Ralf Rangnick

Resten av verdens fotball diskuteres her, inkl norsk fotball.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Pancho P wrote:26 Nov 2021, 22:10 Eg er litt bekymra for Maguire som ein 'resting defender'.
Støttes, blir interessant å se hvordan Rangnick skal få denne gjengen til å presse kollektivt. Fornøyd med at de har valgt heavy metal-stilen. Så får vi se hvor fort det vises ute på banen.
post liked by: Pancho P, Pink Final
LUHG!
User avatar

Salte25
Posts: 274
Joined: 21 Jul 2019, 00:21
Liker gitt: 136
Liker mottatt: 97

RaoulDuke wrote: 26 Nov 2021, 21:54 Spørsmålet er bare om vi har spillere som passer hans spillestil?
Det kan godt vera du har rett, men som representant for det norske utdanningssystemet likar eg å tru at det meste kan lærast. I alle fall for dei som er relativt flinke i faget sitt, som forhåpentlegvis gjeld alle spelarane i Manchester United. Unntaket er kanskje Ronaldo. Ikkje at han ikkje er flink i faget sitt, men som norsklærar vil eg vurdera han som ekstremt flink innanfor retorikk og kreativ skriving, mens han kanskje ikkje er like god på språkhistorie eller syntaktisk analyse.
post liked by: Pink Final

Deleted User 480

Den tordentalen han har i garderoben på det ene klippet der, er det kraft i! I likhet med de fleste her, er jeg stadig mer begeistret for Rangnick, desto mer jeg hører og leser. Han kommer med såpass mange nye ting at de fleste nok skal få kjørt seg.

Han sier et sted "No backpasses!". Det er ihvertfall musikk i mine ører! Det er så lite fruktbart. Av og til er det vel nødvendig, men det har etter min mening vært altfor mye av det. Backfirer og keeper driver og småspiller seg imellom. Hva er greia liksom?

Helt personlig tror jeg at de som har i blodet at de "blør for drakta" er de som kommer til å implementere hans filosofi best og hurtigst.

Noen er nevnt her. Jeg vil trekke fram en jeg muligens er alene om og fremdeles ha tro på; Scott McTominay. Han har, i likhet med ganske mange, hatt en under pari høst. Hans toppnivå er dog veldig bra. Boks til boks, målscorer og i denne sammenhengen viktig: han er en av de som går i krigen. Med riktig coacing tror og håper jeg han kan bli riktig bra.

En videosnutt av Ralf Rangnick i sitt forrige liv når han var William Wallace. 😏

Last edited by Deleted User 480 on 27 Nov 2021, 00:53, edited 1 time in total.
post liked by: Salte25, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

At vi som lag ikke presser, handler nok ikke om at spillerne ikke gidder, men om at de ikke har fått beskjed om å gjøre det.

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Tja. Ein kan jo ikkje har verdas beste trener som fortel nøyaktig kva du skal gjere ned til minste detalj også forvente at Sprint Jeløy skal vinne champions league. Er jo også spelaranes evner til å faktisk gjennomføre ein taktikk. Finnes mange gode taktikkar og taktikkarar der ute, men om spelarane ikkje kan gjennomføre taktikken godt nok er det ikkje nødvendigvis slik at det er planen som er feil. Går sikkert litt begge vegar.
post liked by: Pink Final, RedTrafford
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Canto wrote:26 Nov 2021, 23:43 Han sier et sted "No backpasses!". Det er ihvertfall musikk i mine ører! Det er så lite fruktbart. Av og til er det vel nødvendig, men det har etter min mening vært altfor mye av det. Backfirer og keeper driver og småspiller seg imellom. Hva er greia liksom?
Enig det er trøstesløs fotball.
Gleder meg til å se hvilken innflytelse Rangnick vil ha på trener teamet og på spillerne.
Håper å se tendenser til Ralf ball allerede i desember.
Tipper dog det vil ta tid før vi ser at arbeidet hans slår ut i full blomst.

Gleder meg til å se laget presse som et kollektiv.
Gleder meg også til å se ballen gå fort fremover.
Det så vi tidvis under Solskjær.
Og den biten er god United tradisjon.
Jeg er glad i å trekke historiske paralleller.
Busby Babes hadde nok tapt 25-0 mot et moderne lag pga den taktiske utviklingen.
Men Matt Busby sa i hvert fall til dem.
«No one is allowed to stop the ball, except the goal keeper».
Med andre ord, la ballen gå fort mellom spillerne.
Ballen er alltid raskeste objekt på banen.
post liked by: PAK
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

PAK
Donor
Posts: 82
Joined: 24 Oct 2021, 19:20
Liker gitt: 239
Liker mottatt: 154

@JørgenT

Helt enig med deg i det, men får du en trener som er "verdens beste" taktikker og han i tillegg er "verdens beste" kommunikator- og motivator er jeg overbevist om at man kan få de aller fleste spillere til å gjennomføre kampplanen på en måte som gjenspeiler taktikken. Utførelsen derimot vil avhenge av spillernes kvalitet - jf. Sprint Jeløy anekdoten din. Til sammenligning tok Rangnick Både Ulm og Leipzig oppover i de tyske ligasystemene, samtidig utviklet spillergruppen seg i takt.

I United derimot har han blant verdens beste tropper, så utgangspunktet er mye bedre og læringskurven brattere. Da kommer det kanskje mest sannsynlig an på spillernes alder for hvor godt sluttproduktet blir - all den tid alle mennesker tillegger seg vaner og uvaner. Så har du selvfølgelig outlinere i alle spillergruppen som ikke klarer å tilpasse seg
post liked by: JørgenT, Pink Final

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

@PAK ja, eg skal ikkje vere negativitetens herre, men ein del av spelargruppa er jo litt "ferdige produkt". Men eg krysser det som kryssast kan for stor suksess om det er med eller utan dei "største stjernene".
post liked by: PAK
User avatar

PAK
Donor
Posts: 82
Joined: 24 Oct 2021, 19:20
Liker gitt: 239
Liker mottatt: 154

Ja, det er helt sikkert enkelte spillere som ikke vil passe inn @JørgenT, men jeg kan også samtidig liste opp veldig mange jeg personlig tror vil passe godt inn;

Rashford, Greenwood, Sancho, Cavani
Bruno, VdB, McT, Fred, Lingard
Shaw, Telles, Varane, Lindeløf (?), Bailly, AWB, Dalot

Personlig tror jeg også Ronaldo kommer til å tilpasse seg på en strålende måte - all den tid han er profesjonell til fingerspissene. Forstår også at mange kan være uenig med meg her, Ronaldo historikk lagt til grunn.

Men hovedargumentet mitt mht. Ronaldo (og forsåvidt hele troppen) er at han aldri har spilt under en manager hvor han er instruert i å presse - spesielt gegenpress - og da blir det i mine øyne feil å bruke historien mot han.

De jeg er mest usikker på er Pogba og Maguire - hvordan de kommer til å fremstå. Anser Maguire til å være best når laget ligger dypt - men mulig jeg tar feil her... uansett, fart i beina er en viktig egenskap under denne typen press spill, noe som er mangelvare hos han.

Både Mata og Matic er to veldig kloke fotballhoder som også mangler fart og på tampen av sin karriere.

Jeg sier absolutt ikke at det ikke finnes spillere som kan komme inn å gjøre det bedre i enkelte posisjoner, men mener det er mange spillere som bør passe bra til Rangnicks filosofi, og at troppen dermed ikke er noe stort hinder.
post liked by: Ryder, Pink Final, Pancho P, Belfastboy, JørgenT, Lingard
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Av sidebackene er det kun AWB som passer som type, i alle fall før Rangnick tiltrer synes jeg. Williams bør jo hentes tilbake, han passer. Shaw, Telles og Dalot kan læres opp muligens, har mest trua på Dalot av dem i så tilfelle.. Telles er kanskje mer hissig i presset enn Shaw også. Enig i at Varane og Bailly passer best, Lindelöf har jo litt fart, og kan muligens stå så høyt som lagene til Rangnick til tider har gjort.

Fred, McT og Bruno passer, vdB, Lingard og Sancho passer. Cavani passer. Rashford har potensiale, må bare læres opp litt taktisk kanskje.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
PAK wrote:27 Nov 2021, 09:27 Personlig tror jeg også Ronaldo kommer til å tilpasse seg på en strålende måte
Tror du kan få rett i det, alle i troppen kan jo lære seg å jobbe hardt, det handler om innstilling og fokus.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Vi bør jo hente Timo Werner i grunn. Kjenner jo Rangnick godt.
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Som Øyvind Eide skriver på United.no - i stedet for å presse på alt som rører seg, kan Ronaldo få én oppgave - for eksempel å legge seg på den ene stopperen eller DM, så fyller resten på rundt.
post liked by: Pwint, PAK, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Ser Eide er skeptisk til AWB, enig i at AWB hemmer oss til tider nå, men ser for meg at han kan gegenpresse litt.
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Beklager en liten tangent her, men... leste den flotte artikkelen på united.no fra Mitten (de får mye pes om kommentarfeltet, men jeg elsker egentlig siden, utrolig mye bra stoff!). Der nevnes Lobanovskyi fra Dynamo Kiev. Husker det laget i glanstiden til Rosenborg, og herlighet for en fotball de spilte! Ikke bare var det et ekstremt aggressivt press, helt uvanlig på den tiden, men de hadde også et utrolig pasningsspill, og bare spilte seg gjennom alt og alle som en lek, inkludert Real Madrid. Husker jeg var veldig imponert. Så ble mange spillere kjøpt opp og laget falt litt sammen, men fy flate hvor gode de var på sitt beste. Lobanovskyi er virkelig en trenerlegende, og var langt forut for sin tid. En slags blanding av det beste fra Klopps Dortmund/Liverpool og Barcelona. Jeg tar sikkert hardt i da, men poenget er likevel at de var skikkelig gode på den tiden.

On topic: Er spent på hvordan det går med Rangnick. Virker som en veldig solid kar med topp, topp kunnskap. Det passer oss perfekt. Men så er det langtidsperspektivet her da. Det kan jo bli litt krøll om en annen stor profil som Pochettino skal ta over, og så er Rangnick der som "konsulent" eller sportsdirektør.

Nesten litt morsomt. Vi hadde ikke en sportsdirektør på lange, lange tider. Nå har vi fotballdirektør, sportsdirektør, og Rangnick? Kanskje vi kan kalle det idrettsdirektør? :D
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
PAK wrote:27 Nov 2021, 09:27 Personlig tror jeg også Ronaldo kommer til å tilpasse seg på en strålende måte - all den tid han er profesjonell til fingerspissene. Forstår også at mange kan være uenig med meg her, Ronaldo historikk lagt til grunn.
Det tror faktisk jeg også. Han er den suverent mest profesjonelle spilleren i stallen, og har ekstreme kvaliteter som selv en systemmanager som Rangnick vil ha på banen -- vil jeg tro. Poenget er jo å score mål og vinne kampen, ikke bare presse motstander. Det siste er bare et virkemiddel for å oppnå det første, og der er Ronaldo fortsatt en gullkalv.

Jeg tror faktisk vi har en meget god stall til å implementere et god press-spill, instruert av læremester Ralf. Bortsett fra et par unntak, så er stallen meget ung. Ikke lenge siden vi hadde en av de yngste stallene i PL. Det endret seg naturligvis noe når Cavani og Ronaldo kom inn, men de er unntak. Resten av kjernen er veldig ung, med mesteparten av karrierene foran seg.

Jeg er faktisk veldig spent på hvor raskt vi kan se klare endringer, og om vi klarer å få gode resultater nesten med en gang også. Vil tro at én av grunnene til at Rangnick var veldig interessert i jobben er at vi har en ung stall som passer ganske godt til hans foretrukne spill.

Jeg også er litt mer usikker på AWB, men synes ikke Dalot er et særlig godt alternativ heller. Samme med Telles på venstre. Det har vært så stor kvalitetsforskjell at Shaw + AWB har spilt "by default". Kanskje det vil fortsette under Rangnick, men vi får se. Vil faktisk tro at Laird passer bedre enn både AWB og Dalot -- hvis han klarer å ta nivået når han kommer tilbake. Han har gjort det meget godt på lån denne sesongen, og for en gangs skyld holdt seg skadefri.

Det viktige er å få inn mye mer aggressivt press sentralt i banen, der ballen typisk blir/kan vinnes tilbake. Fred er et åpenbart godt valg, og mulig van de Beek kan få en rolle sentralt. Litt usikker på hvor godt trenerskiftet kommer ut for McTominay, men mulig han kan tilpasse seg også. Han er tross alt en framoverlent spiller, og har fysikken på sin side.

Om vi ser litt lenger ned i rekkene, vil jeg tro en spiller som Mejbri kan få sjangser pga trenerbyttet. Han er aggressiv (noen ganger for mye, og roter på seg kort, inkludert røde), og har plenty med kvalitet framover. På kantene har vi strålende alternativer, og det inkluderer også svenske Elanga. Lynhurtig med gode avslutningsegenskaper, og sikkert en som kan passe godt til press-spill. Rashford har gjort svært lite defensivt hittil, men tipper han kan tilpasse seg. Han har fotballforståelsen, romforståelsen, men trenger helt sikkert gode 'sessions' på trening for å vite hva han skal gjøre når.

Cavani er jo allerede en strålende spiller til det her, og jeg tror faktisk Ronaldo kan tilpasse seg bra også. Mulig vi får se begge de spille sammen oftere, så sant de holder seg skadefri. Det har jo dessverre vært et stort problem for Cavani. Matic og Mata vil neppe få en ny vår, men de er gode spillere som kan gjøre en jobb fra benken. Matic har jo strålende forståelse for spillet, så ikke umulig han får flere sjanser enn vi skulle tro.

I motsetning til latterliggjøringen jeg ser som vanlig skjer på visse andre forum, så tror jeg faktisk vi har en god stall til å legge om til Rangnicks type fotball, med høyt press-spill. Raske kontringer er allerede United helt rå på, så det er null problem. Vinner vi ballen oftere høyt i banen, med motstander i ubalanse, kan vi få se flere mål fra Rashford som bryter gjennom osv. Håper dette blir bra! Men det kan selvsagt bli store utfordringer også. Vi må nok smøre oss med litt tålmodighet, men jeg håper spillet har fått satt seg utover vintermånedene.

Det jeg kanskje synes er mest positivt med dette, er at det Solskjær prøvde å få til sikkert ikke blir kastet ut, men vil fortsette under enda sterkere ledelse av Rangnick. Han også vil satse på ungdommer, og vil naturligvis være enda mer fokusert på press-spill enn det Solskjær klarte å få til.

Jeg lurer fortsatt seriøst på hva som skjedde internt som gjort at hele laget på en måte falt sammen de siste 6 ukene eller noe slikt. Helt merkelig. Kanskje de la ned verktøyet?
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Lingard, PAK
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Lest meg mer opp på Rangnick.
Presspill er jo bare ett av flere elementer.
Han liker også spillere som er god med ballen og som er raske.
Som du skriver @Pangaea har vi mange spillere i stallen som kan passe.
For min del er det vanskelig å si hvem som ikke passer.
Har mye med spillerens mentalitet tror jeg.
Er de villig til å lære?

Noe jeg er spent på er det utenom sportslige.
Til mer jeg tenker på det til mer klart blir det hvor unik Solskjær var.
Han forsvarte ALLTID spillerne utad.
Vil vi noengang igjen få en manager med en slik integritet og respekt?

Kjenner ikke Rangnick så godt enda.
Men hvordan vil han takle presset i denne klubben?
For på sikt vil han møte samme press som Solskjær, Mourinho, van Gaal og Moyes.
post liked by: Pangaea, Belfastboy, JørgenT, red, PAK
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Min største bekymring til denne mannen er at han kanskje ikke får nok makt. Det er isåfall tidenes katastrofe.
post liked by: Lingard, Pink Final
Post Reply