[PL] Manchester United - Crystal Palace (24.08.2019 kl 16:00)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Pink Final wrote: 26 Aug 2019, 12:35 Lut lei van Gaal’s baktunge og omstendelige pasningsbonanza 45 meter unna motstanders mål.
Ubestridt Nederlandsk mester i balltrilling.
Like luta lei Mourinho’s ultrafeige bussparkering med kælking av ball opp mot 3 feilvendte angripere som står og henger 80 meter foran bussen.
Drillo kjørte intenst press høyt i banen, men vekslet mellom dette og lavt press...presise innlegg og masse folk på løp hele tiden. Brasil-kampen i 98 er et eksempel, det var høyt tempo i den kampen.

Jeg ble i hvert fall underholdt.

Jeg spøker litt med Drillo-stil i MUFC selvfølgelig [mention]Pink Final[/mention] , jeg vil selvfølgelig spille ut motstander jeg og. Men det har vi ikke mannskap til tror jeg.
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Blodfink wrote: 26 Aug 2019, 17:17 Drillo kjørte intenst press høyt i banen, men vekslet mellom dette og lavt press...presise innlegg og masse folk på løp hele tiden. Brasil-kampen i 98 er et eksempel, det var høyt tempo i den kampen.
Selvsagt er det stor forskjell på måten både Drillo, van Gaal og Mourinho spilte på.
De to sistnevnte har vel knapt en fellesnevner utenom at laget lå ganske langt bak på banen.

Drillo var ekstremt opptatt av å ta motstander i ubalanse.
Han refererte ofte til det statistiske materialet Charles Reep utarbeidet på 1950 tallet.
De fleste mål kommer etter få berøringer.
(Det var btw hull i Reep’s måte å tenke på.
Han tok ikke hensyn til annet i sin forskning enn akkurat når det ble scoring.
Kanskje ikke så merkelig, da han måtte gjøre alt arbeid manuelt, ingen dataprogrammer den gang.
Her på berget skulle alle kopiere Drillo, utenom Stabæk.
Har aldri vært noen fan av Ingebrigt Steen Jensen og Stabæk, men akkurat på punktet om litt mer sofistikert fotball støttet jeg dem).
Jeg var på Bislet i den første landskampen hans, 6-1 over Kamerun.
(Ja den gikk på Bislet, ellers var det stort sett Ullevål).
Ikke det at jeg var der betyr noe ;)
Kunne jo ikke observert annet enn at det var en varm kveld på Bislet.

Jeg vil ha en modigere manager nå.
En som har ambisjoner om å styre spillet.
Det har ikke United hatt siden tidlig høst 2011.
Etter City smellen 1-6 den høsten, ble Ferguson mye mer pragmatisk.

Egentlig så liker jeg rask, direkte fotball i lengderetningen.
Vakre kontringsmål er noe av det beste jeg ser på en fotballbane.

Det jeg etterlyser er en type fotball som United spilte i perioden 2006-2010.
Last edited by Pink Final on 26 Aug 2019, 17:41, edited 1 time in total.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Pink Final wrote: 26 Aug 2019, 17:30 Jeg vil ha en modigere manager nå.
En som har ambisjoner om å styre spillet.
Det har ikke United hatt siden tidlig høst 2011.
Etter City smellen 1-6 den høsten, ble Ferguson mye mer pragmatisk.

Egentlig så liker jeg rask, direkte fotball i lengderetningen.
Vakre kontringsmål er noe av det beste jeg ser på en fotballbane.

Det jeg etterlyser er en type fotball som United spilte i perioden 2006-2010.
Dette er nok vanskelig å gjenskape. Ferguson spilte egentlig ikke verdens mest innovative fotball, men i 2006 var han allerede en gud for såpass mange at han ikke bare klarte å få max ut av spillerne, han ga de også følelsen av uovervinnelighet.

Tror først og fremst 2006-2009-fotballen var så fantastisk fordi United kanskje hadde sin beste stall noensinne på den tiden. Det laget der var så vanvittig bra rent kvalitetsmessig, at motstanderne hadde tapt kampen før den var igang.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Støttes, litt som Eggen og RBK, ingen tvil om at Eggen var en meget bra trener, men litt enklere når man støvsugde Norge for talenter og etablerte stjerner hvert år. 13 gull på rad sier noe om dette og standarden på resten av klubbene...

Grunnen til SAF`s suksess var kulturen han innførte, det ble slutt på festing uka rundt...Og råtne epler ble rævsparket rett ut.
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Harry Greaves wrote: 26 Aug 2019, 17:40 Dette er nok vanskelig å gjenskape. Ferguson spilte egentlig ikke verdens mest innovative fotball, men i 2006 var han allerede en gud for såpass mange at han ikke bare klarte å få max ut av spillerne, han ga de også følelsen av uovervinnelighet.

Tror først og fremst 2006-2009-fotballen var så fantastisk fordi United kanskje hadde sin beste stall noensinne på den tiden. Det laget der var så vanvittig bra rent kvalitetsmessig, at motstanderne hadde tapt kampen før den var igang.
Husker vi diskuterte dette på forrige forum også [mention]Harry Greaves[/mention].
Eller diskuterte, vi er enige i at Ferguson aldri fant opp noen spillestil.
Ikke slik som Gusztav Sebes (Ungarn’s landslagstrener da de var verdens beste landslag tidlig i 1950 åra),
Ikke slik som Helenio Herrera (Inter og Italia med sin Catenaccio).
Ikke slik som Rinus Michels (Med sin velkjente totalfotball)
Ikke slik som Tiki taka som vel ble påbegynt av Johan Cruyff og perfeksjonert av Pep Guardiola.

Det som gjorde Ferguson unik, er at han klarte å tilpasse seg utviklingen over fem tiår.
Han ble manager i East Stirling i 1974 og avsluttet som kjent 39 år senere.
Lagene hans ble egentlig aldri utdatert.

Ikke at du gjør det, men jeg liker ikke når fotballen Ferguson stod får blir devaluert.
Ja, Ferguson kunne være pragmatisk.
Han var det i vriene bortekamper, og han var det veldig ofte i sine 2,5 siste sesonger.
Sett over ett var Ferguson en manager som prioritere angrepsfotball.
Det gjorde han i Aberdeen, og det gjorde han i Man United.

Da United vant ligaen i 1993, ble det understreket at United vant i stil med Busby’s ånd.
Fansen var glad for at sir Matt fikk oppleve det gullet.
Og ikke minst, måten det ble vunnet på.

Ja, stallen i 07/08 og 08/09 er nok den beste stallen United noengang har hatt.
Med det mulige unntaket av 1956/57 og 1957/58.

Men, stallen i 2006/07 var ikke så sterk.
Chelsea hadde en langt bedre stall.
United hadde få offensive spillere å velge fra, og Ferguson lånte som kjent inn Henke Larsson.

Sommeren 2007 kom Nani, Anderson, Hargreaves og Tevez.
DA ble stallen sterk.

United vant ligaen i 2006/07 på glimrende angrepsfotball slik jeg husker det.

Jeg er ingen tilhenger av å gjøre fotballmanagerer eller spillere til småguder.
Ei heller er jeg tilhenger av å totalslakte spillere og trenere.
Jeg liker nyanser.

Jeg mener Ferguson er tidenes beste manager.
Men, han var ikke ufeilbarlig.
Langt derifra.
Og han var ikke verdens beste taktikker.
Men, mannen kunne mye fotball.
Og lagene hans vant med stil, og de vant fordi Ferguson var en rasende flink manager.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Jeg er enig i at SAF er tidenes største manager, og det er mange grunner til det. Men han sa det vel selv også, at han ikke var verdens flinkeste på faget fotball - Ferguson var på mange måter en moderne forretningsleder. Han tok beintøffe avgjørelser som andre ikke turte gjøre, og han var og er ekstremt flink med folk. Det er nok en undervurdert egenskap i fotballen, det å vite hvordan en behandler mennesker. SAF var nok en utrolig leder, men jeg tror fort han kunne lyktes like godt på mange andre arenaer enn i fotballen med de samme egenskapene.

I dag har man jo en kar som Klopp, som på mange måter kan minne litt om SAF mhp karisma. Han har i tillegg en enda mer utpreget stil enn Ferguson noensinne hadde, og for meg er Klopp pr nu verdens aller beste fotballtrener fordi han kombinerer det fotballfaglige med det menneskelige på en helt unik måte.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Blodfink wrote: 26 Aug 2019, 19:53 Støttes, litt som Eggen og RBK, ingen tvil om at Eggen var en meget bra trener, men litt enklere når man støvsugde Norge for talenter og etablerte stjerner hvert år. 13 gull på rad sier noe om dette og standarden på resten av klubbene...

Grunnen til SAF`s suksess var kulturen han innførte, det ble slutt på festing uka rundt...Og råtne epler ble rævsparket rett ut.
Eggen og Rosenborg støvsugde Norge for talenter.
Det gjorde aldri Ferguson og United i samme grad.
Ferguson gikk glipp av flere talenter, som eksempelvis Paul Gascoigne.
United hadde mest penger i England, og det ga klubben en fordel utover 1990 tallet.
Men, ikke samme fordel som Rosenborg i Norge.

Liverpool var fullt på høyde til å konkurrere økonomisk fram til PL begynte.
Deretter kom den første moderne sponsingen av en klubb i Blackburn Rovers.
Så gikk det riktignok noen år der United var suverene økominsk, før Abrahimovic kjøpte Chelsea, og Glazer samtidig påførte United gigantgjeld.

Ferguson vant når han hadde mest penger, og han vant da andre klubber kunne konkurrere økonomisk og vel så det.

Ferguson var en kulturbygger som du skriver, og ikke minst en LEDER, som [mention]Harry Greaves[/mention] beskriver rett over her.

Men, han var mer enn det slik jeg husker.
Ser at du ble fan i 1980 [mention]Blodfink[/mention].
Da er du vel ca 5 år yngre enn meg?
Jeg ble fan i barneskolens 1 klasse i 1975.
Poenget mitt er at du husker fotball i 1980 åra.
Det var ikke det fokuset og den kunnskapen om taktikk og spillemønster osv, slik det er nå.
Det fokuset kom til Norge da Drillo ble landslagssjef i 1990.
Ihvertfall slik jeg husker.
Av den grunn tenkte ikke jeg så mye på om Ferguson var en flink taktikker før 1990ish.

Men, jeg tenkte på at United spilte offensiv fotball.
United var ikke et typisk britisk lag med en svær tanksenter som fikk høye innlegg fra siden.
United spilte variert angrepsfotball.
Mye vingspill, men med flate innlegg på første stolpe, eller i mellomrommet mellom keeper og stopperne.
Med Mark Hughes på topp ble det også slått mye på ham.
Har sjeldent sett en mann som var sterkere i kroppen, og bedre til å skjerme ballen.
Hughesie tok ned ballen på kassa, slo ut til Beardsmore eller Danny Wallace og fikk gjerne ballen tilbake rettvendt i boksen.
Ferguson’s United spilte vel egentlig ganske likt Atkinson’s United.
Ikke typisk britisk krigerfotball.
Mer variert og mer langs bakken.
Og fokuset var angrepsfotball.
Det var variasjon i hvordan de ulike lagene spilte også på 1980 tallet, selvsagt var det slik.
«Boring Arsenal» fikk ikke sitt navn uten grunn.
George Graham førte den tradisjonen videre, de var defensivt orientert.
Selv ikke Liverpool var et lag som stormet i angrep.
De bygget tålmodig opp med sitt pass and move, før de plutselig slo til.
En slags tiki taka light versjon.
United var mye modigere i sitt angrepsspill.
Jeg mener Ferguson skal huskes for det, spesielt på et Unitedforum.

Essensen i dette lange og litt usammenhengende innlegget er at Ferguson var en manager som fortjener kreds for den fine fotballen han stod for.

[mention]RaoulDuke[/mention].
Dette ble mest om Ferguson, og ikke noe om United - Palace.
Kan du flytte de innleggene som omhandler Ferguson over i tråden om sir Alex som [mention]Cola[/mention] har laget?
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Pink Final wrote: 26 Aug 2019, 21:36 @RaoulDuke.
Dette ble mest om Ferguson, og ikke noe om United - Palace.
Kan du flytte de innleggene som omhandler Ferguson over i tråden om sir Alex som @Cola har laget?
Synes det var vanskelig å luke ut/vite hva du har lyst til å flytte. Kanskje best å bare copy/paste inn i et nytt innlegg der, også slette det her? Eller?
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Lar det stå [mention]RaoulDuke[/mention].
Om det blir flere innlegg om Fergie kan vi ta det i hans tråd?
Jeg gjør ihvertfall det.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Pink Final wrote: 26 Aug 2019, 21:36 Men, han var mer enn det slik jeg husker.
Ser at du ble fan i 1980 @Blodfink.
Da er du vel ca 5 år yngre enn meg?
Jeg ble fan i barneskolens 1 klasse i 1975.
Poenget mitt er at du husker fotball i 1980 åra.
Det var ikke det fokuset og den kunnskapen om taktikk og spillemønster osv, slik det er nå.
Det fokuset kom til Norge da Drillo ble landslagssjef i 1990.
Ihvertfall slik jeg husker.
Av den grunn tenkte ikke jeg så mye på om Ferguson var en flink taktikker før 1990ish.
Enig
LUHG!
Post Reply