Liverpool - Manchester United

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16723

LIVERPOOL - Manchester United
Søndag 16 desember kl 17.00

Turnering: Premier League
Sted: Anfield

Head to Head:

Kamper spilt: 200
Man Utd seire: 80
Uavgjort: 55
Liverpool seire: 65

Dommer: Martin Atkinson
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16723

Manchester City (og Leeds United) er ikke glemt, men Liverpool kampen er sesongens viktigste.

For det første har man det utenomsportslige.
Nord vest England’s to største byer.
Historien med Manchester Ship Canal.
Verdens første toglinje. (Trukket av et damplokomotiv åpnet 15 september 1830 mellom Manchester og Liverpool).
Byenes forhold til den amerikanske borgerkrigen, nærmere spesifisert synet på bomullsleveransene derfra som berørte slaveriet.
Det er en grunn til at Abraham Lincoln har en egen statue i Manchester, for å si det sånn.
For ikke å glemme musikken.
The Beatles var og er størst, men de er på ingen måte alene.
Manchester har nok hatt flere store band enn Liverpool.
70 og 80 tallets arbeidsledighet og forfall.
Manchester mistet 200.000 arbeidsplasser mellom 1972-1984.
Byen hadde 20% ledighet på 80 tallet.
I Liverpool var det enda værre, 27% ledighet.
Og byen Liverpool ble vel neglisjert av britiske styresmakter over en lang periode.
Men, det er jo rundt fotballen selve rivaleriet står.

De to mest populære klubbene.
De to mest suksessrike klubbene.
De fryktelige tragediene i München og på Hillsborough samt den forferdelige skandalen på Heysel.
Sir Matt Busby og sir Alex Ferguson på den ene siden, herrene Bill Shankly og Bob Paisley på den andre.
Stretford End og The Kop.
20 mot 18 :champion:
3 mot 5 :champion:
Rødt, hvitt og svart kontra helrødt.
Fred Perry vs Lacoste (Hooligan tiden, casuals)
70 og 80 tallet’s suverene Liverpool lag som aldri helt kom ut av Manchester United’s skygge.
United trakk flere folk enn Liverpool hjemme, og hadde et større følge på bortematcher tross beskjedne resultater.
United fikk mer mediaomtale, og den gang var det oftest positiv omtale.
Darlings of the media kom det fra misunnelige scousere og andre Liverpool venner.
Lista kunne blitt lang, jeg stopper min her.
Sett gjerne inn mer, eller fyll på med videosnutter fra tidligere møter.

På søndag møter United et Liverpool i flyten.
De har 42 poeng på 16 kamper, og leder med det ligaen.
Det skal dog skytes inn at Liverpool har hatt mye marginer, særlig i oktober og november.
Men, ingen kan ta fra dem at de spiller offensiv og modig fotball.
For United lugger det, både med spill og resultater.
8 plass etter 16 runder er 1989/90 tilstander.

På skadefronten er situasjonen:

Victor Lindelöf, Alexis Sanchez og Marcos Rojo er definitivt ute.
Diogo Dalot, Matteo Darmian, Luke Shaw, Chris Smalling, Scott McTominay og Anthony Martial er alle doubtful som de sier i UK.

Trent Alexander-Arnold, Joe Gomez, Joel Matip, Alex Oxlade-Chamberlain er definitivt ute.
Nathaniel Clyne er doubtful.

Hvordan blir lagene seende ut søndag?
Håper virkelig noen av United’s ‘doubtful’s’ blir klar.
Særlig Martial.
Har en snikende følelse av at Mourinho starter Young foran Shaw på venstreback uansett.
Vi husker hvordan Young tok ut Salah av matchen høsten 2016.
Vil det gjenta seg?

Ellers må jeg si at det værste som kan skje søndag er tap etter å ha blitt utspilt.
Om United prøver å være offansive, og allikevel taper så er den enklere å svelge.
Jeg vil ikke at laget mitt skal ydmykes like mye som i sommerens treningsmatch.

Det med spillestil er og blir mitt ankepunkt mot Mourinho.
Akkurat som det var med van Gaal (annen type fotball, mer eget spill. Men, faktisk hakket kjedeligere å se på i min bok).

For spesielt interesserte limer jeg inn head to head oppdelt på følgende måte:
(United nevnt først)

Test match 1894
0-0-1

2 divisjon
2-0-2

1 divisjon
13-10-17 fram til ww2
25-26-23 etter ww2 og fram til PL

PL
28-11-13

ALLE LIGAKAMPER GJENNOM TIDENE
68-47-56

FA CUP
9-4-4

LIGA CUP
2-0-3

EUROPA LEAGUE
0-1-1

C.SHIELD
1-3-1

TOTALT ALLE KAMPER GJENNOM TIDENE
80-55-65
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Kjempebra tråd @Pink Final. Ikke for å pirke, men vi ligger vel på 6 plass. Selv om heller ikke det er noe å skryte av :D Blir spennende dette, de fleste tror nok på ovekjøring, og det blir det kanskje også. Men vi får håpe at vi kan opprettholde den gode statistikken vi har borte mot Liverpool. Vi har vel ikke tapt på Anfield siden 2013. 8 kamper uten tap. Disse kampene har en tendens til å leve sitt eget liv. Håper bare at alle er påskudd I morgen, fra start.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16723

Selvsagt, 6 plass.
Takk [mention]Buchan[/mention]
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ketil Cantona
Posts: 292
Joined: 31 Jul 2018, 11:55
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 18

Herlig kamptråd.

Lfc aldri vært større favoritter. Likevel skjelver mine kolleger. De stresser. Har ikke vunnet mot United på flere år.

2 skadelidende lag. Mye fokus på uro i United troppen. Håper typer som Rash, Lindgard og Herrera spiller. Gutter som blør!

Taper gjør vi, kan ikke se hvordan United skal stoppe lfc. United med 26 baklengs mot lfc sine 6...
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Har vært helt supert om MU hadde påført L-pool årets første tap i PL, men har 0 trua på det, etter den flyten eller flaxa som pool har for tia så vinner dem nok med et tulle mål eller noe ala Everton målet dem fikk på overtid av overtida.

A.C. Fergie
Posts: 52
Joined: 10 Aug 2018, 12:18
Liker gitt: 5
Liker mottatt: 5

Har en følelse av at vi får en opptur i morgen. Jeg frykter ikke at vi ikke kan slå Liverpool, men er mer usikker på om vi kan få til en overbevisende seier.
Hadde vert den ultimate julepresangen i år, å slå Liverpool med god fotball der man også kan si det var en fortjent seier.

Takk for flott kamptråd PinkFinal.

God kamp alle sammen.
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Ser ikke så bra ut til nu, men ikke mål til pool enda, så trua er der.
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Nu blir det tungt, men som forventet.

Ohyeah
Posts: 26
Joined: 08 Aug 2018, 21:03

Huff og huff.. Jeg lurer virkelig på hvorfor disse spillerne får lov til å spille for Manchester United. Et av de største lagene i verden de siste 30 årene. Touchene, pasningene, bevegelsene er helt forferdelige. Ser på engelsk tv med engelske kommentatorer som latterliggjør hele laget og med all rett. Hele laget rygger ned til 16 meteren når Liverpool prøver å angripe. Matic burde få seg en lang ferie de neste 10 årene. Har enda ikke sett han spille ballen fremover denne kampen. Midtbanen blir løpt ifra så lett. Jeg skylder virkelig ikke på Mourinho lenger. Han har trent store lag med store spillere og levert gang på gang. Det er ikke hans feil at Lukaku taper alle duellene mot Van Dijk. Det er ikke hans feil at spillerne ikke klarer å kontrollere en ball, sende en pasning riktig eller få til et skudd. Hadde vi hatt gode spillere så ville det ikke, selv med en defensiv tilnærming, klart å hindre gode spillere å spille seg oppover på banen, få til et skudd eller en sjanse.

Det at vi har uavgjort frem til pausen skyldes først og fremst flaks og det at Liverpool spillerne ikke utnytter de mulighetene de har til å løpe gjennom. Vi er et middelmådig lag per dags dato som hangler gjennom sesongen i håp om å få nok poeng så vi ikke rykker ned. Og mtp hvor stor klubb dette er så synes jeg det er flaut rett og slett. At klubben ikke har klart å ta seg sammen pga to individer som ga seg for 5-6 år siden. Hvordan er det mulig. Gi Mourinho frie tøyler og en blank sjekk og drit i alt hva vi har hatt før. Ser Neville og Keane klager på at Lingard kommer med sin nye kleskolleksjon en uke før Liverpool kampen. Det er som det er hakk i plata på disse tidligere spillerne. "Det var ikke lov i vår tid". Vel vi er ikke på 90 tallet lenger heller. Tiden har forandret seg. For en gjeng med hyklere. For hadde det vært Ronaldo i United (idag) så hadde de slikka ham etter rumpa og priset ham for hvor fint tøy han har lansert. Store lag har mistet store trenere før og de har klart å komme seg gjennom. Vi må skifte identitet, hele grunnlaget. Gå med tiden som det heter. Hvilket lag bruker ikke mye penger idag? Hvilket lag har ikke spillerne sine på sosiale medier? Hvem i City, Chelsea, Liverpool eller Arsenal bryr seg om at de har brukt store summer på spillere? Så lenge de vinner så gir vel dem faen.

Lykke til med andreomgangen btw.

A.C. Fergie
Posts: 52
Joined: 10 Aug 2018, 12:18
Liker gitt: 5
Liker mottatt: 5

Forskjellen er når United er i angrep så har du ballfører med MAX to spillere fremfor seg. Liverpool kommer frem med hele laget.
United ser ut som en tilfeldig gjeng som ble sammlet sammen på gaten rett før kampen, ingen samhandling og ingen tro på eget spill.

Trener vi fotball i det hele tatt?

3-1 og Mourinho er ferdig. Vi har ledige alternativer på markedet nå. Dette kan ikke fortsette
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Dette var trist, 19 poeng bak Liverpool, og sluppet inn ett mål mer til nå, enn på hele sesongen i fjor. Det henger ikke sammen, Lukaku er ingen steder, usynlig. Rashford og Lingard prøver, midtbanen vår er virkelig en akilleshæl...den var ingensteds den heller, enorme åpne rom for Liverpool å boltre seg i. Taktikken fungerte kun tidvis for Mourinho i dag...Vi ble rævkjørt..

Etterpåklokskap: Martial og Mata burde kommet inn rett etter pause, når Liverpool umiddelbart tok taket på nytt...da burde vi fått de innpå, prøve å holde ball litt i laget, vi så tendenser til det, men stort sett dårlig kontroll på ball og posisjoner...

Shaqiri...jeg var irritert over at ikke United hentet ham, meget god squadplayer, og beviser hva han kan idag, perfekt innhopp, glimrende teknikk og tempo i spillet hans...dessverre...
LUHG!
User avatar

Ketil Cantona
Posts: 292
Joined: 31 Jul 2018, 11:55
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 18

Dette var en kamp som forventet. Morinho ville forsvare inn et 0-0 resultat.
Skal kommentere Mourinho mer i hans egen tråd her inne...

Lfc er et mye bedre lag for tiden. Ikke nok med det, de god selvtillit, de har den flyten dem behøver i enkelte situasjoner.

Taper så fortjent som man kan. Ikke noe å si på det. Resten av ranten kommer i annen tråd.

A.C. Fergie
Posts: 52
Joined: 10 Aug 2018, 12:18
Liker gitt: 5
Liker mottatt: 5

Synest det er litt fortvilende å se David Gill og Alex Ferguson, de som drev denne klubben så godt, sitte på tribunen uten noen innflytelse. Det hadde vert interessant å visst hva de diskuterer og hva de selv ville gjort i denne situasjonen. Det som er sikkert er at det vi ser på banen for tiden hadde aldri Alex tillatt (er klar over at Alex også slet i begynnelsen, men det var vel en progressjon å spore på den tiden).

Det ser håpløst ut, virker planløst det vi driver med på og utenfor banen og laget er så trutnet med negativitet at prioritet nummer 1 må være å få inn en ny manager, Jardim, Zidane, Blanc er vel alle ledige? Deretter må det jobbes med å få inn en sportsdirektør av kaliberet til Martin Edwards eller David Gill. Jeg har ingen forslag her, men Woodward MÅ bytte stilling. Han kan ikke fortsette som før, dersom Glazers ikke forstår dette vil klubben fortsette og slite, og da vil ting hvertfall ta tid.

Man må bare ha troen på at ting løsner før heller en senere.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Ketil Cantona wrote: 16 Dec 2018, 21:41 Dette var en kamp som forventet. Morinho ville forsvare inn et 0-0 resultat.
Helt korrekt, jeg er sjokkert over hvor liten denne "spesielle" ene har blitt, fremstår som ferdig...trist og ikke akseptabelt lengre.
LUHG!
Post Reply