Paul Pogba

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Mats98 wrote: 05 Sep 2019, 14:06 @Harry Greaves å spurte trenger ikke bety at du spurter i riktig posisjon eller inn på første stolpe. Å spurte trenger ikke være positivt. Du kan spurte hjem fordet du ble driblet eller var ute av posisjon og du kan spurte for å ta et offensivt løp som kan resultere at du fikk ballen men også at du tok et unødvendig løp og ikke fikk ballen.
Absolutt, men det er fortsatt bedre å spurte hjemover enn å jogge hjemover, og det er bedre å spurte på løp enn å jogge opp.

Jeg har ikke sagt at spurter er alt i fotball, men det er den mest effektive måten å komme inn i et rom før ballen og før motstanderen. Derfor scorer Manchester City veldig høyt på antallet sprinter, men relativt langt nede på antallet km løpt. Liverpool har også moderert mengden km løpt i løpet av en sesong (5. mest i fjor), men er fortsatt det laget som sprinter klart mest. Altså er forholdet Antall sprinter/antall km løpt veldig ofte høyt for de beste lagene i ligaen. De løper smartere.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Harry Greaves wrote: 05 Sep 2019, 15:05 Absolutt, men det er fortsatt bedre å spurte hjemover enn å jogge hjemover, og det er bedre å spurte på løp enn å jogge opp.

Jeg har ikke sagt at spurter er alt i fotball, men det er den mest effektive måten å komme inn i et rom før ballen og før motstanderen. Derfor scorer Manchester City veldig høyt på antallet sprinter, men relativt langt nede på antallet km løpt. Liverpool har også moderert mengden km løpt i løpet av en sesong (5. mest i fjor), men er fortsatt det laget som sprinter klart mest. Altså er forholdet Antall sprinter/antall km løpt veldig ofte høyt for de beste lagene i ligaen. De løper smartere.
Dette er jeg så enig i at det nesten gjør vondt!

Uten sammenligning forøvrig så var nettopp det med spurting og innsats et stort konfliktområde når jeg spilte selv. Jeg var alltid forbanna på late lagkamerater som ikke sprintet inn i feltet, gode innlegg ble slått, men ingen løp...Istedet kunne man høre slikt som "men jeg stod jo ikke der, det var et dårlig innlegg"...Ja nettopp: du STOD ikke der...I give up...

Dette er jo en av fanesakene til OGS, aggressivitet, det å lukte på forhånd hvor en ball kan havne, være på, være våken, spurte og løpe, gi alt inn i boksen. Det er vel slike spillere OGS leter etter og vil ha, spillere med vidd og forståelse, riktig innstilling og full innsats så lenge det er pust igjen. Vi er nok ikke helt i mål der, men det kommer om OGS får tid nok tror man og håper man.

City og Liverpool gjør det sånn...Masse samtidige bevegelser, 3-4 mann på løp til enhver tid, masse pasningsmuligheter...
LUHG!

Vidar Dale Fjeld

Herlige debatter her! Så vil jeg også kaste inn det med spillerintelligens som et viktig tema. Alle spillere er ikke utstyrt med dette, mange er rett og slett et treningsprodukt, med en forkjærlighet for fotball. Så kan selvfølgelig terping og terping på systemer, løpsmønstre osv øves inn så det blir igjenkjennbart. Men øyeblikkets magi, det uforutsette mellom spillere, gjerne flere enn en, eller to stk. Dette savner jeg i dagens United-lag. Jeg vil "nesten" påstå at det bare er Pogba og Mata blant dagens United-spillere som har dette, satt litt på spissen! Sanchez hadde og dette, men er nå borte. Se på City og i stor grad også Liverpool, selv om de er et stykke bak City. Alt handler ikke bare om spurter generelt sett, men å ta de i de viktige og rette øyeblikkene i kampene.Det er ofte der, slik jeg ser det at spesielt City scorer sine mål. Derfor hadde en spiller som Eriksen etter mine øyne passet ypperlig i i en slik konstellasjon i vårt lag. Utrolig kvikk i hodet og ser løsninger bare fotballkloke spillere har. Hadde Tottenham hatt en eller to som utfylte han bedre ville de vært mye tettere på de to andre. Da kan også Pogba blitt frigjort litt høyere i banen, som jeg synes er hans beste posisjon. Håper det er denne veien vi går, og ikke bare fokus på engelsk "uansett kvalitet" og evner. Kanskje vil da Pogba forlenge kontrakten, men da tror jeg han er nødt til å få lovnader om at dette skjer. Om ikke synes jeg det er rart at Ole ønsker å bygge laget rundt en spiller som kanskje forsvinner til neste sesong.Legger forøvrig til at dette er mine tanker og ikke fasit! :D :D
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

[mention]Vidar Dale Fjeld[/mention]

Nettopp! Intelligens er en stor og viktig faktor, støtter de du nevner som de smarteste spillerne.

Vi bør handle smarte spillere fremover, jeg vil nevne Daniel James, han synes jeg virker som en luring.

Eriksen ville vært som en drøm for oss, håper han kommer i januar...Men tror ikke noe særlig på at det skjer dessverre.
LUHG!

Vidar Dale Fjeld

Daniel James blir klasse.Han er lur og farten hans på de første 15-20 meterne matcher ingen. Jeg spår han en lysende karrière, han blir vår nye Ryan Giggs. Og han er uredd, en viktig egenskap, akkurat der minner han om en ung Wayne Rooney, bare dundrer på. Det er han jeg har størst forventninger til i dagens stall, tett fulgt av Greenwood. Jeg er kommer der at jeg synes det bare er å kaste han innpå allerede nå og latt han få denne sesongen til å tilpasse seg.Han er mer voksen enn alderen. Gomes kan bli skikkelig bra også, men han tror jeg må matches litt mer forsiktig. Vi har noen spennende spillere, måtte de bare nå forvaltes skikkelig og gitt reelle muligheter. Alder er et tall! Forøvrig har jeg ønsket Eriksen i mange år og håper, men tror han ender i Spania...ville passet perfekt i Barca.

Mats98
Posts: 259
Joined: 11 Sep 2018, 22:27
Liker mottatt: 2

City løper lite fordet de har ekstremt mye ball. De tar mye spurter fordet det er sånn angrepsfotball de spiller.
Vil si Liverpool løper ganske mye, ser ut til at det er en viktig egenskap hos de.
Spurter er viktig men du trenger ikke mange av de i løpet av en kamp for å spille bra eller vinne. 2-3 viktige spurter er alt man trenger. Det handler litt om det [mention]Vidar Dale Fjeld[/mention] sier om intelligens.
Men løpe må man eller så henger man ikke med. Spesielt hvis man ikke er et så ballsikker lag som city og barca. Det å løpe handler om bevegelse, presse og dekke rom. Jo mer du gjør det jo større sjanse har du for å vinne. Man trenger ikke spurter for å vinne men er et stort pluss. Løping er et must eller så blir du overkjørt.
De beste lagene har mye spurter fordet de har mye bra bevegelser og bra samspill. Men det grunnleggende og viktigste må komme først og det er å skape relasjoner, jobbe sammen som et lag og jobbe hardt. Gjøre en innsats.
Å midtbanespillerne må gå foran som et eksempel der. Det er de som må løpe mest. Det savner jeg med pogba. Så mye ball som han mister så må han bidra mer defensivt.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Mats98 wrote: 05 Sep 2019, 20:01 Spurter er viktig men du trenger ikke mange av de i løpet av en kamp for å spille bra eller vinne. 2-3 viktige spurter er alt man trenger.
What, det er jo en vanvittig påstand.

Liverpool, laget som sprintet mest i fjor, hadde 99,8 sprinter pr kamp. 2-3 spurter kan være det et forsvar som ligger høyt, behøver for å demme opp for én konkret kontring der ballen spilles i bakrom. La oss si at United møter Arsenal, og ballen spilles over Lindeløf og til Aubameyang. Da må Lindeløf spurte tilbake for å presse ballfører, mens Maguire må spurte alt han kan for å komme i sikring. Kanskje må Shaw følge Pepé, og AWB må muligens holde tritt med Lacazette på denne kontringen? Der har du fire åpenbart viktige spurter, bare på noen få sekunder.

At du sier at løping er et must, er jo en selvfølgelighet. I fotball så løper man, selv ikke Romàn Riquelme sto i ro i en hel kamp. For det første så må du løpe for å spurte, men ikke omvendt. Spurting er en løpsform. For det andre så sier du jo selv, at man må løpe for å dekke rom og for å etablere press. Hva tror du da er den mest effektive måten å dekke rommene på - å løpe kjapt inn i det aktuelle rommet, eller å jogge dit?

Ikke overraskende så er de fire lagene med lavest andel sprinter i PL, kanskje de fire lagene som ligger dypest med forsvaret sitt: Wolves, Brighton, Palace og Burnley. Dette skyldes i hovedak at disse lagene er tilfredse med å slippe å dekke store rom på banen i løpet av en kamp, og som delegerer spurtene til enkeltspillere (for Wolves så ville jeg blitt veldig overrasket om ikke Jota og Doherty hadde flest sprinter). Lag som sprinter lite, er generelt ganske defensive lag med såkalte 'low blocks'. De har gjerne også store strekk mellom midtbane og angrep.

Mats98
Posts: 259
Joined: 11 Sep 2018, 22:27
Liker mottatt: 2

Jeg skjønner hva du mener. Som sagt ja spurter er viktige. Men poenget her var at løping var viktigere enn antall spurter.
Å hvis du er et lag som city og barca så trenger du ikke mange spurter for å vinne en kamp. Det står jeg fast på. 2-3 var selvfølgelig en overdriving, men det var bare for å understreke poenget.
Lag som er ballsikre, trenger ikke mange spurter. De kan for det meste slå og gå.
Å det du skriver med at hva er best av å løpe og jogge mot motstanderen. Det kommer jo helt an på situasjonen. Det skrev jeg også tidligere. Har du muligheten til å vinne opp en ball ved å spurte så gjør du jo det, men er ikke alltid lurt å bare spurte ut i en situasjon. Kan fort miste markeringer, posisjonen din og kan fort bli spilt ut eller driblet.
Spurting er selvfølgelig nødvendig flere ganger i løpet av en kamp, men det er som sagt ikke det som er poenget.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Kanskje det må lages en tråd om temaet spurt/ant. løpte kilometer osv? Dette er jo Paul P-tråden :|

Får å skyte inn noe allikevel, (og bryte med tråden selv ;P ), så er spurting selvfølgelig superviktig, det vinner kamper, ingen tvil...
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Paul P har altså skapt flest sjanser av alle spillere i hele PL siden Solskjær kom, statsen fra Opta ligger på United.no (bak bet.mur), 48 sjanser fra åpent spill, 5 foran Bernardo Silva, Maddison, Hazard og Eriksen. Eneste United-spiller blant topp 20

4 av de 8 beste er City-spillere.

Jeg godtar noen balltap fra Paul...Han spiller jo ikke offensiv MB en gang. Stor spiller.
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det har jo vært sagt før, men tror alle må innse at Pogba ikke er noen midtbanegeneral som skal styre kampen og "lede laget". Han er utelukkende en kreativ offensiv kraft, med tildels store defensive mangler, og han må brukes deretter. Før det skjer, vil det være mye frustrasjon.

Helt vill tanke her, men kunne faktisk tenkt meg å se ham som spiss, evt "falsk nier". Hvem som skal fôre ham med pasninger, er en annen sak...
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Ryder wrote: 10 Sep 2019, 09:08 Helt vill tanke her, men kunne faktisk tenkt meg å se ham som spiss, evt "falsk nier". Hvem som skal fôre ham med pasninger, er en annen sak...
Enig jeg, Rashford scorer ikke mål for England heller, Kane, Sterling og Sancho derimot...For å nevne det igjen, at vi ikke kjøpte spiss i sommer er idioti...
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Blodfink wrote: 10 Sep 2019, 22:23
Ryder wrote: 10 Sep 2019, 09:08 Helt vill tanke her, men kunne faktisk tenkt meg å se ham som spiss, evt "falsk nier". Hvem som skal fôre ham med pasninger, er en annen sak...
Enig jeg, Rashford scorer ikke mål for England heller, Kane, Sterling og Sancho derimot...For å nevne det igjen, at vi ikke kjøpte spiss i sommer er idioti...
Tja... Rashford har scoret to allerede, etter å ha spilt én kamp som spiss.

Jeg mener det var riktig å satse på Rashford og Martial i år. Gi dem ansvaret: Flyt eller synk, vis hva dere er gode for. Ganske (dum)dristig, men samtidig nødvendig for utviklingen deres, tror jeg. Kunne godt tenkt meg en fyr som Mandzukic, som kunne vært en ANNEN type spiss fra benken, det hadde gitt oss alternativer når vi kjører oss fast i enkelte kamper.
Synes uansett det er altfor tidlig å avskrive dem vi har.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Ryder wrote: 13 Sep 2019, 10:02 Tja... Rashford har scoret to allerede, etter å ha spilt én kamp som spiss.

Jeg mener det var riktig å satse på Rashford og Martial i år. Gi dem ansvaret: Flyt eller synk, vis hva dere er gode for. Ganske (dum)dristig, men samtidig nødvendig for utviklingen deres, tror jeg. Kunne godt tenkt meg en fyr som Mandzukic, som kunne vært en ANNEN type spiss fra benken, det hadde gitt oss alternativer når vi kjører oss fast i enkelte kamper.
Synes uansett det er altfor tidlig å avskrive dem vi har.
Jeg er forsåvidt mye enig, det er potensiale i de to vi har, men jeg mener fortsatt at vi burde kjøpt en målscorer. (Mandzukic kunne gjerne kommet, men der ville ikke Glazers godta lønnskravet...).

Ang. de to vi har, så er det ingen som vet om de er best som spiss eller kant.

Begrenset tålmodighet hos meg for tiden...Jeg er lei av snakk om potensial, jeg vil ha resultater, haha.

Martial og Rashford hadde fått nok av spilletid, uavhengig om vi hadde hatt en spiss i troppen tror jeg. Skader er det nok av hver eneste sesong...
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Helt tilfeldig møte sier ekle Zidane, jeg bryr meg ikke om hvem som drar på ferie med hvem, men dette må de lenger ut på landet med...

Pogba til Real i januar, og inn med et par gode forsterkninger, Maddison og Rice muligens.


https://www.mirror.co.uk/sport/football ... e-20644167
LUHG!

Cola

Blodfink wrote: 18 Oct 2019, 17:02 Pogba til Real i januar, og inn med et par gode forsterkninger, Maddison og Rice muligens.
Tror du får rett i dette.
Hvis ikke så er jeg redd for at han er mere "skadet" ut sesongen.....
Post Reply