[PL] Manchester United - Newcastle United (11-09-21)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16756

Manchester United vs Newcastle United
Premier League
Lørdag 11 september kl 16.00
Old Trafford


Innbyrdes oppgjør
Manchester United 89 seiere
Newcastle United 43 seiere
39 uavgjort

Fem siste
PL 2021 Man Utd New Utd 3-1
PL 2020 New Utd Man Utd 1-4
PL 2019:Man Utd New Utd 4-1
PL 2019 New Utd Man Utd 1-0
PL 2019 New Utd Man Utd 0-2

Dommer: Anthony Taylor

Skader United
Marcus Rashford, skulder
Alex Telles, ankel
Scott McTominay, lyske
Jadon Sancho (skadet på landslagstrening). Trolig ikke alvorlig.
Edit: Sancho trente med laget onsdag, og er høyst trolig matchfit.

Suspensjoner United
Brasils fotballforbund mener spillere som ikke ble sluppet til deres landskamper må suspenderes mellom 10-14 september.
Dette kan berøre Fred.
Et spørsmålstegn ved om han spiller.

Old Trafford kommer til å eksplodere når Cristiano Ronaldo entrer gresset.
Ronaldo blir spiller nummer seks som gjør sin debut nummer to for Man United siden Mark Hughes vendte hjem i 1988.
Mark ‘Sparky’ Hughes, Mark Bosnich, Les Sealey, Paul Scholes og Paul Pogba er de øvrige.

United kan gå til topps på tabellen med seier her.
Da må trolig prestasjonen opp fra de to siste bortematchene.
La oss håpe at landskampene ikke medfører skader eller komplikasjoner ifbm covid.
Sancho har pådratt seg en liten skade, men ikke alvorlig?
Ronaldo scoret begge målene for Portugal v Irland, og pådro seg gult kort.
Flyr derfor hjem til Manchester og lader opp til møtet med skjærene.

Newcastle så ut som sikker dumpekandidat i februar.
Men spurtet sterkt, og ble nummer 12.
De fortsetter med Steve Bruce til rors.
Kun en av to som har trent både Newcastle og rivalen Sunderland.
Sam Allardyce trente de i motsatt rekkefølge.
Som manager i Sunlun og med diverse uttalelser om New Utd var Bruce upop i starten hos Toon Army.
Er han i ferd med å vinne dem?

Man United og Newcastle ender ofte målrikt.
Hele 56x har United scoret minst 3 mål mot dem.
Magpies på sin side har scoret minst 3 mot United 26x.

Newcastle, who are ya?

Newcastle United ble stiftet i 1892, og kom med i 2 divisjon fra 1893/94.
De første årene levde de i skyggen av naboen Sunderland som vant flere ligagull og trakk nest mest folk i hele landet.
Så kom Newcastle for fullt, og mellom 1905 og 1911 vant de tre ligagull og spilte hele 5 FA cupfinaler.
I tillegg nådde de semifinalen i 1909, men måtte se seg slått av Manchester United.

Etter ww1 vant geordiene FA cupen i 1924, og ligaen for fjerde og foreløpig siste gang i 1926/27.
Newcastle har vunnet FA cupen 6 ganger, og har spilt ytterligere 7 finaler.
Den siste 22 mai 1999, mot Manchester United.
Der våre helter sikret seg sin tredje the Double, og la grunnlaget for trippelen fire dager senere.

Hughie Gallacher, triumf og tragedie

Toppscorer på ligamester laget 1926/27 var Hughie Gallacher.
Om man har sett gamle VHS kassetter hvor Matt Busby forteller om sin oppvekst, vil man kjenne igjen to navn.
Alex James på Arsenal, og Hughie Gallagher på Newcastle.
Begge kom fra samme sted som Busby, og de var begge 6 år eldre enn ham.
James og Gallacher var ikoner for Busby, litt spøkefullt har det blitt sagt at det ville være som å vokse opp med Messi og Ronaldo i nabolaget.
Begge var småvokste angripere, og Gallacher var kun 165cm høy.
Han ble sagt å være en Maradona av sin tid.
I Newcastle hadde han en målratio på 82%, 143 mål på 174 matcher.
Og medregnet andre klubber han representerte, 463 mål på 624 matcher.

I likhet med Matt Busby opplevde Gallacher både triumf og tragedie.
Men i motsetning til Busby kom tragediene til Gallacher i familielivet.
Som ung giftet han seg og de fikk et barn.
Barnet døde før det var ett år, Gallacher begynte å drikke, og kona gikk i fra ham.
I datidens verden var det ikke bare å skille lag.
Det ble en lang prosess med rettssaker og Gallacher ble fullstendig bankerott.
Til slutt ble de skilt.
Gallacher giftet seg på ny, fikk tre barn, også døde kona.
Flaska hadde han aldri klart å legge bort, og det står å lese at han vandret gatelangs som i ørska etter at kona døde.
En dag, i ren frustrasjon kastet han et askebeger i ansiktet på sin tenåringssønn Mattie.
Denne stormet ut av huset, med skader i ansiktet.
Og tok sin far til retten.
Skammen og fortvilelsen ble for mye å bære for Hughie Gallacher.
Og dagen før rettssaken tok han sitt eget liv ved å bli påkjørt av toget.

En litt trist historie å ta fram før matchen vi alle gleder oss til.
Tanken var å trekke fram Hughie Gallacher, en av Matt Busby’s to store barndomsidoler.
Gallacher regnes av mange som Newcastles aller beste spiller, og det i selskap med spillere som Jackie Milburn, Kevin Keegan, Paul Gascoigne, Peter Beardsley og Alan Shearer.
post liked by: Pancho P, aregran, offside, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8256

@Pink Final Strålande lesing, sjølv om historien var tragisk. Eg må med skam melde at eg ikkje kjende til Hughie Gallagher.
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16756

Takk @Pancho P, mitt anglofile nerdegen som trigger å skrive om spillere 100 år tilbake i tid 😁
Litt av en karakter Hughie Gallacher.
Spilte bl.a da Skottland slo England 5-1 på Wembley 31 mars 1928.
Hughie scoret ikke, men det gjorde beste kompisen Alex James (Som også døde ung, av kreft for hans del 😕).
Ingen av de fem i skottenes angrepsrekke var over 1,70 høy.
Lite angrep, stort talent.
Hele 11 togsett med skotter reiste ned for å se matchen.
En digresjon ifht Newcastle matchen.

Litt mer digresjon og unyttig info når jeg er i gang.
På Tyneside sier de Howay the Lads - lokal dialekt for kom igjen gutta.
Hos naboene på Wearside uttaler de det litt annerledes, selvsagt 😄 Ha’way the Lads roper de på Stadium of Light.
post liked by: Pancho P, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

Endelig ordentlig fotball igjen! Med 7-2 i målforskjell for United, og 4-8 for Newcastle etter tre kamper bør vi kunne forvente noen mål.

Måtte vi få et tidlig mål så ikke Newcastle kan ligge og kontre mot et mer og mer utålmodig United utover i kampen. Har ikke lyst til å se Wilson og Maximin få for mye rom på kontringer.

Er virkelig spent på lagoppstillingen. Dette ser ut som en strålende anledning til å prøve seg uten to dyptliggende defensive midtbanespillere, i hvert fall om McTominay er klar.

Starter Ronaldo?
Er Sancho frisk, og i kampform?
Hvordan ser midtbanen ut? Ser Fred bedre ut etter to uker med trening?
Fortsetter Greenwood scoringsrekka? Den forrige tenåringen som skåret i de første tre ligakampene i en sesong var vel Fowler?
Om Sancho ikke er klar er det vel ikke utenkelig at Lingard starter på venstre. Kan han gjenskape formen fra West Ham og nå sist England om han får sjansen?
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Blodfink, Pink Final
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Gleder meg til kamp, liker ikke de her landskampene.
95 % av de kampene er så uinteressante, at det blir kjedelig.

Nå er det høst, og full fotballrunde.
Blir gøy!

Jeg tror at Ronaldo går rett inn i laget jeg.
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Nesten umulig å tippe lagoppstilling på denne.

Starter Ronaldo? Cavani bør være moden for en start også, samtidig har Greenwood vært vår beste i innledningen.
McTominay tilbake? I så fall McFred, eller er det rette kampen å prøve Donny fra start? Pogba foran eller bak? Lingard med god landskamp og moden for å prøve nivået? Trenger Sancho benk eller spill for å komme i form?

Alle disse er tilnærmede 50/50-valg, føler jeg. Håper vi tør å ta en sjanse eller to med lagguttaket, bør kunne bli en åpen og artig kamp.
post liked by: Pancho P, Blodfink, Pink Final
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058



Om de ikke blir enige, og/eller FA og UEFA velger å rette seg etter dette, så må vi altså klare oss uten Fred både i denne kampen og på tirsdag borte mot Young Boys.
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

red wrote: 08 Sep 2021, 15:41

Om de ikke blir enige, og/eller FA og UEFA velger å rette seg etter dette, så må vi altså klare oss uten Fred både i denne kampen og på tirsdag borte mot Young Boys.
Nedtur, men samtidig har vi grei dekning på midten + at Fred ikke har startet spesielt bra denne sesongen. Verre er det nok for Liverpool som mister flere nøkkelspillere i helgens kamp.

Jeg tror uansett ikke at Fred hadde startet helgens kamp, faktisk. Offensivt er det stor kamp om plassene og derfor tror jeg vi får se Pogba på midtbanen sammen med Matic mot Newcastle.
Offensivt er Bruno og Greenwood 100 % bankers. De to siste plassene kriger Ronaldo, Cavani, Lingard, Sancho og Martial om. Ja, jeg vet Mata også har noe han skulle sagt, men tror han er lengst unna en startplass. Lingard har gjort sakene sine bra for landslaget, så får vi se om han blir involvert i kveldens kamp mot Polen også, eller om det blir null spilletid. Jeg har ikke sett kampene til Frankrike, men jeg tror Martial har fått seg noen positive opplevelser.. og det er bra for oss.
Jeg holder en liten knapp på at Cavani starter, men den siste plassen er jeg veldig usikker på. Hvis Sancho ikke har noen skadeproblemer så er det kanskje mest sannsynlig at han starter, da verken Sancho, Cavani eller Greenwood har vært borte på landslagsoppdrag.

- - - - - - Pogba - Matic - - - - - -
Greenwood - Bruno - Sancho
- - - - - - - Cavani - - - - - - - -

Hvis Sancho plages med noe så tror jeg Lingard vurderes sterkt fra start. Vi skal selvfølgelig ikke se bort ifra at Ronaldo også kan ta plass ute til venstre (som sikkert i utgangspunktet vil si spiss, siden Cavani sikkert må ta den defensive jobben).
post liked by: red, Pink Final
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Sancho har ikke hatt den beste starten. Tipper Ole holder han igjen om han ikke er 100%, ikke bra for selvtilliten å få for mange kamper der en ikke holder nivået som skal til.

Ronaldo byttes nok på etter 55-65 min, til "grei" applaus fra Old Trafford.
post liked by: Pink Final
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16756

red wrote:08 Sep 2021, 15:41 Om de ikke blir enige, og/eller FA og UEFA velger å rette seg etter dette, så må vi altså klare oss uten Fred både i denne kampen og på tirsdag borte mot Young Boys.
Kan bli tynt på den defensive midtbanen om dette tas til følge.
Da er kanskje både Fred og McTominay ute?
Duket for Matic?
Jeg deler ikke begeistringen for ham i sommer matchene.
Ja, han er god med ball, men tempoet i de matchene var lavere.
Det går for tregt med Matic.
Støtter ham selvsagt om han spiller.
————————————————-
Siterer meg selv fra første posten:
De fortsetter med Steve Bruce til rors.
Kun en av to som har trent både Newcastle og rivalen Sunderland.
Sam Allardyce trente de i motsatt rekkefølge.
Som manager i Sunlun og med diverse uttalelser om New Utd var Bruce upop i starten hos Toon Army.
Er han i ferd med å vinne dem?
Nei det er han ikke.
I hvert fall ikke om jeg skal tro Newcastle forumet jeg leste på.
De liker ikke Bruce, selv om han vokste opp som Newcastle fan.
I det hele tatt virker Toon fansen oppgitt.
Over Mike Ashley og over hele situasjonen de er i.
Flere av dem tror de blir banket på Old Trafford.
En av dem nevner at Ronaldo ligger 136 mål bak Rooney.
Og spør om Ron passerer Roon lørdag 😂.
De savner også sin kjære sir Bobby Robson.
Det skjønner man jo, klasse manager og enda mer klasse mann.
Helt tilbake fra Ipswich dagene.
————————————————-

Newcastle blir lørdag klubb nummer 8 som spiller sin PL match nummer 1.000.
Grattis Newcastle 👏.
————————————

3 matcher jeg tar et ørlite tilbakeblikk på.
2 husker jeg, 1 har jeg lest om.

22/11/02 United - Newcastle 5-3.
Solskjær tar ned en høy vanskelig ball, får kontroll,og finner Scholes glimrende i feltet 1-0 klasse av Sunny.
Senere i matchen gir han Aaron Hughes en albue.
Solskjær kunne mer enn å score viktige mål.
Btw scorer Shearer sitt PL mål nummer 100 den dagen.

8/9/84 Det er engelsk radio som gjelder og United slår nyopprykkede Newcastle hele 5-0.
United har begynt med 4 strake 1-1 matcher.
Før sesongen er det voldsom optimisme, med nyinnkjøpte Olsen, Strachan og Brazil.
Gullet var så nære i 84.
Newcastle er tilbake etter 6 år på nivå 2!
De kommer med et enormt bortefølge, og sperringene på United Road må flyttes i all hast.
De har hele Scoreboard End ståplasser og nesten bort til midtsirkelen på United Road.
I hvert fall 7.000 geordier, kanskje flere?
Old Trafford elsker det, elektrisk stemning med det store bortefølget på plass.
United scorer fire av sine fem mål ved å runde keeper!
Det femte er et straffespark.
54,915 tilskuere er imponerende tall i 1984, noe Bbc også understreket.

27/2/71 United - Newcastle 1-0.
Har bare lest om denne, vet ingenting om matchen bortsett fra at Kidd scoret.
Det som har fått oppmerksomhet i fotball bøker er kniven som ble kastet etter en Newcastle spiller fra Stretford End!
Hendelsen toppet en rekke stygge episoder fra Stretty i den tidlige hooligan perioden.
Og blir oppgitt som hovedgrunn til at Old Trafford stenges til sesongstart 1971/72.
Derfor møtes United og Arsenal på Anfield, og United og WBA på Victoria Ground i Stoke.
Derfra og ut høsten åpnes Old Trafford igjen, men det nedre feltet på Stretford End er stengt.
Sperret med gjerder og grå tepper på trinnene som gjør de umulig å stå på.
Fra 16 meter til 16 meter strek bak målet.

Litt småplukk og tanker å lese på inn mot matchen 😄🔴⚪️⚫️
post liked by: Pancho P, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 429

Pink Final wrote:10 Sep 2021, 10:16 De liker ikke Bruce, selv om han vokste opp som Newcastle fan.
Skjønner dem litt. Jeg liker ham ikke som manager og vet ikke hvordan han fikk nok en jobb i PL. Legg til at for fansen er alt Ashley foretar seg feil helt til det motsatte er bevist (av gode grunner), så er det i hvert fall ikke rart hvis Bruce er mislikt.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Tror forøvrig på storseier i denne. Er avhengig av å ta ledelsen, og helst tidlig, men jeg har troen. 6-0 og Greenwood med tre ;)
post liked by: Pink Final, Buchan
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12542
Liker mottatt: 4887

@Pink Final Ettersom det er litt historie om morgendagens motstander, så jeg vil ta med en kamp mot Newcastle som Duncan Edwards spilte (tipper det er 1954, og kampen endte forøvrig 2-2). Dette er tatt ut fra en bok om United skrevet av Ingebrigt Steen Jensen.

Like før sin 18-årsdag spilte Duncan for United mot Newcastle, som hadde Jimme Scoular som kaptein. Scoular var en av de mest fryktede spillere i England, kjent for sin hardhet og jernvilje. Et stykke ut i kampen ble ballen liggende like ved midtsirkelen, og Edwards og Scoular oppdaget den samtidig. Begge dundret frem mot den, og publikum gispet da de skjønte at de to kjempene kom til å brake sammen når de nådde frem på likt. Så skjedde det som aldri hadde skjedd før. Scoular kikket opp, oppdaget 17 år gamle Duncan Edwards i full fart mot ballen – og trakk seg unna! Taket på Old Trafford formelig løftet seg av jubel, og etter den episoden var det ikke en spiller i England som våget seg på en mann-mot-mann duell med Duncan Edwards.
post liked by: Pink Final, Buchan
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ingen Fred, ingen McTominay.
Da må det vel bli Matic, enten sammen med Pogba eller Donny. Blir sjokkert og Solskjær sender ut Pogba og Donny sammen.

Deleted User 430

post liked by: Pink Final, Buchan
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Det meldes hardt på Twitter at Ronaldo starter dagens kamp. Spennende! :D Kanskje ikke fullt så overraskende ettersom at Cavani er skadet..

Må si jeg er veldig spent på resten av laget. Forsvaret sier seg selv, men midtbanen og resten av angrepet er ikke bare bare å spå. Blir det Pogba ute til venstre eller tar han plass på midtbanen?

Jeg føler at om vi starter med Pogba og Matic på midtbanen, og med Greenwood, Bruno og Sancho bak Ronaldo.. så kjører vi all kruttet fra start, og derfor blir jeg ikke overrasket om Lingard får en sjelden mulighet, men den kan også komme i Champions League i midtuka. Så kan heller Sancho komme inn etter pause mot trøtte Newcastle-spillere og håpe at han får seg en positiv opplevelse.


van de Beek - Matic
Greenwood - Bruno - Pogba
Ronaldo

Hadde heller ikke vært feil, så kan man flytte Pogba ned på midtbanen etter pause..
post liked by: Blodfink
Post Reply