Ishockey

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.

Cola

Så var det Stjernehallen.

Ingen ting overgår lokal oppgjørene Stjernen-Sparta i gamle dager
I Stjernehallen var det mere "trøkk" enn i Sparta Amfi, selv om nabo oppgjørene der var bra, men i Stjernehallen var det største trøkket.

Stjernen hadde jo mange gode spillere: Chris St. Cyr - Ørjan Løvdal - Morten Finstad - Rune Gulliksen pluss flere.

En kamp jeg husker spesielt utenom derby mot Sparta, var med Bjørn Melby som hoveddommer.
Ørjan slenger med leppa til Melby under ett stopp i spillet:
"Fa**, er du medlem av Blindeforbundet!"
Melby blåser og gir han 2 min usportslig og sier:
"Nei, jeg er Generalsekretær for Døveforbundet!"
Og det var han også

Stjernen hadde også på den tiden Norges beste materialforvalter, Per Simensen, han var også det samme på Landslaget.
Han var den 2nd av 3 som jeg stolte på ang skøytesliping.
(Den 3de var Finna på Jordal som drev kiosken og senere kafén)
Hadde en episode hvor stålet på skøyta jeg brukte knakk på slutten av en periode.
Per ropte til meg, hva slags skøyte bruker de, Graf 42,5 svarte jeg.
Og hinket videre de siste 2-3 minuttene mellom linjene.
Leverte skøytene til Per når perioden var ferdig,
og 5 min før neste periode startet var skøyta fikset med samme bue som jeg hadde fra før.
Han brukte også å kjøre rundt til alle klubber og lære opp folk, mye også for at han var ansatt i CCM.
Dessverre gikk han bort så alt for tidlig

Cola

Pink Final wrote: 14 Jul 2019, 21:01 Jeg har alltid vært opptatt av hele pakka rundt både fotball og hockey.
Du er som jeg er, opptatt av historie.
Sjekk denne linken [mention]Pink Final[/mention]
https://thehockeywriters.com/top-5-norw ... ign=buffer

Vedkommende som skadet Botta var en av favorittspillerne mine, han gikk til Rangers året etter at han hadde møtt Botta.
Så Frölunda - NY Rangers for mange herrens år siden i en trenings kamp i ett utsolgt Scandinavium.
Berry Back var enorm i størrelse, men når jeg fikk vite en del år senere ang Botta, så datt han ut av favorittene mine.

Cola

Leangen ishall, Trondheim

Av det jeg husker er at den var gammel og slitt på ´80 tallet når jeg dømte der.
Og at hallen også ble brukt til curling, så ved siden av oppmerking for hockey var det 2 curling sirkler i hver ende sone.
Det andre var at det var lang vei til og fra flyplassen
To episoder jeg husker. Den ene var med Jim Martinsen som da spilte for TIK.
Var vel 4-5 minutter igjen, og TIK ledet med 3-4 mål og dominerte spillet.
Blåser av for en icing, plukker opp pucken bak målet til Jimmern, sier til han når jeg skøyter mot andre siden,
"Dette går bra, kun ett par minutter igjen" Ser så i sidesynet mitt at han flytter spaken for å treffe skøytene mine.
Hopper unna og bare smiler mot han

Den andre episoden var mellom TIK og Stjernen, Rolf Kirkevaag jr var da trener for Stjernen.
Han står bak meg når Hoved dommeren blåser en utvisning. Og kommer med ett verbalt utskjelling.
Jeg snur meg rundt til han og snakker stille og rolig, "i følge regelen boka så er dette helt riktig!"
"Kan ikke stemme, har aldri opplevde dette noen gang. Dette skal jeg sjekke p pausa!" sier han.
På denne tiden satt jeg også i dommer utvalget, og det var jeg som brukte å lage spørsmålene til
dommer samlinger, pluss at jeg hold dommer kurs på Østlandet.
Så jeg svarer han "Sjekk side (husker ikke side nr nå)"
Etter pausa sier Rolf til meg: "Cola, du hadde 100% rett, gir opp å diskutere regler med deg, der vil jeg bare tape"
Men når vi satt på flyplassen kom han bort til meg
"En ting jeg har lurt på, der står jeg å kjefter høylytt og når du svarte tilbake, så snakket du lavt og rolig, hvorfor?"
"Jo, lærte dette når jeg tjenestegjorde i Libanon som FN soldat, hvis jeg hever røsten, så vil du heve røsten enda mere,
pg hvis jeg snakker lavt, så må du konsentrere deg for å høre hva jeg sier, der med kan man løse opp hele stemningen,"
svarte jeg.

Badekaret i Bergen.

Også her var det langt fra flyplassen
Garderobene lå på rekke og rad etterhverandre og bak garderoben var det felles dusj for alle garderobene.
Og netting gjerde under benkene som skilte hver garderobe.
Her har mang en dommer og spillere fått frastjele lommebøker og klokker, hadde jo ikke noe mobiler på den tiden ;)
Publikum, hva skal man si, de med dårligst hockey kunnskap de steder jeg har vært.

To episoder fra min tid som linjedommer der.
Etter kampen kom Bergens Tidende sin journalist inn i garderoben vår, og skulle snakke med hoved dommer Alfred Fischer.
Journalisten var den nå kjente Davy Wathne, og han hisset seg sånn opp av svarene han fikk fra Fischer, og ble bedt om å gå.
Tilslutt måtte vi to linjedommere ta tak i han og løfte han ut av garderoben, og fikk låst døra.
Må også si at jeg etter mange år når Davy var på TV2, fikk jeg sansen for han. Mye pga at han var spesielt flink til å spørre de kritiske spørsmål, som mange andre ikke turte.

Episode 2.
Som jeg har skrive før, brukte jeg alltid å prate med Botta før og etter kamper.
Botta spilte da for Bergen/Djerv. Hilste på han før matchen og snakket om trening og hvordan det var i Bergen kontra Oslo.
Etter kampen gikk jeg inn i garderoben til B/D med dommer regninga, leverte den til laglederen.
Vekslet ett par ord med Botta, men det han var mest opptatt av hvor det var Happy Hour i Bergen den dagen....
Dagen etter kom beskjeden at Botta hadde blitt løst fra kontrakten i Bergen.
Etter det spilte han ikke for flere klubber

En vanlig uke som dommer var på den tiden at Mandag dømte man kanskje 2-3 gutte kamper etter hverandre med 2-dommer system.
Tirsdag dro tidlig fra jobb, hadde da 1. div med kamp enten i Stavanger/Bergen/Trondheim og var hjemme ca 00:30
Onsdag som hoved dommer i 2. div i Askerhallen. Torsdag så var det 1. div igjen, hadde man vært i Stavanger på tirsdag, så ble det Bergen/Trondheim, og hjemme 00:30. Fredag ble det junior kamp, enten som hoved dommer eller linje dommer.
Lørdag var det gutt og junior kamper, og hjemme ca 18:30. Søndag fikk an sove lenge, men måtte stort sett dra hjemme ifra 11:00-12:00,
for da var det 1. div igjen. Og var man uheldig med oppsettet så ble det flytur igjen, eller bil tur til Østfold eller Hamar.
På det meste i én sesong dømte jeg rundt 200 kamper med smått og stort
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Cola wrote: 21 Jul 2019, 14:40 En ting jeg har lurt på, der står jeg å kjefter høylytt og når du svarte tilbake, så snakket du lavt og rolig, hvorfor?
Virker som du har god kjennskap til den menneskelige natur.
Kom nok godt med som dommer.

Et høydepunkt hver gang jeg går inn her, og ser at det er postet i ishockey tråden.
Siste innlegg av [mention]Cola[/mention]. :perf:
Gleder meg til å lese hver gang

Moro at du skriver om hallene.
Sparta Amfi, Furuset ishall (med Norges mest hockeykyndige publikum), Stjernehallen (med trøkket, spesielt mot Sparta), Badekaret og Leangen sålangt.

Siddishallen, Storhamar ishall evt OL amfiet, Kristins Hall, Askerhallen og kanskje Manglerudhallen og Lørenhallen gjenstår?
Aller mest spent er jeg på hva du skriver om Jordal.
Har vært der mange ganger, som oftest på felt G, eller før om årene helt øverst på felt F.
Stupbratte tribuner som nesten velter ned over isen fra tribunene som vender opp mot Hedmarksgata eller rettere sagt mot Kampen.
Må også si det virker som du skriver din oppriktige mening, og ikke tar hensyn til om noen her blir skuffet/overrasket :thumb_up:
Liker også at du har noe positivt fra alle hallene så langt.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Pink Final wrote: 21 Jul 2019, 17:36 Virker som du har god kjennskap til den menneskelige natur.
Kom nok godt med som dommer.
Tok mye lærdom med meg fra tjenesten i Libanon, og som instruktør på Postskolen.
Stil og profil er også viktig, opptrer du mot andre som du vil de skal oppføre seg mot deg, er en god læresetning.
Har også vært opptatt av idretts psykologi, og den boken jeg setter høyest er fra Willy Railo, "Best når det gjelder".
Fulgte også med en kassett med 10 programmer. Blant annet: Pusteteknikk, varme og tyngde i kroppen, læresetninger etc
Var på ett møte med han sammen med 3 andre, en av de andre var Dordi Nordby.
Jeg viste ikke hvem, eller hvilken sport hun drev med.
De to andre husker jeg ikke hvem var, men vi hadde alle svart på en forespørsel om å delta.
Og vi skulle ikke snakke om hvilken idrett vi drev med.
Vi skulle snakke om forberedelser og hvordan vi skulle takle motgang og medgang.
Neste gang jeg så Dordi, så var hun "skip" på det Norske Landslaget for damer i curling i OL, dette så jeg på TVn

Når man kommer i 3de periode, og det ene laget leder med 7-8 mål, da er det lett å miste konsentrasjonen.
Fra Railo lærte man seg 3-4 læresetninger som man gjentok inne i hodet, og fikk konsentrasjonen tilbake.
Men det var ikke noe man kunne lære på 3-4 dager.

Og det værste resultatet som er når det gjenstår 4-5 minutter, er at det ene laget leder med 3 mål.
Da må man være fullt konsentrert, det er her det kan skje noe.

En annen ting var at man gjennom metodene til Railo, satt deg inn i en "boble",
du var fullt konsentrert på den jobben du skulle gjøre, og man hørte ikke publikum på tribunen.
Kan si at det var som å sette en glass boble over banen, man hørte spillere, de andre dommerne, men det var alt.

Hatt mye glede av den boka og kassetten som jeg har digitalisert både på den tiden og i dag

Boka har ikke vært i salg på mange år, men kan leses gratis på denne linken.
https://www.nb.no/nbsok/nb/80d792eb2310 ... 4c?lang=no

Cola

Pink Final wrote: 21 Jul 2019, 17:36 Siddishallen, Storhamar ishall evt OL amfiet, Kristins Hall, Askerhallen og kanskje Manglerudhallen og Lørenhallen gjenstår?
Aller mest spent er jeg på hva du skriver om Jordal.
Neste blir Siddishallen, så "gamle" Storhamar hallen, aldri dømt i OL amfiet eller Kristins hall.
Askerhallen, Jordal og "gamle" M/S hallen og til slutt Lørenhallen

Cola

Cola wrote: 21 Jul 2019, 19:29 En annen ting var at man gjennom metodene til Railo
Kom på en ting til når jeg gikk tur med bikkja.
Railo tok opp på det "mini-seminaret" hvordan er man i humør/sinnet hvis man har krangla med sjef når man dro fra jobben,
krangla med samboer og så satt seg inn i bilen på vei til konkurranse.
De fleste av oss ville holde hardere i rattet og være mere bøyd over rattet.
Vi hadde alt det som skjedde før på dagen surrende rundt oppe i hodet.
Og hvordan ville man da være når konkurransen startet?
Han ba om at når vi merket at vi hold hart i rattet, og ryggen ikke var nær stol ryggen,
da måtte vi tenke på å få ryggen i normal posisjon. slappe av i hendene, og kjenne at sete gjennom rompa, videre ut i lårene.
Dette var noe jeg bestandig brukte når jeg skulle kjøre bil til en hall alene for å dømme.
Dermed startet jeg med blanke ark, og alt før var historie som var glemt.

Alle spillere og dommere bruker tid når de kommer hjem, da kjører man "video" som man har inne i hode
og tenker hva kunne jeg ha gjort bedre og på en annen måte i den og den situasjonen.
Man må være selvkritisk og det tror jeg alle som har satt seg ett mål er.

Cola

Askerhallen

Hvor mange er klar over at den Askerhallen er version 2?
Etter sesongen 1971/72 i mai måned brant den første hallen.
Den var bygd av en privatperson, Bjørn Mortensen i 1969. Han fikk også hallen bygd opp igjen til 1973, og ga den til Asker kommune i 1975.
Har lett etter minner i hodet mitt fra de kampene jeg dømte der, men har ingen spesielle ting jeg husker.
To episoder husker jeg fra sesongen 1971/72, var der som ung gutt og supporter og sto ved rundvantet.
Der sto vi å ropte, sparket i vantet og slo i plexien, plutselig er det en som tar tak i nakken på oss.
Og ga oss klar beskjed at fortsatte vi å sparke å slå, så skulle han egenhendig kaste oss ut, det var Bjørn Mortensen.
Etter det oppførte vi oss ordentlig.
Den andre episoden var når H/L skulle bytte ut keeper Øystein Mellerud med Kjell-Arne "Kjella" Hagen.
Kjelle hoppet over vantet og går direkte på trynet ut i spakat, kom seg på beina igjen, men samme skjedde på nytt.
Mellerud hadde uten at Kjella merket det før kampen satt gjennomsiktig tape under skøytene hans. :D

Ellers så husker jeg at Bjørn Erevik brukte å komme inn å snakke med oss etter matcher jeg dømte der.
Men bestandig saklig og opplysende. Aldri noe kritikk, men om ting dommere og spillere kunne bli bedre på.

Cola

Siddishallen

Her husker jeg at vi før kampene måtte plukket opp en bråte mynter når vi kom på isen før spillerne.
Tror vi på det meste plukket 75-100 kr, og største valøren som ble kastet var 1 kr.

Det andre som var på denne tiden var at etter kampen kastet alle de tilskuerne som kjøpte sitte pute til å sitte på,
og tribunen var av betong, rundt hele banen var det plexi glass. Ved speaker boksen var det spillere og dommere gikk på/av isen.
Hadde en tirsdags kamp der med Viking-Enga, og når kampen var ferdig brukte alle 3 dommere å gå til dommer sirkelen, uansett hall.
Det vi gjorde i Siddishallen var at linjedommeren som var på motsatt side, sto der til kastingen av sitte puter hadde stoppet,
og det gjorde jeg i vedkommende kamp. Når det stilnet skøyter jeg over mot dommer sirkelen,
3-4 meter før jeg er der får jeg en sittepute rett ved venstre øye, dette var før dommerne måtte bruke visir men var nødt til å bruke hjelm.
Jeg går rett ned, første jeg tenkte på var at synet var litt uklart på venstre øye, brukte kontaktlinser.
Men en person hadde sett hva som hadde skjedd, kaptein Øyvind Løsamoen på Enga.
Han løp opp på tribunen med skøyter uten kalosser på, tok tak i vedkommende og leverte han til en vakt.
I garderoben fant jeg til slutt kontaktlinsa, hadde sklidd ut av stilling.

Og hvor ble jeg satt opp til å dømme på torsdag, jo Siddishallen.
Som jeg har skrive før så var jeg veldig opptatt av å starte med blanke ark, og det skulle jeg gjøre her også.
Men 5 minutter før vi skal på isen kommer en fra styret i Viking inn i garderoben med en annen person,
det var vedkommende som Løsamoen hadde tatt. De kom inn å ba om unnskylding for det som hadde hent,
og han hadde ikke siktet på meg.
Min mening var at dette hadde vært bedre å ta etter kampen. Ikke før vi skulle starte ny kamp.

Publikum de første årene var vel kun litt bedre enn i Bergen.
Men publikumet og hockey forståelsen ble bare bedre og bedre etterhvert.

De har hatt noen fantastiske målvakter, en av favorittene mine var Robert Schistad.
Han kom fra Canada, med Norsk far, til H/L og stor spilte i en trenings kamp mellom H/L-Enga.
Men H/L hadde rykket ned fra 1. div, og familien hans fikk fikset sånn at han fikk spille for Viking.
Og senere under, min mening, Norges Beste Landslagssjef George Kingston i flere landskamper
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Cola wrote: 23 Jul 2019, 13:06 De har hatt noen fantastiske målvakter, en av favorittene mine var Robert Schistad.
Han kom fra Canada, med Norsk far, til H/L og stor spilte i en trenings kamp mellom H/L-Enga.
Men H/L hadde rykket ned fra 1. div, og familien hans fikk fikset sånn at han fikk spille for Viking.
Og senere under, min mening, Norges Beste Landslagssjef George Kingston i flere landskamper
Støttes, Schistad og Kingston var bra :thumb_up:
LUHG!

Cola

Blodfink wrote: 23 Jul 2019, 21:16 Støttes, Schistad og Kingston var bra
De hadde og Vern Mott, canadenser, som fikk Norsk pass og fikk 12 kamper med det Norske flagget på brystet.
George Kingston brukt 60-70 spillere på de 3-4 første kampene.
Og fikk kraftig kritikk fra pressen og de "faste" spillerne på landslaget, ble mer eller mindre presset ut.
Han brukte så mange spillere, for å finne de beste "rolle" spillere til de forskjellige plassene på laget.
Tidlig i 1990 ble utnevn til den den første "franchise" treneren for San Jose Sharks,
men laget skulle bygges opp og startet først med spill i 1992.
Da var jeg i Ottowa som landslags trener for det Norske Kjelkehockey Landslaget.
Og jeg tro de fleste av oss kjøpte Sharks drakt.
Hadde også glede av og hjelpe han når han ble "offisielt" hentet inn for å hjelpe det Norske damelandslaget.
Han ringte meg om noen spillere han hadde sett sist han var i Norge, og lurte på om disse fortsatt var spilte.
Fikset tlf nr for han til dem, og fikk også tak i matcher på DVD til han.
Han hadde også en oppgave for det Norske herrelandslaget som ikke ble nevnt.
Satt ved siden av meg når jeg filmet for landslaget, og i hver periode skrev han 6 sider med info ang motstanderen spiller med hva de var gode på, og hvordan de kunne straffes av de Norske spillerne.
Det samme med de Norske spillerne, og dette leverte han til Roy Johansen i hver pause. For ett hockey hode på den mannen.
Og han trente hver dag, løp 2 maraton hver dag.

Norges nest beste landslagstrener er i min bok Geir Myhre.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Cola wrote: 24 Jul 2019, 00:11 De hadde og Vern Mott,
Stemmer det, god han au.

Kingston var en skikkelig personlighet ja.
LUHG!

Cola

Sesongen 1987-88 fikk jeg og 3 andre dommere tilbud om å dra til Chicago på en International dommer samling.
16 fra Sverige, 2 fra Østerrike og 2 fra Sveits. Med de fra USA/Canada var vi tilsammen 60 dommere.
Denne samlingen måtte vi betale selv, men alle vi 4 fikk noe tilskudd fra våre egne klubber og fra Dommer klubben.
Flybillettene med SAS fikk vi i posten fra USA, tur/retur Fornebu-Chicago, og beskjed om at hvis noen spurte oss ang reisen, små var vi studenter. Billett prisen sto på billetten 9,9 US$
Avreise var 1.Juledag, og vi skulle være borte i 12 dager.

Vi skulle ved siden av teori, regler, arbeiddsmønster, power skating og dømme i en turnering for 15-16 år gamle gutter.

Av regler så skulle vi igjennom regelboka i NHL/AHL og den Internationale regelboka.
Mye likt, men når vi kom til arbeiddsmønster var det stor forskjell.
Husk at på denne tiden hadde vi Red Line offside og det var forskjell på Icing fra USA og Europa.

Red Line offside var at hvis ett lag spilte pucken fra egen sone til egen spiller som var over Red Line, uten at den hadde vært innom en annen spiller på isen, da skulle det blåses.
Internationalt så brukte dommeren som sto ved Blueline «Peke Inn» i sonen pucken var spilt fra.
Dommeren på Red Line avgjorde om den skulle «Vaskes Ut» eller blåse for Red Line Offside.
Pucken ble da droppet i den sonen den var spilt i fra
USA så pekte dommeren med den hånda som var nærmest sonen ut mot Red Line, resten var samme prosedyre.

På Icing markerte bakre dommer med hånda over hode, samme som gjøres i dag, men i dag så er det fremste dommer som blåser Icing. Der var det på en annen måte, der skulle fremre dommer løfte hånda over hode når pucken gikk over den forlengede mållinjen, og bakre dommer blåste.

Den dommeren som sto ved lag A´s spiller boks tok alle dropper på den bane halv delen, den andre hentet pucken i hele perioden.

Og avgjørelse av Offside Blueline var det beste å stå 1 meter inne i sonen, dette var uhørt for oss og svenskene.
Der SKULLE linjedommeren stå på Blueline, og gikk vi over den fikk vi kjeft av sensor hvis det var sensor til stede.

Og banen vi trente og dømte på hadde NHL størrelse, det merket man fort ved dropp i ende sonene.
Hjemme etter dropp så var det å ta 4-5 skøyte skjær bakover, her ble det stopp etter 3 skøyte skjær for da traff man vantet.

De som sto for samlingen var Bob Johnson, Mark Rudolph og
Rene Fasel som den gangen var IIHF Referee-In-Chief.
En av trenerne vi hadde var Dennis LaRue som den gangen var AHL dommer, men ble hoveddommer i NHL 1990,
og som også dømte to OL finaler, første i 2006 og 2010
Han fortalte at han dømte 16 kamper på 16 dager med sensor fra NHL på tribunen, så var det 3-4 dager fri, og så nye 16 dager med dømming. Og her var det mange som datt av fra å dømme i NHL.

Vi hadde en mørkhudet cool person som trener for Power Skating.
Han møtte oss på isen uten lisser i skøytene og «tunga» på skøytene var løftet opp og forover.
Og han kjørte start-stopp, gikk svinger i begge retninger, forover og bakover. UTEN at skøyta var festet ordentlig til føttene. Vi sto og måpte og fikk beskjed at dette skulle vi også klare før vi dro tilbake til Europa.
Ikke hel**** at dette skulle gå tenkte vi.
Fikk først beskjed om å ta opp lissene og ta lissene ut av de 2 første hullene, og ikke knyte til.
Her ble det til å begynne med mye «Bambi» på is, men etter 6-7 dager klarte vi det han hadde vist oss første dagen, men ikke så bra og grasiøst som han. En ting jeg begynte med etter dette var å ikke ha sokker på i skøytene, men barbeint for da hadde man bedre kontroll med trykk fra hæl/tær.

Og det var valg fritt å bruke hjelm eller ikke, så jeg gikk direkte til nærmeste shopping senter å kjøpte hår spray!

Hadde jo også fri på kvelden og vanka sammen med en del svensker.
Så en kveld kom vi tilbake til hotellet kl 01:00, og gikk forbi kontoret til trenerne.
Der hadde de satt opp liste over hvem som skulle dømme sammen dagen etter,
denne lista hadde ikke vært der når vi gikk ut kl 19
Oh sh**, jeg hadde match kl 09:00 sammen med en svensk linjedommer,
hoved dommeren var fra Østerrike og var også dommer sjef der.
Dette burde ikke være noe problem fant jeg og svensken ut, er jo bare 15-16 år gamle, og han og jeg var jo vant med å dømme i hvert vårt lands høyeste liga.
Hvor feil kan man ta fikk vi merke med en gang kampen startet,
dette var ett hat oppgjør som bestandig hadde vært det fikk vi vite etter matchen
Første periode ferdig, hoved dommeren gikk rett i garderoben, jeg og svensken hadde skjønt at her kunne vi ikke la begge lags spillere gå ut fra banen på samme sted, så vi jagde det ene laget vekk fra utgangen.
Kommer så inn i garderoben, der sitter hoved dommer og sensor uten å si noe, sensor så ikke så veldig glad ut.
Vi satte oss, da reiste sensor seg opp og skjelte ut hoved dommer sånn at vi alle satt som noen statuer.
Sensor sa til slutt til hoved dommeren at han hadde bare å betale bar regninga for meg og svensken den kvelden.
Og at han hadde gått direkte av isen før spillerne, men at hadde hatt med seg 2 erfarne linjedommere som hadde stoppet all tilgang til bråk.

Fikk også med oss 2 NHL kamper i gamle Chicago hallen.
Første kamp satt vi nesten på øverste rad i den ene svingen, spillerne så ut like store som når du så oversikts bilde på TV´n
Den andre kampen fikk vi tak i billetter på rad 8 bak utvisningsboksen på midten.
Selv om vi var dommere, så ville vi jo se ett NHL slagsmål på isen.
Men den ene linjedommeren ødela alt.
Han var 2,07 meter høy uten skøyter og like bred som alle spillerne var.
Skøytene han var enorme var ikke noe størrelse 43 der, heller 60, og han var knall rask på skøyter også.
Hver gang 2 spillere prøvde seg, og han kom så var det en hånd i brystet på begge to og dyttet de i hver sin retning, og de lå dermed på hver sin side av isen. Beste, og mest effektive, linjedommeren jeg noen sinne har sett.
Andre periode så var den en som satt på rad 6 foran oss som kastet noe på isen, før det hadde gått 2 minutter så var det 2 uniformerte vakter der løftet vedkommende opp, på med håndjern og løftet ut.
Fikk høre etterpå av noen av de lokale supporterne vi snakket med, at vaktene overbringte vedkommende til politiet,
der han måtte sitte til morgenen etter pluss en bot på 200 US$

Fikk også med meg hjem Case Book, (som var bibelen til alle dommere i Nord Amerika, og som også nå blir benyttet i hele verden) og mye fine minner, lærdom og nye venner.
Hvert 2nd år blir den oppdatert, og her er det hvordan man skal tolke/dømme i situasjoner som har oppstått gjennom sesongene.
Her er en link til boka for sesongen 2018-20
https://cdn.hockeycanada.ca/hockey-cana ... book_e.pdf
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Blir litt ensformig å gi deg ros etter hver hockey post [mention]Cola[/mention] .
Men, dette er så god lesning og høyt nivå at du bør vite at ihvertfall jeg liker det.
Helt sikkert flere også?

Det du skriver om dommerkurset illustrerer hvor taktisk, hurtig og tøff hockey er.
I hockey må du følge med.

Noen ser litt ned på ishockey.
Sport for bøller fra Oslo øst :bump: :fire:

Det holder ikke med kun fysikk i hockey, du må ha med deg hue også.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Pink Final wrote: 24 Jul 2019, 11:39 Det du skriver om dommerkurset illustrerer hvor taktisk, hurtig og tøff hockey er.
I hockey må du følge med.

Noen ser litt ned på ishockey.
Sport for bøller fra Oslo øst

Det holder ikke med kun fysikk i hockey, du må ha med deg hue også.
Mye av grunnen at mange ser ned på hockey i Norge er alle de utenom sportslige greiene som skjedde for mange år siden.
Og supporter bråket fra Klanen, SIL, Stjernen og Sparta.
Mange foreldre var/er redd for å ta med seg ungene på hockey kamp pga slåssing og litt over vanlig språk bruk på tribunen.
Det var rett som det var slåss kamper utenfor Jordal med Hamar folk i gamle dager, og noen biler ble også sprayet ned med gul maling.
Og i Sarp og Fredrikstad skjedde det jo også at supporter bussene til disse to lagene ble ramponert under derby møtene.

Men heldigvis er dette mer og mindre historie.

Venner før kamp, men når pucken droppes så er det å støtte eget lag, og så er man venner etter kampen, trøster eller gratulerer hverandre.

Se tilbake på hockey VM i Danmark, med øl telt og servering. Ikke noe bråk i det hele tatt.

Men det vil alltid være noen "råtne" epler i en kurv, men da må resten av grupperingen stå sammen og bruke selv justis, og fortelle at dette skader den klubben som du sier elsker av hele ditt hjerte.
Cola wrote: 23 Jul 2019, 13:06 Men en person hadde sett hva som hadde skjedd, kaptein Øyvind Løsamoen på Enga.
Han løp opp på tribunen med skøyter uten kalosser på, tok tak i vedkommende og leverte han til en vakt.
Det Løsamoen sa etter denne hendelsen var at han var lei av at Klanen bestandig fikk negativ omtale og at det ikke bare var Klanen som gjorde noe som skadet, og ga hockeyen dårlig rykte.

Men jeg har også som spiller og video mann trøkket langt over streken, og jeg angrer for noen av de episodene.
Post Reply