Leeds United

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Pink Final wrote: 20 Mar 2021, 15:30

Leeds under Revie var nok et utrolig godt lag.
Super Leeds som flere nevner her.
Manageren Revie var dessuten en taktiker av rang.
Og han var nok den som sto bak Dirty Leeds begrepet.
De var ufine og brukte skitne triks.
Hvilket gjorde at de nok aldri fikk den respekten et så godt lag kunne fått.
De var motpolen til Busby’s United.

Brian Clough var kjent for å kritisere Don Revie for stilen Leeds brukte.
Anbefaler alle å lese boka "Fordømte Leeds" ("Damned United" på engelsk) av David Peace.
Handler om Brian Cloughs katastrofale periode som Revie-etterfølger og Leeds-manager i 1974. Han fikk sparken etter 44 dager.

Det er en roman, ikke en dokumentarisk skildring - så boka er basert på faktiske hendelser men foregår "inne i hodet" på Clough, med de dikteriske friheter det medfører. Verken Clough eller Leeds som klubb kommer spesielt heldig ut av boka, og det har vel vært noe saksøking fra Cloughs etterkommere. Men briljant skrevet og svært underholdende.

Boka er også blitt film, har ikke sett den men den skal også være bra.

https://www.norli.no/fordomte-leeds-2?g ... c4QAvD_BwE
post liked by: Pink Final
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Har lest boka.
God lesning.
Clough hadde vært en kritiker av Revie i lang tid.
Han synes Revie’s fotball ikke var en titteljagende klubb verdig.
Og det må sies.
Lagene til Clough spilte severdig og ærlig fotball.
Rart Clough fikk Leeds jobben.
post liked by: Ryder
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Satte opp Leeds på 14 plass i tabell tipset mitt før sesongstart.
Mistenkte at de ville gjøre det svakere enn i fjor.
Tynn stall, lite kvalitet i laget, annen sesong i PL og Bielsa ball har ikke lenger overraskelsesmomentet.
0-7 i går, deres største tap på 42 år.
Mange skader i laget, de går rett ned om denne troppen må spille to matcher i uka.
Tror en coronapause er velkomment i Leeds.
Det vil gi dem en sjanse til å få tilbake skadde spillere.
Jeg vil ha dem i PL, men jeg vil ha dem i nærheten av bunnen,
post liked by: Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Jeg hyller Leeds og Bielsa...og håper virkelig de holder seg. Tror de kommer når de skadede spillerne kommer tilbake. Energi har laget til tusen og tror at tett program er enklere for dem enn for de andre i nedrykksstriden. Leeds spiller Bielsa-fotball og det er herlig å se på. Tro mot egen filosofi og en eller to inn i Januar så er laget safe..."naivitet lenge leve"
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Enig i at det er moro med Leeds tilbake i PL.
Bielsa er viktig, eieren Andrea Radrizzani enda viktigere.
Uten han, ingen Bielsa og ingen PL.

Registrerer dog at de sliter tungt, som ventet.
Syntes de overpresterte i fjor.
Og på slutten ble Bielsa langt mer pragmatisk.
Mot oss på Elland Road lå de dypt på egen halvdel og bare ventet.
Ble taktisk fullstendig avkledd av Solskjær også Bielsa, to ganger.
Det digget jeg, herlig at United knuste dem både i sesongåpningen og i desember i fjor.

Vil gjerne at de holder seg i PL.
Tror de bør handle i januar, ellers slår de fort følge med Norwich (og Burnley?) ned i Championship.
post liked by: Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12526
Liker mottatt: 4887

Pink Final wrote:15 Dec 2021, 08:08 Jeg vil ha dem i PL, men jeg vil ha dem i nærheten av bunnen,
Kunne ikke vært mer enig.
Tror den fotballen Bielsa står for tærer veldig på spillerne. Og i en lang sesong så vil det gi mye slitasjeskader.
Mener å huske at de kollapset på slutten av de to første sesongene hans i Leeds også pga. hardkjør og tut-og-kjør-fotballen de praktiserte.
post liked by: Pink Final

Deleted User 402

Unner ikke Leeds noe som helst. Har hatt noen særdeles utrivelige møter med fansen og de var hatlag nr 1 da jeg bodde der borte på 90-tallet. De må gjerne beholde plassen, men kun som kanonføde for oss og andre lag.
Barnslig? Absolutt:-) Kan ikke fordra den gjengen der.
post liked by: Pangaea, Pink Final

Vidar Dale Fjeld

Jeg liker ikke tyskere...;-)
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Har heller ikke noe sans for Leeds. Det er formildende at Bielsa er der, så jeg ser den, men jeg husker for godt erkeklysa pappa Haaland, og har absolutt null sans for Leeds. Men slik situasjonen er nå, ønsker jeg heller at Newcastle rykker ned framfor Leeds. Men de skal vel bruke et halvt oljefond i "julegaver", så da skjer vel ikke det, men det er lov å håpe.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Vidar Dale Fjeld wrote:15 Dec 2021, 10:24 Jeg liker ikke tyskere...;-)
Haha 👍
Kunne vært verre, kunne vært scouser.

Nå som United har tysk og ikke norsk manager blir litt mindre å mot argumentere.
Jeg/vi støtter ikke manageren vår fordi vi tilfeldigvis deler nasjonalitet 😉
Støttet en scouser i sin tid, Atkinson 😉.
(Riktignok kun født der.
Vokste opp et annet sted, Lucky him).
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 480

Pangaea wrote: 15 Dec 2021, 11:03 Men slik situasjonen er nå, ønsker jeg heller at Newcastle rykker ned framfor Leeds. Men de skal vel bruke et halvt oljefond i "julegaver", så da skjer vel ikke det, men det er lov å håpe.
Dønn enig! Jeg unner Newcastle nedrykk av hele midt hjerte. 🤓
post liked by: Pangaea
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

United møter Leeds på søndag.
Gikk inn på det glimrende norske Leeds forumet.
I Bielsa tråden der inne er det flere kvalitativt gode innlegg.
Her forklarer en av dem sitt syn på hvorfor Leeds ikke klarer å følge opp fjorårssesongen.
Jeg har lyst til konstruere 5 kategorier som i hovedsak peker på hva som har gått galt og hvorfor. Også kan vi prøve å oppsummere til slutt hva som kan gjøres evt ikke bør gjøres.

1. Skader
2. Formsvikt / Tretthet
3. Spillerstall / kvalitet
4. Aktivitet på overgangsmarkedet
5. Taktiske disposisjoner

Skader. Det er vel ingen tvil om at vi har blitt så til de grader rammet av skader denne sesongen. Finnes det egentlig noe godt sammenlignbart eksempel? Langvarige skader på helt sentrale spillere blir ekstra sårbart for oss siden vi har en liten tropp og stort sett er avhengig av mange av de samme spillerne til enhver tid. Så man selvfølgelige spørre seg som hvorfor skadene oppstår. Er det resultat av at man er veldig uheldige eller er det direkte relatert til treningsmønster, restitusjon osv. Det er vanskelig for oss utenforstående og si noe konkret om sistnevnte siden vi bare har det vi ser på tv å forholde oss til. Skulle vært veldig interessant å få et innblikk i Rob Price sin verden. Head of Medical som forøvrig har høstet mye ros.

Magefølelsen, i mangel av noe bedre alternativ, sier at vi har vært ekstremt uheldige, men i tillegg er det veldig sannsynlig at et element av hardkjøret Bielsa lar spillerne gjennomgå har begynt å sette spor etter flere sesonger.

Formsvikt / Tretthet. Jeg, og mange andre forøvrig, har messet om at Bielsa burnout er en myte. Altså denne teorien om at spillere er "ferdige" etter et år under hardkjøret til Bielsa. Det har vi forsåvidt bevist også, selv om noen bruker covid-pausen vi hadde i Championship som et argument mot nettopp det. Det i hvert fall jeg tror er at denne burnouten er mer en kollektiv burnout som rammer flere samtidig etter lange, harde og intense sesonger. Altså sånn ca der vi er nå. Vi så jo også tidligere i sesongen når vi hadde tilnærmet komplett lag at ting ikke minnet så mye om prestasjonene fra i fjor. Mest sannsynlig tror jeg vi her ser en kombinasjon av både formsvikt og tretthet. Er vi ærlige med oss selv så vet vi innerst inne at det nivået denne troppen har operert på siste par sesongene er heeeeelt skvisa i forhold til hva som skal være mulig.

Spillerstall / Kvalitet. Vi har en stall som er skrella til beinet. Helt i Bielsa sin ånd. Daukjøtt skal bort og stallen skal være optimalisert for å bruke mye av det samme materiellet gang på gang. De store utfordringene med denne tilnærmingen er at man er særdeles sårbare i forhold til skader og spesielt hvis kvaliteten på andre-valgene ikke er nærme nok førstevalgene. I tillegg er det også et generelt spørsmål om kvaliteten på hele stallen. Hvor står denne i en PL-setting? Er den smidd kun i Bielsa sin støpeskje og formet til bare å operere på en måte?

Jeg tror at de som ser på Leeds med objektive øyne helt åpenbart vil påpeke at det er for tynt. Det er ikke tatt høyde for en lang og hard sesong i verdens beste liga. Vi kan ikke rigge oss på en måte som tillater at vi kommer i en situasjon hvor vi knapt kan stille lag pga skader. Man skulle jo i hvert fall tro at når først utfordringene har vært så mange som nå kunne man benyttet seg av unge sultne spillere som sannsynligvis ikke har samme slitasjen / trettheten som mange av de andre. Unge spillere som klubben har sagt de skal dyrke frem. Realiteten er at disse er lite brukt. De spiller hverken på U23 eller på førstelaget. Det er benkevarming og bare muligheter når stort sett alt annet er utilgjengelig. Personlig syntes jeg det er noe som skurrer. Det er ikke tilfeldig at 10 spillere fra U23 ønsket seg vekk på lån.

Aktivitet på Overgangsmarkedet. Et belastet tema alle Leeds-supportere kjenner på kroppen. Jeg klarer ikke helt å forstå strategien. Enten lukker man døra helt og nekter å forsterke når det er åpenbart for absolutt alle andre at vi trenger friskt blod inn eller så brenner man nærmere 30 millioner pund på en spansk 9'er som hverken blir brukt i sin beste posisjon eller passer i systemet for den saks skyld. I tillegg er det ekstra frustrende at vi ikke har hentet inn en som tok opp hansken etter Pablo. En spiller som kan gå inn i en 8/10 rolle og være vårt kreative alibi. Men å bruke 25 millioner pund på en ving vi ikke egentlig trengte ble sett på som bedre butikk.

Det er nok mange faktorer som spiller inn på hvilke spillere som går ut og inn, men til syvende sist har Bielsa nesten all makt her. Sier han 'nei' skjer det ikke. Vil han kun ha noe som ikke er tilgjengelig per nå, blir det ikke andre alternativ. Jeg kan bare ikke forstå at når man kombinert kan bruke nesten 60 millioner pund på to spillere vi egentlig ikke trenger hvorfor klarer man da ikke å hente noe vi faktisk trenger?

Taktiske disposisjoner. Her det kun en mann som bestemmer så dette er relativt enkelt å forholde seg til. Hvorfor har det utspilt seg slik det har gjort denne sesongen? En ting tror jeg vi skal ha klart for oss før vi begynner å dissekere. Forrige sesong hadde vi også problemer med innslupne mål og svakheter på dødball imot. Men vi klarte å balansere det ut fordi vi skapte og scora selv veldig mange mål. Det gjør vi åpenbart ikke denne sesongen og da blir alt så mye mer tydelig. Man ser også på kroppsspråket til Bielsa at han kjenner presset langt mer nå. Jeg tror det er en av årsakene til at vi ser de enorme variasjonene i prestasjoner og taktikk. Bielsa er en type som fort kan overtenke og overanalysere istedenfor å går for REMA-1000 metoden: Det enkle er ofte det beste.

Jeg advarte i en annen tråd før sesongen om at vi kom til å bli tatt mer på alvor av alle lag denne sesongen. Analyse-teamene har jobbet godt med mottrekk til Bielsa-ball. Hvilken bedre eksempel finner vi en sist kamp mot Everton. Det kan sies mye rart om Frank Lampard, men han har i hvert fall lært et par ting etter tidligere møter med Bielsa: Sett 2 spisser på topp for da legger Leeds om til en 3-backslinje i 100% av tilfellene. En omlegging som stort sett aldri har fungert noe godt og i tillegg gjør at midtbanen blir enda mer isolert og fraværende enn den vanligvis er. Kjør så høyt press som stresser Leeds til å gjøre feil og overrumpler de med mange svermende spillere i tillegg til en som kan føre ball dypt. Da klapper mannsmarkeringen helt sammen og vi ser relativt patetiske ut.

På den annen siden kan nesten identisk mannskap satt opp på en annen måte gi oss prestasjoner som borte mot West Ham. Det jeg selv karakteriserte som Bielsa-masterclass. Det helt åpenbare man kan lese ut av dette er at spillere / oppsett må tunes mot motstander. Det må være rom for å gjøre smarte valg i forhold til hvem vi spiller mot. Enkel pragmatisme rett og slett.

TLDR; Oppsummert:

Punkt 1(skader) er muligens vanskelig å gjøre noe med selv om det kanskje er et element av treningsregime inne i bildet. Poenget er at man må gardere seg mot å havne i en slik situasjon. Det kan f.eks gjøres med lettere treninger / lavere intensitet over en periode med hardt kampprogram som da direkte vil ha innvirkning på punkt 2(Formsvikt / Tretthet).

Dette noe man bør planlegge for gjennom en bredere stall med jevnt over god kvalitet. Altså punkt 3(Spillerstall / Kvalitet). Og her virker som klubben helt har falt sammen. Vi vet jo ikke helt hva som skjer på styrerommet så det kan godt være en kombinasjon av flere elementer, men vi vet uansett at Bielsa har en ekstremt smal sti som følges her. Det er enten eller. Ingen kompromiss. Og hvordan kan dette da løses enten midlertidig eller permanent? Jo gjennom overgangsmarkedet, altså punkt 4.

La oss begynne med denne: "Leeds har ikke hentet en midtbanespiller siden 2018. Lewis Baker på lån fra Chelsea." Jeg syntes dette egentlig oppsummerer veldig godt hvordan vi har prioritert siste sesongene. Uten å glemme mesterstykket Raphina så har vi i all hovedsak ikke adressert helt åpenbare mangler og det begynner å bli veldig synlig. Det er fortsatt ting vi ikke kjenner i detaljert form, men vi har jo sett at det har vært penger når viljen har vært stor(spesielt fra Bielsa).

Jeg tror de aller fleste i hvert fall er enige om at å sette seg selv i denne situasjonen vi nå har gjort er mildt sagt veldig uheldig. Jeg ser på det som en gambling med PL-statusen vår selv om jeg innerst inne tror vi er bedre enn de 3 nederste på tabellen slik den ser ut nå.

La oss runde av med punkt 5, taktiske egenskaper. Bielsa har jo alltid gjort noen krumspring og ting som oppfattes som rart. Sist sesong ble det uansett overskygget av en helt vanvittig prestasjon som gav oss en 9 plass, noe av det sterkeste som er prestert fra et nyopprykket lag noensinne. Når det så snur til de grader som det har gjort denne sesongen blir det mer åpenbart og Bielsa sin over-analysering og blinde tro på enkelte valg fremstår bare mer bisarre. Formasjons-endringer, feil spillere i feil posisjoner, uforståelig bytter(ref Roberts) osv bare forsterkninger den negative trenden.

Så hva er konklusjonen da? Skal vi sparke Bielsa etter SCUM har vandalisert oss til hælja med 2 spiser på topp og revet i stykker manns-markeringen? Nei, selv om vi opplever worst case scenario mot SCUM, noe jeg ikke tror vil skje, så vil å sparke Bielsa før sesongslutt være en enda større tabbe. For vi må alle huske, denne syltynne, skadeutsatte og trette troppen er bygd rundt hans visjon. Jeg tror veldig få, sannsynligvis ingen andre på denne planeten ville klart å klemme ut så mye av denne appelsinen som han, ref 9 plassen i fjor. Bielsa har fortjent å få muligheten til styre oss inn på trygg grunn. Det vil være historieløst å si noe annet. Når det er sagt så må det skje drastiske endringer etter sesongen for vi kan ikke fortsette sånn. Den diskusjonen er jeg gjerne med på....både med eller uten Bielsa.

Takk for at du leste gjennom all denne teksten :)
Nyter innlegg der skribenten har lagt sjela si i det.
Ved å skrive velbegrunnet samt belyse fra flere sider.
At det er langt trekker heller ikke ned i min verden.

Et stort minus dog❗️
Kaller Manchester United for SCUM.
Det er jo typisk Leeds supportere.
Mindreverdighetskompleks i forhold til Manchester United lyser lang vei.
post liked by: Cola2, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Gleder meg til å se Daniel James igjen.
Feil spiller å kvitte seg med etter min mening.
Ikke beste innleggs foten, men få kunne ta han på farten.
Blir vel som med W-B, fart og taklinger er det få som er bedre på det samme.
Innleggene ble jo faktisk bedre og bedre, ikke så mye bedre, men nå sliter han benken, fratatt plassen mot en stort sett samme fart, og med bedre innlegg. Men ikke bedre taklinger :-)
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Morsomt at TLDR er omtrent like langt som hele innlegget hans :P

Ellers mye fornuftig der som det er lett å være enig i.

Ang. Daniel James, så lurer jeg på om han kunne vært en Rangnick-spiller. Presset vertfall veldig bra, men kanskje ikke GOD nok ellers, teknisk osv. Blir fint å se han igjen, og håper han ikke blir matchvinner.
post liked by: red
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Pangaea wrote: 17 Feb 2022, 11:04 Morsomt at TLDR er omtrent like langt som hele innlegget hans :P

Ellers mye fornuftig der som det er lett å være enig i.

Ang. Daniel James, så lurer jeg på om han kunne vært en Rangnick-spiller. Presset vertfall veldig bra, men kanskje ikke GOD nok ellers, teknisk osv. Blir fint å se han igjen, og håper han ikke blir matchvinner.
Normal kun i kirka ved bryllup og dødsfall (hvis de er medlem av kirkesamfunnet)
Men nå skal jeg banne i kirka, og hvis Leeds slår oss, så håper jeg Daniel James er matchvinner
Post Reply