[FA-Cup finale] Manchester United - Manchester City

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Ryder
Posts: 4696
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2622
Liker mottatt: 10677

Jaja. Holdt ikke inn, men synes vi gjør en ganske bra kamp som vi kunne vunnet med litt marginer med oss. City skaper lite, begge målene skal kunne unngås og er strengt tatt ikke målsjanser noen av dem.

Klarer ikke være forbanna på våre gutter i dag, vi spiller omtrent så bra som vi kan forvente der vi er i prosessen. Vi gir dem kamp til døra, de får slite skikkelig. Neste år er vi minst ett hakk bedre.
Attachments
84CCEF17-BF38-4BD6-884D-7A368E23CDB2.jpeg
84CCEF17-BF38-4BD6-884D-7A368E23CDB2.jpeg (358.29 KiB) Viewed 913 times
Last edited by Ryder on 03 Jun 2023, 18:14, edited 3 times in total.
post liked by: Pwint, Pancho P, red, Belfastboy, RedTrafford, messilingard, Pink Final, Blodfink
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2895
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 13464
Liker mottatt: 8635

Jeg fryktet at vi skulle bli ydmyket og rundspilt, men det syns jeg ikke vi ble. To mål som kanskje burde vært reddet og egentlig nok sjanser til å utligne . Den siste der er nesten utrolig at Mct ikke satte, f.eks. Alt i alt en fin fin start for EtH og jeg tror vi blir enda bedre neste sesong.
post liked by: Belfastboy, RedTrafford, Jan Erik, Ryder, messilingard, red, Pink Final, Blodfink
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17234
Liker mottatt: 11012

Æsj, noe man har gledet seg til i lang tid ender slik.
To skikkelig fittemål.
Har ikke så mye å legge til enn at det er mye bra å se fram til med Garnacho.

Sesongen har vært en opptur allikevel for min del. Har også vært ett strålende forum år, thanks folkens :thumb_up:
post liked by: Belfastboy, Pwint, Jan Erik, Ryder, JørgenT, messilingard, Pink Final, Blodfink
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2581
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13399
Liker mottatt: 8599

Jaja, eg gleder meg allereie enormt til neste sesong. Herr Glazer er på plass igjen. Då blir det 250k mindre i overgangsbudsjett i sommar.
post liked by: Belfastboy, RedTrafford, Jan Erik, red, Pink Final, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 402

Vondt som faen, men ok...ikke vår dag i dag, selv om vi ga dem kamp til siste slutt. Blir vanskelig når vi slipper inn drittmål. Men vi er der vi er.
God sesong alt i alt. Nå må rottene kjøpes ut og andre ta styringa. Så får nye eiere støtte ten Hag slik at laget kan styrkes.
Har troen på dette!:-)
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Pwint, Pink Final, Blodfink
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2744
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2917

Huff. Dette var surt. :tear:

Snakk om verst tenkelig åpning på en fotballkamp. Gundogan, altså. For en sesong han har hatt.
Jeg håper vi signerer en ny keeper i sommer, men når det er sagt så belaster jeg ikke David de Gea for noen av baklengsmålene i dag. Gundogan får et ordentlig drømmetreff på førstescoringen og de Gea sto dessverre på feil fot og på baklengsmål nummer to så ser han ikke utgangen på skuddet.
To flotte mål, men ordentlige drittmål for vår del. Mål avgjør kamper og da er det ekstra surt med to av denne typen i samme kamp.

City styrte det meste i starten, men så hang vi bedre med etter hvert. Eriksen hadde ingen god dag på jobben og ble korrekt byttet ut tidlig etter hvilen. Dansken har sett sliten ut den siste tiden. Jeg håper han er med som stallfyll neste sesong og ikke som fast inventar i lagoppstillingen. Her tror jeg faktisk Mount kan bidra mye mer, om det skulle bli en realitet. Jeg ble glad da jeg så Fred i lagoppstillingen i dag, men jeg trodde han skulle ha en litt mer offensiv rolle og kanskje bidra med det høye presset.. men nei. I dag skulle han være frimerke. :hah:

Det er flere enn Eriksen som trenger hvile, sikkert alle mann, men vil bare nevne Sancho. Han er enda en som jeg virkelig håper kommer sterkere tilbake neste sesong. Jeg tror det kan fungere bra offensivt på kantene med rotasjon på Rashford, Antony, Sancho og Garnacho - men da må vi selvfølgelig få inn en klassespiss på topp.
post liked by: Pink Final, Pancho P, 10Hag
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2040
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7547
Liker mottatt: 4313

Var i bryllup så jeg fikk ikke sett kampen, viste faktisk ikke resultatet før sent på kvelden.
Det ble nå ikke slakt slik som mange hadde forventet, men i en finale er det kun seier som gjelder.
Og det var synd at United ikke klarte å vinne denne, det hadde topper en god sesong etter min mening.
post liked by: Pink Final, RedTrafford, Pancho P, Belfastboy, Ryder, Blodfink
User avatar

10Hag
Posts: 1497
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3607
Liker mottatt: 4878

Tidenes kalddusj etter drøyt 15 sekund? 🙈

Synes vi stengte linken mellom Haaland og De Bruyne ganske effektivt. Grealish sleit med lite ballinnehav og ble litt isolert på vingen. Men Gündogan ble helt glemt, og ingen tenkte på at det kan være lurt å markere han selv utenfor boksen. Han er jo farlig overalt på banen, og har vært mer avgjørende i sesongavslutningen for City enn selv Haaland. Så det var litt skuffende.

Bortsett fra det, så sliter vi jo litt med de samme tingene som før. Vi gir vekk ballen fremfor å spille ut bakfra, selv når City bevisst lar vær å presse. De vet at den lange ballen kommer, og at de da vinner den tilbake. Så da blir det en ny kamp hvor vi har for lite ballkontroll på midten, og ikke skaper nok store sjanser for angrepsrekka som blir isolert fra en midtbane som rett og slett ikke får ballen, eller klarer å holde på den de få gangene de har den.

Den største sjansen bortsett fra straffen, skjer først når Garnacho kommer inn og fyrer av ett skudd som stryker utsiden av stolpen. Straffen er helt grei innenfor regelverket, men det er allikevel pur flaks at vi får en slik straffe ut av ingenting farlig. Minte veldig om den straffen vi fikk mot PSG.

Positivt: Vi er stort sett godt organisert defensivt og slipper ikke City til mange store sjanser.

Mindre bra: Vi blir overkjørt på midten, igjen. Fred og Eriksen har sine kvaliteter, men Casemiro blir ganske alene når Eriksen er sliten, og Fred i en slik kamp ikke kan bidra med mye annet enn å være en (dyktig irriterende) klegg for motstanderen. Fred jobber godt og har sin verdi, men vi skriker etter en De Jong/Rice-type som kan kontrollere ballen og gi Casemiro mer frihet til å bryte opp spillet. Nå må Casemiro gjøre det meste selv dypt i banen, og det blir for mye selv for ham.

Bakerst er det vel tydelig at noe må skje? Keeperen vår virker synlig redd for å slå enkle pasninger, selv når Casemiro, Lindelöf og Shaw står rett ved og ber flere ganger om å få ballen. Han vinket de frem, og ved to anledninger ser man at Casemiro blir tydelig frustrert. En tredje gang ser man en nølende DDG som står lenge upresset med ball og ikke vet hva han skal gjøre, før Casemiro veiver ut med armene og peker mot Shaw for å indikere at pasningen selvfølgelig skal dit. Måtte se kampen på BBC, og deres kommentatorer påpekte dette flere ganger under kampen. UNO-podcasten påpekte og rett etter kampen hvor tydelig det var at spanjolen var ukomfortabel med ballen i beina, og hvor mye enklere det er å se når man sitter med full oversikt på tribunen.

DDG gav litt opp på første målet, selv om han var på god vei for å redde den retningsmessig. Ser man reprisene, ser man at han beveger seg fint mot ballen og nesten tar sats med bøyde knær, men så trekker seg fra å kaste seg mot venstre. Det er et veldig godt skudd, men det er innenfor rekkevidde å få en solid hånd på. Skuddet går i en høy og forutsigbar bue og er ingen rakett. Det andre målet bør vel stoppes? Han ser nok ballen litt sent, men det er en "lompe" som spretter flere ganger på vei inn. Med litt raskere sideforskyvning er den nok veldig "tagbar". Han får fingrene på den, men er litt sent ute. Har en veldig god redning, og en høvelig beinparade. Men jevnt over blir det for tynn suppe fra spanjolen. Mest skuffende at han slår langt selv når City ikke setter noe aktivt press. Det blir bare å gi opp, gi vekk ballen og forsvare oss, fremfor å prøve å holde ballen i laget og gjøre det vi kan for å skape flere sjanser, som vi virkelig trenger. Det sagt, så må midtbanen og bli bedre til å holde på ballen når de får den.

Rashford og Sancho får bedrøvelige arbeidsforhold på topp og er stort sett helt isolert fra en midtbane som nesten ikke får ballen fra bakre rekker, og når de får den, fører det til raskt til ballmist. Så hva annet kan frontrekks vår gjøre? De blir jo ikke akkurat spilt gode av de bak seg som gir fra seg ballen.

Godkjent kamp av de fire i backrekka, utenom å la Gündogan stå upresset flere ganger. Eller er det snilt? Synes selv at midtstopperne og backene våre gjorde det de stort sett kunne, og var delaktig i at City ikke skapte all verdens.

Ellers synes jeg det var en dårlig kamp av keeperen og midtbanen vår, som henholdsvis enten gir blrt ballen, eller ikke klarer å holde på den. Angrepsrekka kan man nesten frifinne, da det skapes alt for lite for dem utenom et heldig straffe, og Garnacho sitt hederlige forsøk. Garnacho var forresten igjen et friskt pust når han kom innpå. Uredd type, og skummel når han får ferten av mål!

City spiller egentlig en ganske rolig og kontrollert kamp, og trykker aldri pedalen helt i bånn. Imponerende å se andrekeeper Ortega være like dominerende med ball i beina som Ederson. Han spilte rett og slett som midtstopper når City hadde ballen, og gjorde det umulig for Rashford å sette noe effektivt press da de har fullt overtall på grunn av Ortega som "ekstra utespiller". Må bare ta hatten av for slike nymotens taktiske grep, når det er så effektivt og avgjørende. Pep viser hvordan en balltrygg keeper forbedrer laget både defensivt og offensivt, og at dette kan gjøres selv med en andrekeeper. Og det til tross for at Ortega ikke er i nærheten av noen skuddstopper i verdensklasse. Andre kvaliteter prioriteres tydeligvis fremfor skuddstopping, og det er blitt en kritisk brikke i hele systemet de beste lagene spiller.

At vi skal ha spiss er vel en selvfølge. Vi må vel ha to?
Håper ryktene om at vi snuser på Diogo Costa er riktig.
Så er det bare å erkjenne at Eriksen har noen problemer med å holde koken på midtbanen i mer enn en omgang. Fantastisk teknisk spiller, med en motor som har mistet noen hestekrefter. Håper han blir, men at han samtidig oppgraderes.

Applaus for en historisk god førstesesong av Ten Hag. Har mye tro på at vi kommer til å bli enda bedre om han får de spillerne han ønsker.
post liked by: messilingard, pixma, Pancho P, Belfastboy, RedTrafford, Lingard, Ryder, Blodfink
User avatar

Topic author
Pancho P
Donor
Posts: 2581
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13399
Liker mottatt: 8599

Aldeles glimrande oppsummert, @10Hag. Angrepsspelarane har bedrøvelege arbeidsforhold, men samtidig skaper Garnacho uendeleg mykje meir enn Sancho (og Rashford) på dei få minutta han er på bana. Med ein god pre-season trur eg neste sesong kan bli den verkelege gjennombruddssesongen for "spargentinaren".

Er einig med deg i at vi treng ein ballsikker midtbanespelar med driv og "motor", som kan gjere arbeidsbyrden mindre for Casemiro. Er ikkje sikker på om Mount er den typen. Eg orkar ikkje å vente på De Jong og Rice blir for dyr. Kva med ein av midtbanemennene på Brighton, MacAllister eller Caicedo?

Til slutt må eg erkjenne at du nok dessverre har rett angåande De Gea. I kampen i går var det (igjen) smerteleg tydeleg kor ukomfortabel han var med ballen i beina mot gode lag. Ein De Gea i toppform hadde nok også redda begge måla, men det er ikkje der skoen trykker mest for Spanish Dave. Eg likar svært godt det eg les om Diogo Costa, men eg er redd han blir for dyr med tanke på at vi treng minst éin spiss, éin midtbanespelar og sannsynlegvis også ein stoppar.

No må vi berre krysse fingrar, tær og andre ekstremitetar på at Gl@#ers får pølsefingrane ut av rattata og overlét klubben til meir skikka eigarar. Visst ikkje, er eg redd overgangsmarkedet vert nok ein farse.
post liked by: RedTrafford, Ryder, 10Hag, messilingard, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2744
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2917

10Hag wrote: 04 Jun 2023, 09:39 Imponerende å se andrekeeper Ortega være like dominerende med ball i beina som Ederson. Han spilte rett og slett som midtstopper når City hadde ballen, og gjorde det umulig for Rashford å sette noe effektivt press da de har fullt overtall på grunn av Ortega som "ekstra utespiller". Må bare ta hatten av for slike nymotens taktiske grep, når det er så effektivt og avgjørende. Pep viser hvordan en balltrygg keeper forbedrer laget både defensivt og offensivt, og at dette kan gjøres selv med en andrekeeper. Og det til tross for at Ortega ikke er i nærheten av noen skuddstopper i verdensklasse.
Støtter dette. Irriterende imponerende. Vil også trekke frem John Stones. Man har blitt vant til å se midtstoppere ta med seg ballen fremover i banen, men Stones løp flere ganger opp fra utgangsposisjonen sin og høyt opp i banen og fungerte nesten som 10'er ved noen anledninger.. og da skjønner man at det var vanskelig å være midtbanespiller i går.
post liked by: 10Hag, messilingard, RedTrafford, Blodfink, Pancho P, Ryder
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17234
Liker mottatt: 11012

Veldig bra oppsummert @10Hag :thumb_up:

Dagen etter da den største skuffelsen har lagt seg, så er det vel bare vente på gullmedaljen skal bli sendt i posten en vakker dag som @Pancho P skrev tidligere.
Om den er gravert med FA cup vinner 2023 eller bare 115 er ikke godt å si.

Forventer at det ikke blir tatt ut ferie på Old Trafford før de viktigste signeringene er unnagjort.
Last edited by RedTrafford on 04 Jun 2023, 13:48, edited 1 time in total.
post liked by: messilingard, 10Hag, Blodfink, Pancho P, Ryder

Deleted User 430

Dette føles mer som en kamp vi tapte enn en kamp City vant. Først og fremst pga måten målene kom på, men også fordi City var ganske langt unna å være skikkelig gode. De virket tidvis å være ganske så tomme, rett og slett. Manglet de siste prosentene i mange situasjoner som ellers ville gjort at det ble en "massakre". Dette kunne vi utnyttet, men vi sviktet.
Dessverre var vi kun på 80% også og da funker det ikke. Hadde vi hatt 5-10% bedring i prestasjonene ville vi vunnet denne matchen.

For meg blir det for "enkelt" å fokusere på bakerste mann i en kamp som dette selv om han var merkbart passiv og ukomfortabel med ballen osv. Begge baklengsmålene kunne fint vært unngått om spillerne foran han hadde gjort jobben sin før ballen i det hele tatt krysset streken til 16-meteren.
Den lange ballen til Haaland har, som Akanji sa, blitt noe de har gjort fast de siste ukene. En litt mer oppmerksom Ten Hag hadde gjort at Casemiro kanskje kunne ha forstyrret Haaland hakket mer i den duellen, selv om han ville tapt luftduellen uansett, og Lindelöf skulle ha ihvertfall ha angrepet ball før den spratt en gang, fremfor å ta det avventende steget. Da hadde det plutselig ikke blitt noen avslutning i det hele tatt ut av det.
På det andre står det 3 stykker oppstilt med lua i hånden som er mer opptatt av å snu seg vekk enn å gå på ball og dekker all sikt for keeper. Dette etter at de har glemt å markere ut den siste tids mest målfarlige City-spiller.
Kunne De Gea gjort det bedre på målene? Godt mulig. Kunne avslutningene vært forhindret fra å komme i det hele tatt? Uten tvil, i mine øyne.

Offensivt har vi altså 3 skudd på mål, og 1 i tverrliggeren, hvorpå majoriteten av disse kom de siste 5-10 minuttene. Når vant er lag en tittel sist uten å faktisk sette motstanderens reservekeeper på prøve underveis?
Hvor var bærebjelkene offensivt? Casemiro, Eriksen, Bruno, Rashford som kan sies å være sentrallinjen vår i denne fasen av spillet..

For meg handler denne kampen om en misbrukt sjanse til å prestere bra , ikke topp, men bra, for hele laget.
Hadde vi, som sagt, klart å levere et ørlite knepp bedre ville vi vunnet og derfor svir dette tapet mer, for meg, enn den totale kollapsen mot Liverpool som traff på alt og ingenting.
Vi svikter, nok en gang, der det har sviktet mest de siste 10 årene og det er i det kollektive. Offensivt og defensivt..

Skuffelsen er fortsatt stor over gårsdagen, men ikke pga enkeltspillere. Skuffelsen er pga at det kollektive misbrukte en gyllen mulighet og det gjør at jeg sitter med følelsen av at vi tapte kampen mer enn at City vant den.. Den er tung å svelge...
post liked by: messilingard, Blodfink, RedTrafford, Pancho P, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14621
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23292
Liker mottatt: 19253

Dagen derpå er man ikke like skuffa...Men fortsatt veldig skuffa :yikes:

United utnyttet ikke en gedigen mulighet til å bli historiske i går, både ved å vinne begge hjemlige cuper i samme sesong, og historien om å avslutte Citys treble-mas...Det ble for puslete, mye bra oppsummering av kampen i tråden her.
post liked by: RedTrafford, Pancho P
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14621
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23292
Liker mottatt: 19253

Vil også trekke frem AWB, banens beste igjen.
post liked by: RedTrafford, 10Hag, Ryder
LUHG!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3941
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17234
Liker mottatt: 11012

Enig @Blodfink

Stryker HB fra pri-listen over nye innkjøp i sommer.
post liked by: Blodfink
Post Reply