Ishockey

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Tipper også varmt vann , minner om underkjølt regn.
Angående underkjølt regn så hadde min far et eget navn for det. Han kalte det Jogildsfall. Vet ikke om det er rett stavet. Og sikkert veldig lokalt 😊

Cola

Det brukes varmt vann grunnet at det fryser nedenifra og opp..
Kulda holder seg alltid nederst og varmen øverst, sjekk hjemme med ett termometer på gulvet og ett i taket. :D
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Cola wrote: 03 Aug 2019, 13:59 Det brukes varmt vann grunnet at det fryser nedenifra og opp..
Jepp :thumb_up:, isen blir bedre rett og slett, mindre slaps/sørpe
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Cola wrote: 03 Aug 2019, 13:59 Det brukes varmt vann grunnet at det fryser nedenifra og opp..
Takk for svar :thumb_up: [mention]Cola[/mention]
Ble sittende å lese om vannets former, damp, vann og is.
Skal ikke ‘plage’ hockeytråden med det, men interessant hvordan vann skiller seg fra nesten alle andre stoffer.
Vann får større tetthet ved lav temperatur, som omtrent alle stoffer.
Vann har høyest tetthet ved 4C˚, så ved minusgrader blir vann lettere igjen, og får mindre tetthet.
Vann skiller seg fra andre stoffer sånn sett.
Derfor flyter is på vann, og innsjøer bunnfryser ikke.

Jogildsfall [mention]Buchan[/mention] :thumb_up: :D .
Er det regn som blir underkjølt i skyene?
Hagl?

Trenger ikke svare, dette er tross alt ishockeytråden, ikke IS tråden 8-)
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

1 måned etter at PL starter, så starter GET ligaen.
Stort sett alle lag har så og si spikret troppene sine.
Og Enga har hatt strippe straffene sine, sendt både på TV2 og NRK, 1 Svenske og 1 ung Norsk spiller måtte av med alt, Svensken tok ikke av seg underbuksa, men unggutten gjorde det.

Jeg tror at de 3 som vil kjempe i toppen er [mention]Buchan[/mention] Stavanger, Storhamar og [mention]Pink Final[/mention] Vålerenga.
Storhamar med 2 nye Finske trenere, ene er Nummelin som også spilte der litt for ett par år siden.
Frisk vant jo som vi vet ifjor, men aldri lett å følge opp den sesongen.

Lillehammer sliter litt siden det ble funnet "noen spøkelser" av gjeld. Og han som var assisterende trener ifjor har overtatt som trener.
Sparta har pr idag en tynn spiller tropp.

[mention]Blodfink[/mention] Stjernen ser ut som ett mye bedre lag enn på lenge, og fått inn lokale folk som kjenner klubben i administrasjonen. Tror Stjernen vil gjøre det bedre enn Sparta i år.

M/S fortsetter med samme trener, så her vil fortsatt spillestilen være "tut&kjør" og fått tilbake Martinsen fra Storhamar.

De to lagene som vil slåss om siste plassen blir de ny opprykket Grüner og Narvik.

Vil dere lese mere hockey, så anbefaler jeg
http://puckprat.com/index.php

Spesielt en tråd som heter "Rangering av lag og spillere " her er en fra Fredrikstad [mention]Blodfink[/mention] som har navnet "Sjefsrøden" gitt en bra oversikt over lagene.

Håper at vi slipper noen konkurser og negativ omtale denne sesongen
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Cola wrote: 03 Aug 2019, 17:35 @Blodfink Stjernen ser ut som ett mye bedre lag enn på lenge, og fått inn lokale folk som kjenner klubben i administrasjonen. Tror Stjernen vil gjøre det bedre enn Sparta i år.
Håper du får rett, men det er ikke alltid det hjelper med lokale folk. FFK og også Stjernen er et bevis på det.

Vært mange lokale med stort hjerte men lite peiling på drifting av klubber.
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Cola wrote: 03 Aug 2019, 17:35 Vil dere lese mere hockey, så anbefaler jeg
http://puckprat.com/index.php

Spesielt en tråd som heter "Rangering av lag og spillere " her er en fra Fredrikstad @Blodfink som har navnet "Sjefsrøden" gitt en bra oversikt over lagene.

Håper at vi slipper noen konkurser og negativ omtale denne sesongen
Takk for tips!

Ja, håper på en fin sesong for alle :blush:
LUHG!

Cola

Blodfink wrote: 03 Aug 2019, 17:43 Vært mange lokale med stort hjerte men lite peiling på drifting av klubber.
Husker ikke navnet på vedkommende, men han har spyttet inn en bra sum, og han har også spilt for Stjernen før.
Han tenker langsiktig virker det som, og har vist veldig god greie på økonomi.

"7 av 12 mill. på plass for en femårsplan. Disse midlene skal legges "på toppen" av øvrig drift.

For kommende sesong har de først brukt 1.5 av de 7 mill. til å få egenkapitalen i balanse, dvs. positiv egenkapital (ikke det samme som gjeldfri, men at de har mer eiendeler og penger i banken enn gjeld).
Så vil aksjeselskapet som da pt. har igjen 5.5 mill. av de 7 (den første 1.5 er allerede overført klubben for å få EK i balanse) overføre ytterligere 2.5 som legges på toppen av budsjettert inntekt. Disse midlene er ment å gå til en litt dyrere stall og en ny (litt dyrere) daglig leder enn hva man ellers ville hatt råd til med budsjettet som foreligger.

2020-2021 skal de bruke ytterligere 2.5 av de 7 de har fått på plass, og har da kun 0.5 igjen (7.0 - 1.5 - 2.5 - 2.5 = 0.5). Nå skal de jobbe opp 5 mill. til utover de 7 som fordeles de etterfølgende sesongene. Klarer de ikke å få inn de pengene, så må de justere kostnadene etter det.

De hadde 14 mill i omsetning foregående sesong, en har skrudd det ned til 12 kommende (har korrigert for ekstraordinære inntekter i 2018/2019).

Da blir kommende sesonger noe sånt om jeg har skjønt tankesettet:

2019: 1.5 mill. fra AS til å få EK i balanse
2019/2020: 12 mill. pluss 2.5 mill = 14.5 mill.
2020/2021: 13 mill. pluss (estimert økning på 1 mill fra fjorårssesong på sponsorer, publikum og salg) + 2.5 fra AS = 15.5 mill
2021/2022: 14 mill. pluss (estimert økning på 1 mill fra fjorårssesong på sponsorer, publikum og salg) + 2.5 fra AS = 16.5 mill
2022/2023: 15 mill. pluss (estimert økning på 1 mill fra fjorårssesong på sponsorer, publikum og salg) + 2.0 fra AS = 17.0 mill
2023/2024: 16 mill. pluss (estimert økning på 1 mill fra fjorårssesong på sponsorer, publikum og salg) + 1.0 fra AS = 17.0 mill"

Cola

Ny Daglig leder i Stjernen er Anders Åsle, Fredrikstad gutt, og som har vært daglig leder, og økonomi ansvarlig, i Enga i 10 år.
Kjenner han fra den tiden jeg filmet for Enga, ryddig flink i jobben og kaster ikke penger ut av vindu.
Jan-Tore Kjær var jo ansiktet utad, men Åsle styrte alt av kontrakter og penger.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Wow, dette høres jo meget bra ut, langsiktig og flott, har aldri hørt om Mr. Åsle. Men det gjør at jeg har trua på ham :thumb_up: :thumb_up:
LUHG!

Cola

Blodfink wrote: 03 Aug 2019, 18:37 Wow, dette høres jo meget bra ut, langsiktig og flott, har aldri hørt om Mr. Åsle. Men det gjør at jeg har trua på ham
Ikke han som har spyttet inn pengene, men en annen som har spilt på Stjernen, og har gjort det bra i sin business
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Blodfink wrote: 03 Aug 2019, 17:44 Ja, håper på en fin sesong for alle
Samme her.
Jeg holder med Vålerenga, og håper selvsagt de vinner.
Imidlertid moro at det er fans av flere hockeyklubber her inne.
Jeg kommer til å gjøre mitt for å holde den samme gode tonen som ALLE her inne viser.

Gleder meg over den første nord norske klubben i GET, Narvik.

På tide ishockey blir spredt geografisk.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Da ble Enga svekket.
Morten Ask har lagt skøytene på hylla, og Rasmus Aholm løst fra kontrakten, 1 år igjen, for å spille eventuelt i Sverige/Sveit/Tyskland.
Dermed må Enga finne en erstatter til 1. rekka sammen med Røymark og Lindstrøm
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Spent på de som har kommet inn i Stjernen, og Rene Hansen som trener. Var jo en solid back i sin tid.
LUHG!

Cola

Da er Silly-Season ferdig i England.
I NHL, som jeg også følger ved siden av Norsk og Svensk hockey, har lagene stort sett fått på plass spillere i de fleste klubber.
Hvert lag kan ikke ha mere enn 50 spillere på kontrakt, og summen ett lag kan ha i lønn justeres fra år til år.
I år så er Cap Hit´en på 81.5M $, og spillere blir ikke kjøpt fra ett lag til ett annet lag, men byttet mot spillere, eller Draft valg.

På denne adressen kan dere se https://www.capfriendly.com
Klikk så inn på ett av lagene.
Ta for eksempel Mats Zuccarrello. https://www.capfriendly.com/teams/wild
Her står det NMC = "No Moment Clausul" de 3 første åren i Minnesota, dvs at han kan ikke byttes bort.
Og "Modified NTC, NMC" på de 2 siste årene av 5 års kontrakten,
her kan han levere en liste på 10 lag han ikke vil bli trådet til.
Sesongen 2020/21 vil man også se at Zucca har 0 i "Sign on Bonus",
dette spekuleres i at lønnsavtalen med spiller foreningen og NHL skal re-forhandles da grunnet ny TV avtale, og det kan bli streik

Tar vi en titt på Andreas Martinsen som signerte for Anaheim Ducks
https://www.capfriendly.com/players/andreas-martinsen
Der kan vi se at lønna han får for å spille i NHL er $750,000 for sesongen,
men blir han flyttet ned til Farmer laget i AHL blir lønna $250,000

Og en spiller som blir flyttet ned må gå igjennom "Waivers" det vil si at hvilket som helst lag i NHL kan signere han, og overta kontrakten hans.

Akkurat nå er det 4 lag i NHL som er over Cap Hit, (Toronto, Washington, Buffalo og Pittsburg) så de må kvitte seg med noen kontrakter.
Siste ting til slutt hvis en spiller er langtids skadet når sesongen starter, så slår ikke lønna hans inn på Cap Hit før han er tilbake.
Post Reply