Ishockey

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Om å ha "baller" til å gjøre det.
Kan heller ikke huske å ha sett at det gies Match for 3. mann inn i ett bråk.

Men for ett par å siden fikk han som kommenterer Oilers kampene nå, spilte mot Enga for SIL eller Oilers.
Han blokkerte i målgården, hadde sluppet spaken, og det kom en motspiller i full fart mot han, han løftet spakhansken, ikke den flate delen, men nedre del som er hard som stål.
Og traff spilleren, fikk direkte Match av T.O.Johnsen. og som er riktig i følge reglene.

Selv har jeg gjort det samme i som junior i Canada Cup, Jar-H/L, det var den gangen det ikke ble brukt gitter. Traff han direkte på nesa, og han fikk brudd.
Ble ett slagsmål uten like med alle spillerne på isen.
H/L hadde før matchen lagt inn protest, siden kampen skulle dømmes av Elite dommere som ikke kom.
De stilte med 2 guttespillere som hadde tatt dommerkurs.

Jeg ble i dømt 2+2+2+2+2+5+5+5+10+10+Match
Og jeg fortsatte å spille resten av kampen, spurte "dommeren" etter kampen "fikk ikke jeg Matchstraff?"
Jo, men det glemmer vi nå sa begge dommerne. Protesten vår fikk igjennom.

Tapte 6-5, men som sagt protesten gikk igjennom, og jeg fikk 1 kamp på tribunen, Og den vant vi 13-2
Last edited by Cola2 on 27 Jan 2023, 11:53, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Buchan
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Men har ett minne, som jeg aldri vil glemme.
Hadde turnering som het Furuset Cup, eller Botta Cup, husker ikke riktig navn. Husker heller ikke om det var for smågutt eller guttelag.
Vi som dømte for H/L brukte å hjelpe til der.
2-dommer system, en erfaren som dømte i topp serien (1. div den gangen), og han hadde med seg en uerfaren som vi hjalp til med å lære opp.
Kampen var Furuset - Sparta.
Syntes 1. periode at treneren til Sparta slang en god del med kjeften, men aldri når jeg gikk på den siden han hadde spiller boksen.
I Pausen sier en gråtkvalt uerfaren aspirant at han treneren slang så mye ditt til han.
Passet på at jeg var nærmere boksen hans i neste periode, da fikk jeg høre hva han ropte etter aspiranten.

Jeg blåste direkte, sa så høyt at hele hallen hørte det, sånn oppfører man seg ikke. Han nektet at han hadde gjort det.
Ga han direkte Matchstraff, og han gikk rundt på opp på tribunen. Jeg ga meg ikke, og ga beskjed at hvis jeg skulle gjenoppta kampen, skulle han helt ut av hallen, han gikk, jeg fikk en fra ledelsen i Furuset til å være dørvakt.

Da skjer det som jeg fortsatt for tårer i øya.
Hele laget til Sparta kommer ut på isen, tar av seg høyre hanske og kommer til meg og sier:
"Tusen takk, nå kan vi spille hockey og ha det gøy"
Viste seg at han gjorde det samme i hver kamp, pluss mot egne spillere til tider.

Jeg skrev 3 rapporter, en til NIHF, en til Furuset og 1 til Sparta

Så kanskje ett lite varsko til over ivrige foreldre på tribunen også, uansett idrett?
post liked by: Pink Final, Buchan, Blodfink
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Solid første periode fra Oilers i Sparta Amfi. Oilers ledet 4-0 etter første periode. Og vant til slutt 5-2. Leder nå med ni poeng på Sparta, som har to kamper mindre spilt. Viktig seier med tanke på de to neste kampene til Oilers, som er Storhamar og Vålerenga borte.
post liked by: Pink Final, Cola2, Blodfink
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Den smakte vel godt @Blodfink Borteseier mot Enga på Jordal med 1-2
Grattis
post liked by: Pink Final, Buchan, Blodfink

Deleted User 430

Aasland ferdig i Frisk. Ikke fulgt nøye med i år, heller, men uansett spenstig å sparke en trener uten å ha noe langsiktig klart.. Håp om kortsiktig energiutløsning før sluttspillet, kanskje..?

https://www.friskaskerhockey.no/artikel ... enerteamet
post liked by: Blodfink
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Steinar Stenseth wrote: 30 Jan 2023, 11:11 Aasland ferdig i Frisk. Ikke fulgt nøye med i år, heller, men uansett spenstig å sparke en trener uten å ha noe langsiktig klart.. Håp om kortsiktig energiutløsning før sluttspillet, kanskje..?

https://www.friskaskerhockey.no/artikel ... enerteamet
Har heller ikke fulgt med så mye som jeg vanligvis gjør.
Er vel ett ordtak som sier: "Ingen trær gror inn i himmelen."
Synes han har gjort en god jobb som mer eller mindre ble kastet på han når han sa ja.
Blir vel assistentreneren som overtar, som kom fra junior avd til Enga ut sesongen. (kun et tips)

Seriemesterskapet tror jeg Oilers tar, vis jeg ikke regner feil er det 7 runder igjen av serien.
Frisk har Lillehammer bak seg med god klaring.
Og i ett slutt spill kan alt mulig hende

Så er spørsmålet om Lillehammer & M/S får delta om "bøtta" Hvis ikke blir det Ringerike og Grüner

Personlig begynner jeg å tro at forbundet er sponset av "Comfyballs".
Går jo så å si ikke ett år uten at sporten blir dratt ned i "søla".
Nå bør NIHF slå hard ned og ikke feie dette under teppe med at de 2 lagene må starte med minus poeng neste sesong.
Skjermbilde 2023-01-30 kl. 14.21.46.png
Skjermbilde 2023-01-30 kl. 14.21.46.png (75.59 KiB) Viewed 657 times
Nå får jeg vel ett antall illsinte Lillehammere og M/S folk på nakken
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Mandag morgen ble det kjent at Jan André Aasland ikke lenger er hovedtrener i Varner Arena. Wold tar over mens Dan Ratushny vil øke sin tilstedeværelse som sportslig rådgiver. Simon Stolt Wang fortsetter som assistent.

https://www.nitten.no/blogg/frisk-sa-pa ... e-naturlig

https://www.tv2.no/sport/ishockey/fikk- ... /15466747/
post liked by: Blodfink, Buchan
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Fikk ikke sett hverken fotball eller hockey i helga. Det lønte seg jo, sjeldent United og Stjernen vinner samme helg :hah:
post liked by: Pink Final, Buchan
LUHG!

Deleted User 430

5 kampers karantene på Rosseli Olsen. Lett omskrevet basket-uttrykk blir det vel til det som kalles "nothing but head".. 😯

https://www.vg.no/sport/ishockey/i/Moj0 ... fem-kamper
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Har sett verre ting enn den der altså. I tillegg synes jeg offeret overspiller. Men det var en hevnaksjon for en hard smell R Olsen fikk tidligere. Matchstraff er greit, for all del, treffer jo hodet i tillegg til litt kropp. Reglene er klare. Men konsekvent dømming er det ikke i hockey heller.
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Stjernen har mål om topp 4, det blir VIF i sluttspillet om de ender både som 4 og 5, eneste er om Storhamar velger Stjernen, siden de stort sett vinner alle kamper mot de røde...Oilers velger M/S eller Ringerike (8.plassen) Storhamar velger forhåpentligvis Lillehammer. Sparta velger Frisk og da er det bare Stjernen og VIF igjen.

Tror tabellen blir som den er nå.
LUHG!

Deleted User 430

Blodfink wrote: 03 Feb 2023, 16:49 synes jeg offeret overspiller.
Du er hard, ass 😂

Greit at det er lite konsekvent dømming i hockeyen jevnt over, men føler det er vanskelig å si noe på en lang karantene når det takles direkte mot hodet på en forsvarsløs spiller på den måten. Fort gjort å bli svimmel av å få sleng på nakken og hodet smelt i vantet, så liten pustepause i knestående må være lov 😅
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Dette er jo hockey, han datt jo som han var skutt :hah: Det er mye overkropps-kontakt, i tillegg til hodet innblanda i den smellen. Men jeg er for at spillere skal beskyttes, og at Olsen straffes er vel innafor. Men det som skjer der - ser jeg en del av i matcher uten at dommer gjør noe som helst.
LUHG!

Deleted User 430

Enig at han treffer overkroppen, etterhvert, ja. Problemet er at det er "nothing but head" som er treffpunktet. At det følges opp med resten av kroppen mot skuldre er liksom ikke formildende 😅

Ser litt svensk og norsk hockey for tiden, men det lille jeg har sett tyder på at dømmingen ikke har blitt mer stabil de siste 20 årene, nei. Er fortsatt bingo hva som tas og ikke tas. Er tidvis sånn i NHL også, men der syns jeg det er mer "player safety"-opplegget som er bingo. Det har aldri vært konsekvent noe sted, tror jeg..
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Hehe, jeg så klippet flere ggr nå. Jeg mener fremdeles at den ikke er kjempefæl, men nok til å få en hardere straff. Det fikk han au. Jeg kan ikke si at du tolker dette helt feil @Steinar Stenseth :hah: Det er jo ikke bra om Olsen bevisst går etter skallen der. Det er jeg fremdeles litt usikker på. Men at han var overtent og skulle "ta igjen" er nok sant.
LUHG!

Deleted User 430

Har helt klart sett verre selv, men ja. Føler straffen var grei 😅
Tror heller ikke han bevisst går etter hodet. Forventer nok at spilleren skal gå i retning rundvantet, men bommer fullstendig på timingen og, ikke minst, hvor pucken er..
post liked by: Blodfink
Post Reply