Vålerenga

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum
Post Reply
User avatar

Andtho01
Posts: 2275
Joined: 18 Jul 2023, 22:45
Liker gitt: 8386
Liker mottatt: 8477

Tror du får en større seier enn 2-1 i morgon. I Kil renner det inn mål for tiden dei har 1-6 i mål forsjellen på dei siste 2 og Vif har begynt å finne formen så tipper dere vinner 4-1.
post liked by: Rød Pølse, Pink Final
Hate Glazer love United
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8102
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 30515
Liker mottatt: 20566

Enga briljerer ikke i OBOS (heller 😅).
Det er cupen som gjelder!
I hvert fall i skrivende stund.
NFF har valgt å la det gå 5 måneder mellom 4 runde og kvartfinalen.
Pytt, da har vi noe å glede oss til første uka i oktober.
De siste gjenstridige bladene henger igjen på løvtrærne, noen av dem med samme farge som strømpene til Enga, og shortsen til Polen…sorry Fredrikstad.
Isen må skrapes av bilrutene, hockey’n er i gang, og forhåpentligvis har Manchester United fått en glimrende sesongstart.

Også er det kvartfinaler i NM.
Som nevnt er cupstatsa 2-0-7 mellom bohemene og aristokratene.
Gjestene vant en hel haug av cupgull den gang Kong Haakon VII delte ut bøtta.
Enga på sin side hadde kun vært i kvartfinalen fattige to ganger før ww2.
Det ble grisebank hver gang man møtte FFK.
Helt fram til en vakker september dag 1951.
Søndag 23 september for å være presis.
Det hadde gått 29 år, og Enga hadde aldri slått Fredrikstad!
Nå møttes de i kvartfinalen på stadionet i Trosvik mellom Mosseveien og Oslogata.
Det fanten ingen VIF klan, og ingen Plankehaug eller hva Frekstingene kaller seg.
Men jeg vil tippe at Klemper’n (som etter sigende hadde sett alle Enga matcher post 1946 ble det sagt ifbm cupfinalen 1980), Kyter’n og andre Enga supportere var tilstede.
I andre omgang tok Asbjørn Andersen affære.
Vålerenga angripern scora hattrick, og Enga vant 5-3 der nede.
Historiens første seier mot FFK.
VIF oppmann Helmuth Steffens, den første i Norge til å bruke pressen for å skape fotball PR hadde hele uka sagt ‘Vi er sjanseløse mot Fredrikstad’.
Kanskje det var mindgames som fikk FFK til å senke seg bittelitt?

Asbjørn Andersen døde rett før han ble 48 år gammel, i 1970, og er en glemt mann?
Sønnen hans derimot, han er ikke helt glemt.
Yngve Andersen var helten på Store Stå i åra rett før Enga fikk en syngende gjeng.
Selv før Apeberget var det talekor på Store Stå, og Yngve Yngve Yngve var et av dem.
Tidenes kanskje tøffeste Vålerenga spiller Yngve Andersen.
(I sangen Vi er klar til kamp igjen i Vål’enga med Nordre Sving) synges midt på feltet takler Yngve så det svir.
Yngve Andersen, fattigmanns Norman Whiteside ❤️.
Yngve var ikke bare sønn av sin far, han var sønnesønnen til Løva, en annen Enga legende.
Og Løva var broren til Kinger’n.
14 sesonger spilte Yngve for Enga, fra 1-3 divisjon.

Tilbake til kvarten.
Det siste cupmøtet mellom laga var kvarten i 2006.
FFK vant den, og tok Kong Haralds pokal.
Kvarten i 2006 var Frekstingenes første kvartfinale på 22 år!
Og etter den tid har de kun spilt to til.
De tapte i 2008 og vant i 2011.
Hvor mange kvartfinaler Fredrikstad har spilt aner jeg ikke.
De fleste ble spilt den gang sildesalaten nylig var fjernet fra det norske flagg.

Vålerenga derimot..vi skal spille vår 34 kvartfinale i cupen i år.
32 av dem på denne siden av siste verdenskrig.
Litt som Manchester United, ikke så gode i svart hvitt tida, best når filmavisen ble bytta ut med tv og farger.

Vinner vi, noe vi gjør - går vi til semi’n for 17 gang 🥳.
post liked by: Blodfink, Belfastboy, Rød Pølse, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 15363
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 26438
Liker mottatt: 22192

Ingen tvil om at Fredrikstad undervurderte VIF Trosvik, i Trosvik blir feil, hehe. Har spilt noen kamper for Trosvik selv, (uten at det betyr så mye).

Sliter med å finne antall kvartfinaler for FFK, må nok på biblioteket. Men de har 27 semifinaler i hvert fall og vunnet 18 av dem. Og da vunnet 11 av 18 finaler. Litt mange tap der altså...Men vi har slått Særp i 6 av 7 semifinaler tror jeg :thumb_up: Det veier godt opp.

Håper den forholdsvis gode cup-statistikken mot Enga ytterligere forbedres om 5 måneder...Skulle vi klare å vinne den og vinne cupen til slutt er FFK oppe på like mange cuptitler som Odd og RBK.

Ingen tvil om at Fredrikstad har liggi brakk i 60 (!) år bortsett fra noen få sesonger med glimt av gammel storhet.

Tror ikke Enga roter det såpass til som Fredrikstad, men de skal passe seg litt så man ikke blir sittende fast i OBOS, eller som FFK, tar en tur ned på 3 nivå og sliter tidvis der.

- Ble 3 edits for å fikse et mellomrom :hah:
Last edited by Blodfink on 17 May 2024, 22:25, edited 3 times in total.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Rød Pølse, Can2
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8102
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 30515
Liker mottatt: 20566

Sløvt av meg å bruke i og ikke 😁.
Viktig å kjenne preposisjonenes bruk hva stedsnavn angår.
Trosvik, Moss Side, huff Merseyside, dobbelt huff 😁.

27 semifinaler, såpass, og kun tre av dem fra 1984 til nå.
24 semifinaler før 1984 - respekt 👏.
Vunnet 18 av 27, det er bra.
Vålerenga har vunnet kun 6 av 16.
Vålerenga er ikke veldrevet om dagen nei.
Sportssjefen er ikke godt likt.
Men spillerne får masse støtte.
post liked by: Belfastboy, Rød Pølse, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 15363
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 26438
Liker mottatt: 22192

hehe, jepp, klarte ikke å la den passere @Pink Final.

Angående Enga så hadde jeg de, Stabæk, Aalesund, KIL og Sogndal som favoritter og kamphaner til opprykk før sesongen. Tror det fort blir sånn også, minus Aafk kanskje :yikes:

Men 10 poeng mellom topp og bunn er ikke all verden akkurat, alt kan skje.
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8102
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 30515
Liker mottatt: 20566

Vålerenga - Moss på søndag.
Kråkene kommer trolig med sesongens største bortefølge på Valle.
647 solgte i øyeblikket.
3.000 solgte på Østblokka og 6.000 totalt.
Tipper 8.000.
Har vært på Enga - Moss 6-2 og Enga - Moss 1-5 - håper på blårød seier, men tipper få mål.

Mange historier mellom Enga og Moss.
Som cupfinalen 83’ da Tor ‘Emiiiil’ Brevik fikk rødt, og kråkene vant 2-0.
Samt den gamle ståtribunen på Melløs hvor Apeberget kom ett min før match start på 80 tallet, og brøytet seg vei til midten.
Mossingene trakk 20 meter til hver side, hvert år.
Pluss sangen ‘Vi skal drekka tran i Moss’ (Hører dere bønda nå? Neei, neei! Vål’enga det er oss, vi skal drekka tran i Moss’).
Var vel noe med at ølsalget var stengt og de smuglet fludium med inn på tranflasker.
post liked by: Andtho01, Blodfink, Can2, Rød Pølse
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8102
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 30515
Liker mottatt: 20566

Vålerenga - Moss 09.06. filma fra Patriot siden.
post liked by: Blodfink, Rød Pølse, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8102
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 30515
Liker mottatt: 20566



Limer inn en video fra gatene i Oslo, bl.a ved Tinghuset.
Ikaros style.
post liked by: Belfastboy, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 1258
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 11650
Liker mottatt: 4369

Artig å se dedikasjon og engasjement! Veldig solid supportergjeng, med flere undergrupper. Antagelig Norges beste, et hestehode foran Brann. 8-) Er det du som rapporter fra kampen @Pink Final ? Tenkte også å spørre deg om Vålerenga Kokos. Ser det står på kortsiden på banen. Det var en som klistret opp et klistremerke på jobben min også. Der sto det "Vålerenga Kokos". Det er noen bevæpnede karer bak sandsekker på bildet. Vet du opprinnelsen til dette?
post liked by: Belfastboy, Pink Final
Kong Eric Cantona
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1965
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 14753
Liker mottatt: 5411

Pink Final wrote: 10 Jun 2024, 22:57 Limer inn en video fra gatene i Oslo, bl.a ved Tinghuset.
Og så er det fra Hamar kan det se ut som. Der det er en politibil i forgrunnen.
post liked by: Pink Final
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8102
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 30515
Liker mottatt: 20566

Interessant @Belfastboy.
Nei ikke meg @Can2.
Bare et klipp jeg fant, men vi satt rett ved, nesten rart vi ikke er på filmen.

Kokos er en av undergruppene ja.
Vet ikke mye om dem, bortsett fra at de lager visuelle ting som å male og trykke opp t skjorter med motiv o.l.
Ikaros er den mest kjente gruppa.
Isko Boys en annen gruppe.

Jeg er subjektiv, men ville vel også satt sparepengene på Vålerenga som Norges beste supportere innenfor hardcore genren.
Kunne vært moro med en cupfinale mellom Brann og Vålerenga en gang.
Ønsker meg det.
Norges mest patriotiske by, der laget har en hel by i ryggen.
Mot Norges største hardcore supportergjeng.
post liked by: Can2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 1258
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 11650
Liker mottatt: 4369

Det hadde vært drømmefinalen@Pink Final ! Ser for meg et fyrverkeri av supportere da. De har ikke møttes i finalen noen gang ?

Tenkte det kunne være deg, men han hadde en sørlandsk tone, og du er vel "Oslogutt". ☺️
post liked by: Pink Final, Andtho01, Belfastboy
Kong Eric Cantona
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 8102
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 30515
Liker mottatt: 20566

Nei de har aldri møttes i finale.
Kunne vært gøy.
Tipper begge sider ville gitt alt på tribunene da.

Nei, han ligna verken på utseende eller dialekta.
Ja, bodd både i Oslo og nær omegn hele livet.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Leste litt på Bataljonen.no nå.
Selv der skriver de at Østblokka eller Østblokken som de kaller den er milevis foran Frydenbø.
Tror det er riktig.
Vålerenga har større og bedre hardcore.
Brann har flere og mer livlige blant de vanlige supporterne (scarfers for oss anglofile som husker 80 tallet).
post liked by: Can2, Andtho01, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 1258
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 11650
Liker mottatt: 4369

Det stemmer nok bra, ikke verst av Bataljonen å innrømme det. Det hestehodet jeg beskrev er vel heller 60 meter tillegg. Hilsen "Kongen av understatements". 🫣
post liked by: Pink Final, Belfastboy
Kong Eric Cantona
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2818
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 15247
Liker mottatt: 10124

Eg får skyte inn ein (partisk) forsvarstale for Brann her😅 For det første trur eg @Pink Final må ha leitt med lupe for å finne skryt av Østblokka på bataljonen.no😂. På den nettsida (som eg les dagleg) blir tribunekulturen blant ultras på Intility nemnt som skrekkeksempelet på kva ein for all del vil unngå på Brann stadion. Dvs tromming, sterkt koreografert sang og hopping og overivrige capos som kommanderer og maner til lydigheit.

No har eg gått fast på Stadion i over eitt år i tillegg til at eg har reist på mange bortekampar, sist på Briskeby. I løpet av den tida har eg sett ein tydeleg dreining mot det vi kan kalle ultras-kultur også blant Brann-fansen, særleg på bortebane. Lydnivået blant bortefansen er massivt og stemningen oftast elektrisk, men det skaper også gnisningar mellom enkelte av fansen. Det er særleg det koreograferte supportararelementet som er kjelde til irritasjon blant mange av den litt eldre garden, som eg dessverre har blitt ein del av. Tromming, pyro, hopping og evigheitssangar kan kanskje verke imponerande og forlokkande for stemningsturistar og unge supportarar, men det verkar ganske framandgjerande for fleire av dei eg står saman med.

For det første verkar det som om capoane har ei set list over sangar som på død og liv skal gjennomførast i "rett" rekkefølge uavhengig av kampforløp. Det same har eg bevitna blant VIF-, RBK- Viking- og LSK- fansen på Stadion. Ein av mine gode kompisar sende ei melding på bataljonen.no midt under kampen mot Kristiansund for å skamkalle capoane som insisterte på å synge mollstemte evigheitssangar midt under eit vedvarande Brann-press.

Poenget er at ultrasgruppene ser ut til å dyrke sin eigen stemnings- og syngekultur nesten meir enn kva dei bryr seg om det som skjer på bana. Det blir som eit parallelt teater som er lausrive frå sjølve spelet. Etter kampen på Briskeby fekk eg skryt av ein av capoane som hylla innsatsen min(!) Ikkje eit ord om spelarane som hadde fått solstikk etter å ha lagt ned over éi mil i 30 pluss. Ikkje eit ord om kampen, som dei uansett ikkje hadde sett, fordi dei hadde stått med ryggen til i 97 minutt.

For all del, ultras-kultur skaper stemning og er eit imponerande skue, men eg føler den går utover den demokratiske supportararutfaldinga på kampane. Dei impulsive og humoristiske innslaga og sangane. Det spontane bruset og brølet. Rett og slett samspelet mellom supportarar og spelet på bana. Personleg har eg landa på at mindre koordinert, men meir impulsiv support er det eg likar best. Og utan jækla flagg som stenger for utsikten, så klart. Og utan tromming. Bergen er kjent for buekorpsa, men vi veit alle kor uuthaldeleg det ville ha blitt med trommer på Brann stadion. I byen der ingen likar å bli dirigerte og der ingen nokonsinne blir einige om noko, ville trommer ha ført til ein infernalsk kakofoni.

Stemninga på Stadda er etter mitt syn den desidert beste i Norge, mykje på grunn av at den er så lite organisert og regissert. Om to dagar skal det vere eit møte om supporterkultur og mange fryktar at ultras-gruppene vil kuppe møtet og kreve lojalitet til meir uniformitet og samkøyring. Resultatet av det kan bli avgjerande for vegen vidare i supportarmiljøet, men ikkje nødvendigvis til det gode.
post liked by: King Eric, Jan Erik, Pwint, Pangaea, Rød Pølse, Pink Final, Blodfink, Can2, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
Post Reply