(PL) Manchester United - Manchester City 12 desember

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

The Rock
Posts: 87
Joined: 07 Nov 2020, 10:26
Liker gitt: 15
Liker mottatt: 5

Vidar Dale Fjeld wrote: 13 Dec 2020, 08:56 Jeg synes Gary Neville sa det ganske så treffende. Hadde JM vært manager hadde laget blitt slaktet for å ha parkert bussen..

Spot on Vidar!!
Det er snickers og twist!
Så rart med det, alle som var sååå glad for å bli kvitt Mou & Bussen er samme folka som skal på død og liv forsvare Solskjær hele tiden uansett hvor svakt og dårlig han gjør det. Til og med Bussen er tilbake skal man bare late som ikke har skjedd!

Å se Solskjær hver gang i et intervju blir han verre og verre. Tror han virkelig selv på dette diplomatiske tøvet han gulper opp?
Stakkarslig og pinlig å se på!

Håper Poch sitter klar å venter på gjerdet!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27242
Liker mottatt: 17754

Ikke et minneverdig derby.
Forstår de som klager på manglende angrepsvilje.
Det viktigste for begge lag var å ikke tape.

Når det gjelder den taktiske gjennomføringen har selvsagt Solskjær rett.
City får ikke til sitt vante trekantspill på små flater.
City får heller ikke til å vende spillet som de er så gode på.
Sterling, de Bruyne, Mahrez og Jesus blir tatt ut av matchen alle sammen.
Pakket fullstendig inn.

De får én stor sjanse, da Mahrez blir spilt igjennom.
Der viser de Gea hvorfor han står keeper.
Ordet står er essensielt, de Gea blir stående oppreist så lenge at han tvinger Mahrez til å skyte langs bakken.
Hadde de Gea gått ned ville det stått 0-1.
Mahrez hadde god tid der.

City har mye ball i 2 omgang, men de får egentlig ikke til noen ting.

Guardiola stiller med 4-2-3-1.
Han trekker ned Rodri sammen med Fernandinho som holdende midtbane.
Det er sjeldent å se.
At dogmatiske Guardiola innretter seg etter motstander.
Det sto å lese i MEN i går, Guardiola ville nekte United å bruke fart.
Han lykkes med det.
At han tar slike hensyn viser respekten han har for United.

Uniteds største mulighet er da McTominay kommer skliende på bakre stolpe, og er litt for sen til å sette gjennomspillet i mål.
Minnet om sjansen Smalling fikk i 0-0 matchen mot Liverpool i februar 2019.

I det hele tatt minnet matchen i går mye om den matchen.

Om jeg skal prøve å være objektiv, og være litt sånn kjedelig nøytral.
United spilte en taktisk god match defensivt.
Guardiola har tidligere fått kjenne på Uniteds store fart, og tok defensive hensyn.
Begge lag var mer redde for å tape, enn de ønsket å vinne.

Siste setning er det som gir grunnlag for kritikk slik jeg ser det.

Når det gjelder sammenligningen med Mourinho og bussparkering.
Ser den.
Forskjellen var at Mou også parkerte buss hjemme mot Afc Bournemouth og slike lag.
Han begynte med bussparkering i stor skala høsten 2017.

For egen del støttet jag ham allikevel fram til høsten 2018.
Mistet trua mest pga måten han oppførte seg på.

Der er Solskjær i en helt annen liga.

Rekordjevn PL denne sesongen.
Selvsagt har det med covid-19 å gjøre.
Forberedelser osv er veldig annerledes.

United kan med seier i hengekampen ligge 2 poeng unna toppen.
post liked by: Belfastboy, Buchan, messilingard, Lingard
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2040
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7547
Liker mottatt: 4313

Det ene laget ønsket ikke tape, og det andre kom for å spille uavgjort. Det samme mener jeg Lampard og Chelsea kom for, å spille uavgjort.
Kanskje var det feigt av OGS, men etter den defensive fadesen mot Leipzig så kan jeg forstå han. Og jeg har vanskelig for å ta Solskjær på dette.
Kampen hadde selvfølgelig blitt mer spennende hvis begge managere hadde gjort sine lag mer offensive, da hadde vi nok fått et annet kampbilde. United kunne kontret, men City kunne også spilt ut United. Men begge Managerene valgte det trygge her. Se på oddsen før kampen, så er det vel ikke så gale at United tok et poeng her.
Så ble jo OGS anklaget for å være en defensiv manager. Hadde dette vært Mourinho så hadde han blitt slaktet for å ha parkert bussen sies det i studio, av Gary Neville. Jo det er riktig, men for en sammenligning, dette er Mourinhos varemerke, noe han også har vunnet mange titler med. Tror tross alt ikke OGS går den veien. Men i enkelte kamper så kan det nok forekomme.
Ellers så har defensive Solskjær sitt lag scoret flere mål enn Pep Guardiola sitt City.

Som nevnt tidligere i tråden, på seks innbyrdes oppgjør mellom Pep og OGS så står tre seiere til United, to seiere til City, og en uavgjort. Og 6-6 i målforskjell. Og verdensklasse spisser som Sterling, og Jesus scorer fortsatt ikke mot United.

United vinner lite hjemme, dette bør de få orden på, det er ikke bra nok.
På den positive siden så er der jo en utvikling her.
Etter å ha sluppet inn seks mål etter åtte avslutninger mot Tottenham, har United nå sluppet inn et mål på syv avslutninger på de fire siste kampene på OT i PL. Det målet var vel mot Arsenal.

Ellers så tapte jo Chelsea mot Everton, så da tok United inn et poeng der. Aldri så gale at det ikke er gått for noe
post liked by: Pink Final, Belfastboy, messilingard
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4431
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2860
Liker mottatt: 9430

Nå skal jeg si meg enig i at det har vært derbyer som har vært mer underholdende de siste årene. Samtidig så er jeg slett ikke overrasket over tilnærmingen til noen av lagene. City vil, som @Pink Final nevner, nekte United overganger og rom å kontre i. United vil ikke gi City bak- eller mellomrom å spille i. Begge lag lyktes med den taktikken. Personlig så syntes jeg det var en spennende kamp og det er interessant å se hvordan fotballen blir spilt når det legges så mye vekt på taktikk. Lagene nøytraliserte i stor grad hverandre og man ser at en spiller som Walker også hadde tydelige instruksjoner på å holde igjen offensivt. Det er ikke ofte Guardiola ikke gir backene sine fritt spillerom.

For United sin del så er det liten tvil om at noe som helst annet enn en defensiv tilnærming til kampen ville vært selvmord. Skal vi hive spillere i angrep etter angrep mot City er jeg helt overbevist om at vi hadde blitt kontret i senk av De Bruyne, Mahrez, Jesus og Sterling.

En annen del av kampen er at United i stor grad benyttet ballen for å nekte City ballbesittelse. 46/54 endte det til slutt. Ofte har City vært godt over 60% mot United. Nå var riktignok mye av ballbesittelsen vår på egen banehalvdel. Likevel er dette svært effektivt da City ikke får benytte seg av sine styrker når de har såpass lite ball.

Det argumentet med Mourinho vet jeg ikke helt om jeg kjøper. Har aldri hatt noe problem med at vi spiller defensivt i toppkampene. Når man begynner å parkere bussen på hjemmebane mot lag fra nedre halvdel av tabellen blir saken noe annerledes. Som @Pink Final nevnte tidligere.

Alt i alt er ikke 0-0 mot City noe dårlig resultat isolert sett, men jeg kan likevel forstå at den manglende produksjonen offensivt vil frustrere mange. Meg selv inkludert. Men så er det slik at United i svært stor grad er avhengig av Fernandes og Rashford. Har disse en middels dag på jobb får vi sjeldent med oss resultater.
post liked by: Elkey, Buchan, Pink Final, Belfastboy
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27242
Liker mottatt: 17754

messilingard wrote: 13 Dec 2020, 11:04 En annen del av kampen er at United i stor grad benyttet ballen for å nekte City ballbesittelse. 46/54 endte det til slutt. Ofte har City vært godt over 60% mot United. Nå var riktignok mye av ballbesittelsen vår på egen banehalvdel. Likevel er dette svært effektivt da City ikke får benytte seg av sine styrker når de har såpass lite ball
Godt poeng, og bl.a denne delen var noe Solskjær nevnte etter match.
United holdt mer i ball.

Herlig med reflekterte innlegg @messilingard og @Buchan der begge sider blir belyst.

Føler for å skyte inn at på generelt grunnlag synes jeg possesion fotball uten framdrift og sluttprodukt er det kjedeligste som fins.
Var veldig kritisk til måten United spilte på under van Gaal.

Er like kritisk når United har spilt uendelige håndballangrep under Solskjær, feks mot Astana på Old Trafford.

Denne gang ble imidlertid denne type fotball brukt bevisst for å stoppe en svært god motstander.
Synes det er viktig å se den biten av matchen i går.
post liked by: Buchan, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1905
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13362
Liker mottatt: 5122

Veldig gode innlegg av @Pink Final @messilingard og @Buchan
Ingen minneverdig kamp, men fortsatt en kamp med nerve var det vi fikk servert. Det ble et slags sjakkparti med trekk og mottrekk, og hvor ingen ville gi noe som helst til motstanderen.
post liked by: Pink Final, Buchan

Deleted User 430

Kampen i går er for meg et bevis på at fotball vekker de underligste følelser...
Før kampen var jeg strålende fornøyd med at de gikk bort fra 3 stoppere og turte å kjøre en, på papiret, litt mer offensiv formasjon.
Underveis i kampen ble jeg både skuffet og irritert over manglende angrepsvilje og det lave presset. Det var rett og slett en ræva kjedelig kamp.
10 min før slutt kom plutselig de klassiske nervene og plasseringen i sofaen gikk fra liggende til sittende oppreist ytterst på puta. "Ett mål er nok", for å virkelig klare en stor prestasjon. Selv om det ikke akkurat luktet mål av noen av lagene.
0-0 og totalpakken av 90 min var "gjesp", "feigt" og "skuffende" av begge lag. Kjente på en tomhet over at United hadde kastet 90+ minutter av livet mitt pga. Solskjær sin feighet og passive innstilling til kampen. Flashback til Mourinho, uten tvil.

Utover kvelden begynte en "ny"/gammel følelse å snike seg inn. Motstanderne i toppen har så stor respekt for laget vårt at de endrer både taktikk, formasjon og hele spillemønsteret sitt for å få med seg poeng hjem fra OT. DET er det lenge siden jeg har opplevd og garantert lenge siden spillerne har opplevd. Det som en gang var en selvfølge ga denne gang en følelse av stolthet. Stolthet over at vi sakte, men sikkert, begynner å nærme oss å være en fryktet motstander igjen.

Så, ja.. Vi spilte ikke vår beste kamp i går, men var det egentlig kun vår egen skyld? Sier ikke skuffelsen mange sitter igjen med etter kampen noe om at vi faktisk har fått tilbake håpet om og troen på at vi kan prestere og skape resultater selv mot de antatt beste?
Var det noen som, med hånden på hjertet, ville blitt skuffet over poeng mot City for ett år siden?

Vi har en lang vei å gå før vi er best av de beste igjen, helt klart, men på dager hvor det offensive ikke sitter for oss så gir det meg nå faktisk mer en følelse av stolthet over at motstanderen må spille oss dårlige for å få poeng enn at jeg er skuffet over manglende punch på siste 3. del.

Steg for steg, stein på stein, osv, osv.. :D
post liked by: messilingard, Pink Final, Belfastboy, Buchan
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27242
Liker mottatt: 17754

Dette sa Pep Guardiola om matchen:

«Jeg skulle ha ønsket at vi vant, men det er Old Trafford, og det kan vi ikke glemme. De er så raske på topp. Det er Manchester United. Vi var gode i de fleste delene av kampen. Vi greide ikke å skape nok sjanser til å score, men vi var gode.»

Videre

«Jeg er veldig stolt. Dette laget kan drepe deg. De er så raske, så gode og så sterke på dødballer. Det er vanskelig å komme til Old Trafford, så dette er godt gjort. Jeg vet at forventningene til Manchester City er veldig høye, og det aksepterer vi, men det er godt å være solid.»
post liked by: Belfastboy, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Vi ser en uendelig lang forsvarstale til OGS, har selvfølgelig ingenting å gjøre med at han er tidligere spiller og norsk. Da tåler vi alt, fra jojofotball til energiløshet, og et uendelig fokus på kulturen som er på rett veg...vi unnskylder oss med at ting tar tid, mens vi i samme åndedrag kritiserer Lampard, Arteta osv...Vi ligger på 16 plass på hjemmetabellen...takk gud for at publikum er borte fra tribunen...og borte kan vi ligge og vente på at hjemmelaget vil angripe og kontre...fotballen er et steg tilbake hos United. Trist...lar Ole sitte ut sesongen, så håper jeg på utvikling og energi hos vår nye manager som kan ta oss videre...gjerne Nagelsmann
post liked by: The Rock
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4431
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2860
Liker mottatt: 9430

@Vidar Dale Fjeld Kanskje du skal begynne å snakke for deg selv i stedet for å ilegge oss andre intensjoner og perspektiver som definitivt er mer nyansert enn hva du fremstiller. Er et ganske fåtall som forsvarer Solskjær for enhver pris. De aller fleste sitter nok fortsatt på det berømte gjerdet angående Solskjær dersom mitt inntrykk stemmer.

Nå er det faktisk ikke slik at jeg mener at Solskjær er den nye Ferguson eller vår neste og eneste frelser. Men det går an å mene at det er fremskritt under Solskjær samtidig som at man innser at han har noen mangler, spesielt med det taktiske.
post liked by: Buchan, Pink Final, Belfastboy
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27242
Liker mottatt: 17754

Synes du vinkler ting veldig negativt @Vidar Dale Fjeld.
Men, det har du selvsagt all rett til.
Er uenig med deg i siste post, men vil skyte inn at jeg respekterer alt du skriver her.
Aldri personangrep fra deg, hvilket er første bud for å bli tatt seriøst.

Limer inn noe jeg nettopp la ut på United.no.

Det er ikke mulig å påstå at dette var et fyrverkeri av en match, og kunne beholde sin troverdighet.
Angrepsspillet og viljen til å gå fram var ikke noe å rope hurra for.

Men, hva om United hadde angrepet dette City laget?
Hva kunne skjedd?
Selvsagt kunne United vunnet, selvsagt kunne United ha spilt dem ut.
Hvor sannsynlig er et slikt utfall?
Om vi skal være ærlige.
Jeg tror United ville blitt knust om man ikke lå kompakt i går.

Fra sesongstart 2019/20 til nå har City scoret 181 mål.
Etthundreogåttienmål!
De er livsfarlige når de kan få sette opp sitt trekantspill og hurtig få vende spillet.

Det er svært sjeldent City går av banen uten å score.
I samme tidsrom har det kun hendt i 9 matcher.
Og, 3 av dem er mot United.
Er det en fjær i hatten for Solskjær og United?
Ja i min bok.

City har dessuten spilt 7 strake uten å slippe inn mål.

Greit at matchen i går ikke går inn i historiebøkene som underholdende.
Men, fint å ta med kontekst også.
post liked by: Belfastboy, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

The Rock
Posts: 87
Joined: 07 Nov 2020, 10:26
Liker gitt: 15
Liker mottatt: 5

Vidar Dale Fjeld wrote: 13 Dec 2020, 12:37 Vi ser en uendelig lang forsvarstale til OGS, har selvfølgelig ingenting å gjøre med at han er tidligere spiller og norsk. Da tåler vi alt, fra jojofotball til energiløshet, og et uendelig fokus på kulturen som er på rett veg...vi unnskylder oss med at ting tar tid, mens vi i samme åndedrag kritiserer Lampard, Arteta osv...Vi ligger på 16 plass på hjemmetabellen...takk gud for at publikum er borte fra tribunen...og borte kan vi ligge og vente på at hjemmelaget vil angripe og kontre...fotballen er et steg tilbake hos United. Trist...lar Ole sitte ut sesongen, så håper jeg på utvikling og energi hos vår nye manager som kan ta oss videre...gjerne Nagelsmann
Helt enig med deg Vidar!

Men ut sesongen synes jeg er litt for snilt.
Jeg er lei av hele Solskjær og man ser tydelig at det aldri kommer til å bli bedre.
2 år og har ikke klart å bevise noe som helst!
Håper Poch kommer iløpet av vinteren!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7603
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27242
Liker mottatt: 17754

Skal komme med en innrømmelse her i plenum, litt for din skyld @Vidar Dale Fjeld.
Jeg har nok et fotballromantisk forhold til Solskjær.
Ikke fordi han er norsk - det betyr null.
Men, fordi han er United legende.
Jeg er såpass håpløst fotball romantisk at jeg tror Solskjær er mannen som vinner neste PL gull med United.

Det sagt, jeg innbiller meg å skrive ganske objektivt.
Ble senest i går omtalt som «like nøytral og diplomatisk som Solskjær» av en bruker på United.no 😂.

Det er vanskelig å skrive på nett for noen hver av oss, kan fort bli misforstått.

Nok om det.
Fortsetter mitt regnestykke fra posten min over.

Man City har spilt 78 matcher siden sesongstart 2019/20 til i går.
De har scoret 181 mål : 78 matcher = 2,32 pr match.
I kun 9 av de 78 har de gått av uten å score.
Og av de 9 er 3 mot United.

Ikke bare føleri og fotballromanse som gjør at jeg har trua på Solskjær.
Jeg ser framskritt på mange felt.
Men, ikke på alle felt.
post liked by: Belfastboy, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2040
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7547
Liker mottatt: 4313

Vidar Dale Fjeld wrote: 13 Dec 2020, 12:37 Vi ser en uendelig lang forsvarstale til OGS, har selvfølgelig ingenting å gjøre med at han er tidligere spiller og norsk. Da tåler vi alt, fra jojofotball til energiløshet, og et uendelig fokus på kulturen som er på rett veg...vi unnskylder oss med at ting tar tid, mens vi i samme åndedrag kritiserer Lampard, Arteta osv...Vi ligger på 16 plass på hjemmetabellen...takk gud for at publikum er borte fra tribunen...og borte kan vi ligge og vente på at hjemmelaget vil angripe og kontre...fotballen er et steg tilbake hos United. Trist...lar Ole sitte ut sesongen, så håper jeg på utvikling og energi hos vår nye manager som kan ta oss videre...gjerne Nagelsmann
For de fleste av oss United supportere ville det selvsagt vært stort om United skulle vinne noe med OGS som manager.
Men nå har det seg slik at de fleste United supportere ønsker det beste for United uansett hvem som er Manager. Enten han kommer fra Nederland eller Portugal. Nå skal det sies at alle ikke støtter manageren like lenge som jeg har gjort før de har fått sparken.
Det er helt riktig at det er jojo fotball, men jeg forsøker hele tiden å se etter det positive uavhengig av hvem som er manager, og det tror jeg ærlig talt de fleste gjør.
Jeg synes at United er mye bedre stilt denne sesongen tabell og poengmessig enn tilfelle var på samme tid i forrige sesong. Så er det selvsagt mye som kan forbedres. Spørsmålet er igjen, blir alt så mye bedre ved å bytte manager i samme syklus som har vært de siste årene. Kjenner jeg utolmodigheten til United fansen så blir det ikke det. Selvsagt en gang kan det kanskje klaffe, at det kan gå hele veien og vinne PL på kort tid. Men hvor lenge er kort tid for oss utålmodige ?
Hvis man ser på United under Soslskjær så virker det på meg at det er en taktikk der de ønsker å spille seg ut fra forsvaret. Så for vi se om deklarer å mestre det.
Mens tidligere så vi ofte lange baller opp mot Lukaku og Zlatan.
post liked by: Belfastboy, Pink Final

Vidar Dale Fjeld

Jeg roser dette forumet for sin saklighet...99% av alle innlegg er et forum verdig...sak og ikke person...og det er lov å kalle meg litt negativ...jeg er utålmodig som sjel, mest på vegne av klubb, men og på vegne av meg selv. Jeg er redd vi havner i en kamp om topp 4-6 i overskuelig fremtid. Det er ikke en klubb som vår verdig med tanke på midler brukt og vår nære ærerike historie.
post liked by: messilingard, Buchan, Lingard, Pink Final
Post Reply