Ishockey

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.

Cola

Sto i mål for "Fotballavisa" i Hockey-Pokey, en slags bedrifts idrett for mange år siden.
Spilte med bandy ball på hockey bane, og de som var målvakter sto ikke i mål, men på knærne innenfor målgården.
Jeg hadde jo vært vant med å stå i mål i vanlig hockey, så jeg sto oppreist, skjærte vinkler og kom en igjennom alene så var det å møte han ute som på ett straffeslag i vanlig hockey.

Spilte en kamp på velodromen utenfor Valle Hovin.
En spiller kommer alene mot meg, jeg er langt ute, så ser jeg at han titter ned på bandyballen.
Kaster meg ned og tar ballen før jeg feller vedkommende.
Dommeren blåser straffe og gir meg 2 minutter for farlig spill.
Farlig spill for hvem spurte jeg, dommeren svarte du var farlig for deg selv, du bør stå på knærne inne i mål.....

Så hadde vi en kamp på gamle Dælenga.
Redder ett skudd, står på kne rett utenfor målgården, og kaster ballen ut til en medspiller.
Dommeren satt på vantet ved Red Line, og blåste mål mot oss.
Hva mener du?, spurte jeg.
Jo, når du kastet ballen, så hadde du armen med ballen inne i mål, svarte han.
Ikke mulig, sa jeg, så lange armer har jeg ikke, jeg sto jo på kne utenfor målsirkelen.
Du må ikke komme her, svarer dommeren, dette kan jeg, for det er jeg som har lagd regelen.
Han var rask til å hoppe over vantet og løpe på grusen med meg etter seg.
Den kampen ble ikke ferdig spilt, jeg fikk ikke tak i han, og bra var vel det.
Men dette var lenge før jeg begynte dommer karrieren min, hadde dette skjedd da, så hadde jeg fått sparken som dommer.

Har to episoder som jeg gjerne skulle vært foruten.
Filmet for Enga mot Frisk i Askerhallen.
Bjørge Josefson sto i mål for Enga. Ved siden av meg satt Håkan Sødergren.
Og vi kommenterte hvordan Bjørge hadde spilt de siste kampene, tenkte ikke på at de vi sa kom på video tapen...
Vi var nemlig veldig kritisk til han fra de siste kampene, men Bjørge spiller en kjempe match, og fikk Banens Beste Pris.
Han spurte meg etter kampen om han ikke kunne få en kopi av kampen på DVD, og det fikk han dagen etter.
Uka etterpå skulle Enga på busstur til en bortekamp, og jeg satt som vanlig på bussen med dem.
Så kommer Bjørge inn, ser på meg og sier: Flink til å kritisere er du også, og går bak å setter seg.
Hva lærte jeg egentlig, ikke kritiser noen når du filmer.

Siste og min værste opptreden var Comet-Enga, dette var den sesongen Kesti kom fra Stavanger til Enga.
Jeg står rett ved siden av Klanens Web Radio, og første periode blir Kesti tatt gang på gang, uten at dommeren fikk det med seg.
Både Web radioen og jeg er forbanna.
Snakker med han som var ansvarlig for presse tribunen, og sa at dette kan bli veldig stygt etterhvert..
I 2de periode så dytter , ja bare dytter, ikke tackler, en Comet spiller som kaster seg bakover.
Kesti får 2 min for kryss takling, og jeg går bananas.
Henger over gjerde på presse tribunen som er rett over speaker boksen, 3 meter rett ned til der dommeren kommer,
og skjeller han ut for 2 åpne mikrofoner. Web Radioen lagde en jingel av dette etterpå.
Roer meg til slutt ned, så kommer den ansvarlige på presse tribunen til meg og sier, Sånt oppførsel kan vi IKKE ha på presse tribunen, så hvis du ikke roer deg ned så er det ut av hallen.
Sa at dette skal ikke skje igjen lovte jeg han. Så snakket vi i pausen sammen igjen, og han sa at du hadde jo sagt at dette kunne utarte seg, og det er jeg fullstendig enig i, men her må vi oppføre oss.
3de periode kom det ett skikkelig slagsmål med Bård Sørli innblandet, han fikk match, men han hadde tidenes "Punt" med hjelmen til en motstander som lå på isen, over Chris Mason og over plexien bak mål.

Vedkommende dommer har jeg hatt veldig sansen for, og har det fortsatt, og vet også hvor seriøst han tar idretten med trening og forberedelser, men jeg ligger fortsatt ikke høyt i kurs hos han
Den episoden i Halden er den jeg angrer mye på, skulle gjerne vært den foruten.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16744

Cola wrote: 24 Jul 2019, 15:30 Sto i mål for "Fotballavisa"
Den fotballavisa?
Fotballavisa som kom ut mellom 1981 og ca 1983?
Med Øyjo og Jajo og de journalistene.

Jeg abbonerte på fotballavisa.
(Mye penger gikk til fotball litteratur for meg i tenåra).
En avis av varierende kvalitet, men i en tid med lite info var den kjærkommen.

Om det er den Fotballavisa, og du har noen historier er jeg en takknemlig leser :D .
Da må det vel over i en annen tråd.
Eventuelt en ny tråd.

Angående Klanen, så fikk de vel Ikke et rykte uten grunn.
Men, så ille var de ikke.
Og det var nok bare et mindretall som lagde bråk.

Beveger meg over på fotball nå.
Sommeren 1990 ble to Godset supportere i rullestol utsatt for en mindre hyggelig episode fra Vålerenga fansen.
Husker ikke akkurat hva.
Uansett, i neste kamp mot Kongsvinger på Bislet var det sitt ned aksjon.
Det ble ropt ut på Store Stå.
«Alle setter seg, og ingen synging i dag i protest mot oss selv».
Oppfordringen ble fulgt.
Det var forøvrig et pinlig tilskuertall midt under Italia VM, 1070 stk.
Majoriteten på Store Stå.

Ellers var jeg på Åråsen i 1994, da Klanen jagde ut Kanarifansen etter 3-1 seieren.
I 1995 jaget de Brann’s Red Army ut fra Brann Stadion,
Og samme år ble Fragleberget «satt på plass» på Lerkendal.
Så, det var mindre heldige episoder, men kun av et mindretall.

I 1995 var jeg på Kristiansand stadion - Start - Vålerenga.
Før match kom 2-3 fra Tigerberget til Klanen og yppet.
De sto nedenfor og skyggebokset i lufta mot Klanen.
Hørte noen sa «Skal vi ta dem, ta Tigerberget?».
«Nei, vi dropper det» var sjargongen.

Majoriteten er ikke folk som er ute etter bråk.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Pink Final wrote: 24 Jul 2019, 18:25 Den fotballavisa?
Fotballavisa som kom ut mellom 1981 og ca 1983?
Med Øyjo og Jajo og de journalistene.

Jeg abbonerte på fotballavisa.
(Mye penger gikk til fotball litteratur for meg i tenåra).
En avis av varierende kvalitet, men i en tid med lite info var den kjærkommen.

Om det er den Fotballavisa, og du har noen historier er jeg en takknemlig leser .
Da må det vel over i en annen tråd.
Ja den Fotballavisa :D

Terje Riis var en av redaktørene der og vi hadde felles venner.
Han leverte også artikler til Aftenposten
Dermed ble det til at jeg sto i mål i Hockey-Pocky og 7-fotball
Har ikke så mange historier der ifra som jeg husker.
Utenom at Knut Haavik, Se&Hørs avdøde redaktør, spilte på laget i 7-fotball.
I Hockey-Pocky var vel den som var mest kjent "Emiill", nordlending som spilte fotball for Enga, husker ikke navnet hans.
Men han klarte ikke å stoppe på skøyter, så han passet alltid på å ha en motstander foran seg og vantet ;)
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16744

Cola wrote: 24 Jul 2019, 19:23 "Emiill", nordlending som spilte fotball for Enga, husker ikke navnet
Tor Brevik fra Steinkjer.
Hadde helt lyst hår, og lignet på Emil.
Spilte for Vålerenga fra 1980 - 1984?
Husker han fikk rødt kort i cupfinalen 1983 - «Røde Emil»
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Pink Final wrote: 24 Jul 2019, 20:46 Tor Brevik fra Steinkjer.
Hadde helt lyst hår, og lignet på Emil.
Spilte for Vålerenga fra 1980 - 1984
Stemmer, herlig type :D

Cola

Storhamar ishall

Dette var Storhamars første ishall, den brukes nå som trenings hall blant annet
Dommergarderobe var ute ved klubbhuset der kiosken ligger ved parkeringen.
I pausene hadde vi ett rom under tribunen, så det var å skifte ute, ta med seg skøyter og gå over til hallen.
Den store spilleren på Storhamar på denne tiden var Mester Erik.
Og rivaliteten mellom Storhamar og Enga hadde tatt av ett par år før.
Når Enga supporter bussen kom til Espa ble de møtt med politi eskorte til hallen og tilbake til Espa.

Den matchen jeg husker var SIL-Enga.
Litt spesielt var at begge lagene hadde målvakt som kom fra Furuset som startet, og de var brødre.
Begge to hadde jeg trent på sommerhockey skolen til Kåre Syvertsen i Danmark mange år før.
Og 2 linjedommere fra H/L, men hoved dommeren hadde meldt forfall samme dag.
Så vi kjørte til Hamar og lurte fælt på hvem får vi med oss, var ikke spesielt lysten på å dømme 2-dommer system i det som vi så for oss som en hekse gryte.

En ting var at var vi å så på en hockey kamp i øverste divisjon, og det gjorde vi når vi ikke dømte selv, så hadde vi alltid hockey bagen i bilen med utstyret vårt. Dette i tilfelle en dommer ble skadet.

Og Storhamar hadde 3-4 hoved dommere, men aldri bra å dømme «eget lag», da blir det alltid snakk om at vedkommende forfot deler, eller dømmer «eget lag» tøffere.
Men når du får på deg drakta, skøytene og fløyta og går ut på isen, så tenker du ikke på noe sånt.
Det man er opptatt av er å fremstå på best mulig måte. Og avgjørelser må taes før man kan klare å blunke til tider.

Vi slapp å få med oss dommer fra Storhamar, den var en Furuset hoved dommer der, og han hadde bagen i bilen.
Både makkeren min og jeg hadde dømt mye med han, og han var faren til disse to målvaktene.
Så det var jo familie treff på banen.

Fortalt før at en av oppgavene som linje dommer var å skjerme hoved dommeren fra spilleren,
men her var det bestandig motsatt :|
Ga han en utvisning, og spilleren slang med «leppa» var han etter spilleren og spørre vil du ha mere.
Så når vi dømte sammen med han, så var det å skyve han vekk fra spilleren av den ene linje dommeren den andre eskorterte spilleren til utvisnings boksen.

Husker ikke hvordan matchen gikk, men når vi satt under tribunen etter matchen for å ta av skøyter og gå opp til dommer garderoben for å dusje, kommer en fra Hamar politiet inn til oss.
Dere må bli sittende her til vi får kontroll på folk ute, om dette var Hamar folk, eller Enga supportere vet jeg ikke.

Vi ble vel sittende i 20-30 minutter før de eskorterte oss til garderoben, og ventet til vi hadde skiftet og fulgte oss til bilen.

Men må også si at jeg har vært mange ganger på Hamar når jeg filmet for Enga, og bestandig blitt tatt godt i mot
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16744

Fantastisk igjen [mention]Cola[/mention].
Jeg hadde faktisk glemt spilleren «Mester-Erik» Kristiansen.

Og den hockeyfamilien med dommer far og keeper brødre var muligens familien Kjær?

Husker tribunene i Storhamar Ishall.
Inntrinnene var enormt dype, og opptrinnene høye.
Kunne stå flere mann etter hverandre på hvert inntrinn.
Slak tribune, spesielt om gamle Jordal var malen.
I hvertfall bortetribunen var sånn, og trinnene var plank om jeg husker rett.
2"x6"?

Ellers er Dagsavisen hockeyavisa (og den beste fotballavisa også) for Oslo.

Limer inn en artikkel om Bjørn «Botta» Skaare

https://www.dagsavisen.no/helg-nye-innt ... e-1.918291
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Pink Final wrote: 26 Jul 2019, 10:17 Og den hockeyfamilien med dommer far og keeper brødre var muligens familien Kjær?
Kanskje det ja :heart:
Pink Final wrote: 26 Jul 2019, 10:17 Ellers er Dagsavisen hockeyavisa (og den beste fotballavisa også) for Oslo.

Limer inn en artikkel om Bjørn «Botta» Skaare
Enig med deg ang Dagsavisa som het Arbeiderbladet i gamle dager.
Tom Vestreng som skrev den artikkelen om Botta, er broren til Frank Vestreng som spilte for Furuset og avsluttet karrieren i Enga.

21. juni 1989 kom jeg på jobben rett før 07:00, tente meg en sigarett, slo på radioen og skulle få med meg nyhetene.
Og så kom den triste beskjeden om Botta, ble bare sittende og stirre rett frem, helt til sigaretten brente meg på fingrene.
Veldig trist dag ;`(

Cola

Manglerud ishall

Når hallen sto ferdig i 1979, var lag og dommer garderobene oppe under klubb huset.
Så det var å bruke kalosjer på skøytene, eller snøre på seg skøytene nede i hallen.
Dommerne fikk ett pause rom ved siden av banemannskapet.

Det jeg husker herifra var at TOJ og jeg var de første som dømte landskamper i kjelke hockey i 1990
Dette var VM i pigg idrett og Norge var vertskap, og i kjelkehockey stilte Sverige, England og Norge lag.
Sverige som den hockey nationen de er, var det beste laget, men også de som klagde mest.

England var det dårligste, men for en stå på vilje og glede var det ingen som var bedre enn dem.
De tapte alle kampene, og jeg hadde gleden av og dømme Norge-England. som var den siste kampen i denne turneringen.
Forøvrig så ble det spilt 2x20 minutter, i dag er det 3x15 minutter.

Norge ledet klart før siste periode, og England hadde ikke scoret ett eneste mål i turneringen.
På denne tiden var det ikke noen av lagene som klarte å skyte noe annet en is pucker, altså ikke noe klarte å løfte pucken.

Det Engelske laget ga meg beskjed om før siste periode, at jeg skulle få en flaske champagne hvis de scoret og jeg ikke annulerte målet. ;)
Midtveis i 2nd periode fikk England en kontring, totalt alene mot Norges målvakt.
Philip Saunders slo til pucken, treff den litt på kanten, dermed gikk den opp fra isen og over den Norske målvakten.

Dette var historisk for dem, og de sa: «We dont care about the result - we scoret a goal!»
Norge vant 6-1, men fortsatt har jeg ikke sett noe til den champagne flasken :D
Kjelke M-S.jpg
Kjelke M-S.jpg (56.21 KiB) Viewed 2968 times
Neste blir Jordal Amfi, men tror jeg kommer til å dele den opp i 2 deler, mye historie der ifra :| ;)
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Cola wrote: 19 Jul 2019, 13:01 En kamp jeg husker spesielt utenom derby mot Sparta, var med Bjørn Melby som hoveddommer.
Ørjan slenger med leppa til Melby under ett stopp i spillet:
"Fa**, er du medlem av Blindeforbundet!"
Melby blåser og gir han 2 min usportslig og sier:
"Nei, jeg er Generalsekretær for Døveforbundet!"
Og det var han også
He he, den der husker jeg godt.
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Cola wrote: 19 Jul 2019, 13:01 Ingen ting overgår lokal oppgjørene Stjernen-Sparta i gamle dager
I Stjernehallen var det mere "trøkk" enn i Sparta Amfi, selv om nabo oppgjørene der var bra, men i Stjernehallen var det største trøkket.
Oi, som jeg savner de tidene...
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

Cola wrote: 19 Jul 2019, 13:01 Stjernen hadde jo mange gode spillere: Chris St. Cyr - Ørjan Løvdal - Morten Finstad - Rune Gulliksen pluss flere.
Det var tider, St. Cyr ble kjøpt som back, men det viste seg at han var en meget habil forward, toppscorer. Han hadde ikke defensive oppgaver, lunta rundt på redline, de andre 4 spilte boxplay defensivt, hahaha. Men Løvdal og Hasse Edlund var flinke til å grave til seg puck, Martin Friis og.

St.Cyr var ikke godt trent, han var tung, men en magiker på skøyter og med kølla.

Pizzanini i Fr.Stad sponset Stjernen, spillere kunne dra dit å spise gratis. De fleste tok en tur i ny og ne. St.Cyr bodde der, var der daglig :D :D :D
LUHG!

Cola

Blodfink wrote: 27 Jul 2019, 15:24 Det var tider, St. Cyr ble kjøpt som back, men det viste seg at han var en meget habil forward, toppscorer. Han hadde ikke defensive oppgaver, lunta rundt på redline, de andre 4 spilte boxplay defensivt, hahaha. Men Løvdal og Hasse Edlund var flinke til å grave til seg puck, Martin Friis og.

St.Cyr var ikke godt trent, han var tung, men en magiker på skøyter og med kølla.

Pizzanini i Fr.Stad sponset Stjernen, spillere kunne dra dit å spise gratis. De fleste tok en tur i ny og ne. St.Cyr bodde der, var der daglig
Ja det var gode tider, og avisene var flinke til å skrive for hånds stoff før kamera og etter kampene.
Og de fleste lagene hadde lokale gode spiller profiler.
Noe som er litt magel vare i dag, her kan vi også skylde på media.
Hadde en samtale med Øystein Jarlsbo for mange år siden, og ba han skrive litt mere hockey.
Svaret jeg fikk var: Det er jo IKKE noen profiler i Norsk lenger å skrive om
Jeg svarte da til han: Men er det IKKE dere i media som skaper profilene?
Han svarte meg ikke på det.

Før så var det klubbfølelse, og man skiftet ikke klubb til en konkurent.
"Myhra" gikk vel fra Stjernen til Sparta som en av de første som skiftet klubb i Østfold
Og de som var dommere dømte for moder klubben sin, i dag har mange av dommerne skiftet til klubber i lavere divisjoner.
Ikke mange igjen som fortsatt dømmer for moder klubben sin.

Og i dag så er klubbene arbeidsgiver for spillerne, og lønninger bestemmer mye hvor du spiller
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18051

[
Cola wrote: 27 Jul 2019, 15:56 Før så var det klubbfølelse, og man skiftet ikke klubb til en konkurent.
"Myhra" gikk vel fra Stjernen til Sparta som en av de første som skiftet klubb i Østfold
Stemmer, han gikk jaggu feil vei, nå er det helt vanlig...

Herlig å lese [mention]Cola[/mention]

Ja, lokale gutter. Stjernen hadde jo også Lars Håkon Andersen, Trond Magnussen og Henrik Buskoven. Fantastiske tider. :D

Buskoven hoppa bl.a. utpå isen med kalosjene på, i et stortap borte i Oslo, husker ikke hvor nå. :D
LUHG!

Cola

Blodfink wrote: 27 Jul 2019, 23:13 Lars Håkon Andersen
Gikk ikke han til H/L i sesongen 1975/76, eller var det sesongen 1974/75...?
Jeg er på lagbildet med han i sesongen 1975/76 som H/L vant sin siste Kongepokal
Blodfink wrote: 27 Jul 2019, 23:13 Fantastiske tider.

Buskoven hoppa bl.a. utpå isen med kalosjene på, i et stortap borte i Oslo, husker ikke hvor nå.
Ja det var fantastiske tider, og han var vel heller ikke den første, eller siste som hoppet på isen med kalosjer :D
Post Reply