(LC) Manchester United - Nottingham Forest (01-02-23)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26221
Liker mottatt: 16750

Manchester United vs Nottingham Forest
EFL Cup, 2. semifinale
Onsdag 01.02 2023 kl. 21.00
Dommer
: Peter Bankes

Innbyrdes oppgjør

50-24-33

Liga 45-23-29
FA cup 1-1-4
Liga cup 4-0-0

Fem siste

25.01.23, LC Nottingham Forest 0 - 3 Manchester United
27.12.22, PL: Manchester United 3 - 0 Nottingham Forest
06.02.99, PL: Nottingham Forest 1 - 8 Manchester United
26.12.98, PL: Manchester United 3 - 0 Nottingham Forest
11.11.98, LC: Manchester United 2 - 1 Nottingham Forest

Skader

Donny van de Beek, ute resten av sesongen.
Christian Eriksen, skadet ankelen mot Reading, usikker.
Scott McTominay, småskadet mot Reading, usikker.
Antony Martial, usikker.
Diogo Dalot, usikker.
Jadon Sancho, trolig klar.
We’re the famous Man United and we’re going to Wem-ber-ley

Med 3-0 å gå på har vi begge føttene minus ei tå i finalen.
Ser egentlig kun én mulighet for at dette skal gå galt, at Forest scorer to kjappe og vi får nerver.
Jeg tror Ten Hag vil beholde en del av de beste i start ellveren, og heller bytte oss ned underveis.
Slik at vi har rutinen til å sikre dette i god tid før 90 minutter.
Det begynner dog å se tynt ut på midtbanen nå, med Eriksen ut på krykker lørdag kveld.
Kan ikke skjønne annet enn at Fred får en sjelden start i denne.

Vi kontrollere mye av matchen på City Ground, men Forest var svært gode etter vår 1-0 scoring.
De er et lag fullt av energi som Erik ten Hag påpekte sist.
Selv merket jeg meg Johnson og Gibbs-White, teknisk gode spillere.

Om vi konsentrerer oss skal vi kvalifisere oss for finalen.
Vår tiende i ligacupen.

Ligaens eldste klubb

Ny forskning konkluderer med at Stoke City er stiftet i 1868, og ikke som tidligere antatt i 1863.
Dermed er våre gjester Nottingham Forest ligaens eldste klubb, stiftet alt i 1865.
I hvert fall enn så lenge, til evt Notts County (1862) og Wrexham (1864) returnerer til The Football League.
Nottingham Forest markerte seg tidlig i den store cupen, The FA cup.
De første 10 årene ble den dominert av universitets klubbene i sør.
Den første klubben av de nåværende 92 ligaklubbene som kom helt til semifinalen var Nottingham Forest.
Alt i den åttende utgaven av FA cupen, nådde skogvokterne semifinalen, i 1879.
Så tidlig som i 1902 hadde spilt hele syv semfinaler, men kun vunnet én, i 1898.
Den året vant de til gjengjeld hele cupen.

Neste gang de vant FA cupen sto kalenderen på 1959.
Finalen er berømt for tre ting.
BBC overførte finalen på tv og skrev Notts Forest på skjermen.
Til stor irritasjon for Forest fansen.
Notts er jo deres nabo Notts County.
Nott’m Forest er forkortelsen Forest fansen vil ha.
Mer musikalsk er det andre kjente fenomenet fra finalen.
Forest svingen sang - Robin Hood’s kjenningsmelodi.
Det tredje var alle skadene i finalen mot Luton.
Forest gikk tidlig opp i 2-0, før Elton John’s fetter Roy Dwight måtte av med skade..
I en tid innbyttere ikke var lov ble Forest første klubb som vant finalen med bare 10 mann.
Faktisk avsluttet de med kun 9 friske spillere.
Det oppstod også en fjerde hendelse å merke seg.
Da manager Billy Walker løp ut på gresset for å gratulere sine spillere ble han stoppet av en vakt.
Som trodde Walker var en banestormer.
Det skulle komme en tid da Forest’s manager var alt annen enn anonym….

Brian Clough

Om jeg fikk kun to ord for å beskrive Brian Clough ville jeg valgt; frittalende og suksessfull.

Den frittalende personligheten gjorde ham berømt, og litt skremmende.
Det engelske landslaget tok aldri sjansen på ham, fordi de var redd han ville parkere dem (FA) fullstendig i skyggen.
Ryktet sier at Manchester United aldri tok sjansen av samme grunn.
Styret var redd han ville sette dem utenfor alt.
Derfor ledet han med respekt å melde aldri en av de virkelig store klubbene.

Miraklene han utrettet med mellomstore Derby County og Nottingham Forest blir trolig aldri gjentatt.
Da Clough overtok Forest 6 januar 1975 lå de sjette sist i gamle 2 divisjon.
Det må sies at han først fikk sving på dem i 1976, da hat/elsk kameraten Peter Taylor ankom som assistent igjen.
Slik han hadde vært i Hartlepools United, i Derby County og i Brighton & Hove Albion.
Forest rykket opp med et nødskrik i 1977.
Så kunne eventyret begynne.
Med noen essensielle billige signeringer samt fornyet satsing på egne talenter ga et sensasjonelt liga gull i 1977/78.
Clough, Taylor og skogvokterne skulle så vinne Champions cup både i 1979 og i 1980.
Begge finalene ble vist på NRK for oss anglofile som vokste opp i de dager.
Forest vant ligacupen to ganger også, i en tid da ligacupen hadde høyere status.
Faktisk tapte ikke Forest en eneste ligacup kamp mellom høsten 1976 og våren 1980!

I 1982 skiltes Clough og Taylor etter bitre krangler.
Clough klarte aldri helt å gjenreise Forest.
Men de var en ligagull kandidat gjennom mye av 1980 tallet.
I 1988 og 1989 nådde de semifinalen i FA cupen, turneringen den eldgamle klubben hadde gjort det så bra i 100 år før.
Semifinalen 1989 gikk på NRK, arenaen var Hillsborough og motstander var Liverpool …..
Frittalende Brian Clough kom dessverre med noen mindre gjennomtenkte uttalelser etter dødsfallene der.
Mer suksess hadde de i den andre cupen, ligacupen som vi spiller om onsdag kveld også.
Forest vant den i to påfølgende sesonger, 1989 og i 1990.
De nådde ytterligere èn finale, i 1992.
Motstander var Manchester United, dagen vi vant vår første ligacup.
Clough vant det meste, men aldri FA cupen.
Det nærmeste han kom var finalen i 1991.

En ung Brian Clough var suksessfull spiss.
Kanskje den mest målfarlige spissen i den lange engelske historie.
På 274 matcher for Middlesbrough og Sunderland nettet han 251 mål - det er pent.
En kneskade satte en stopper for karrieren hans som 27 åring.

Brian Clough var en sitat maskin.
Her er et lite utvalg;

“If I had an argument with a player we would sit down for twenty minutes, talk about it and then decide I was right!”

“We had a good team on paper. Unfortunately, the game was played on grass.”

“They say Rome wasn’t built in a day, but I wasn’t on that particular job.”

“There are more hooligans in the House of Commons than at a football match.”

Og kanskje den beste: “I wouldn’t say I was the best manager in the business. But I was in the top one.”
Image Liga cupens kvartfinale 19 november 1969.
En ung Clough på trenerbenken foran Main Stand på Old Trafford.
Manchester United slo Clough’s Derby County 1 - 0.
post liked by: Pancho P, Ryder, RedTrafford, messilingard, Buchan, Can2, Blodfink, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8245

Super kamptråd igjen, @Pink Final. Etter meir enn 20 år utan å møte dei, følest det nesten som om vi spelar mot Forest kvar veke. Ten Hag ser ikkje ut til å like tung rotasjon, men no har han iallefall sjansen.
post liked by: Ryder, Buchan, Pink Final, Can2, RedTrafford
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Nydelig, @Pink Final

I motsetning til mot Reading trenger vi ikke å score eller vinne denne kampen. Tipper derfor vi får se mange endringer, men at kanonene rulles inn dersom Forest tar ledelsen.
post liked by: Pancho P, Buchan, Pink Final, Can2
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

I dag må det vel være duket for Fred fra start? Men jeg har tatt feil før..
Jeg håper ten Hag velger et svært b-preget lag, men frykter det blir et nokså sterkt lag, men at f. eks Casemiro og Bruno blir byttet ut tidlig etter pause.

Forest kan selvfølgelig overraske, men det vil være ganske naturlig for dem også å stille et reservepreget lag når de starter med tre baklengsmål og har en viktig kamp til helgen.

Viktigst er det at Rashford sitter på benken fra start, og der må han gjerne sitte hele kampen. Håper også at Bruno får seg en fortjent hvilepause, men jeg frykter at både han og Casemiro må spille en liten time i kveld.

Ellers så krysser jeg fingrene for at både Sancho og Martial blir involvert. Vi trenger de begge tilbake i form. Bare 1 måned igjen til vi skal gjeste Anfield - og selvfølgelig trenger vi kvalitetene deres om bare et par uker når Barcelona står for tur.
post liked by: Can2, Buchan
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10525

Lingard wrote: 01 Feb 2023, 11:35 I dag må det vel være duket for Fred fra start?
Jupp
Og hvis ikke han starter denne kampen, når skal han starte da?
Da lukter det salg til sommeren lang vei.
post liked by: Can2, Buchan
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

kjempeflott kamptråd og fin lesing, som vanlig @Pink Final ! Fine tilbakeblikk og interessante hendelser. Fin oppladning til kampen! :perf:

Jeg tok en råsjangs og satte inn Iqbal fra start, og lar Bruno sitte på benken i denne. Sendte en SMS til Erik med dette forslaget, så får vi se. :-|
post liked by: Buchan, Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Tom Heaton og Luke Shaw er visstnok 2 av de 11 som starter i dag.

2 av 2 bom så langt for min del. #lagkonkurransen
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Hvis ryktene stemmer så stiller vi et rimelig toppet lag, hvis man ser bort fra skader. Bare David de Gea og Rashford som får hvile.

Heaton
AWB, Varane, Martinez, Shaw
Fred, Casemiro
Antony, Bruno, Garnacho
Weghorst

At Maguire blir solgt til sommeren er det ingen som helst tvil om.
Jeg regner med at Sancho skal i aksjon etter hvilen. Gleder meg!
post liked by: Buchan

Mr H
Posts: 455
Joined: 16 Mar 2022, 15:18
Liker gitt: 108
Liker mottatt: 1347

Ten Hag har utvilsomt planer om a dra til wembley ja
post liked by: RedTrafford, Buchan, Pwint
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Uforståelig for meg at han ikke roterer inn Maguire og Lindelof her.

Men kanskje forventer han at Forest går hardt ut. I tillegg så kan han med denne 11ern lettere bytte inn Sancho, Martial. Mainoo og Pellistri i andre omgang.
post liked by: RedTrafford, Buchan
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Eller. Glemte at Maguire og Lindelof begge startet mot Reading. Og Casemiro, Bruno og AWB er ikke mulig å rotere pga skader (uten vesentlig tap i kvalitet). Sånn sett roterer Ten Hag faktisk det han kan rotere i dag.
post liked by: Pwint
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tror vi kan slå fast at ETH hater å tape, i alle fall. Her skal ingen få noe gratis.

Må jo si jeg synes det er rart at ikke flere får hvile. Men får håpe de har oversikt over hvor mye den enkelte tåler, og at vi ikke får svi for dette om noen uker.

Håper Sancho får noen minutter i dag!
post liked by: Pwint
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

red wrote: 01 Feb 2023, 20:08 Uforståelig for meg at han ikke roterer inn Maguire og Lindelof her.

Men kanskje forventer han at Forest går hardt ut. I tillegg så kan han med denne 11ern lettere bytte inn Sancho, Martial. Mainoo og Pellistri i andre omgang.
Jeg tenker at vi lett kunne startet med f. eks Varane og Maguire, men så liker ten Hag å ha en venstrebent midtstopper.. eller så bare elsker han Martinez. Kan ikke klandre han.

Ellers er laget greit, men skulle gjerne sett Pellistri også fra start, når resten av laget er så sterkt.
post liked by: Pwint

Deleted User 430

Er nesten litt bekymret for dette laguttaket. Ja, det sender signaler til troppen om at ingen kamper er enkle og skal vinnes osv, men hva med slitasjen når vi kommer til april mnd..?

Mener å ha lest at Ten Hag har uttalt at Pep undervurderte tempoet, og slitasjen det medfører i PL, i hans første sesong i City og det var derfor de falt av lasset mot slutten. P.d.d. ser det jo ut som han går i samme fella selv og det med 4-5 uker med sirkus midt i sesongen..
Ikke første gang jeg ikke har skjønt meg på laguttaket i år, så jeg satser på at han har kontroll.
post liked by: RedTrafford, Pwint, Can2, red, Ryder
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3804
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16318
Liker mottatt: 10525

Jeg håper jo alltid at det er underholdene å se United spille, men idag håper jeg de spiller med minimal risiko, triller mye ball og bruker null energi.
Unngå baklengs og skader må være pri 1.

Eller for å si det på en annen måte, unngå situasjoner da man må ta Bailly taklinger :-|
post liked by: Pwint, Can2, Ryder, red
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Leste et sted at vi har sju kamper før ligacup-finalen, mens Newcastle har tre. Vanskelig å benekte at det kan ha betydning, uansett hvor mye «flyt» vi får av å vinne og vinne. Vi så i går hvor mye energi Newcastle spiller med.

Åpenbart at tanken er å bytte seg ned, men akkurat i denne kampen kunne vi tatt oss råd til å starte halvveis, og så byttet inn de beste dersom Forest får et mål.
post liked by: RedTrafford
Post Reply