur å se at laget klarer å snu et negativt kampbilde, og ikke omvendt.
2.omgang i dag var ikke gnistrende den heller, men kontrollert og fornuftig, akkurat som jeg vil se United på bortebane. Hadde definitivt et håp om at vi skulle komme sigende etter hvert i denne kampen etter at Brentford hadde løpt fra seg. Men selvfølgelig flaks at vi ikke ligger under med mist ett ved pause. Men det var 0-0, og med det utgangspunktet angriper vi 2. omgang på riktig måte. Tålmodig og rolig.

Herlig med tre akademispillere på scoringslista. Ellers solide plusser i boka for De Gea, Varane, McTominay og Bruno. Scott var god i dag, spesielt når han tok med ball framover. Viser vel bare enda tydeligere at det er box-to-box indreløper han er og ikke DM (selv om det var det han strengt tatt spilte i dag, men med «licence to roam».)
post liked by: Pink Final, Pangaea

Deleted User 429

Ryder wrote:20 Jan 2022, 01:11 Scott var god i dag, spesielt når han tok med ball framover. Viser vel bare enda tydeligere at det er box-to-box indreløper han er og ikke DM (selv om det var det han strengt tatt spilte i dag, men med «licence to roam».)
Fernandes var uvanlig dyp ganske ofte i dag, og Fred dekket hele banen, som gav rom fremover for McTominay også. De må gjerne fortsette i en trio sammen hvis de kan dele på oppgavene slik som i dag (men enda mer samspilt). Tror dette kan bli bra, med McT bakers, men med tidvis frihet til å gå fremover når sjansen byr seg. Får brukt kvalitetene til hele gjengen slik hvis det gjøres riktig. Ikke at det hadde skadet med en utpreget DM inn også sånn at McT kan spille som boks-til-boks i flesteparten av kampene, men tror han fint kan takle den mest defensive rollen også så lenge det spilles med tre på midten.
post liked by: Ryder, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det fungerte i går, men er redd det er for risikabelt mot bedre lag at han skal raide med ball til stadighet. Og det var jo en bonus at han lyktes nesten hver gang, blir han brutt er det skummelt.
Men vil gjerne se mye mer av det, vi har generelt altfor få spillere som tør/evner å utfordre med ball og ta den med seg gjennom ledd. Skaper kaos og overtall.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Dersom vi ser på alternativene i dagens tropp så mener jeg at McTominay er det beste alternativet i den posisjonen. Matic får til en grei jobb i 60-70 minutter, men etter det er han konstant 2-3 meter unna motstanderne i de avgjørende situasjonene. Fred er nok alt for glad i å stupe i press til at han i det hele tatt bør vurderes. Men jeg syntes McTominay gjorde en god jobb med ball. Han tok svært lite risiko i første omgangen, men brukte få touch og valgte hele tiden sikre alternativer. Dersom du ser på de beste defensive midtbanespillerne så velger de ofte sikre og trygge alternativer for å opprettholde kontrollen. Spesielt i første omgang hvor motstanderne fortsatt er i balanse og har mer energi til å være aggressive. I andre omgang så tok han mer risiko i raidene sine, samtidig så var det stort sett god kontradekning i Bruno og Fred siden at McTominay gjerne var 10 meter lenger frem i banen.

Jeg er likevel usikker på om McTominay kan utvikles til å bli et solid anker på midtbanen. Det er en av de mest utfordrende posisjonene på banen, spesielt for de lagene som har mye ball. Men med dagens tropp er jeg absolutt ikke i tvil, han er det soleklart beste alternativet. I toppkamper mener jeg uansett at vi bør gå over til en trebackslinje så da forsvinner litt problemet med akkurat den posisjonen.
post liked by: Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det største problemet med McTominay i den posisjonen, er manglende trygghet under press og i trengte situasjoner. Litt for uryddig nærteknikk og pasningsteknikk. Tidligere har jeg også syntes posisjoneringen hans har vært litt suspekt, men det er lettere å lære.
Mange har også pekt på tendensen han har til å gjemme seg i pasningsskygge og ikke by seg fram. Her er Matic bedre, han dropper gjerne helt ned i backleddet for å hente ball om nødvendig.
Men ja, det er i alle fall verdt å prøve Scott der. Han har bra driv, er god i duellspillet og har stor motor.
post liked by: Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Ryder
Mulig at jeg ikke er helt objektiv her nå, McTominay er nok en liten favoritt her, men jeg mener du undervurderer McTominay noe. Spesielt når det angår nærteknikk og pasningskvalitet. Han er ikke noe spesialist på dette området, men han har samtidig kvalitetene til å kunne håndtere posisjonen på en OK måte. I går brukte han som regel få touch og spilte med liten risiko. Utover i andre omgang var flere driv fremover, men det har nok også noe med at aggressiviteten til United var skrudd opp og intensiteten til Brentford ikke var like høy som i første omgang.

Store deler av den rollen handler om rolleforståelse og hvordan man skal opptre når motstandere gjør sine mottrekk. Matic har en helt klart fordel der, basert på erfaring. For min del så er det ikke nødvendigvis positivt at den defensive midtbanespilleren dropper helt ned. Man betaler en pris med tanke på gjenvinning av ball siden det blir større avstander sentralt. Jeg tenker uansett at mye av dette kommer med erfaring av å spille i den rollen.

Jeg mener ikke at McTominay vil bli noe ny Carrick eller Busquets for den saks skyld, men for øyeblikket så er alternativet Nemanja Matic som er svært begrenset når det kommer til den fysiske kapasiteten. Matic holder rett og slett ikke 90 minutter, da bør heller problemet hovedsakelig løses ved hjelp av en annen spiller spør du meg.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Helt enig i at han er det beste alternativet i dag. Men på sikt bør en "spesialist" inn der, og McTominay opp som 8-er.
Han var trygg og god i pasningsspillet i går, definitivt, men det varierer veldig fra kamp til kamp med ham. Når det gjelder "press resistance" er det jo egentlig ikke meg imot å spille mer over press enn det vi gjør, samtidig har vi ikke akkurat duellsterke spillere framme i banen. Men fortsatt mulig å kjempe om RRs "second balls".
Post Reply