[PL] Manchester United - Liverpool (02.05.21)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9235

Manchester United v Liverpool
Premier League
Søndag 02.05.2021 kl. 17.30
Old Trafford


Innbyrdes
Seiere Manchester United - 81
Uavgjorte - 58
Seiere Liverpool - 67

Siste 5
Manchester United 3 - 2 Liverpool
Liverpool 0 - 0 Manchester United
Liverpool 2 - 0 Manchester United
Manchester United 1 - 1 Liverpool
Manchester United 0 - 0 Liverpool

Skader United
Anthony Martial (Knee), Phil Jones (Knee)

Suspensjoner United
Ingen

Legger ved et par minner fra det siste tiåret.

Image
Alle husker jo feiden mellom Patrice Evra og Luis Suárez, jeg smiler i alle fall når vi ser Pat få sin revansje!



For å ikke nevne, kongen av tekniske detaljer, Dimitar Berbatov. Mannen som så konstant uanstrengt ut. Dette var en av hans beste kamper i rød drakt. Hattrick mot Liverpool på Drømmenes Teater. Høres ut som en guttedrøm for meg!

Englands største oppgjør skal spilles for 207. gang. Vi tar i mot Liverpool på Drømmenes Teater i en sesong hvor Liverpool og Jürgen Klopp har skuffet stort. Men som alle vet, disse kampene lever sitt eget liv. Liverpool med enorme skadeproblemer bakover i banen har fortsatt et lite håp om topp 4 og Champions League neste sesong. Men da har de ikke råd til tap mot Manchester United og de skal helst vinne. En ting er i alle fall sikkert, Liverpool kommer ikke til Old Trafford for å parkere bussen. Det burde passe Marcus Rashford og Bruno Fernandes ypperlig. Savnet av Van Djik gjør Liverpool sårbare, men alle vet at selv sårede dyr kan være farlige. I alle fall når de er trengt opp i et hjørne på desperat poengjakt. Vi vil nok ha kampen mot Roma i beina, men disse oppgjørene burde være motivasjon nok i seg selv. Det er derby, Manchester United mot Liverpool og kun seier er godt nok!

LoveUnitedHateGlazers
post liked by: Pink Final, Buchan, Belfastboy, Pangaea
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9235

Dette er litt latskap, men når man har tilgang på et leksikon i @Pink Final så bør det brukes også. Siterer derfor inn fra oppgjøret høsten 2019.
Pink Final wrote: 08 Oct 2019, 22:45 The Liverpool lord, the Manchester man and the Salford lad var engang i tiden et munnhell.
Det indikerte den sosiale forskjellen mellom de tre byene.

Liverpool var en rik by, med adel.
Tvillingbyene Manchester og Salford var fattige, og Manchester var eneste større by uten adel.
Manchester var i resesjon.

Akkurat nå føles det litt som at det gamle munnhellet har fått relevans på fotballfronten.

Liverpool gjør det bra, de er lordene på toppen av ligaen.
Ny seiersrekke kan de ta også.
Smertefullt om de slår United på sin vei.
Manchester United’s menn gjør det ikke så bra.

Er det håp om å slå Liverpool?
For å bruke metaforen fullt ut.
Var det håp for Manchester og Salford å komme ut av Liverpool lordenes økonomiske grep for 140 år siden?
JA.
Men, det krevde oppfinnsomhet og hardt arbeid og pågangsmot.

Løsningen var å ikke betale de dyre havneavgiftene til Liverpool.
Liverpool ble kalt for villains i Manchester på den tiden, pga de ekstreme avgiftene de tok.
Dermed oppstod idéen om Manchester Ship Canal.
En 60 km lang kanal gravd ut i elveleiene til Mersey og Irwell.
Oppfinnsomt.

Det var hardt arbeid.
Først å få gjennomslag.
Prosessen begynte allerede i 1882, og Liverpool rederne satte seg på bakbeina.

Manc’enes pågangsmot, først og fremst ved Daniel Adamson resulterte i at MSC kunne åpnes 21 mai 1894.
Å bygge kanalen krevde stor ingeniør kunst.

Alle de 9 dokkene -Manchester Docks - lå/ligger rett ved Old Trafford.
Sikkert flere med meg som har gått for å se dem.
Noen er fylt igjen nå. (Bildet lenger ned).
Salford dokkene 9-6, og Manchester Pomona 5-1, der nr 5 lå i Ordsall på Salford siden - Ordsall dokken ble aldri ferdigstilt, dokkene 4-2 lå på Stretford siden, og kun den innerste nr 1, lå i selve Manchester.

Manchester lagde til og med sitt eget rederi.
Manchester Liners.
Skipene var røde med sort kjøl og hvit skrift.
Passende farger!
Disse hurtiggående skipene var så raske at de nådde USA/Canada FØR skip som seilte samtidig ut fra Liverpool.
Selv med 6 timers ferd ned kanalen.

Poenget med dette i kamptråden?

For det første gir det historisk bakgrunn for rivaliseringen.
For det andre viser det at Manchester slår Liverpool, også fra underlege.

Det kan skje på fotballbanen også.
Akkurat nå er United den svakeste klubben.
United har slått Liverpool oftere enn dem har slått vår klubb.
United har vunnet både som favoritter og som underdogs.

Kamper spilt: 202
Man Utd seiere: 80:
Uavgjort: 56
Liverpool seiere: 66
(Alle kamper)

Test match 1894
0-0-1

2 divisjon
2-0-2

1 divisjon
13-10-17 fram til ww2
25-26-23 etter ww2 og fram til PL

PL
28-12-14

ALLE LIGAKAMPER GJENNOM TIDENE
68-48-57

FA CUP
9-4-4

LIGA CUP
2-0-3

EUROPA LEAGUE
0-1-1

C.SHIELD
1-3-1

TOTALT ALLE KAMPER GJENNOM TIDENE
80-56-66

Helt ærlig så vinner Liverpool normalt sett søndag 20 oktober, slik situasjonen er.
De har en bedre manager, et innarbeidet spillemønster, de er bedre på 8 eller 9 posisjoner.
(Minus keeper, høyre stopper og muligvis en midtbane plass om Pogba rekker matchen).

United har hjemmebane, og fansen bør som vanlig støtte laget bra mot Liverpool.
United har raske kontringsspillere, først og fremst i James.
Ser for meg at James får minst en ball i bakrom der han parkerer Liverpool gutta.
United trives best som kontringslag.

Og sist men ikke minst.
United vil ikke at Liverpool skal ta rekorden.
United har stoppet slike rekorder før.
3x bare mot Arsenal (1987 - 17 ubeseirede United vant 2-0, 2004 - 32 strake på Highbury uten tap United vant 4-2 der, 2004 - 49 strake uten tap 2-0 på O.T.

Så har man the football league is upside down matchen.

11 november 1972 på Old Trafford.
Liverpool lå på topp med 10-4-2.
United i bunn med 2-6-8.

Liverpool begynte best, men 2 min før pause scoret Wyn Davies.
Old Trafford eksploderte.
I pausen forlot få plassene sine.
De ble værende for å synge sine hymner.
9 minutter ut i 2 omgang setter Ted MacDougall 2-0, og da begynner det.
Først på Stretford End for deretter å spre seg til alle fire sider.
THE FOOTBALL LEAGUE IS UPSIDE DOWN.

Igjen er vi der, at Liverpool er øverst.
Liverpool er et bedre lag, uten tvil.
(Selv om de har hatt litt flyt i 3-4 kamper som @Blodfink og @Ryder skriver lenger opp).
United ser svake ut i angrep.
De fleste regner med tap.

Jeg tror faktisk United vinner, og stopper dem.
Det vil som i tiden opp mot 1894 kreve oppfinnsomhet, pågangsmot og ikke minst hardt arbeid.
MSC ligger der, 3 min gange fra sir Alex Ferguson’s stand.
Sikkert flere her som var på Sam Platts da den eksisterte.
Restene av Salford docks på skrått over mot venstre, og Pomona i retning oppover mot høyre (kunne ikke sees fra Sam Platts) ligger der og minner om da Manchester (og Salford) tok innersvingen på skipsrederne i Liverpool.

Image
(Dokkene 9-6 til venstre, på Salford siden. Kanalen svinger og litt etter svingen ligger dokkene 1-4, Pomona docks på østsiden. De fleste vet det vel, men Old Trafford ligger på motsatt side av Salford docks. O.T er utenfor bildet på Stretford siden).

De ligger der og minner oss om historien.
Vi kan ikke se akkurat det fra tv’n.
Heller ikke de hurtiggående Manchester Liners.
De er historie.
Men, vi vet at Manc’s og Salfordians ALDRI GIR OPP PÅ FORHÅND.

Nå er hurtigskipet Daniel James klar til å seile i fra Liverpool’s kanskje mer imponerende fotballskip van Dijk, og ikke minst den balja de har på høyre stopperplass, Lovrén.
Lovrén og Trent-Arnold, på den siden vil det komme minst en sjanse.

Jeg har det på følelsen, United slår Liverpool.
post liked by: Pink Final, Buchan
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17403

Hyggelig at du bruker det jeg har skrevet @messilingard.
Mye historie mellom byene og klubbene.
Industri, økonomi, musikk, sport - Byene har konkurert på mange fronter.
Og maktbalansen har svingt fram og tilbake.

I motsetning til da jeg skrev det over føler jeg at United nå et det beste laget.
Og er favoritter.
Det sier litt om jobben som er gjort sportslig i Man United.
post liked by: Buchan, Torquemada, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17403

messilingard wrote: 30 Apr 2021, 01:55 Man Utd seiere: 81
Uavgjort: 58
Liverpool seiere: 67
(Alle kamper)

Test match 1894
0-0-1

2 divisjon
2-0-2

1 divisjon
13-10-17 fram til ww2
25-26-23 etter ww2 og fram til PL

PL
28-14-15

ALLE LIGAKAMPER GJENNOM TIDENE
68-50-58

FA CUP
10-4-4

LIGA CUP
2-0-3

EUROPA LEAGUE
0-1-1

C.SHIELD
1-3-1

TOTALT ALLE KAMPER GJENNOM TIDENE
81-58-67
Oppdaterte statistikken.
United har overtaket historisk.
Men på tide med en PL seier over dem igjen.

@messilingard
Har du brukt https://www.11v11.com ?
Glimrende side, men akkurat mot Liverpool har de av en eller annen grunn inkludert krigsligaen.
Virker som du har fått med de tallene i din oversikt.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9235

Ja, du tipset om 11v11.com tidligere. Benyttet den denne gangen også. Når jeg sjekker andre kilder kommer dine tall opp. Førsteposten er oppdatert.
post liked by: Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

offside
Posts: 1306
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Flott kamptråd, og godt å ta vare på gull fra @Pink Final.

Situasjonen har snudd på 1 år. Liverpool var flere hakk over oss, nå er faktisk vi langt over dem og det bare på et år. Det må jeg gi Solskjær og teamet hans kred for.

Jeg håper vi går ut mot Liverpool slik vi gikk ut mot Roma i 2 omgang. Det er ikke noe å spare på, det er bare å gå rett i strupen på de. Skal kanskje være litt mer forsiktig om vi forsvarer oss slik vi gjorde mot Roma i første omgang. Liverpool har langt bedre offensive kvaliteter. Men det er et Liverpool lag uten selvtillit.

Så håper jeg at vi sender de enda lengre unna en CL plass.

Sies at det skal være store demonstrasjoner mot Glazer før denne kampen, det gjør meg ingenting. Det er flott fansen yter sin mening, og jeg håper inderlig Glazer får det med seg. Det blir nok umulig å ikke få dette med seg.
post liked by: Pink Final, messilingard, Belfastboy
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18977

Håper det blir masse utskiftninger, det var en slitsom kamp torsdag, kort tid til kampen i morgen. Og artig om United overrasker Klopp med et "nytt" lag, Klopp hadde full oversikt på laget til United på sin PK.

Liverpool kommer med uthvilt tropp.

Matic, Amad, Mata, James, Bailly, Greenwood, Beek etc, få dem inn. Herlig triumf om Liverpool ikke klarer å slå reservelaget til United.

Uavgjort holder for oss, men ikke for Liverpool. Man vet aldri, men Chelsea slår sannsynligvis Fulham.
LUHG!
User avatar

Torquemada
Posts: 1343
Joined: 23 Dec 2018, 13:24
Liker gitt: 345
Liker mottatt: 1577

Dette blir en spennende kamp. Disse kampene er nesten håpløse å si hvem som er best osv. Kampene mellom United og LFC lever fullstending sitt eget liv helt uavhengig av plassering på tabell, og tildels form den siste tiden. Dette er noe av det som gjør disse kampene ekstra spennende.

Til forskjell fra deg @Blodfink - så håper jeg at OGS stiller med omtrent samme laget som mot Roma. Rashford ble litt for usynlig og passiv på høyre side, så her bør det kanskje gjøres noe. Hvis Rash havner på venstre, så må Pogba inn mot midten, og det betyr fort at McT må ut. Stemmer dette så blir det fort ut med McT og inn med Greenwood.
post liked by: messilingard, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18977

@Torquemada Jepp, det blir nok ikke det laget jeg håper på, haha.
Håper ikke Pogba skal i rollen til McT, da håper jeg Pogba tar høyre og Rashford venstre, enig med de i UWP: Bruno/Pogba kan veksle på midten og høyre, og la Rashford spille der han takler rollen sin...Men OGS var fornøyd med Rashford`s løp i 2.omg mot Roma sa han...
post liked by: messilingard
LUHG!
User avatar

Topic author
messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9235

@Torquemada Ikke la deg lure av @Blodfink her! Han forsøker bare å lure folk til å tippe feil lag i lagkonkurransen.

Men ja helt enig, det beste hadde vært om Pogba og Fernandes byttet på høyresiden og at man lar Rashford være produktiv på venstresiden. Hvordan man blander inn Greenwood i det her i de kampene han spiller er også interessant, egentlig et godt problem å ha etter min mening. Men poenget er at Rashford må spille på venstrekanten. Helt utrolig hvor stor forskjell det er på Marcus Rashford til venstre og til høyre. Denne er er usynlig og den andre er verdensklasse.

Ellers så håper jeg virkelig at vi klarer å slå Liverpool. Mest på grunn av at Leicester ikke klarte å slå Southampton i går. Og Leicester har et mye tøffere kampprogram fremover enn Liverpool. Dersom vi kan rekke ut en hjelpende hånd er det selvsagt positivt. Beste bonusen jeg kan få etter årets sesong er at Liverpool ender utenfor topp 4. Det hadde gjort seg.
post liked by: Blodfink, Otac, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18977

he he he, @messilingard, nytter ikke å lure noen i tippekonken, men verdt et forsøk! Det blir nok samme laget fra alle her tenker jeg, eneste usikkerhet er vel om Greenwood eller Cavani spiller.

Som regel dukker det opp 1 forandring som ingen har tippet...Hvem blir det denne gangen, James? Matic? Bailly?

Jeg vil også helst vinne over scouserne, og om vi skulle ha sjanse til det med litt redusert lag må det være nå. Men det må vel toppes.
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18977

messilingard wrote: 01 May 2021, 12:34 Og Leicester har et mye tøffere kampprogram fremover enn Liverpool.
Ja, men Liverpool må nok ganske sikkert vinne sine siste 5 kamper, for Leicester er det viktig å slå Newcastle og spille U mot f.eks. Spurs. Tar Liverpool 12 av 15 poeng og Leicester 4 av 12 er Leicester foran.

Chelsea må passe seg litt.

Men enig, det blir spennende innspurt, West Ham er jo fremdeles med de også.

Satser på at CL ryker for Liverpool i morgen.
post liked by: messilingard, Pink Final
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17403

Tror og håper Solskjær stiller sterkt.
Viktig å slå Liverpool av flere grunner.

Fint å vite at Liverpool historisk ikke trives på Old Trafford.
For moro skyld undersøkte jeg alle de innbyrdes matchene på Old Trafford fra jeg ble supporter i 1975.
I morgen møtes klubbene for 52 gang på Old Trafford iløpet av de 45-46 årene.

Tallene:
Liga 21-16-8
FA cup 3-0-0
Liga cup 2-0-0
Europa League 0-1-0

TOTALT 26-17-8

Liverpool har klart en del uavgjort, men for hver Liverpool seier vinner United 3 og litt mer enn det.

Det blir United i morgen, som så ofte før i disse matchene.
post liked by: Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Torquemada
Posts: 1343
Joined: 23 Dec 2018, 13:24
Liker gitt: 345
Liker mottatt: 1577

Jeg tror mye av nøkkel til kampen er å presse forsvaret til Liverpool, det er flere av spillerene her som gjør mye feil. Hvis Robertson spiller, så vil han få trøbbel uansett om det er Greenwood, Rashford eller James han møter på den siden. Han gjør veldig mye rart 1 mot 1. Trent Alexander Arnold på motsatt side er ikke noe bedre, så Rashford sammen med Shaw på denne siden vil nok skape store problemer for han.

Det aller viktigste er mye fart og arbeidskapasitet på topp, da sliter Liverpool. De har også slitt mot spillere som Cavani når det kommer spill gjennom. De later til å ha vært ekstremt avhengig av VVD der bak.
post liked by: Belfastboy, Pangaea
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2743
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2911

Det skal bli spennende å se hvem av de offensive spillerne Solskjær velger å vrake. Hvis man ser på prestasjonene den siste tiden så er det vel ingen tvil om at det er Rashford som bør starte på benken i dag.. men jeg tror likevel det blir Cavani.
Post Reply