Ex-spillere

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.

fletch
Posts: 8
Joined: 10 Aug 2018, 22:53
Liker gitt: 1
Liker mottatt: 3

Siden "alle" forum med respekt for seg selv har en "sett opp tidenes ellever"-diskusjon, tenkte jeg at dette forumet kan få en egen vri: Sett opp tidenes United-tropp, nummerert 1-25. Spiller med nummer 1 i troppen din må ha hatt nummer 1 i United. Dersom du for eksempel vil ha med Schmeichel som nummer 1, kan du ikke ha De Gea med siden han aldri har hatt annet nummer enn 1 i obligatoriske kamper for klubben Van der Sar kan ha nummer 19, siden han også hadde det i sin første sesong. På nummer 7 kan du da velge mellom f. eks. Ronaldo og Beckham. Begge kan være med, siden Beckham også hadde nummer 10 (og 24 i yngre dager). Holder oss til spillere som har vært med fra 93/94-sesongen, da faste nummer ble innført. Oversikt over hvem som har hatt hvilke nummer, ser du her.

Min foreløpige stall, med kandidater:
Image
Dette er vanskelig altså!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ser ut som Lukaku hadde litt av en match i går... Ser på Twitter at flere Inter-fans er rasende.
Lukaku.jpg
Lukaku.jpg (62.65 KiB) Viewed 4638 times
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Haha, litt gøy. I tillegg bommet han på en monstersjanse på overtid som kunne gitt Inter seieren.
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Huff, det er flaut med Lukaku nesten...Men han kan få en opptur, vært bra for ham å komme inn i en spree, score masse mål en periode. Så stilner kritikken litt...

Han er Lukaku om det er PL el. Serie A. kan det se ut som, (så langt).
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Bursdag 24. oktober




LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Litt godt å se hva "Cultural reboot"-artikkelen på United.no sier om Herrera.

Enig i United`s avgjørelse om å ikke fornye med ham. Ikke god nok ift. lønnskravet.

United ser nok over lønnsbudsjettet, vi lå klart høyest i PL frem til sommeren. Blir interessant å se hvordan det ligger an neste år.
LUHG!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Lukaku og Sanchez dro nok snittet rimelig betraktelig opp. Selv om at jeg mistenker at vi fortsatt betaler en stor del av Sanchez sin lønn. Nå har jeg i utgangspunktet ikke noe i mot at spillere drar høye lønninger. At begavede mennesker får sin del av pengekaken skulle egentlig bare mangle. Det jeg derimot har et problem med er disse spillerene som drar høye lønninger og deretter ikke presterer.

Tror denne nye langsiktige strategien hvor vi først og fremst går etter spillere som ønsker å være i United er lur. Ikke bare er det god butikk for klubben, men jeg tror også at spillere som er motivert av andre ting enn penger presterer bedre. Stort sett all forskning rundt motivasjon definerer også lønn som en ytre motivasjon med begrenset effekt, lidenskap og kjærlighet for klubben vil i større grad motiverer spillere til å yte og prestere.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Ja, det er en fin strategi å få tak i spillere som vil spille for MUFC, Romero sa det fint på PK før AZ.

Jeg tenker også det er helt ok at spillerne får sin del, men som det nevnes, de må prestere.

Ytre motivasjon skaper ikke titler tror jeg heller, man jobber med større iver om man har litt passion innabords. Og om man har 25 mann som har det sånn, ja da kan dette bli veldig gøy fremover.

Må si det gir en fan stor glede å se omstruktureringen for tiden.

Sanchez` lønn er nok en stor utgift fortsatt ja...
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16753

Det er fremdeles mulig å finne igjen enkelte poster på nett fra det forrige Unitedforumet.
Reposter denne, som jeg skrev der 19 september 2015

HVEM VAR DE FØRSTE?

De siste årene har utenlandske spillere blitt like vanlig som britiske spillere på United.
Men alt i 1956 kunne United fått en utenlandsk spiller.
Innovative Busby og Murphy hadde Ferenc Puskàs i kikkerten. Han endte opp i Real Madrid.
Høsten 1957 var danske Erik Dyreborg på 2 mnd trening hos United, for å få tilbake motivasjonen.
Om han var tiltenkt en plass i troppen er usikkert.
Han ble aldri kjøpt fra Frem København.
I 1958, etter flyulykken, tilbød Alfredo Di Stéfano seg å spille for United.
Det ble aldri noe av.
Teoretisk sett, kunne United hatt både Puskàs og Di Stéfano!

En annen ting er fargede spillere.
Før 1980 var det uvanlig med fargede spillere i engelsk fotball. Andre steder var flere av de beste fargede.
To av de beste i verden, Eusebio og Pelé, var fargede.
I England var de konservative, og det tok lang tid både for den første utlending, og for den første fargede å få sjansen.

Setter også opp en oversikt over norske spillere i United.

DE TI FØRSTE UTENLANDSKE:
Her tar jeg ikke med irer.
Heller ikke britiske spillere født i utlandet, som for eksempel Jimmy Nicholl.

1 Carlo Sartori Italiener som flyttet til Collyhurst, Manchester som barn.
Fikk sin debut på midtbanen mot Spurs i 1968.
I praksis var Sartori mancunian.
I teorien den første utlending.
Med sitt røde hår så han mer irsk enn italiensk ut.

2 Nikola Jovanovic Serbisk stopper kjøpt i 1980 fra Crvena Zvezda.
Den første utlending kjøpt av United.
Nikki var United fan, og avslo bl.a tilbud fra Bayern München. Fikk dessverre skadeproblemer.

3 Arnold Mühren Hollender på free transfer fra Ipswich.
Debuterte 1982.
Første utlending til å score i en Fa cup finale.
Elegant midtbanespiller, et av Uniteds beste kjøp på 80 tallet.

4 Jesper Olsen Venstreving kjøpt fra Ajax. Debuterte i 1984 med nyinnkjøpte Strachan.
Sammen med enda et kjøp, Alan Brazil ga de håp om ligagull. Olsen hadde en fin karriere.

5 John Sivebæk Kjøpt fra Vejle 1986. Venstrebacken scoret det første målet under Ferguson i 1-0 seieren mot Qpr i Fergusons første hjemmekamp.
Sivebæk’s eneste mål var frisparkperlen mot Qpr.

6 Mark Bosnich Keeperen spilte for United i to perioder. 90-91 og 99-01.
Debuterte første gang i 1990 mot Wimbledon.

7 Andrej Kanchelskis Det ukrainske hurtigtoget på høyrevingen debuterte i 1991.
Hadde noen gode sesonger før han kom på kant med Ferguson, eller var det mafiaen?
Havnet i Everton.

8 Peter Schmeichel Hva kan sies som ikke er sagt?
Fantastisk keeper kjøpt i 1991 for småpenger..
I tillegg til å være verdens beste keeper var han av og til med opp i angrep. Scoret et mål også.
En annen gang ble han avblåst for offside!! Herlig type.

9 Eric Cantona. Kjøpt i 1992 fra Leeds for £900 000. Tidenes røverkjøp. Kalt The King. Unødvendig å si mer.

10 William Prunier Franskmann som kom på lån i 92. Og med nasjonalitet og årstall stopper likhetene med Cantona.


DE TI FØRSTE FARGEDE:

Historie kildene opplyser ulikt. Jeg mener dette er den riktige lista.

1 Dennis Walker. Fikk en kamp 20 mai 1963 mot Nott Forest.
Solgt til York i 1964.

2 Tony Whelan Tegnet kontrakt 1968.
Fikk ingen offisielle kamper.
På mange lister er han regnet som Uniteds første fargede.
Født i Salford, oppvokst i Wythenshave.
Var med rundt førstelaget, og spilte flere treningskamper, bl.a mot Eintracht Frankfurt.
Var med på Fa Youth cup laget som nådde semifinalen både i 69 og 70.
Toppscorer for United i Central League 1971/72 (den gamle reserveserien) Spilte siden for favorittklubben City.

3 Remi Moses På noen lister er han oppført som den første.
Kjøpt fra WBA i 1981.
Første fargede som scoret for United, høsten 81 mot Middlesbrough.
Herlig spiller, dessverre mye skadet.
I likhet med Whelan var Moses en manc, og sto på Stretford End i oppveksten.

4 Laurie Cunningham På 2 mnd lån fra Real Madrid våren 1983.
Debuterte mot Everton og scoret mot Watford.
Dessverre fikk han ikke fast kontrakt fordi han var over toppen. Da Cunningham var på høyden, først i WBA og siden i Real Madrid, kan han sammenlignes med Cristiano Ronaldo, utrolig god spiller.
Sa nei til å spille Fa cupfinalen 1983, da han mente han ikke fortjente plassen. For en fantastisk uselvisk holdning.

5 Paul McGrath Kjøpt fra irske St.Patricks for £30 000 i 1982.
Debuterte i 83/84 sesongen.
Et røverkjøp, en av Uniteds beste stoppere noengang.
Kanskje den beste?
Var så god med ball, at da Robson var skadet ble han ofte flyttet opp på midtbanen og dominerte der også.
Fikk holdningsproblemer og ble solgt.
Fikk en flott karriere i Aston Villa.

6 Garth Crooks. Kom på to mnd lån i nov,des 1983 fra Spurs.
Var med å løse Uniteds spissproblem. Scoret 2 på 7 matcher.

7 Viv Anderson Anderson var Fergusons første kjøp.
En god høyreback, som hadde vært første fargede landslagsspiller for England så sent som i 1978.
Kom til United for £250 000 sommeren 87 fra Arsenal.
Før det, hadde han hatt stor suksess under Brian Clough i Nott Forest.

8 Danny Wallace. Var i 25 år tidenes yngste Soton spiller, da han i 1980 debuterte på Old Trafford mot Man Utd kun 16 år og 313 dager gammel.
Siden slått av Theo Walcott.
Eksplosiv, hurtig og god med ballen.
Allikevel slo han aldri ut i full blomst etter overgangen til United sommeren 1989.
Forklaringen kom mange år senere. Wallace var rammet av sykdommen multippel sklerose.

9 Paul Ince. Ince var svært lysten på United overgang, og lot seg avbilde i United drakt mens han ennå var West Ham spiller.
Kjøpt i 1989.
Dynamisk midtbane spiller, og høyreback av og til.
Første fargede kaptein for England.
Var med på det første storlaget til Ferguson, og spilte meget godt i Cvc finalen 1991.
Viktig spiller på 93 og 94 laget.
Var forøvrig innblandet i den famøse slosskampen på Selhurst Park i 1995, da Cantona foretok sitt kung fu spark.

10 Paul Parker Kjøpt fra Qpr i 1991.
Dannet et godt backpar med Denis Irwin.
Var mye skadet, og ble etterhvert forbigått av Gary Neville.


8 NORDMENN I UNITED

Det har vært 8 norske spillere i United.
Ikke alle har fått førstelagskamper.

De åtte er
Ronny Johnsen 1996-2002
Ole Gunnar Solskjær 1996-2007
Henning Berg 1997-2000
Erik Nevland 1998-2000
Magnus Wollf Eikrem 2006-2010
Joshua King 2008-2012
Etzaz Hussain 2009-2011
Mats Møller Dæhli 2012-2013

Ellers kan nevnes at Totto Dahlum var på to uker prøvespill sommeren 1992.
Like kjent er ikke Frode Hansen.
I 1981 ble Fredrikstads unge keeper invitert til prøvespill på The Cliff. Manager Ron Atkinson tilbød ham visstnok kontrakt, med Hansen takket nei.
Frode Hansen fikk tre landskamper for Norge, og fortsatte karrieren i norsk fotball. Var for en del år tilbake på tv med Ron Atkinson før en United kamp, hvor de mimret om tiden på The Cliff.
Edit: Sondre Rossback var også på flere prøvespill, og ble tilbudt proffkontrakt.
En kontrakt han takket nei til.
Takk for opplysningen [mention]Mcilroy[/mention].
Rossback har gått meg husforbi da jeg laget denne oversikten på forrige forum.
Last edited by Pink Final on 22 Dec 2019, 10:47, edited 1 time in total.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Captain Marvel
Posts: 97
Joined: 16 Dec 2019, 15:42
Liker gitt: 4
Liker mottatt: 17

Hei !

Jeg vet ikke hvor jeg skal skrive om dette. Men jeg prøver på denne tråden. Leste nettopp den triste nyheten om ex-United spiller Daley Blind har fått hjerteproblemer og hatt en liten operasjon og ikke vet om han kommer tilbake igjen på fotballbanen. Veldig trist for gutten som har gjort det veldig bra for Ajax i midtforsvaret etter at han forlot oss. Håper han kommer seg raskt og evnt kommer tilbake til fotballen. :heart:

Deleted User 108

Pink: Odd-keeper Sondre Rossbach trente flere ganger med United og fikk tilbudt kontrakt med United som 15 åring, men takket nei.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Man kan si hva man vil om Lukaku, men i går ga han meg gåsehud. Da Inter fikk straffe gikk Lukaku fram til ballen, ropte på 17 år gamle Esposito og kastet ballen over til han. Unggutten satte straffen i mål og scoret dermed sitt første mål og jublet som en villmann. Herlig av Lukaku å gi en unggutt denne muligheten til å oppfylle drømmen om å score mål for klubben sin. Respekt....
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Captain Marvel wrote: 22 Dec 2019, 09:33 Daley Blind har fått hjerteproblemer
Jeg forstod det slik at han var tilbake i januar. Det var snakk om en betennelse i en hjertemuskel.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16753

Leste litt om betennelse i hjertemuskelen - kalt myokarditt.
Det kan helbredes ganske raskt men, det er også den hyppigste dødsårsaken blant unge idrettsutøvere.

Forsto det slik at den vanligste årsaken til myokarditt er når man får en infeksjon i kroppen.
Kroppens egne antistoffer mot infeksjonen kan angripe hjertemuskelen.

Håper det går bra med Daley Blind.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Scholes er en jeg liker godt, badminton knuser FIFA World Cup, enig.

Retardos from scouser-land lar seg provosere :hah: :love:

https://www.manchestereveningnews.co.uk ... s-17481440
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Rooney er en ressurs, ser ikke bort i fra at han får en rolle i United i fremtiden, flott sak om han på United.no nå. Derby gjør det bra og han satte inn et nydelig frispark og skaffet 3 nye poeng mot Preston sist.

Fra 17.plass til opprykkskandidat siden hans inntreden i klubben. Får skryt for tilstedeværelsen.

Spiller fortsatt bra fotball au.

Glad på hans vegne, han har jo sine venner og "fiender" blant United-fansen. Jeg er en venn :strong: :champion:

Frisparket her:
LUHG!
Post Reply