Ishockey

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.

Cola

Sesongen 1976-77 ble det for første gang omkamp grunnet video.
Jeg hadde kjøpt Betamax spiller og kamera, dette brukte vi i kampen mot Bergen/Djerv i Bergen.
Vi tapte kampen med 1 mål, men en av våre spillere hadde blitt hold igjen i utvisnings boksen i 20 sekunder for lenge.
Så vi la inn klage, jeg reiste direkte opp til Henry Vestereng og leverte match protokollen + Beta video kassetten.
Klagen ble godtatt, og ny kamp måtte spilles hvor B/D måtte betale alle våre utgifter.
Dette var første gang video ble brukt under en kamp.

Sesongen 1977-78 gikk jeg og målvakta fra Enga, dette var 1st sesongen vi begge var for gamle til junior laget.
Jeg hadde kjent han fra junior tiden, og vi spilte fotball sammen på Teisen.
Vi gikk til Sinsen, og startet 2nd hver kamp

Min siste kamp var den siste den sesongen, siden jeg ikke hadde spilt siste A-kamp,
så skulle jeg stå B-lags kampen mot B-laget til Frisk.
Jeg spilte med tettsittende ansiktsmaske, lignende den Pelle Lindberg brukte i Philadelphia.
Og Frisk stilte med en del spillere som normalt var fast på A-laget, men som ikke hadde spilt siste kamp.
Jeg sa etter 1st periode, at nå at har KA begynt å sikte mot hue mitt.
Etter 2nd periode sa jeg at nå har han kommet nærmere...
I 3de periode traff hand direkt, og jeg våknet opp på isen med knust maske.
Begge lags spiller sto rundt meg, minus 1 spiller, han hadde satt seg i Frisk boksen.
Fikk hentet ny maske, alltid med reserve, men det var med gitter, som jeg ikke likte å bruke.
Men siden det kun var 8-9 minutter igjen av kampen, og Frisk ledet klart, ble det bestemt at jeg og Frisk keeperen byttet plass.

Mange år senere når jeg var i Siddishallen, sto jeg å så ut på isflata 2 timer før start,
og der kom KA, vi snakket om hvordan overgangen fra Aker til Stavanger og alt mulig.
Så spurte jeg om han husket den episoden i B-kampen.
Han bare tittet på meg snudde seg vekk og gikk. Jeg bærte, og bærer heller ikke nag til han den dag i dag.

Etter Frisk kampen, ble det 1 år i førstegangs tjeneste, på fulgt av 1 år som FN soldat i Libanon



Var tilbake til H/L i sesongen 1984-85, og sto i mål på rekrutt laget.
Tore "Failern" Falch-Nilsen var trener for A-laget og jeg brukte å hjelpe til i boksen.
Dette var sesongen Geir Hoff debuterte.
Vi skulle møte Enga på Jordal, og de hadde med en som er en legende nå idag, Ilkka Kaarna .
Min oppgave var å bare følge med på når Ilkka Kaarna skulle på isen, og få byttet Geir Hoff ut på isen.
Han skulle være frimerke på han. Tror nesten han dro av han ett leggskinn til slutt.
Ilkka Kaarna har vel fortsatt klubb rekorden med 60 mål i en sesong
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Du spilte for Sinsen - det blir jo nærmeste nabo til Løren det.
Leste ett eller annet sted at det en gang i tiden ble planlagt ishall ved Muselunden.
Var muligens Hasle/Løren som sto bak?

Ilka Karna har vel rekorden ja, med 60 mål.
1981/82, da Vålerenga gjorde comeback etter 9 år uten NM tittel.

Liker at du skriver om ukjente hockeyopplevelser her inne.

Du nevnte om trøkket i Stjernehallen.
Kjent at det kan være bra kok der.

Har du noe å skrive om stemning i de ulike hallene?
Ikke nødvendigvis rangering eller slikt.
Bare dine subjektive opplevelser.

Jeg har alltid vært opptatt av hele pakka rundt både fotball og hockey.

Selvsagt spillet på banen.
Stemning på matchen.
Historie mellom klubbene.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Pink Final wrote: 14 Jul 2019, 21:01 Du spilte for Sinsen - det blir jo nærmeste nabo til Løren det.
Leste ett eller annet sted at det en gang i tiden ble planlagt ishall ved Muselunden.
Var muligens Hasle/Løren som sto bak?
Kun 1 sesong for Sinsen, så ble det som sagt militæret + Libanon + nok en tur til Libanon igjen.
Sjekket opp ang årstall jeg var tilbake og det var 1985-86 på rekruttlaget.
Spilte bare 1/2 sesongen før jeg la opp, hadde blitt "skudd redd", tok så ett dommer kurs, og dømte som krets dommer ut sesongen.
Ang Muselund så tror jeg heller at det var Skeid, Rosenhoff, Sinsen.
Pink Final wrote: 14 Jul 2019, 21:01 Har du noe å skrive om stemning i de ulike hallene?
Ikke nødvendigvis rangering eller slikt.
Jeg har alltid vært opptatt av hele pakka rundt både fotball og hockey.
Historie er viktig

Tenkte å ta det når jeg skriver som dommer.

Sommeren 1986 ble jeg oppnevnt som Forbundsdommer, dvs at da kunne man dømme i den høyeste divisjonen.
På den tiden hadde det også gått over til 3-dommer system i 1. og 2. divisjon.
Var dømming hver dag hele uka, mangel på dommere i hele systemet.
H/L hadde med meg 2 dommere. Furuset hadde 5, og M/S 1.
Vi hadde også ett godt samarbeid, hadde A-laget til Furuset privat kamp, da var det 2 x H/L på Linja + 1 x M/S som hoveddommer
Vi dømte alt fra små-gutt og opp over.

Noe som jeg synes mangler hos dommere idag er ydmykhet og respekt og forståelse av spillet.
I 1.div var jeg linjedommer og 2. div hoveddommer, 3. div så var det 2 dommer system.
Som linjedommer er oppgavene å blåse for icing, offside, offside red-linje (som vi hadde på den tiden)
puck over vantet, og for mange spillere på banen.
Pluss å skjerme hoveddommer fra spillere.
Med ydmykhet og dialog så kommer også respekten fra spillere og ledere.
Jeg vil si at jeg hadde ett par fortrinn, og det var at jeg kjente mange av spillerne, og kunne lese situasjoner,
men var vel en av de dårligste på skøyter, var jo derfor jeg ble satt i mål :|
Men jeg var stort sett inne først hvis det skjedde noe.

Neste post vil jeg prøve å skrive litt om opplevelser fra de banene jeg har dømt på.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Er nok ikke lett å være dommer.
Lite ros?
Og mye kjeft?
Alle idretter med offside trenger dommere.
Fotball, ishockey, bandy.

Enig i at ydmykhet og menneskelige egenskaper er viktig.
Kanskje spesielt for autoriteter som dommere og trenere.

Ellers interessant med alle hockey klubbene i Oslo på 50;60 og 70 tallet.
H/L, Rosenhoff, Sinsen og Skeid innenfor et relativt lite område.
Mye folk dog.

Mangel på haller.
Leste meg opp på Rosenhoff.
De trente på isen i Lillomarka når isen ble sterk nok til å gi bæring.
Utrolig.
De var faktisk oppe på øverste nivå flere ganger både på 50,60 og 70 tallet.
Siste gang de satset var i 1979, det året jeg begynte å følge med.
Det slo feil, og de raste ned til 4 divisjon.

Ellers drev ærverdige og tradisjonsrike klubber som Skeid og Frigg med ishockey.
Husker Skeid var på nivå 2.
Mange klubber i indre by på den tiden.

Frigg, Forward (Gamlebyen og Kampørn fusjonerte med Forward), Grüner, Hasle/Løren, Manglerud/Star (er vel mer ytre by), Rosenhoff, Sinsen, Skeid, Spartacus og Vålerenga.
Hvem glemte jeg nå?

Av klubbene i ytre by er det selvsagt Furuset.
Lambertseter er nevnt,
Mener å huske Oppsal også hadde lag.
Og Prinsdal helt i sør.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Pink Final wrote: 16 Jul 2019, 12:53 Hvem glemte jeg nå?
IK Tigrene var fra Oslo, vant litt på 50-60-tallet
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Blodfink wrote: 16 Jul 2019, 13:39 IK Tigrene var fra Oslo, vant litt på 50-60-tallet
Det stemmer, de vant 2 seriegull og 2 NM.

Her var jeg nesten sikker på at du tok feil, og at Tigrene var fra Asker.
Tok meg heldigvis tid til å Google.
Og du har rett [mention]Blodfink[/mention] :perf:
Tigrene kom opprinnelig fra Grünerløkka.

Men, da flere klubber slo seg sammen til Grüner i 1952, ville ikke Tigrene være med,

På 1960 tallet flyttet de til Asker, og ble en del av Frisk Asker.

Dessuten glemte jeg Trygg fra Frogner.
Det var Trygg som innførte ishockey til Norge for nesten 90 år siden.
Trygg fusjonerte etterhvert med Mercantile.
Ishockey avdelingen i klubben ble lagt ned.

Trygg vant to mesterskap på 1930 tallet, bl.a det aller første i 1935.

Som jeg nevnte i en av de første postene.
Å få oversikt over norsk ishockey historie er ikke helt enkelt.
Det krever litt granskning..
Mange klubber som har fusjonert, og flere har lagt ned hockey.
Noen lenge før det ble spilt ishockey innendørs, i haller.

Ishockey på kunstis i haller ble vel først vanlig på 1970 tallet.

Rart å tenke på at i 1986 hadde Norge og Finland like mange (få) ishaller - nemlig 12.

Siden den gang har finnene virkelig blitt en hockeynasjon, og deres satsing på å bygge haller har vært viktig.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Pink Final wrote: 16 Jul 2019, 12:53 Av klubbene i ytre by er det selvsagt Furuset.
Lambertseter er nevnt,
Mener å huske Oppsal også hadde lag.
Og Prinsdal helt i sør.
Årvoll
Pink Final wrote: 16 Jul 2019, 12:53 IK Tigrene var fra Oslo, vant litt på 50-60-tallet
De ble vel fusjonert med det vi kjenner som Frisk Asker idag ?

På ´70 tallet var dep noe som het "Åpningscup"
Her var det cup spill fra første runde for Oslo lagene,
dette var å se på som trenings kamper for de beste lagene.

Det andre var at de var skole turnering for barne skolene opp til og med 7de klasse.
Den foregikk på Jordal Amfi, der fikk også skolene låne målvakts utstyr.
Siden jeg var den dårligste på skøyter havnet jeg i mål for Løren skole, men på H/L var jeg back/løper.
Herman Foss brukte å dømme disse kampene, og dagen etter kun vi lese referat i avisa, Arbeiderbladet :D

Cola

Pink Final wrote: 16 Jul 2019, 14:01 Her var jeg nesten sikker på at du tok feil, og at Tigrene var fra Asker.
Tok meg heldigvis tid til å Google.
Og du har rett @Blodfink
Tigrene kom opprinnelig fra Grünerløkka.

Men, da flere klubber slo seg sammen til Grüner i 1952, ville ikke Tigrene være med,

På 1960 tallet flyttet de til Asker, og ble en del av Frisk Asker.
Her lærte jeg noe nytt :love: :D
Man lærer noe hele tiden
Pink Final wrote: 16 Jul 2019, 14:01 Ishockey på kunstis i haller ble vel først vanlig på 1970 tallet.
Som sagt "gamle" isflata på Løren, lå bak gamle klubbhuset/garderoben.
Så ble den flyttet foran.
Han som la isen bodde hele året i ei gammel brakke, og vi kjente han bare som "Kroken"
Han hadde "sjørøver" krok på høyre hånd, og når han sa at nå stenger banen, så hørte vi alle,
til og med spillerne på A-laget.

Så kom det kunsfrossen bane der hallen er i dag, åpnings kampen skulle være en junior kamp.
Og den var kl 12:00 på en lørdag, og jeg hadde ikke fri den lørdagen på jobben, så jeg var syk ;)
Men mandagen ville sjefen snakke med meg, og lurte på om kampen hadde gått greit,
og så viste han meg forsiden av Arbeiderbladet med bilde blant annet av meg 8-)
Virkelig tatt med buksa nede, men heldigvis for meg så var han sports interessert.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Pink Final wrote: 13 Jul 2019, 14:27 Forward, når var de oppe sist?
30-35 år siden?
Husker en match med dem på Jordal for 30+ år siden.
Det var skarve 52 tilskuere i Amfi’n.
Måtte undersøke dette.
Husker ikke hvilken klubb Forward spilte mot, da det bare kom 52 stk.
Sesongen var ihvertfall 1985/86

https://no.wikipedia.org/wiki/NM_i_ishockey_1986

Forward (Gamlebyen) har nest flest NM i ishockey, med 8 NM.
Kampen/Gamlebyen klubben Forward spilte sin siste sesong på toppnivå i 1985/86.

Folk flyttet fra disse områdene, og Gamlebyen skole ble nedlagt.
Litt utover 1990 tallet ble det hipt å bo på enkelte deler av Kampen igjen.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Pink Final wrote: 16 Jul 2019, 22:52 Forward (Gamlebyen) har nest flest NM i ishockey, med 8 NM.
Kampen/Gamlebyen klubben Forward spilte sin siste sesong på toppnivå i 1985/86.
Ett av møtene til H/L mot Forward, tror det var sesongen 1975-76.
Forward hadde Tore "Veggen" Wålberg i mål, og han hadde, eller var, landslags keeper for Norge.
Bjørn "Bobo" Johansen spilte back for H/L. Og scoret fire mål på slagskudd.
Først fra Blueline, så Redline, så fra egen Blueline og det siste fra egen Mållinje.
H/L brukte forøvrig 2nd keeperen sin i den kampen, en Forward spiller kom alene,
målvakta slaider, redder pucken med snappen, og skal bare få den i spill igjen, men klarer å kaste den inn i eget mål.
Nesten en Bjarte Flem, Tromsø, men her lå målvakta nede og skulle kaste den bak seg.
Dommeren i kampen var Henry "Høna" Nordli, og jeg satt som speaker.
Var ikke ening en icing han dømte, så jeg annonserte: Og dommeren har dømt icing!
Da kom han i 100 frem til meg, og jeg fikk beskjed at annonserte jeg noe på den måten, så var det ut av hallen

Dette har blitt mange dager med "memory line" for meg, minnene strømmer på.

Cola

Starter litt med inntrykk fra hallene jeg har dømt i.

Sparta amfi:
Ble alltid tatt i mot godt fra dommer vertene der nede, følte også at de verdsatte oss.
De første årene så hadde vi ett rom som ligger rett over for der bortelagets trener har til disp.
Lite trang for 3 personer + dusj kabinett.
Stemningen i hallen der nede brukte også å være bra, og spesielt hvis det var mot Stjernen, Enga eller TIK.
En gang var x-dama med når Sparta-TIK skulle spille siste serie kamp, hun var stor fan av Jimmern, som da var i TIK.
Hun fikk billett og satt sammen med en person fra jobben min.
Så scorer TIK, og hun spretter opp og hyler og heier, alle rundt henne stirrer stygt på henne.
Det viste seg at hun satt sammen med bare Sparta supportere, hun var stille resten av kampen.
Er ikke sikker men tror at TIK vant og at Jimmern kasta bransje medaljen opp til TIK supporterne på tribunen. Usikker

Lasse Beckmann er en av trenerne som trente Sparta på den tiden.
Og han hadde bestandig noe tricks opp i armen, eller skal man si i lomma.
I lomma brukte han å ha småmynter, grus og noen tenner.
Og hvis han hadde bruk for litt ekstra stopp i spillet kastet han dette ut på isen

Fikk også muligheten til å dømme international der, Nordisk turnering for junior.
Jeg og makkeren min fra H/L skulle dømme med det vi fikk høre var Finlands beste unge hoveddommer, en "coming man"
Normalt for makkeren min og meg så tok vi en jogge tur på 20 minutter.
Finnen skulle være med, og makker min og jeg tenkte vi løper litt lenger enn den vanlige ruta vi brukte.
Dermed løp vi oss bort, måtte tilslutt stoppe en bil og spørre om veien.
Var tilbake i hallen 2-3 minutter før kampen skulle starte, og der var det full forvirring for de hadde lett etter oss.
Hvordan kampen gikk, eller hvilket lag vi dømte husker jeg ikke.
Men dagen etter når vi skulle dømme ny kamp, nektet den Finske dommeren å bli med oss på oppvarming :| :D
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Cola wrote: 17 Jul 2019, 10:43 Dette har blitt mange dager med "memory line" for meg, minnene strømmer på.
Helt fantastisk at du har begynt å skrive på dette forumet.
:thumb_up:
Leser gladelig dine memory lines fra 1970 og 80 åra’s hockey.
Omtrent alt du skriver er ukjent for meg.
Og, jeg regner meg selv for ihvertfall å ha litt historisk kunnskap.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Skal komme tilbake til flere haller, steder etterhvert.

Jeg har nevnt at skal man være dommer, må man være ydmyk, tåle en replikk som kommer,
og kunne ha en normal kommunikasjon både med spillere og ledere. Pluss at man ikke forskjells behandler noen.

Brukte bestandig når jeg sto ved spiller boksen til ett lag hadde flyvende bytt, telle spillere,
og ropte i de tilfellen det var på vei for mange ut på isen. Jeg likte ikke å blåse, mener at dommere skal få spillet til å flyte.
Og den eneste utvisningen en linjedommer kan dømme et 6-mann.
Husker Geir Myhre var trener i M/S, og det var flyvende bytt, jeg skriker Tell OPP.
Dermed tar Geir tak i drakta til 2 spillere å drar dem over vantet, og så sier han:
Takk, Cola

En annen episode som jeg husker godt, var en junior kamp i "gamle" Furuset hallen
Tommy Eriksen spilte for Furuset, 1,9 - 2 meter høy.
Han havner i en slåss kamp med en motspiller, jeg som alle andre gjør kardinal feilen.
Kommer inn bak fra, og tar tak i han, får meg en albu i ansiktet og går i isen.
Tommy hadde da sett at det var en med zebra drakt, stopper opp foran meg, jeg på kne tar tak i drakta hans,
og sier: Vil du slåss Tommy! Nei, jeg gir meg nå, var ikke meninga, trodde det var en motspiller.
Så kommer Bjørn Melby, hoveddommeren, bort til meg:
Hva skal jeg gi han, Match, 10 min eller hva.
Jeg svarer, hvorfor skal han ha noe i det hele tatt! Og Tommy fikk ikke noe utvisning for dette.
Hver gang jeg dømte når Tommy spilte, og det var på vei til å skje noe, og jeg kom inn i situasjonen,
så sa Tommy: Jeg stopper og går vekk Cola.
Herlig spiller som spilte med hjerte.
For 6-7 år siden skulle jeg bytte lås i en ytterdør, hadde bestilt låssmed.
Og det ringer på døra, og der står Tommy, Fa**n er det deg Cola, du skulle ha ringt meg privat, så hadde du sluppet å betale.

Cola

Angående rekruttering av dommere, så mener jeg at alle har ett ansvar, spillere, foreldre og aller mest trenere.

Furuset har noe som heter Botta Cup, som fremdeles gjennomføres idag.

Det første året denne ble gjennomført så var det bestandig en rutinert dommer, og en fersk dommer.
Hadde en episode der, treneren til Sparta slang kommentarer hele tiden til den ferske, når jeg var langt unna.
Han ferske dommeren forteller meg dette, så jeg følger mere med, og så hører jeg han skjelle vedkommende ut igjen.
Blåser direkte og gir treneren Matchstraff, han argumenterte, men jeg sa du skal ut av hallen.
Han går så over på tribune siden og stiller seg opp, jeg går bort til vantet og sier:
Jeg slipper ikke pucken før du er ute av hallen!
Han går slukøret ut, så kommer plutselig alle Sparta spillerne på rekke mot,
tar av seg høyre hanske, og takker meg, og de sier at nå kan vi begynne endelig begynne å spille ordentlig.

Husker det varmet meg, og det gjør det fortsatt idag.

Cola

Får fortsette med hallene.

Har jo skrive ang "gamle" Furuset hallen, men får ta litt til

Furuset var den klubben som startet først med hockey skole for barn
Primus motor for dette Per Ingjer, og den største han utviklet var Botta.
Per Ingjer var 1 av 3 som jeg bestandig slipte skøytene hos. Både keeper skøyter og vanlige skøyter.
Furuset, Forward og M/S er vel de klubbene som har utviklet mest hockey spillere på 70-80 tallet.

Hele hallen var i stål, også tribunene.
Før hallen kom, så var det en oppblåst plast hall, skjedde noen ganger at den sank sammen

Som dommer ble du alltid tatt godt vare på når du kom dit.
Mye pga at de hadde egen dommer gruppe, ledet av Frank Tonås som var linjedommer
og leder av dommer utvalget i NIHF, som jeg en del år senere ble medlem av.

Bestandig god stemning på tribunen, og var vel den klubben som supporterne også skjønte hockey best.
Eneste problemet var at det var kaldt i hallen, og dommer garderoben var under stål tribunene,
og tilskuerne sto å hoppet for å holde varmen i pausen, og det hørte vi godt i garderoben

Som mange vet, lå jo hallen der Ikea er idag. Furuset IF hadde fått tomta til ishallen
og fotball banene av 2 gamle søstre gratis.

Foran ishallen var det en bensin stasjon og kafé.
Kafén var åpen på dagtid, og her brukte mange av spillerne i Oslo området spise lunch, og snakke hockey

Og når Furuset IF solgte tomta til Ikea så mener jeg at der solgte de sjela si
Etter det har det dessverre kun gått nedover :(
Post Reply