[PL] Manchester United - Liverpool (20.10.2019 kl 17:30)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.

Cola

Kyndilfan1 wrote: 20 Oct 2019, 22:27 Jeg så kun 35 min i dag. Men var det noget at se til en Glazers Out i dag?

Ellers synes jeg, at United spillede en dårlig kamp i 2. halvleg
Jeg følte at de første 45 min var som mot Chelsea, de presset høyt, forsvarte seg veldig bra når de ble satt på prøver.
Og de scoret ett "jobbe/dritt" mål. Men sånne mål avgjør kamper, selv om vi ikke vant
Men på den annen side L.pool har avgitt poeng før 18 kamper.... :D
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18053

[mention]Cola[/mention] : Du siterer deg selv når du svarer meg :hah: ...Hvis du sjekker det siste innlegget ditt , der ser det ut som jeg har skrevet det du siterer...
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Kyndilfan1 wrote: 20 Oct 2019, 22:27 Men var det noget at se til en Glazers Out i dag?
Nei, tror ikke det, men det var dette sedvanlige banneret med Ed Out som ble flydd over stadion før match.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Kyndilfan1 wrote: 20 Oct 2019, 22:27 Ellers synes jeg, at United spillede en dårlig kamp i 2. halvleg. Det var et par lige-ved-og-næsten muligheder for James og Rashford, men ellers ret dårligt.

Ja, det falt i .2.omg...Klopp justerte litt, vi begynte å slite...Men med litt bedre spillere og litt smartere valg kunne vi hatt 3 mål i 1. omg...

Og jeg kan se flere steder, at Fred får megen ros. Men hvis det han leverede i 2. halvleg bliver rangeret som godt så er standarden sænket ufattelig meget.
Han ga bort ball og skapte kontringer for Liverpool ved 3-4 anledninger, for dårlig, helt klart. Da hjelper det ikke at han gjør ok ting innimellom.
LUHG!

Vidar Dale Fjeld

Er det virkelig dette Manchester United skal være fornøyd med? Hva er det vi prøver på ute på banen? Har vi et eget spill i det hele tatt? Når det eneste vi gjør(satt på spissen) er å satse på kontringer kommer en ikke langt i dagens fotball, men en kan få ok resultater innimellom. Og det synes som om det var det eneste en ville mot Liverpool. Er virkelig listen lagt der, at det er det vi skal være fornøyd med, liksom å ødelegge for det bedre lagene? Vi er liksom som de andre middelhavsfarerne, fornøyd når en har klart poeng mot det beste. Beklager min negativitet, men jeg ser fortsatt ingen plan i spillet, foruten å gi ballen til James som setter fart og så tar vi det derfra. Og før en kommer med at det var jo en kjempegod innsats, så sier jeg bare. Selvfølgelig, og det skal det være i hver eneste kamp, også i ligacupen mot lag fra League Two!! Vi ligger lavt og slipper dermed inn få mål, og ja, en må begynne en plass...men med denne progresjonen er laget satt om 10 år. Og min påstand er at Manchester City er et langt bedre lag enn det Liverpool er. Men de er mer sårbare bakover og taper derfor noen poeng på det. Men spillemessig er de langt bedre og vil vinne PL igjen. Og vi klarer ikke EL neste sesong. Vi har ikke noe eget spill. Det er som å skru klokken tilbake til 70 og 80-årene. Vi tok noen poeng mot de beste og var happy med det. Forskjellen er at da spilte vi offensiv og morsom fotball...nå er det ingenting...bare små glimt og det har det vært i mange år. Der er vi havnet og der blir vi med en slik tilnærming til fotballspillet.
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Alle spillerne skal ha skryt etter gårsdagens match. Det tenningsnivået spillerne hadde i går er det lenge siden jeg har sett. Ja, vi var veldig på mot Chelsea i åpningsmatchen og mot Arsenal for noen uker tilbake, men i går var det noe helt spesielt. Og om man kun så den siste halvttimen, så burde man se hele matchen før man begynner å dømme noen av spillerne. På grunn av skader var det ikke mye krutt på benken i går, så spillerne måtte stå hele kampen. Vet ikke hvor Matic var, men vi kunne trengt noen friske bein på midtbanen midtveis i andreomgangen i går.

1-1. Liverpool tok mer og mer over og hadde nok vunnet om f. eks kampen hadde vært 10-20 minutter lengre, men vi leverte en bra match mot ligaens beste lag. Og litt teit, men jeg hadde faktisk tatt 1-1 før matchen.. men etter kampen var jeg litt irritert. Baklengsmålet var av den billige sorten. For all del veldig bra av Liverpool, men målet må Rojo ta på sin kappe. Jeg så også på analysene til de i studio at Wan-Bissaka ble dratt litt for mye inn sentralt i banen og dermed ikke kom seg i godt nok press på Robertston, men hovedsaklig var det nok Rojo som burde gjort en mye bedre jobb.

Men fy søren som gutta våre løp. Pereira, Rashford, Fred, McTominay og ikke minst James. Fy søren. :football: :football:

Hadde vi gjennomført en like bra taktisk kamp og løpt like mye med Pogba fra start?

Kampbilde i går passet mange av spillerne våre bra, kanskje spesielt James og Rashford.. som begge var helt enorme. Så får vi se hvordan det blir neste helg når lille Norwich venter... da er det fort tilbake til normalt? :sick:
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Vidar Dale Fjeld wrote: 21 Oct 2019, 09:04 Når det eneste vi gjør(satt på spissen) er å satse på kontringer kommer en ikke langt i dagens fotball, men en kan få ok resultater innimellom.
Sånn bortsett fra at Leicester vant ligaen på dette for et par år tilbake..
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Jeg er ikke blant dem som hopper i taket over et uavgjortresultat på OT, det har jeg strengt tatt aldri gjort uansett motstander. Synes heller ikke dette var en veldig god kamp av United, der man primært går inn for å ødelegge motstanderens spill fremfor noe annet.

Når det skal sies, så har United en god del spillere som trives godt mot storlag, pga farten og bevegeligheten United-angriperne besitter. Derfor har vi ofte vært gode i disse typen kamper de siste årene.

Hadde man møtt et svakere lag enn Liverpool i går, så hadde jeg nok vært ganske misfornøyd med kampen. Men siden de har tatt full pott så langt så er det vel ok å frarøve dem sin 100-ish strake seier i PL.

+ Til Rashford, som spilte sin beste kamp siden januar måned. Maguire, James, Young og AWB var også gode.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

At United legger seg bakpå handler vel så mye om hva slags spillere vi har tilgjengelige samt at troppen vår ikke er i nærheten av Liverpool i noen ledd. Syntes førsteomgangen var god i går, vi evnet å presse høyt og Liverpool skapte ingenting utenom Firmino sin sjanse. Andre omgangen var vi svakere og vi tapte midtbanen. Problemet var selvsagt at Solskjær ikke hadde en spiller å sette inn sentralt på banen. James Gardner er ikke klar for denne type kamper.

Fred spilte bra til han og være, er selvfølgelig taktiske og tekniske feil her og der, men legger ned mye innsats i det minste. Er likevel ikke en spiller jeg ønsker å se i førsteelleveren. Maguire, James, Rashford spilte bra og fortjener ros. Young er ferdig som toppspiller og burde virkelig vurdere en Gary Neville og innse at han ikke har noe i troppen å gjøre.

Troppen trenger desperat forsterkninger spesielt på midtbanen. Håper på en signering i januar, men frykter at vi må vente til sommeren.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Greit nok å ikke juble over verken resultat eller spill - men vi er nødt til å stikke fingeren i jorda. Vi har vært i krise, Liverpool har flydd høyt. Vi spiller mer enn jevnt med dem, og er fem minutter unna å slå dem. Vi er minst like nær seieren som de er.

Samtidig er det, som Harry sier, ikke noe nytt at vi leverer i storkampene, Solskjær har jo en meget god rekke mot "big 6" etter hvert. Synes han har fått for lite kred for sine taktiske innganger til mange av disse kampene. Den største utfordringen ligger i andre typer kamper. Men endelig våget SOlskjær å tukle med en formasjon som åpenbart ikke har fungert til nå.

Så reagerer jeg på at det framstilles som om det er enkelt, primitivt og tankeløst å spille slik United gjorde i går - både av Klopp og enkelte av våre egne fans.

At vi "primært går inn for å ødelegge" er jeg uenig i, med mindre man oppfatter alle former for høyt og aggressivt press, formasjonsjusteringer ut fra motstander, høy arbeidsinnsats, fokus, disiplin og konsentrasjon (til det 85. minutt) som destruktivt. Det høres jo ut som om taktikken var å sparke Liverpool opp i lufta og ingen ting utover det. Det var jo ikke sånn at vi parkerte bussen og hadde ti mann i egen 16-meter, at vi blir baktunge på slutten skyldes først og fremst slitne bein.

Man presser/løper/takler for å sette seg selv i stand til å skape noe, fra gunstige posisjoner. Man spiller med wingbacker for å demme opp for Liverpools kanskje største trussel, de offensive backene. Man spiller direkte og over midtbanen for å utnytte styrkene i laget (fart på topp mot ubalansert motstander) og kamuflere svakhetene. Det er ikke destruktivt, det er derimot jævlig smart. Om det er så enkelt, hvorfor har ingen andre klart å stoppe Liverpool på 17 kamper? Vi er vel ikke de eneste som har overlatt initiativet til Liverpool i denne perioden. Mourinho var inne på det fra studio, Klopp var nok innerst inne mer sur for at United var smarte, enn for at de var defensive. De skapte så å si null og niks, selv i andre omgang er United vel så nær scoring (2xFred, f.eks).

Ja, vi skulle alle ønsket at United hadde et lag som kunne rundspilt både Liverpool, Barcelona, City og Burnley med 90 prosent possession, som hadde vært så gode at de ikke hadde trengt å ta hensyn til motstander. Men vi vet alle at det ikke er sånn. Forventer folk for alvor at Scott McTominay, Fred og Andreas Pereira (en trio som knapt har slått en framoverpasning på deling de siste ukene) plutselig skal trippe rundt og spille nette trekanter rundt Liverpool?

Vi har alle et slags idealbilde på hvordan vi ønsker at laget skal framstå - en gang i fremtiden. Kan bare snakke for meg sjøl, men det blir blytungt framover dersom man etter hver kamp skal sammenligne laget vi har nå med dette idealbildet. Vi vet at vi er langt unna det nivået vi ønsker å være på, så da må det heller handle om stegene i riktig retning. Om de små seirene man kan bygge videre på. Om en økende tro på at manageren har de taktiske evnene som skal til.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Ryder wrote: 21 Oct 2019, 10:49 Så reagerer jeg på at det framstilles som om det er enkelt, primitivt og tankeløst å spille slik United gjorde i går - både av Klopp og enkelte av våre egne fans.
Jeg brukte nok feil ord her, om det var meg du siktet til. "Reaktivt" hadde vært et mer passende uttrykk.

Jeg synes United-fansen har vært altfor fornøyde etter denne kampen. Når man er to poeng over nedrykk og har ligalederen, som er uten sin fremste målscorer, i knestående, så går man for 2-0. Kanskje det ikke hadde fungert, men den defensive tilnærmingen til over halvparten av PL-kampene har vært en stygg uvane som JM brakte med seg, og som man ikke har blitt kvitt under Solskjær.

Dette er ikke første gangen man sitter og skryter av United etter en toppkamp man ikke har tapt. Husker godt da Herrera mannsmarkerte ut Hazard og Rashford-Lingard kontret inn et par mål mot Chelsea. Eller da man i fjor var strålende fornøyd etter å ha beseiret selveste Tottenham på Wembley, etter det som må være i nærheten av tidenes ran (her kontret også Rashford inn et mål).

Problemet jeg har med dette, er at man ser ut til å være tilfreds så lenge resultattavla ikke viser tap. Klopp var frustrert i går - kanskje var han usaklig, kanskje ikke. Men han var forbanna. Solskjær derimot, kaller dette et steg i riktig retning - noe han har rett i om man sammenligner det med resten av kampene i 19/20. Men tapermentaliteten, den defensive tilnærmingen til fotball, har tatt fullstendig overhånd i United, og så lenge man overlever på reaktiv uavgjortfotball på hjemmebane mot et svekket Liverpool, da har det gått for langt.

Vi kan godt gjøre narr av Klopp og le av fisk-og-kjøtt-metaforen til Mourinho, men Klopp og Pep er folk som vet hva de vil ha, og som står for noe som fenger. United på sin side, har ingen ideologi og ingen spillestil som trekker nye fans til klubben. Derfor vil vi heller aldri få noen utvikling på banen, når man spiller fryktbasert og med for mye respekt for motstanderen. Jeg kan fortsatt ikke se én eneste sjarmerende ting med United om dagen, og dette laget har heller ikke (såvidt jeg kan se) tatt noen klare steg siden Solskjær ble ansatt.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Men du snakker som om vi har et helt annet lag, spillere med helt andre kvaliteter, enn det vi faktisk har!

Det er tusen ting å si om hvordan klubben har vært forvaltet etter SAF, og hvordan vi har klart å havne der vi er nå. Men nå har vi engang den stallen vi har, med sine styrker og svakheter. Er nysgjerrig på hvordan du mener vi burde angrepet kampen, realistisk sett?

Jeg kan være enig i at tilnærmingen er reaktiv, og at tendensen til å (over)prestere kun i storkamper er gryende tegn på småklubbmentalitet - men ikke i at den er "fryktbasert". Jeg kunne ikke se at vi var feige, derimot var det lett å se at det ofte skorter på kvaliteten, og at vi i praksis ikke har en midtbane. Om man ikke liker kontringsfotball, fair enough, men det er ingen destruktiv taktikk i utgangspunktet. Husker ikke at noen snakket om hvor destruktive og defensive Leicester var, da de vant ligaen med den mest reinspikka kontringsfotballen jeg kan huske å ha sett.

At de får et trykk siste 10-15 (den eneste perioden vi ligger virkelig lavt) kan ha flere årsaker: Kanskje er det bevisst, men det kan like gjerne skyldes utmattelse - eller en naturlig mental reaksjon hos et lag med lav selvtillit (igjen, vi ønsker ikke at United skal mangle selvtillit, men det er like fullt en del av konteksten kampen må vurderes i).

Og om fraværet av Salah gjør Liverpool så voldsomt svekket at det skal være en unnskyldning for dem, får det også være en unnskyldning for oss at vi manglet mange flere (og har gjort det lenge).

Så er jeg enig i at laget ikke har tatt ønskede steg - bortsett fra forsvarsspillet som er av en helt annen kvalitet enn tidligere. Heller ikke denne kampen representerte noe nytt sånn sett, vi vet jo at spillerne kan blåse seg opp i enkeltkamper. Og vi vet at vi ikke kan spille på samme måte mot andre lag. Men før avspark var konteksten at United var sjanseløse, at hele verden ville se den enorme klasseforskjellen mellom de to lagene og de to managerne. Slik ble det ikke, og det har ikke bare å gjøre med at Liverpool var svakere enn vanlig.

Det et langt og et kort perspektiv her - i det lange forteller ikke kampen veldig mye, og den ga ingen svar på de mest åpenbare problemene på og utenfor banen. Det er ikke sånn som dette vi aller helst vil se United, dette kan ikke være det endelige målet. Men i det korte perspektivet handlet det om å stoppe det frie fallet og unngå total krise. Gjenopprette litt verdighet. For mange var det også betryggende å se OGS vise litt taktisk kvalitet og fleksibilitet.

Så velger noen å irritere seg over det første, mens andre gleder seg over det siste. Mener det går an å ha begge i hodet samtidig.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Fair enough, jeg skal ikke klage på argumentasjonen din for den er mer enn god nok. Tror nok vi er uenige på noen plan her, min frustrasjon er i hvert fall mer på det helhetlige plan enn på kampen i går, som var langt ifra årsverste (kanskje årsbeste på sett og vis). Selv om jeg ikke kan komme med beviser på noe sånt så virker det som om det er mer lettelse enn skuffelse blant United-fansen akkurat i dag. Jeg kan i hvert fall si at jeg skulle ønske United gikk mer inn for å knekke Liverpool i går, etter en ok+ 1 omg, jeg tror de hadde dagsform og momentum nok til å score flere etter pause.
Post Reply