Derby

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Dette handler kanskje mer om Wayne Rooney enn Derby, men jeg må bare si at jeg synes det er ekstremt imponerende det han har gjort denne sesongen.

Derby startet altså med -9 poeng (om jeg husker riktig) pga et salig økonomisk rot på eiersiden (der kan vi jo kjenne oss igjen!!!!). De kunne ikke signere spillere med overgangssum, men de fikk vel inn noen på lån og gratis. Ex-United spillerne Tom Lawrence og ungdomsfenomenet Ravel Morrison er der bl.a. Senere i sesongen fikk de enda en straff, -12 poeng, og altså -21 poeng til sammen. De var lenge på negativ poengsum.

Nå har de hatt en imponerende rekke med gode resultater, fire seire og en uavgjort på de siste 5, og de har møtt noen meget gode lag inni der også. I går spilte de mot Sheffield United (PL i fjor, midt på tabellen i Championship i år), og slo dem 2-0. Tom Lawrence scoret begge målene.

Etter denne rekken med seire har de kommet seg på positiv poengsum, og med gårsdagens seier kom de seg også opp fra bunnen av tabellen, forbi Barnsley på målforskjell. Uten poengstraffen hadde faktisk hatt 35 poeng nå, og luktet på playoff. Rett og slett en helt utrolig prestasjon, og jeg lurer på om de klarer å holde nivået oppe hele sesongen. Det trenger de nok for å unngå nedrykk, for de er fortsatt 8 poeng bak Reading på trygg grunn. Ikke ofte man ser et lag på nedrykksplassene med positiv målforskjell, og at bare tre andre lag i ligaen har sluppet inn færre mål. Per nå har Derby 25-24 i målforskjell, og bare Fulham (1. plass), Bournemouth (2.plass) og West Brom (5.plass) har sluppet inn færre mål enn Derby.

Over halvspilt sesong nå, og de har riktignok 1 og 2 kamper mer spilt enn mange av de andre lagene rundt seg, men det blir veldig spennende å se i andre halvdel av sesongen. Jeg håper de overlever, og det er jo ikke umulig at Rooney har noe å fare med likevel som manager.
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Bra post, men den skal vel kanskje inn i Rooney-tråden. Jeg har en post om samme tema et eller annet sted her inne, skrevet for noen uker siden, lurer på om den ligger i engelsk fotball-tråden. Husker ikke :dead:
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8243

Heilt einig, @Pangaea. Det Rooney har klart med Derby er svært så imponerande. Eg kjenner folk som ser kvar einaste Derby-match og dei er heilt over seg av begeistring. Resultat er éin ting, men som du nemner har han fått det til nesten utan midlar. I starten av sesongen klarte han knapt nok å fylle opp kamptroppen. I treningskampane måtte han ty til prøvespelarar for å kunne stille lag. Det kviskrast stadig høgare om at Rooney får jobben som Everton-sjef når den korpulente spanske kelneren får fyken. Trur det kunne ha blitt dynamitt.
Last edited by Pancho P on 16 Jan 2022, 13:02, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink, Pangaea, Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Blodfink wrote:16 Jan 2022, 12:58 lurer på om den ligger i engelsk fotball-tråden.
Det ligger litt om Rooney i "neste manager-tråden"
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8243

Skumle tider for det tradisjonsrike Derby County. Dei har i løpet av sesongen vorte trekte 21 poeng og vil, ifølge Daily Telegraph, kunne bli kasta ut av ligaen om dei ikkje klarer å skaffe 7 millionar pund før utgangen av januar. Ikkje berre spelarar, men hundrevis av tilsette kan miste jobbane sine. Og kanskje verst av alt: ein by og tusenvis av fans kan miste laget sitt. Berre trist...
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16727

Pancho P wrote:17 Jan 2022, 16:32 ifølge Daily Telegraph, kunne bli kasta ut av ligaen om dei ikkje klarer å skaffe 7 millionar pund før utgangen av januar. Ikkje berre spelarar, men hundrevis av tilsette kan miste jobbane sine. Og kanskje verst av alt: ein by og tusenvis av fans kan miste laget sitt. Berre trist...
Det er leit.
Aldri bra å lese om klubber som sliter, og konsekvensene det får for mange mennesker.
Og Derby County er tradisjonsrike, med bl.a 2 ligagull.
Om de går ut av ligaen slår de følge med klubben de spilte FA cupfinale mot i 1903.
Matchballen er stilt ut på fotball museet i Manchester.
Den gang vant Bury 6-0, resultatet er skrevet på den brune ballen med hvit skrift.
(Har bilde av det).

Dessverre et resultat av pengesirkuset i moderne fotball.
Det koster så mye å satse, og alle kan ikke vinne.
Det får dramatiske konsekvenser for dem som ikke lykkes.
Pengejaget har ødelagt så mye av det vi er glade i med engelsk fotball.
Håper Derby County greier seg.

Btw, de to som startet supporter klubben i 1981 hadde med seg en Derby fan de første årene.
Han hjalp dem å skrive artikler m.m.
post liked by: Pancho P, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8243

Huff ja, @Pink Final. Det er så mykje usjarmerande med den moderne fotballen at ein av og til lurer på kvifor ein gidd å følge med. Eg har som tidlegare nemnt ein bekjent som er Derby-supportar. Han har vore på Baseball Ground og seinare Pride Park kvar sesong sidan tidleg 80-tal. Han får med seg alle kampane til laget, enten på tv eller radio. Pga dårleg økonomisk styring kan laget hans vere borte om to veker. 50 år med gleder og sorger, spenning og skuffelse viska vekk med eit pennestrøk...

Til herr Martial og diverse andre: det kunne ha vore verre.
post liked by: Pink Final, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!

Deleted User 480

Pancho P wrote: 16 Jan 2022, 12:59 når den korpulente spanske kelneren får fyken.
😅 mycke bra beskrevet!
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16727

Derby supporterklubb er vel Norges nest eldste etter Man City?
City stiftet i 1974, Derby i 1977.
Folk som har holdt på der i 45 år.
Og nå kan snart alt være historie pga pengegaloppen i fotballen.
Mye takket være rike onkler rundt om som gjør at de uten onkler må gamble om de har ambisjoner.
😕
post liked by: Pancho P, Pangaea, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pink Final wrote:17 Jan 2022, 16:52 Dessverre et resultat av pengesirkuset i moderne fotball.
Det koster så mye å satse, og alle kan ikke vinne.
Det får dramatiske konsekvenser for dem som ikke lykkes.
Pengejaget har ødelagt så mye av det vi er glade i med engelsk fotball.
I det nylige innlegget der jeg skrev at Man City og Chelsea har vært en katastrofe for fotballen, begynte jeg å skrive noe om akkurat dette, om sjansespill for å komme seg til PL. Så visket jeg det ut. Nå har riktignok eierne i Derby gjort mye galt, men det er en lang rekke med klubber som har tatt sjansen på opprykk uten å klare det, og konsekvensene kan være store. Dette er noe av bieffekten til pengegaloppen som har kommet delvis som et resultat av ville priser etter at Man City, Chelsea og PSG sprengte normalen, samt alle pengene fra TV-kanaler. City og Chelsea er langtfra alene heller, det er veldig mange andre klubber som har "rike onkler" eller stater bak seg, men i mindre grad enn FFP-knuserne. Sammen med at mesteparten av pengene forblir i PL og ikke blir spredd nedover i pyramiden, så har det blitt veldig vanskelig for klubber å rykke opp til PL, og forbli der mer enn 1-2 sesonger.

For å snu dette tilbake til Derby, så håper jeg de klarer å overleve, og jeg håper at Rooney blir der ut sesongen. Det kan bli et mirakel av en annen verden. Everton vil alltid ønske Rooney "hjem" med åpne armer, og jeg tror det er fornuftig av Rooney å skaffe seg litt mer erfaring først. Neppe det beste tidspunktet å ta over Everton heller, for den del, de er kanskje enda mer kaotiske enn vi for tiden.

Så får vi håpe Derby i det hele tatt for en mulighet til å ikke rykke ned. For som nevnt over her, så er det en reell fare for at klubben i praksis blir terminert, eller flyttet ned til 9. divisjon eller noe slikt. Det vil jo være synd for en klubb med en lang historie, og en litt sær PL-rekord. I 2007/08-sesongen vant de bare en kamp og fikk bare 11 poeng.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Buchan
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16727

Sitter og tekster med brutter’n.
Han skriver nesten det samme som deg @Pangaea.
Det satses for mye.

Ja Derby har den rekorden fra 2008.
De er forresten en av de opprinnelige tolv fra 1888.

For meg personlig er tippekampen Derby - Man United 1-3 i 1978 den første liga matchen på tv med United jeg husker skikkelig.
post liked by: Pangaea, Pancho P, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8243

Positive meldingar angåande Derby County i kveld. Ein amerikansk familie har lagt inn eit bod på 28 millionar pund for den stolte midlandsklubben, og går kjøpet gjennom, er bukkane sikra fortsatt ligaspel. No får vi tru at Middlesbrough og Wycombe dempar eller droppar krava mot Rooney sin klubb, slik at Derby kan få ein ny start. På lang sikt kan vi håpe at ein langt større del av pengane frå Premier League blir fordelt nedover i ligasystemet.
post liked by: Pink Final, Buchan
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ikke rare summen, gitt. Billigere enn Daniel James.
Enn om noen kunne kjøpt oss fra Glazers for det samme…
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Ryder wrote:21 Jan 2022, 21:38 Enn om noen kunne kjøpt oss fra Glazers for det samme…
Da må vi håpe på et nedrykk eller to, kanskje tre.

Håper det beste for Derby.
LUHG!
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ny seier i dag, som de trengte etter 'bare' 1 poeng på tre kamper. Mulig å overleve, men det blir ikke lett. Hadde ikke Reading fått poengtrekk også (6 poeng), så hadde det sikkert vært umulig. Men akkurat nå er Derby 4 poeng fra sikker plass. Men med flere kamper spilt enn alle andre der nede i sumpa. Ex-Uniteds Tom Lawrence med mål+assist i dag.
post liked by: Pink Final, Pancho P
Post Reply