[PL] Manchester United - Wolverhampton Wanderers (03-01-22)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Kan kjenne meg igjen i flere av postene over her, det blir mer og mer tydelig at det er noe som er på helt gal vei i klubben - fra toppen i Florida (det visste vi jo fra før) til garderoben og treningsfeltet på Carrington.

Nøyaktig hva som er problemet i spillergruppa? Det er jo tusenkronersspørsmålet, og jeg skal i alle fall ikke hevde å sitte på fasiten.

Det er veldig lett å beskylde spillerne for å være late og ikke bry seg, for det er jo sånn det ser ut for oss i sofaen. Personlig tror jeg ikke det er så enkelt. Med mindre det finnes virkelig råtne epler som sprer gift og elendig stemning, tror jeg spillerne - om ikke annet - har en profesjonell stolthet og HATER å tape og HATER å framstå som de gjorde i går. God mentalitet er utrolig viktig, men det er både sammensatt og komplisert å rette på dersom det har satt seg et tankesett som er usunt og som hindrer prestasjoner på toppnivå. Å rette på det krever nok mer enn at spillerne bare må ta seg sammen, som man sa til deprimerte i gamle dager. Det er nitrist å se på toppspillere som slår en timeterspasning to meter til feil side, som skyter hull i lufta og snubler i sine egne bein. Men at de gjør det fordi de gir faen? Sorry, den kjøper jeg ikke. Men at det er noe som ikke er som det skal inni hodene, det er rimelig åpenbart. Han nyansatte psykologen får lange dager framover, la oss håpe han har mer å fare med enn "dødballeksperten"...

For meg blir det også for enkelt å frikjenne Solskjær for alt ansvar fordi vi fortsetter å slite når han er ute - like mye som det var for enkelt å frikjenne Mourinho da Solskjær etter hvert møtte veggen. Når vi nå ser et lag som helt åpenbart er ute av stand til å følge taktiske instruksjoner, kan det like gjerne være fordi de er så lite vant med det fra de tre siste årene. Solskjær klarte aldri på direkte spørsmål å forklare hvordan United skulle spille (bortsett fra "vi skal angripe"). Han ga frihet og personlig ansvar i angrep - noe som er en helt legitim tilnærming - men som gir en spillergruppe som ikke er vant til å bli drillet og detaljstyrt.

Når det gjelder det som skjer på selve banen, forklarte @Steinar Stenseth godt over her hva som er tanken bak formasjonen - i utgangspunktet. Men det er en krevende formasjon, og uten sidebacker som jobber steinhardt opp og ned blir det syltynt i midten. Spissene må også være disiplinerte om vi ikke skal bli oversvømt sentralt.
Se på Sanchos heatmap fra i går: Image https://ibb.co/VNZX0Lh
Hans foretrukne posisjon var helt ute på krittet, ikke som en slags 10-er, mens Shaw ble liggende langt tilbake og ikke bidro offensivt. På motsatt var det annerledes, med Greenwood noe lengre inn og AWB mer offensiv. Helt motsatt av hva en burde kunne vente. Mulig dette ble som det ble ut fra Wolves' (mot)spill, men det er nok uansett ikke slik vi skal spille. Men uansett formasjon og taktikk blir det vanskelig når spillerne gjør så mange upressede feil som i går. En pasningsprosent på 80 på hjemmebane er langt unna det en kan forvente av et lag som skal kjempe i toppen.
post liked by: Pancho P, Pwint, Pink Final, Belfastboy, Salte25, red
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

Veldig bra tanker her over. Jeg har tenkt på en ting siden i går og det er hvordan mange reagerte på byttet av Greenwood. I motsetning til det de fleste andre tilsynelatende mente, så syns jeg ikke Greenwood spilte godt i går. Han er en svært god spiller, og fremstår derfor ofte bra, men jeg syns han virker svak taktisk, og syns han har hatt veldig lav progresjon. For min del så mener jeg han ser ut til å trenge mye tydeligere beskjed om hva han forventes å gjøre, for det virker ofte som han er helt i sin egen verden. Rashford har en enda verre utvikling. Istedet for lav progresjon, så har han en nedadgående kurve. Der han før, nærmest på egenhånd kunne avgjøre kamper, er han nå et av de svakeste leddene våre. Sancho virker også tidvis rådvill, og selv om man kan se at han er en teknisk god spiller, så klarer jeg ikke helt å se hva hans instrukser har vært.

Slik kunne man fortsatt gjennom mye av laget, men jeg tror man kan oppsummere litt med å si at spillerne virker forvirret. Enten så har de fått uklare instrukser, ellers så er de ikke i stand til å utføre dem. Kanskje sliter Ralf med å få spillerne til å forstå hva han tenker, eller kanskje er det for langt sprang i fra det de har blitt fortalt de siste årene, til at de klarer å omstille seg. Kanskje har vi spillere som ikke er spesielt fotballkloke? Jeg tror uansett at dette kan snu, men i mellomtiden så må jeg med tungt hjerte innse at vi ikke ser ut til å klare noen CL kvalifisering denne sesongen, og det er enda tyngre når jeg før sesongen trodde at dette kunne være året vi kjempet om tittelen.
post liked by: Pink Final, JørgenT
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

selje
Posts: 119
Joined: 16 Oct 2021, 22:16
Liker gitt: 36
Liker mottatt: 327

Det er ikke så veldig rart at vi taper kamper når vi i prinsippet bare spiller med 10 mann på banen. Jeg har sagt det hele tiden og sier det igjen. Problemet er at det er en mann på topp som;

1: Ikke presser
2: Ikke går på løp i bakrom
3: Ikke er god nok i det oppbyggende spillet
4: Har dårlige holdninger
5: Spilte som kaptein i går, og burde ikke gjort det

Jeg er så forbanna lei av å se Ronaldo jogge rundt på banen og klage. I går tok kaka. Jeg kan bare huske at han hadde støttepasninger som gikk til medspillere. Et par forsøk på å heade en ball som ble lagt en halvmeter over hodet hans (og en heading på sølvfat til en motstander), og et tafatt skudd på mål.

Nå skal det sies at Cavani kanskje var enda svakere i går. Men jeg får helt mark av at vi har 2 angripere på banen som er 70 år til sammen. Det er ikke sånn det skal være! Vi skal ha unge, sultne angripere. Hvilket signal sender dette til akademiet og de unge talentfulle spillerne i andre klubber?

Problemet med å la Martial gå nå er at vi ikke sitter igjen med noe særlig alternativer. Rashford er ikke god nok som spiss, og passer bedre på kanten. Greenwood kanskje. Ellers er det syltynt.

Ronaldo var Solskjærs undergang. Og de som forsvarer han kan si at han scorer mål, men hva annet gjør han i kampene? Jeg tar heller en spillende og oppofrende spiss med en fremtid foran seg, enn en som har sine beste år bak seg, og som egentlig ikke har noe mer å spille for.

Er bare så ufattelig lei nå, er bare å skrote alt og starte på nytt. Orker ikke å skrive noe om de andre lagdelene. Det er åpenbart hva som må til. Ut med ballwatchers og pensjonister og på med noen som faktisk har lyst til å yte for laget.
post liked by: Otac, Ryder, JørgenT, RedTrafford
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ronaldo var fryktelig svak i går og har vært det i flere kamper nå. Bidrar, som du sier, med null når han ikke scorer. Avslutteregenskapene har han fortsatt, men det er veldig tydelig å se alderen tynge i de andre fasene av spillet. Han er rett og slett tregere og stivere i alt han gjør.
Vi er nødt til å la noen andre prøve seg nå, i alle fall for en kamp eller to. Få energi inn i laget.
post liked by: JørgenT

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Er fullstendig enig med @selje!

Ronaldo skulle komme inn som ein topp spiller og mentor i garderoben, men laget har gått i dass fra dag en, og manager sparka. Det er vanskeleg å argumentere for at dette er uavhengig av signeringa av rRonaldo.

Angåande United generelt, kor mykje juling kan en mann tåle før total opposisjon?
Det som skjer i klubben for tida er skammeleg og flaut!
post liked by: JørgenT

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

@Pangaea
@Pink Final
Kunne ikkje sagt det betre sjølv. Kan jo legge til at eg fekk heilt bakoversveis av at Shaw faktisk sa noko i den retningen om at dei mangla motivasjon. For meg seier det noko om kva typar dette er. Eg veit at tida med Bruce, Keane og co er longt forbi, men eg trudde at det å spele i den beste ligaen i verda kvar veke var nok!
Får vondt av heile greia.
post liked by: Pwint, Pink Final, Pangaea
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7288
Liker mottatt: 4157

Stusset faktisk litt over lag uttaket i går.
Spesielt at AWB og Shaw spilte i stedet for Telles og Dalot. Hvis man vill ha innlegg med adresse så er Dalot bedre synes jeg. De har jo vært noen av de bedre når de har spilt, etter min mening.
Ellers er det jo betenkelig at Jones som ikke har spilt på 700 kamper, er den beste. Vi kjenner jo innstillingen han fra før, men allikevel. Mannen som til de grader har blitt hetset av egne supportere pga skader og lønn. Nå var han den beste, og mange kan ikke få hylle han nok. Nei, vi fotball supportere er noen rare mennesker til tider.
Cavani og Ronaldo møtte mye ball i går, men det er jo fordi ingen slår i bakrom.
Ellers så har jo RR sagt at han ikke vill at de skal spille ut bakfra, men det gjorde de jo stort sett hele tiden. Så ikke vet jeg. Vill ikke spillerne høre, eller makter de ikke.
post liked by: Pink Final, Pwint

Vidar Dale Fjeld

Ja...håper virkelig SAF kommer tilbake også...han er jo bare 80...RONALDO er et stort sykdomstegn for Manchester United. Måtte til og med få kapteinsbindet slik at han måtte legge en liten demper på sin avsky for sine andre medspillere om hvor dårlige de var...
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7288
Liker mottatt: 4157

Skjønner ikke helt hva du mener med den kommentaren her. Nå nevnte jeg vel i kamptråden at et av problemene til United var at SAF fortsatt henger igjen i veggene.
Så helt greit for meg at du mener Ronaldo er et sykdomstegn. Som sagt har ikke jeg fasiten,
post liked by: Pwint, Pink Final

Vidar Dale Fjeld

Det gjorde ikke jeg heller...misforstod helt det du skrev og akkurat nå er jeg i det krigslystne hjørnet...så da ble min tolkning på noe du ikke skrev helt fei. Beklager det! Forvekslet/la inn det du skrev i Ronaldo-tråden...skal heller svare der ;-)
post liked by: Pwint

Vidar Dale Fjeld

Har jeg gått over streken med noen kommentarer så er jeg åpen for å dempe tonen rundt ståa i klubben Men jeg er bare så pissa lei alt som har med Glazers å gjøre, ja hovedproblemet er der og om det ikke forsvinner så kommer klubben ikke videre...vi kommer ikke til å ta en eneste trofe til med de som eiere, foruten kanskje en ligacup et eller annet år...
post liked by: Pwint, Pink Final
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16322
Liker mottatt: 10526

Syns det mange av dere beskriver over her er bra beskrevet.
For jeg finner ikke ord på hvor rævkjørt det meste er.
Føler bare oppgitthet☹️
post liked by: Pwint, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4790

Pink Final wrote:04 Jan 2022, 07:22 Glazer’s er det verste som har hendt klubben på denne siden av flyulykken.
Quoted for truth.

Helt uavhengig av spillere, mentalitet, egoer, latskap osv, så er eierskapet et gigantisk problem uansett hvordan man snur og vender på det. Akkurat nå er jeg mest frustrert over spillerne og hva de gjør på banen, men jeg har sagt før at det er vanskelig å se hvordan United skal klare å komme tilbake på Europatoppen når det lekker så det spruter ut av alle åpninger i båten.

Sukk. Håper det snur og at Rangnick for stell på det her, men det har blitt vanskelig å være optimist når spillerne gjør "opprør" etter bare fire uker med ny manager. På et eller annet tidspunkt må fokuset tilbake på sporten igjen, og ikke så mye på kommersialitet og blod til åtseleterne på toppen av kadaveret vårt.
post liked by: Pancho P, Pink Final
Post Reply