Ishockey

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Pink Final wrote:02 Oct 2021, 21:02 Det hadde jeg ikke trodd @Cola2.
Vi er vel en gjeng i 50 åra mange av oss her inne i hockey tråden?
Blir litt mer komfi mer åra som @Belfastboy skriver.
På den siste kampen jeg var på, hadde vi ledermøte, og sjef og jeg hadde hockey bakgrunn.
Ringte JTK og fikk 10 billetter, de 8 andre hadde aldri vært på hockey kamp, og de visste ikke noe før de gikk ut av Taxi og jeg møtte dem med billetter.
2 bakdeler med kampen, satt i midten og måtte svare på alt av spørsmål.
Og Lillehammer vant......
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Steinar Stenseth wrote: 02 Oct 2021, 21:07
Cola2 wrote:02 Oct 2021, 20:36 Ikke greit å være målvakt med sånne spillere foran seg. :-)
Spilte med en som klinket til med slagskudd fra (egen) blå, ikke spør hvorfor :hah: , i eget mål en gang, men denne er en av de bedre "selvmålene" jeg har sett i hockey :D
Har sett noe lignende.
Jeg opplevde at min egen back "trippet" og så "hooket" meg ut av målgården......
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Blodfink
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12542
Liker mottatt: 4887

Jeg satte en gang opp den beste femmer'n jeg har hatt på besøk hjemme hos meg ved fest/nachspiel (dette var rundt 97/98):

Jimmern

Petter Salsten - Anders Myrvold

Tom Erik Olsen - Erik Kristiansen - Ole Eskild Dahlstrøm

Ikke noe dårlig femmer det vel?
post liked by: Blodfink, Cola2, Pink Final, Pancho P
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14251
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22226
Liker mottatt: 18075

Steinar Stenseth wrote:02 Oct 2021, 21:07 men denne er en av de bedre "selvmålene" jeg har sett i hockey
Måtte jo bli en Sparta-spiller :hah:
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Fotball interessen har @Pink Final skylden for grunnet all historie som han skriver, og som jeg elsker å lese
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Belfastboy wrote: 02 Oct 2021, 21:15 Jeg satte en gang opp den beste femmer'n jeg har hatt på besøk hjemme hos meg ved fest/nachspiel (dette var rundt 97/98):

Jimmern

Petter Salsten - Anders Myrvold

Tom Erik Olsen - Erik Kristiansen - Ole Eskild Dahlstrøm

Ikke noe dårlig femmer det vel?
4 av disse har også vært hjemme hos meg, men ikke fest/nachspiel.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Blodfink, Belfastboy

Deleted User 430

Cola2 wrote:02 Oct 2021, 21:13 Jeg opplevde at min egen back "trippet" og så "hooket" meg ut av målgården......
Må jo bare elske folk med full oversikt.... :hah:
post liked by: Cola2, Pink Final, Pancho P, Blodfink, Belfastboy
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16756

Cola2 wrote:02 Oct 2021, 21:18 Fotball interessen har @Pink Final skylden for grunnet all historie som han skriver, og som jeg elsker å lese
Det er hyggelig å lese.
Manchester United og britiske klubber har så mye historie, og det er så godt dokumentert.
Jeg har heldigvis tatt vare på de fleste bøkene jeg kjøpte om engelsk fotball, og om United på 1980 tallet.
Plukker litt derfra ifbm med kamptråder osv.

Og ditto til deg her i hockeytråden @Cola2.
Du besitter enorm kunnskap, og derfor etterlyste jeg deg etter Vålerenga - Frisk her inne.
Heldigvis kom du tilbake.
Synes det er artig det du og @Belfastboy forteller.
Og hvor tett dere har vært på spillerne,

Selv er jeg ikke der, bare tribune sliter.
Min nærmeste claim to fame er å ha pratet med sir Matt Busby.
Og at mora til en god kamerat var på besøk med sine foreldre hjemme hos Bill Shankly* i Liverpool på 1960 tallet.
Har alltid hatt sansen for Shanks.
Han var en venn og en stor beundrer av Busby.
Men, nå forlater jeg ishockey.

(*De hadde et vennepar i Liverpool som igjen var venner av ekteparet Shankly).
post liked by: Belfastboy, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Pink Final wrote:02 Oct 2021, 21:30 Og ditto til deg her i hockeytråden @Cola2.
Du besitter enorm kunnskap, og derfor etterlyste jeg deg etter Vålerenga - Frisk her inne.
Heldigvis kom du tilbake.
Synes det er artig det du og @Belfastboy forteller.
Og hvor tett dere har vært på spillerne,

Selv er jeg ikke der, bare tribune sliter.
Min nærmeste claim to fame er å ha pratet med sir Matt Busby.
Takker for det @Pink Final, men hadde aldri lest så mye ang fotball hvis det ikke var for deg.
Men nå har jo flere enn @Blodfink, @Buchan, og deg og meg.
Nå har vi fått @Steinar Stenseth & @Belfastboy til å delta her.

Tror hockey interessen forsvant med tomme tribuner, og egen sykdom + ny hund.
Så sport uten tilskuere, er IKKE gøy, man må ha engagement fra tribunen, hjelper ikke å sitte å skrike hjemme foran TV´n
og skrike hvor dårlig han, eller han er, og den og denne bør sparkes.
Ikke noe av dette hjelper, Når laget vårt taper, som i dag, 1-1 hjemme er ett tap, tror jeg flere av dere er enig at det svir, men det hjelper ikke med negative tanker.
Verste, kan jo også være bra, men ingen kamper med vårt favoritt lag på 14 dager, (@Buchan og her kom det en del fotball i hockey tråden. Men hvor mange er igjen av 1st laget på Carrington? Både Fred & Cavani er er klarert for å reise og komme hjem
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Belfastboy wrote:02 Oct 2021, 20:48 Mickey (United-fan) er han du tenker på. Han kjenner jeg.
Han bør vi prøve å få med her, han har også en "god penn"
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pink Final wrote:02 Oct 2021, 21:02 Det hadde jeg ikke trodd @Cola2.
Vi er vel en gjeng i 50 åra mange av oss her inne i hockey tråden?
Blir litt mer komfi mer åra som @Belfastboy skriver.
Er vel ikke mange som har fått 10 billetter GRATIS av JTK.
Men dette var siste kamp som tilskuer, filmet ut sesongen.
Etter det så har det vært med 4 TV´er i stua, og fortsatt kontakt med enkelte i miljøet, spillere/trenere/matrial/ funksjonærer og enkelte dommere fra flere forskjellige klubber.
Har filmet for:
A-Landslaget
Kjelkehockey landslaget
VIF
LiK, Lørenskog
TIK
M/S
LIK, Lillehammer
Storhamar
Oilers
Sparta
Stjernen
Og NRK og TV2 fikk bestandig kopier

Denne bruker begge kanalene ang kjelkehockey (+ 4 russiske TV kanaler i Moskva)
post liked by: Pink Final, Buchan, Belfastboy

Deleted User 430

Etter å ha sett LIK-Frisk på skjermen i dag sammen med nevøen min så spørs det hvor mye aktivitet jeg kommer til å bidra med i denne tråden, @Cola2. :hah:
Rett og slett trist å se hvor lavt nivå det har blitt, om det som ble servert i dag er nivået det normalt sett ligger på. Sjelden jeg ser hele kamper for tiden, og det frister ikke akkurat til gjentakelse med det første heller. Greit at ikke "alt var bedre før", men jeg trodde faktisk nivået var jevnt over høyere nå enn det var for 10 år siden. Den gang ei..
post liked by: Pink Final
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Steinar Stenseth wrote: 02 Oct 2021, 23:13 Etter å ha sett LIK-Frisk på skjermen i dag sammen med nevøen min så spørs det hvor mye aktivitet jeg kommer til å bidra med i denne tråden, @Cola2. :hah:
Rett og slett trist å se hvor lavt nivå det har blitt, om det som ble servert i dag er nivået det normalt sett ligger på. Sjelden jeg ser hele kamper for tiden, og det frister ikke akkurat til gjentakelse med det første heller. Greit at ikke "alt var bedre før", men jeg trodde faktisk nivået var jevnt over høyere nå enn det var for 10 år siden. Den gang ei..
Der tror jeg du traff spikeren på hodet (ikke Spiker´n som jeg så bokse EM kamp på Jordal amfi)
Vi alle har blitt eldre, og har større forventninger.
Det som overrasker meg i år, som ikke følger med/ser så mange kamper på TV´n, er at forskjellen på topp og bunn er mindre etter 8 serierunder.
Enga på 7. plass med 13 poeng. Stjernen på 1st plass med 18 poeng.
Enig med deg i "Sjelden jeg ser hele kamper for tiden" derfor har jeg flere TV´er.. ;-)
Som sagt, går det en fotballkamp, med lag som kan interessere (gjelder ikke United, der ser jeg alt) og ser at det er full runde i hockey.....
Hockey kommer ut med minus. Når Zucca var i NYR, kunne jeg sitte oppe å se, fulgt NYR like lenge som United. Men nå med kampstart kl 04:00 ikke aktuelt.

Men @Steinar Stenseth jeg setter pris på hva dere som kan om fotball skriver, jeg leser og suger til meg. :-)

Har vel som @Pink Final fått en del sports DNA inn i blodet, og historie er viktig dermed blir det alt fra Tennis til Formel 1 man får med seg.
Men også historie bak enkelte ting
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Og farten i hockey har bare blitt større og større, samme med utstyr til spillere og målvakt.
Med dette også mere hodeskader, de har vel (NHL & IIHF justert ned størrelsen på målvakt utstyr, men utespillerne skyter hardere og hardere.
Så for mange år siden, mang år siden, ble "Offside Blueline" tatt bort (før dette ble tatt bort måtte angripende lag over egen "BluLine" før han kunne sentre.
Nå kan han gjøre det fra egen mållinje hvis han har en spiller som ligger "å fisker", og er god 1 mot 1.
Og det blir NHL størrelse på banene, noe jeg synes er bra, raskere spill.
Men bakdelen med dette størrelse og offside, tror jeg at dette har vært med å dra opp hodeskader, alt skjer fortere og utstyr -minus hjelm er blitt bedre
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Steinar Stenseth wrote: 02 Oct 2021, 17:31 Imponerende...

https://www.tv2.no/v/1688840/
Hva skal man si, Svenske og Sparta, og han vil ha Norsk Pass.....

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... det-garvar
post liked by: Pink Final

Deleted User 430

Jeg vet ikke om forventningene mine er så enormt høye, @Cola2 selv om alderen har steget, men mer det at jeg mener en generell utvikling burde ha vært til stede. :D
Det var en periode hvor tempo og teknikk samsvarte relativt greit. Tempoet var kanskje ett knepp ned, men intensiteten var likevel høyere. Blitt for mye fokus på hastighet og for lite på resten de senere årene, kanskje..?
Det at ligaen har blitt jevnere, som du viser til, ser jeg heller ikke på som et kvalitetstegn. Morsommere for tabell-kikkerne, men føler det blir litt som med den norske fotballen. Lettere å fokusere på at de (tidligere) beste klubbene har blitt tatt igjen av de bak og dermed har nivået hevet seg, fremfor å innse at nivået all over har sunket og at "de beste" faktisk ikke er best lenger.
Norsk lagidrett er såpass lite at de trenger ett eller to såkalte flaggskip som hever nivået. Ikke 7 som jevner det ut uten å faktisk ha blitt bedre..

Regner forresten med at det er "Redline offside" du sikter til. Den dagen "blueline offside" forsvinner blir det ihvertfall full fest :hah:
Enig i at tempoet har økt drastisk etter at den forsvant, men det er samtidig over 20 år siden det skjedde her til lands. Dagens generasjon spillere vokser jo dermed opp uten den regelen og burde i så måte ha tekniske kvaliteter tilpasset det.

Dette med hodeskader er et interessant dilemma. Kommer det som følge av høyere tempo, mer fokus på skadene generelt eller som en følge av at spillere nå tillater seg å sette inn taklinger der hvor de tidligere ikke ville gjort det siden de da måtte "svare for seg"?
Tror det er mer komplekst enn kun tempo, ihvertfall. Ser en god del NHL, Rangers-kamper, ila sesongen og har gjort det de siste 15-20 årene. For meg virker det vel så mye som at det er spillernes respekt for hverandre som har sunket som at det er regelendringen i seg selv kombinert med at spillerne selv oftere prøver å trekke seg fra å bli taklet.
Før var det en "enforcher" eller to som passet på, men nå er det denne "Players safety"-gjengen som skal gjøre det. Sistnevnte feiler jo hver eneste sesong og i nesten hver eneste situasjon og da er det plutselig ingen som passer på spillerne lenger..
Det var jo ikke sånn at det ikke var hode-taklinger før i tiden, men da var fokuset på "man up/play on" og ikke legesjekk og hensyn til menneskets ve og vel, noe som igjen førte til enorme mørketall på dette området. Det var brutale taklinger før i tiden, men når det først takles hardt nå er det nesten bare hensynsløst.

Som sagt, interessant dilemma, og uansett årsak så må det helt klart bort. Ansvarliggjøre de som takler og, vel så viktig, de som trekker seg fra taklingen.
post liked by: Cola2, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14251
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22226
Liker mottatt: 18075

Gikk inn i stats-fanen her. Storhamar har gjort det best i CL av de norske siden 2014. Ranket som nr 12 og 13 i Europa de to årene de deltok. Frisk, Oilers og VIF har ikke gjort det særlig godt. Oilers vant et par kamper det ene året riktignok.


https://www.championshockeyleague.com/e ... atistics=6
post liked by: Cola2
LUHG!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Steinar Stenseth wrote: 03 Oct 2021, 12:59 Jeg vet ikke om forventningene mine er så enormt høye, @Cola2 selv om alderen har steget, men mer det at jeg mener en generell utvikling burde ha vært til stede. :D
Det var en periode hvor tempo og teknikk samsvarte relativt greit. Tempoet var kanskje ett knepp ned, men intensiteten var likevel høyere. Blitt for mye fokus på hastighet og for lite på resten de senere årene, kanskje..?
Det at ligaen har blitt jevnere, som du viser til, ser jeg heller ikke på som et kvalitetstegn. Morsommere for tabell-kikkerne, men føler det blir litt som med den norske fotballen. Lettere å fokusere på at de (tidligere) beste klubbene har blitt tatt igjen av de bak og dermed har nivået hevet seg, fremfor å innse at nivået all over har sunket og at "de beste" faktisk ikke er best lenger.
Norsk lagidrett er såpass lite at de trenger ett eller to såkalte flaggskip som hever nivået. Ikke 7 som jevner det ut uten å faktisk ha blitt bedre..

Regner forresten med at det er "Redline offside" du sikter til. Den dagen "blueline offside" forsvinner blir det ihvertfall full fest :hah:
Enig i at tempoet har økt drastisk etter at den forsvant, men det er samtidig over 20 år siden det skjedde her til lands. Dagens generasjon spillere vokser jo dermed opp uten den regelen og burde i så måte ha tekniske kvaliteter tilpasset det.

Dette med hodeskader er et interessant dilemma. Kommer det som følge av høyere tempo, mer fokus på skadene generelt eller som en følge av at spillere nå tillater seg å sette inn taklinger der hvor de tidligere ikke ville gjort det siden de da måtte "svare for seg"?
Tror det er mer komplekst enn kun tempo, ihvertfall. Ser en god del NHL, Rangers-kamper, ila sesongen og har gjort det de siste 15-20 årene. For meg virker det vel så mye som at det er spillernes respekt for hverandre som har sunket som at det er regelendringen i seg selv kombinert med at spillerne selv oftere prøver å trekke seg fra å bli taklet.
Før var det en "enforcher" eller to som passet på, men nå er det denne "Players safety"-gjengen som skal gjøre det. Sistnevnte feiler jo hver eneste sesong og i nesten hver eneste situasjon og da er det plutselig ingen som passer på spillerne lenger..
Det var jo ikke sånn at det ikke var hode-taklinger før i tiden, men da var fokuset på "man up/play on" og ikke legesjekk og hensyn til menneskets ve og vel, noe som igjen førte til enorme mørketall på dette området. Det var brutale taklinger før i tiden, men når det først takles hardt nå er det nesten bare hensynsløst.

Som sagt, interessant dilemma, og uansett årsak så må det helt klart bort. Ansvarliggjøre de som takler og, vel så viktig, de som trekker seg fra taklingen.
Jeg er født i 1958, i mai mnd.
Og er enig med deg at tempo var dårligere, men da hadde vi også spillere som kunne drible 2-3 stk i en telefonkiosk for de som vet hva det var.
At ligaen er jevnere vil jeg si at det er bra, men jeg har ment at ligaen bør kuttes og kun bestå av 8 lag,
og skal noen inn må det vises til haller med fasiliteter for publikum.
Og det viktiske er at vedkommende klubb har folk som kan økonomi for klubben, her vil jeg trekke frem Stavanger Oilers.
Tore Cristiansen har brukt mye penger fra egen lomme/bedrift, men de er foregangs klubber ang dette,
som vår MUFC på en måte er, siden de fortsatte å lønne folk som ikke var på gress matta.
Jo du har rett, men som dommer var det "offside" eller "blueline offside", men som publikum var det "red line offside"
De på Ullevål sier at boksing/bryting ikke hører hjemme her, men det gjør det hos andre forbund her på Ullevål.....
Nå har IIHF tatt innover seg reglene fra NHL, og det synes jeg er bra.
Og med "Enforcer" som du nevner blir mer og mer borte fra NHL også......
Var på dommer konferanse som 1 av 4 i 1987-88, tilsammen var vi 60 stk, fra Sverige/Sveits/Belgia/USA/Canada, med nyttår i Chicago, (anbefales ikke ang nyttår...).
Og var på 2 kamper i Gamle Chicago Stadion, og hva ville vi som dommere oppleve, jo vi ville se "Fighting".
I den 2dre kampen satt vi på 4 rad bak sekretariatet, men den ene linjedommeren ødela alt.
Han var 2,10 uten skøyter, og nesten like brei over skuldrene, og raskere enn Koss var i starten,
og han kunne lese spillet, dermed når han gikk i mellom lå det en spiller fra hvert lag på isen i hver sin sone.
NYR har vært min favoritt klubb siden 1966, så dem fortsatt følger jeg med på, (skrev også særoppgave i 8de klasse om NHL, lærerne skjønte ingen ting....)
player Safety som du nevner er vel og bra, men stort sett må det bli innrapportert til dem i løet av xx timer, personlig mener jeg de bør gå igjennom kampen på video.
Normalt skal det være 1 Dommer observatør, 1 NIHF representant ang bane/hall etc.... Ikke bestandig dette er tilfelle,
men nå er jo TV2 på alle kamper i Fjordkraftligaen & 1 div, men... mesteparten som filmer kommenterer gjør dette Gratis.
Du skriver "Ansvarliggjøre de som takler og, vel så viktig, de som trekker seg fra taklingen" Bra at du tar med deg det siste ang han som blir taklet.

Takk for å blitt kjent med deg @Steinar Stenseth, likt mye av det du har skrevet ang fotball, og tror vi er enige om mange ting.
Man blir aldri for gammel for å lære, eller se ting i andre synsvinkler
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Blodfink wrote: 03 Oct 2021, 13:20 Gikk inn i stats-fanen her. Storhamar har gjort det best i CL av de norske siden 2014. Ranket som nr 12 og 13 i Europa de to årene de deltok. Frisk, Oilers og VIF har ikke gjort det særlig godt. Oilers vant et par kamper det ene året riktignok.


https://www.championshockeyleague.com/e ... atistics=6
CL i hockey er stort sett under skutts tiltak for Norsk hockey, for mange år siden (1973) spilte H/L i Europa, og møtte Krakow fra Polen,
hjemme kampen ble spilt i STJERNEHallen, dette før seriestart i Norge
Kampen ble stoppet mange ganger, for man kunne ikke se fra en langside til den andre.
Og her var det best av 2 kamper, så H/L røyk ut etter 2 kamper ...... Vil ikke skrive noe om retur oppgjøret i Polen, men tror H/L vant banketten :-)
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14251
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22226
Liker mottatt: 18075

Cola2 wrote:03 Oct 2021, 17:01 hjemme kampen ble spilt i STJERNEHallen, dette før seriestart i Norge
Kampen ble stoppet mange ganger, for man kunne ikke se fra en langside til den andre.
Og her var det best av 2 kamper, så H/L røyk ut etter 2 kamper ...... Vil ikke skrive noe om retur oppgjøret i Polen, men tror H/L vant banketten :-)
:hah: :hah:
post liked by: Cola2
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14251
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22226
Liker mottatt: 18075

Cola2 wrote:03 Oct 2021, 17:01 Og var på 2 kamper i Gamle Chicago Stadion, og hva ville vi som dommere oppleve, jo vi ville se "Fighting".
I den 2dre kampen satt vi på 4 rad bak sekretariatet, men den ene linjedommeren ødela alt.
Han var 2,10 uten skøyter, og nesten like brei over skuldrene, og raskere enn Koss var i starten,
og han kunne lese spillet, dermed når han gikk i mellom lå det en spiller fra hvert lag på isen i hver sin sone.
NYR har vært min favoritt klubb siden 1966, så dem fortsatt følger jeg med på, (skrev også særoppgave i 8de klasse om NHL, lærerne skjønte ingen ting....)
:hah: :hah:
post liked by: Cola2
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16756

Du er et funn @Cola2.
Så utrolig bra å ha deg tilbake her i hockey tråden.

Noen sjanse for at du husker noe fra Vålerengas semifinaler 1966?
Du var kanskje litt for ung til å huske de matchene?
Jeg limer inn fra hockey tråden om Enga.
Europacupen ble fra starten avviklet med 4 kamper i hver runde.
To hjemme og to borte.
Vålerenga’s beste prestasjon er semifinale.
I 1965/66 slo VIF først ut København med 4-0-0 og 44-3 i mål.
Deretter ble finske Karhut Pori ekspedert med 2-1-1 og 15-10 i mål.
I semifinalen endte det med 1-1-2 og 13-21 i mål for tyske Füssel.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply