Ishockey

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Cola wrote: 28 Jul 2019, 02:47 Gikk ikke han til H/L i sesongen 1975/76, eller var det sesongen 1974/75...?
Jeg er på lagbildet med han i sesongen 1975/76 som H/L vant sin siste Kongepokal
Da tenker du på en annen, Lars Håkon er yngre, født 1974: Dro til Frisk, spilte for Norge i 94` OL

https://no.wikipedia.org/wiki/Lars_Ande ... eyspiller)
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Cola wrote: 28 Jul 2019, 02:47 Ja det var fantastiske tider, og han var vel heller ikke den første, eller siste som hoppet på isen med kalosjer
Ha ha, tror jeg kom på hvor det det var, Siddishallen/Viking, ikke Oslo, nå kan @Buchan le ;)
LUHG!

Cola

[mention]Blodfink[/mention]

På bildet, bakerste rekke, nr 2 fra høyre
H-L.jpg
H-L.jpg (58.65 KiB) Viewed 3248 times

Cola

Jordal Amfi

Hallen ble bygd til OL i 1952, men ble innviet desember 1951.
I OL ´52 spilte Norge 5 kamper på Jordal Amfi
2 kamper gikk på Dælenengen, og 1 kamp ble spilt på Kadettangen, Sandv.
Norge tapte alle sine kamper med en målscore på 13 - 46 !!! :cry2:

1972 fikk den tak over hele hallen, åpnings kampen var VIF-H/L med delvis stengt hall.
1.000 tilskuere var tilstede, og 16 vakter med hunder fordi hele hallen var fortsatt ikke godkjent.
Enga ledet 4-1, men H/L hentet dette opp og scoret 4-4 målet 10 sekunder før slutt.
Image

Som tidligere fortalt ble jeg Forbundsdommer sommeren 1986, og skulle debutere i 1. div i løpet av sesongen 1986/87.
Og det ble en historisk debut!
Jeg og linjedommer makkeren min skulle være med hoveddommer Bjørn Melby, som forøvrig hadde vært min gym lærer i 8. klasse
Kampen var Vålerenga-M/S
15 minutter før kamp start banker det på døra til dommer garderoben vår.
Inn kommer formannen til M/S, som var far til Rune Molberg, med 15 sykemeldinger og at de ikke kunne stille lag!
Så vi fikk debuten vår uten å ha vært på isen, og fikk også betalt for kampen :thumb_up:

På denne tiden var det 4 garderober, der garderobene var før hallen ble revet.
2 i 1.etg og 2 i 2. etg pluss dommer garderobe.
Og «Finna» hadde kiosk i 1. etg og som også slipte skøyter
Pluss at der ungdomshallen ligger i dag, var det en naturis bane, og begge baner brukte samme garderobe fasiliteter,
så det var trangt og ikke snakk om å bli sittende lenge i garderoben etter kampen :dead:

Før denne «debut» hadde jeg jo dømt mye på Jordal, 2.div/Junior/Gutte/Små gutter kamper og Forward Cup.
Dette var den største turneringen for smågutter og guttelag, og det var ved siden av Norske lag også Svenske lag, og begge banene ble brukt

Dømte en Junior kamp der mellom Vålerenga-Forward som linjedommer.
Tidlig i 1st periode ble hoveddommeren skadet, så jeg og makkeren min fra H/L måtte fortsette å dømme i 2-dommer system resten av kampen.
Det begynte å utarte seg med mye stygt spill, så når perioden var ferdig tok vi en prat samtidig med begge lags kapteiner,
og ga beskjed om at vi kommer til å stramme inn, og blåse på ALT i 2nd periode.
Og kom heller ikke til å tolerere tilsnakk etc

Kapteinen på Forward var forøvrig også Krets dommer.
Som sagt så gjort, og når jeg idømmer kapteinen til Forward 2 min for Bording, og han går foran meg til utvisnings boksen,
bøyer han seg ned og trekker av seg hockey buksa og viser meg en naken rompe, og sier «Har ikke sagt noe, men dette mener jeg»
Tror dette var første gangen jeg ga Matchstraff, og han mistet også sertifiseringen som krets dommer. :(

M/S brukte også hallen i perioder som hjemme bane, spesielt hvis det var en stor kamp.
Var linjedommer under kampen M/S-Enga, og M/S måtte stille med mål dommere som sto bak mål og
skulle trykke på en knapp hvis de så pucken i mål.
Petter Thoresen var kaptein for Enga og han blir skikkelig forbanna ved en situasjon der mål dommeren
trykker på knappen for scoring for M/S.
Alle hadde sett at den pucken gikk utenfor, så det blir stopp i spillet og Petter slår i plexien foran mål dommeren,
som deretter gir Petter fingeren, og det gjør du ikke mot Petter, absolutt ikke når du skal være nøytral.

Måtte bytte ut den måldommeren etter denne episoden :angry:

Lars Bergseng spilte også for Enga på den tiden, så under dette stoppet i spillet må jeg gå i mellom han og en M/S spiller.

Jeg får Lars unna, og han sier til meg: «Du så hva som skjedde?» Ja svarer jeg.
Går opp til hoveddommeren, (som på siste dommer samling før sesongen hadde tatt opp at linjedommerne måtte bli bedre til å gi beskjed
til hoveddommer om ting som skjedde bak ryggen til hoveddommer) og sier følgende:
«Grønn spiller nr xx, ga hvit spiller nr xx to slag rett i ansiktet uten grunn, hvit spiller foretok seg ingen ting»
Hoveddommer tenker seg om, og svarer meg: «Det er Lars Bergseng, han tåler det!» uten å idømme noe som helst. :angry:
Lars var ikke veldig blid når jeg fortalte dette til han senere under spillet.
 :sad:
På samme tid satt jeg også i dommerkomiteen i NIHF, og etter denne kampen ga jeg beskjed til de som satt opp dommer oppsettet,
at ble jeg satt opp med samme hoveddommer senere så kom jeg til å melde forfall :(

Linker:
https://lookaside.fbsbx.com/file/H-L_19 ... MfmEigIPL1
https://lookaside.fbsbx.com/file/H-L_19 ... h-VZba8BnT
https://lookaside.fbsbx.com/file/H-L_19 ... h-VZba8BnT
https://lookaside.fbsbx.com/file/H-L_19 ... B4Uuvx05-0
https://lookaside.fbsbx.com/file/H-L_19 ... 91d0kMxpTe
https://lookaside.fbsbx.com/file/1972-7 ... rMEn8a6Chj

Kommer mere om Jordal Amfi, historikk og opplevelser :D
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Cola wrote: 28 Jul 2019, 11:34 På bildet, bakerste rekke, nr 2 fra høyre
Før min tid, hakke peiling. Kanskje faren hans, ligna litt. ??(På "min" Lars H) Spilte med nr 13 btw, i rekke med Trond Magnussen.
LUHG!

Cola

Blodfink wrote: 30 Jul 2019, 14:38 Før min tid, hakke peiling. Kanskje faren hans, ligna litt. ??(På "min" Lars H) Spilte med nr 13 btw, i rekke med Trond Magnussen.
Trond Magnussen hadde en kjempe karriere.
Husker han som en jordnær type, med begge beina godt planta i bakken. Og en gentleman på isen og utenfor.
Alltid hyggelig
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Cola wrote: 30 Jul 2019, 14:55 Trond Magnussen hadde en kjempe karriere.
Husker han som en jordnær type, med begge beina godt planta i bakken. Og en gentleman på isen og utenfor.
Alltid hyggelig
Jepp, en kjernekar. Kjenner ham litt, stolt av det, haha. Fantastisk spiller. Skulle likt å sett ham i NHL. Dominerte i enkelte kamper for landslaget mot god motstand. Trist når tyskeren knuste trynet hans sekunder inn i ett av mesterskapene...Holder han og Ørjan som tidenes beste Stjernen-spillere. Og kanskje Norges au, Shampo og Zucca er med der selvfølgelig, og Botta.

Zucca best.
LUHG!

Cola

Jordal Amfi del 2

Det å dømme, spille eller være til stede på ett fullsatt Jordal har for meg bestandig vært stort.

Ble som sagt bygget til OL 1952
Og ble også brukt i VM 1958
Alt dette før min tid
Men B-VM 1989 som ble delt med Lillehammer og Jordal var jeg med på.
De 3 første kampene ble spilt på Lillehammer, og Norge vant alle 3.
På Jordal ble første kamp mot Danmark, og her vant vi på «lompe» skuddet til Jon Magne Karlstad
fra blueline ett 10del før «hese Fredrik» lød.
Min oppgave var å ordne video fra TV sendingene til de lagene som spilte, og til det Internationale Ishockey Forbundet.
Dette var også det året som hockey låta, «Heia Norge», til Kjetil Kjelle og Jon Herwig-Karlsen ble lagd. Og i pausene til Norges kamper måtte jeg ut på isen som Isbjørn maskot.




Norge vant 2 kamper, en uavgjort og ett tap, med dette rykket vi opp til A-VM året etter.

I 1991 ble det første WORLD CUP i KJELKEHOCKEY arrangert på Jordal Amfi og Ungdomshallen.
Følgende lag var med: Canada, Great Britain, Sverige, Norge og USA.
Dette var første gang USA hadde ett landslag i Kjelkehockey.
Mine oppgave under dette mesterskapet var mange.
Seremoni mester, Turnerings koordinator, Referee in Chief og lagvert for USA.
Norge tapte mot Sverige, 0-0 mot Canada, slo England og USA.
Og vant bronse kampen mot England.
Og den som sto for medalje utdeling på isen, og på banketten var George Kingston.

Etter at sesongen var ferdig ble jeg tilbudt å være trener for landslaget i Kjelkehockey, dermed la jeg fløyta på hylla.
Mer om dette senere

Flere turneringer med landslaget var det på Jordal
OL KVAL 2001 Norge tapte alle 3 kampene

Neste turnering jeg var involvert i var VM 1. div 2004 hvor Norge kom på 2de plass etter Hviterussland.
Jeg filmet for landslaget som brukte Interplay til å analyse kampene.
Hva som var litt spesielt var at 3 av spillerne jeg hadde trent på guttelaget til H/L var i støtte apparatet til landslagsjef Roy Johansen.

Geir Hoff var Manager, Torbjørn Orskaug var keeper trener og Tom Jøstne var eksperten på Interplay.

Og under turneringen var det en Norsk spiller som fremhevet seg, det var 5 mål Olsen.
Øystein Olsen scoret 5 og 1 assist på Norges 6-4 seier over Ungarn.
Helt uforståelig at han ikke fikk «Gull Pucken» det året, den ble plutselig ikke delt ut da!

Etter dette så har det vært følgende turneringer på Jordal.
OL KVAL 2009
OL KVAL 2016

Jeg fikk også gleden å være linjedommer under den første landskampen til det Norske Kvinnelandslaget mot Sverige.
Husker ikke hvilket år dette var.

Husker at vi dommere bemerket oss i mellom, at her lukta det ikke svette, men parfyme.
Og at vi ikke kunne gå i mellom 2 spillere på den måten vi gjorde i herre hockey, med å ta tak i brystet å skyve ifra.
Men vi løste det med å ta tak i gitteret på spilleren.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Fin lesning [mention]Cola[/mention]

Kommer på flere ting når jeg leser dine poster.
Jeg har ikke fulgt hockey og norsk fotball like kontinuerlig som Man United.
Så mest hockey mellom ca 1979-slutten av 90 tallet.
Husker flere bruddstykker og episoder fra den tiden.
Når jeg leser det du skriver faller flere ‘brikker på plass’ i hukommelsen.

Hockeylåta «Heia Norge» var ei gladlåt.

Kommentator Jon Herwig Carlsen.
God hockey kommentator.
Synd uoverensstemmelser gjorde at han ikke ville kommentere mer.

B VM 1989 var moro.
Du husker mer enn meg fra det VM’et.
Endelig ble det opprykk etter over 20 år i B og til og med C VM.

Apropos ingenting.
Når du skriver om dommergjerningen din kom jeg på «Saddam Hansen».
For 28-29 år siden ble en viss Saddam fra Irak mye omtalt i nyhetene.
Klanen ga Tor Hansen fra Sparta tilnavnet «Saddam Hansen», som ble ropt taktfast da VIF fansen mente han dømte feil.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Pink Final wrote: 30 Jul 2019, 17:25 Kommentator Jon Herwig Carlsen.
God hockey kommentator.
Synd uoverensstemmelser gjorde at han ikke ville kommentere mer.
Var vel at NRK ikke fikk TV rettigheter, og Janco overtok, med Thor Eggen som kommentator.

På den tiden jeg dømte så hadde vi noen dommer personligheter.
Bjørn Melby, var vel en av de som var dårligst på regler.
Etter hver utvisning han dømte, svingte han innom en av linjedommerne og sa: "Du er enig i den?"
Til å begynne med sa vi JA, men senere så svarte vi "Nei, den skjønte jeg ikke noe av!"
Og han gikk undrende bort :|

Så hadde vi Tore Holden fra Sandefjord, smilte bestandig, til og med hvis han ble totalt utskjelt eller ga Matchstraff.
Og Hans Ivar Rønning fra samme sted som ble verdens kjent etter Junior VM mellom Canada-Sovjet


Men vi hadde også en bredde dommer jeg husker veldig godt.
Morten Jensen som dømte for Sinsen, samme som Bjørn Melby.
Lue under hjelmen, og strikke vanter på hendene. Med pipe i pausen.
Hadde ikke bil, men syklet til alle kamper, uansett vær.
Skulle dømme sammen med han i Askerhallen, spurte om han skulle sitte på med meg, nei det ville han ikke siden han måtte jobbe.
Kom til Asker og der var han med sykkelen.
Han kunne dømme alene i nest høyeste divisjon uten å bli stresset, og blåste for det han så.
Ble det slagsmål, så sto han å noterte og var like rolig.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Cola wrote: 10 Jul 2019, 14:57 Var ikke på bordell, mn med en av de Norske ski jentene.
Stemmer det, vet hvem dama var og hvem hu var kjæreste med egentlig. Tilstander :O :D
LUHG!

Cola

Har ikke vært i form den siste tiden, sliter med migrene, derfor har denne tråden ligget litt død.

Men jeg har ett sp. til [mention]Blodfink[/mention] [mention]Pink Final[/mention] og [mention]Buchan[/mention] som jeg ser er innom på denne tråden.

Isen som blir vannet før, mellom periodene er den:
1: Kaldt vann?
2: Varmt vann?
3: Hvorfor?

Bare svar hva du/dere tror uten å søke på nettet eller snakke med noen.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Cola wrote: 02 Aug 2019, 23:33 Isen som blir vannet før, mellom periodene er den:
1: Kaldt vann?
2: Varmt vann?
3: Hvorfor?
Har ikke peil egentlig :D

Men tror varmt, at isen blir jevnere.
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Cola wrote: 02 Aug 2019, 23:33 Isen som blir vannet før, mellom periodene er den:
1: Kaldt vann?
2: Varmt vann?
3: Hvorfor?
Noen fysiske lover altså?
Varme vannmolekyler fryser raskere?

Tenkte på underkjølt regn.
Når regnet treffer bakken som er under 0c fryser vannet med en gang.

Jeg tipper at varmt vann fryser raskere, selv om det høres ulogisk :D
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Pink Final wrote: 03 Aug 2019, 10:19 Jeg tipper at varmt vann fryser raskere, selv om det høres ulogisk
Stemmer det, du har rett tror jeg.
LUHG!
Post Reply