(PL) Manchester United - Everton (06-02-21)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

En ting som kanskje er verd å ta med seg oppi all skuffelse, og som kan ha en del innvirkning på at prestasjonene er litt for varierende i perioder. Uten å ha sjekket så tror jeg at United stallen må være et av PL yngste, til og med i europeisk sammenheng. den var det forrige sesong mener jeg å huske. Så det er enda håp på bedring, ligger fortsatt på andre plass da.
post liked by: Pink Final, offside
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Ekstremt skuffet over gårsdagens resultat. Da lagene gikk inn til pause i går var jeg veldig fornøyd, det sto 2-0 og vi hadde full kontroll.
Everton hadde et par "nestensjanser" der Wan-Bissaka (ved begge anledninger, tror jeg?) sov i timen og opphevet offsiden som kunne gitt Everton et par gode muligheter. Eller, den ene muligheten fikk de vel også, rett før pause, men heldigvis avsluttet Calvert-Lewin utenfor. Slapt forsvarsspill av Bissaka. Må være vanskelig å spille midtstopper når man stole på backene sine, men egentlig ikke kan gjøre det..

Men som sagt, ellers full kontroll før pause. Deretter fem dårlige minutter etter pause og plutselig var stillingen 2-2. Det er så elendig som du får det. Maguire slet periodevis med Calvert-Lewin.. men ingen god inngripen av de Gea på det første baklengsmålet. Bra Everton spill på 2-1 og 2-2, men de slipper alt for enkelt til. Og hvordan Maguire opptrer på det siste utligningsmålet er på grensen til utilgivelig. Han kunne nok sett ut som en helt om frisparket hadde blitt slått inn i 16-meteren, for da hadde han garantert vunnet den duellen, men da den første kampen om ballen skjedde utenfor 16-meteren ble han stående igjen som en idiot etterpå. Grusomt. Hvorfor var han den eneste som falt av 3-4 meter før frisparket ble slått? Hvis dette var innøvd, så må de øve mer..
Heller ikke det beste innhoppet av Tuanzebe.. som rakk å pådra seg frispark imot og gult kort, men sånt skjer.

Synd at vi sitter igjen med slike følelser etter en ellers brukbar match. Cavani med et flott hodestøt etter et klasseinnlegg av Rashford. Bruno Fernandes med et nydelig skudd.. og McTominay med nok en scoring. Fantastiske spillere, alle sammen. Skal sies at vi var litt heldige med scoringen til McTominay mtp at keeperen skled i det han skulle ta sats, men sånt skjer. :P

Som alltid skuffet over avslutningsferdighetene til Rashford. Ble altså spilt alene med keeperen av Bruno og kunne sendt oss opp i 4-2. Jada, han var ikke helt alene, men en god spiss scorer på slike muligheter. Avslutningen var nok nærmere innkast enn målet.

Men angående spillerbytter. Trasig at Pogba pådro seg en skade. Jeg frykter vi mister han i en lengre periode. Men er det ikke merkelig at Solskjær igjen venter SÅ lenge med å bytte? Det skal sies at de offensive spillerne våre var meget gode i går, noe som var veldig deilig å se.. men man tenker jo at det er spillere på benken som kan forandre kampbilde litt? Friske bein de 10-15 siste minuttene hadde neppe gjort noe. Kanskje ville Solskjær vise hvor misfornøyd han er med de nest beste og hvor lite han stoler på dems kvaliteter? :/

Vi slipper inn alt for mange mål til å være noen utfordrer til ligagullet. Vi har nok med å kjempe om en plass innen topp 4. City vinner etter all sannsynlighet gullet og jeg blir overrasket om noen andre enn Liverpool tar sølv.

Jeg skrev i ryktetråden at jeg ikke tror kjøp av midtstopper er noen stor prioritet til sommeren, men nå håper jeg det.

Nå må vi fokusere på å sitte igjen med 6 poeng etter kampene mot West Brom og Newcastle, og deretter krysse fingrene for at vi får med oss et godt resultat mot både Chelsea og City.
post liked by: Blodfink, Pangaea, Pink Final, offside

Deleted User 430

Pink Final wrote: 07 Feb 2021, 13:05 Veldig enig i å ikke trekke konklusjoner basert på enkeltkamper.
To tidlige røde kort hadde betydning i begge disse.

Trenden under Solskjær er imidlertid å score mye mål i enkelte matcher.
Har laget en oversikt over matcher med fem mål eller mer.
Hele 8 slike på 2 år, inklusive cuper selvsagt.

Her snakker du liga.
Under 2 mål pr match uten Soton matchen.
Jeg mener allikevel at United ser farlige ut i angrep, og har utviklet seg ila sesongen.
Det er fem ligamatcher uten scoring.
0-0 hjemme mot Chelsea - To lag som følte på hverandre.
0-1 hjemme mot Arsenal - en svak match angrepsmessig.
0-0 hjemme mot City - To forsiktige lag.
0-0 borte mot Liverpool - Svært nære scoring der.
0-0 borte mot Arsenal - Minnet litt om Chelsea hjemme, United hakket bedre.

Ellers har United scoret i alle matchene.
Min høyst subjektive mening er at jeg sitter og venter på mål - ‘vet’ de vil komme.

Dessverre motsatt bakover.
‘Vet’ det vil komme minst en konsentrasjonssvikt i hver kamp.

Som sagt, ingen fan av å bedømme laget spillemessig utifra enkeltmatcher (Noe du ikke gjør heller, du nevner resultater).
Men, heller ikke fan av å skulle utelukke enkelte resultater, og på den måten ‘bevise’ et poeng 😉😊.
Husk at det er flere lag som har hatt kokos resultater i år.
Om vi trekker bort Crystal P - Liverpool 0-7, eller Villa - Liverpool 7-2 m.fl så ser straks Uniteds tall bedre ut.
Jeg er helt enig i at det skjer en positiv utvikling i angrepsspillet både når det gjelder spill og sjanseskapning, bare så det er sagt, men mitt argument, eller poeng, handler om at uttellingen er for dårlig og at den har vært det over flere år. Jeg syns det blir for enkelt å hele tiden skulle "ta" forsvaret for feil som gjøres når angrepet kunne ha avgjort kamper i god tid før disse feilene eventuelt oppsto.

Som du skriver ang Liverpool-matchen; "svært nære scoring". Det er følelsen jeg har hatt de siste 8 årene når det gjelder avslutningene til United og etter så lang tid mener jeg det er et reelt problem og derfor trekker jeg også frem tallene som viser at snittet er rimelig bedrøvelig over den samme perioden også.
Jeg forsøkte heller ikke å trekke bort kampene for å "bevise" et poeng for denne sesongen, men for å sette det i kontekst basert på hva jeg skrev i det første innlegget mitt om det generelle målsnittet. :) Enkeltkamper kan pynte på, eller ødelegge, fasaden, "in the moment" men ser man på tallene over en lengre periode så er det lite lystig lesing.
Sluttabellene fra de siste 8 sesongene viser også at det ikke er defensivt hovedproblemet har ligget når man sammenligner med lagene som har kjempet om pokalen.
De siste 7 hele sesongene siden forrige ligatittel har vi, i snitt, scoret 26,5 mål mindre pr. sesong enn ligamesteren og sluppet inn 5,8 mål mer, mens vi mål mot 2. plassen har vi, i snitt, 29,1 mål mindre og 4 baklengs mer.

Vi er ikke best i klassen defensivt, men sammenlignet med titteljagende lag er det ikke nødvendigvis der skoen trykker mest.

Et lite ps!
Når jeg prater om angrepet så er det ikke kun de 3 som spiller fremst til enhver tid, men da på kvaliteten på avslutningene i hvert angrep. Enkelte av spissene våre har relativt god uttellingsprosent målt opp mot "resten av verden", men avslutningene generelt er for svake. Eller bare for få..?
post liked by: Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Lingard wrote: 07 Feb 2021, 15:02 men de slipper alt for enkelt til
Dette er essensen, og det er så frustrerende. Hjelper ikke (alltid) å score 2-3 mål når vi lekker inn mål bakover på halvsjanser. Orker ikke å skrive noe egentlig. Er bare veldig skuffa over gårsdagen, og nå tapte pokker meg damene også. Elendig helg.

:(
post liked by: Blodfink, Pink Final

Deleted User 402

Det positive først. Vi skaper sjanser og scorer mål. Joda, vi kunne vært mer effektive her og der, men 3 mål skal være nok.
Så et det forsvaret. Der er utfordringen. Skal vi vinne noe i år må vi skjerpe oss der. Enkelt og greit. Pila går rett vei, jeg tror på laget og Solskjær, men det er en jobb som må gjøres for å ta neste steg.
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18049

Buchan wrote: 07 Feb 2021, 13:25 En ting som kanskje er verd å ta med seg oppi all skuffelse, og som kan ha en del innvirkning på at prestasjonene er litt for varierende i perioder. Uten å ha sjekket så tror jeg at United stallen må være et av PL yngste, til og med i europeisk sammenheng. den var det forrige sesong mener jeg å huske. Så det er enda håp på bedring, ligger fortsatt på andre plass da.

Den yngste starting line-up for United denne sesongen er 25.4 år, Brighton har yngst med 24.4 år.

Når man ser på ligaen så har Palace og Burnley de eldste lagene. West Ham også.

Oversikt over kamper med de yngste til eldste line-ups her

https://www.transfermarkt.com/premier-l ... bewerb/GB1
post liked by: Pangaea, Pink Final
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Steinar Stenseth wrote: 07 Feb 2021, 15:11 Sluttabellene fra de siste 8 sesongene viser også at det ikke er defensivt hovedproblemet har ligget når man sammenligner med lagene som har kjempet om pokalen.
Quoter bare litt av posten din.
Egentlig enig i det aller meste av det du skriver.
Som jeg også er i det @messilingard skriver.
Synes bare Rashford får litt mer negativ omtale enn fortjent 😉.
Ingen stor greie egentlig.

Ved det jeg siterer så forlater vi Everton matchen, og beveger oss over i et stort tidsrom.
Kanskje en annen tråd er mer passende for det?

Kort bare si at United vel har slitt med eget oppbyggende spill i kanskje 10ish år.
Også i de siste sesongene til Fergie.
Men, han var så erfaren at han løste det litt snarveien.
Bl.a ved van Persie.

Enig i at United har slitt med angrepsspillet i mange år.
Synes imidlertid at det bedrer seg.
Og, min brannfakkel er at også forsvaret har blitt bedre 🔥
(Nei, jeg har ikke all verdens peiling - men det er min påstand 😅).
Balansen i laget har blitt bedre, og er i utvikling.
Det er disse dumme konsentrasjonfeilene som ødelegger.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18049

Pink Final wrote: 07 Feb 2021, 19:50 Kanskje en annen tråd er mer passende for det?
Ja, din egen tråd, haha, "Man United taktikk og formasjon".
post liked by: Pink Final
LUHG!

Deleted User 430

Pink Final wrote: 07 Feb 2021, 19:50 Ved det jeg siterer så forlater vi Everton matchen, og beveger oss over i et stort tidsrom.
Kanskje en annen tråd er mer passende for det?

Kort bare si at United vel har slitt med eget oppbyggende spill i kanskje 10ish år.
Også i de siste sesongene til Fergie.
Men, han var så erfaren at han løste det litt snarveien.
Bl.a ved van Persie.

Enig i at United har slitt med angrepsspillet i mange år.
Synes imidlertid at det bedrer seg.
Og, min brannfakkel er at også forsvaret har blitt bedre 🔥
(Nei, jeg har ikke all verdens peiling - men det er min påstand 😅).
Balansen i laget har blitt bedre, og er i utvikling.
Det er disse dumme konsentrasjonfeilene som ødelegger.
Enig i at tidsrommet jeg drar inn her beveger seg langt unna kun Everton-matchen, men siden denne slakten av forsvarsspill stort sett kun kommer ved poengtap kastet jeg det ut her :D

Så for å avslutte selv også i denne tråden;
Når det gjelder Rashford så er jeg både uenig og enig. Tar man kampen i går så burde han helt klart ha punktert kampen, men ser man over langen så har han overraskende god uttelling sammenlignet med andre målscorere. Problemet er da kanskje mer at det er så få avslutninger han tar (foreløpig) at han blir "nødt" til å sette de som kommer for å ikke feile..? (Igjen, dette er en helt annen diskusjon og det var ikke min hensikt i å peke på Rashford som noen syndebukk i mitt søken om å belyse det offensive om det ble tolket sånn.)
Det ser, som du skriver, heldigvis ut som det offensive bedrer seg, men foreløpig ikke nok til å kjempe om titler. Det defensive er jeg enig i at har bedret seg kraftig de siste 18 mnd, om man sammenligner med konkurrentene, så der er jeg ikke like bekymret. Bortsett fra konsentrasjonssviktene du nevner. De ødelegger helhetsinntrykket.
post liked by: Pink Final
Post Reply