Donny van de Beek

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Fabinho gikk vel på gress i flere måneder i Liverpool før han fikk starte kamper. Bale hos Spurs og Ziyech hos Chelsea har vel fortsatt ikke startet (ja, de har vært skadet, men på benk i flere kamper nå).

En sesong varer i åtte måneder og 50-60 kamper. Blir litt lei av denne tendensen til å konkludere etter en liten håndfull kamper - det gjelder både tabellplasseringer, prestasjoner og spillerbruk. Noe av det verste jeg vet med Twitter f.eks, er alle som skal slakte (eller hylle) laget etter 10-15 minutter av en kamp. Vent til pausen, i det minste, før du begynner å analysere matchen.
post liked by: Belfastboy, Pink Final
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12525
Liker mottatt: 4886

Ryder wrote: 27 Oct 2020, 10:47 Noe av det verste jeg vet med Twitter f.eks, er alle som skal slakte (eller hylle) laget etter 10-15 minutter av en kamp. Vent til pausen, i det minste, før du begynner å analysere matchen.
Akkurat det der skal man ikke gå lenger enn til live-kommentarfeltet på united.no for å finne. Der kan det gå 5 min før laget/taktikk/enkeltspillere/manager slaktes.
Jeg vet ikke hvordan det er der nå, men det var gjennomgangsmelodien i lang tid og spesielt i perioder hvor United slet. Da kom øksa raskt.

Med en så lang sesong som det vi har foran oss nå med kamper omtrent hver 3. dag så må folk roe litt ned. Donny vil få sine muligheter, det vil bli rotering på laget for å unngå slitasje på spillerne. Og begynne å konkludere så tidlige i sesongen allerede er rett og slett idiotisk.
post liked by: Ryder, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Sant.

Tror også Solskjær er litt old school rundt dette - det går litt på ansiennitet og du skal tjene opp tillit før du danker ut en etablert førstelagsspiller, selv om du strengt tatt er like god. Tipper vi vil se det framover med Lindelöf/Tuanzebe og Shaw/Telles også. De som har vært med lengst får tillit helt til de regelrett spiller seg ut av laget.
post liked by: Belfastboy, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ryder wrote: 27 Oct 2020, 10:47 Fabinho gikk vel på gress i flere måneder i Liverpool før han fikk starte kamper. Bale hos Spurs og Ziyech hos Chelsea har vel fortsatt ikke startet (ja, de har vært skadet, men på benk i flere kamper nå).
Det er det som er litt frustrerende med hele vannglass-stormen. Langt fra en unik historie at en ny spiller i en klubb må avvente litt før de får mange kamper fra start. Men når det skjer i United, så er det kjempestore nyheter. Uansett hva Solskjær hadde gjort, så blir det katastrofe on han skal "tas" for det. Bare vent. Øyeblikkelig er han hjernedød fordi han ikke har startet Pogba. Rett før Newcastle-kampen burde Maguire vært sendt på ferie i en måned eller noe slikt, før han hoppet fra en høy bygning (overdriver en del her nå). Så spilte han en god kamp, scorte mål, og siden har det vært stilt. Forståsegpåerne forstår ikke nødvendigvis så veldig mye.

Som sagt før, er jeg helt sikker på at Donny får plenty med kamper for oss denne sesongen. Vi er knapt 10% inni sesongen. Matic har ikke startet heller, og flere med ham.
post liked by: Pink Final
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Klarer ikke helt å se hva han bringer til MU er vel ikke noe spesielt med det han gjør på banen. Begynner å lure på at det kan bli et bomkjøp som er gjort, han har ikke fart i kroppen og kun sentre ballen til nærmeste spiller ikke noe tilsier at han blir en topp spiller for MU, trur han passer mye bedre i en liga som i Spania en i PL. Mulig at jeg ikke forstår at han er fotball inteligent men synes han er svak og treg i det meste han har vist til nu. Men tiden får vise om jeg tar helt feil.
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

pixma wrote: 10 Jan 2021, 09:21 Klarer ikke helt å se hva han bringer til MU er vel ikke noe spesielt med det han gjør på banen.
Viste en del positive tendenser i går, dog mot veldig svak motstand. Men at man setter spørsmålstegn rundt situasjonen til van de Beek i klubben er ganske naturlig. Han spilte fast og herjet for et bra Ajax-lag, men er tydeligvis ikke i nærheten av å få spilletid for oss i viktige kamper, selv ikke mot dårlig PL-motstand. Det positive må være at han fungerer i flere posisjoner, slik at han etter hvert kan bidra, om det blir nødvendig. Man tenkte jo før sesongen at han lett kunne spille litt i den offensive midtbanerollen når Bruno trenger hvile, men det har ikke skjedd. Bruno spiller så og si alt som er å spille. Han kan spille ute på begge sidene også, men også der har vi sett svært lite av han.. så da gjenstår posisjonen som han spilte i gårsdagens kamp og der håper jeg vi får se mer av han i tiden fremover. Gi han muligheten i samme posisjon i et toppet mannskap.

Man ble jo overrasket da Donny ble kjøpt fordi man ikke helt skjønte hvor han skulle spille og nå, et halvt år senere, så ser man at det ikke var uten grunn.

Vi spiller ofte 4-2-3-1, så som sagt, gi mannen muligheten til å spille ved siden av f. eks Fred i en av dype midtbanerollene. En rolle Pogba har slitt med å finne seg til rette i, men nå bruker vi han i en mer offensiv rolle og da er det plutselig plass til van de Beek sentralt på midtbanen, om han har det som skal til. Vi vet jo at McTominay og Fred fungerer bra sammen, mens Matic er litt ute i kulda, igjen. Jeg liker McTominay godt og håper han blir værende i klubben i mange år fremover, men vi må ha bedre alternativer på midten om vi skal kjempe om de gjeveste trofeene. Kanskje har van de Beek det som skal til? Tiden vil vise..
post liked by: Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8982

pixma wrote: 10 Jan 2021, 09:21 Klarer ikke helt å se hva han bringer til MU er vel ikke noe spesielt med det han gjør på banen. Begynner å lure på at det kan bli et bomkjøp som er gjort, han har ikke fart i kroppen og kun sentre ballen til nærmeste spiller ikke noe tilsier at han blir en topp spiller for MU, trur han passer mye bedre i en liga som i Spania en i PL. Mulig at jeg ikke forstår at han er fotball inteligent men synes han er svak og treg i det meste han har vist til nu. Men tiden får vise om jeg tar helt feil.
Kan si meg enig at Van de Beek foretrekker den korte løsningen. Han er ikke den som vender spillet slik Scholes gjorde i glansdagene for eksempel. Scholes er forøvrig et eksempel på at fart og fysikk i PL ikke er alt. Jeg føler meg temmelig sikker på at dette ikke er et bomkjøp, før vi kan avgjøre det må det mer enn 5 måneder etter min mening.

Syntes likevel at Van de Beek får i overkant mye kritikk. Han har ikke akkurat blitt spilt god av Solskjær når det kommer til spilletid. Og når styrkene til Van de Beek er kombinasjonsspill og smarte løp kreves det samhandling og det tar tid å utvikle. Men ja, tiden får vise hvorvidt han lykkes eller ei!
post liked by: Pink Final, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

På den ene siden tenker jeg at van de Beek sikkert er kjøpt inn for å erstatte Pogba fra neste sesong. Samtidig er det merkelig han har fått spille såpass lite hvis det var tilfellet. Så det jeg egentlig tror har skjedd, som ikke er spesielt revolusjonerende, er at han ble kjøpt av Woodpecker/Glazers og ikke er et såkalt Solskjær-kjøp. Ole ville nok hatt noen andre, mest sannsynligvis Grealish, men ga tommelen opp når avtalen med van de Beek var på trappene. Da fikk han vertfall styrket valgene sentralt.

Tiden får vise hvordan dette går, men per nå er jeg ikke kjempesikker på at han blir en sentral spiller i årene framover heller.

God spiller, for all del, men man trenger litt mer enn "pass and move" for å lykkes i PL, vertfall for den største klubben i ligaen. Håper selvsagt han fikser biffen og blir en viktig spiller for oss, men akkurat nå ser det tvilsomt ut.

Men så skal vi kanskje ikke være for bombastiske enda heller. Flere enn han som har trengt litt tid for å tilpasse seg PL -- som en viss franskmann med livlig latter.
post liked by: Blodfink

Deleted User 108

Skulle gjerne sett van de Beek i en annen rolle. Synes han er mer boks til boks spiller enn en 10'er. Må være enkelt å få Donny til å takle en slik rolle på banen. Med hans løpskraft, sammen med Fred og Bruno burde det blitt en ok midtbane.
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Mcilroy wrote: 25 Jan 2021, 10:25 Med hans løpskraft, sammen med Fred og Bruno burde det blitt en ok midtbane.
Støttes
LUHG!

grumpy
Posts: 33
Joined: 18 Dec 2020, 10:49
Liker mottatt: 28

Blodfink wrote: 25 Jan 2021, 13:05
Mcilroy wrote: 25 Jan 2021, 10:25 Med hans løpskraft, sammen med Fred og Bruno burde det blitt en ok midtbane.
Støttes
Ja, han er opprinnelig indreløper. Spesielt mot lag som legger seg lavt burde han være perfekt som en av de to sittende hvor vi kan spille skjevt og Beek komme på dype løp og Fred holde litt igjen. Han var den perfekte indreløperen i Ajax da De Jong var en blanding av 6-er og 10-er. At Beek får en mer sittende rolle burde passe han bra. Langt mindre nonsjalant enn både Matic og McTominay.
post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Begynner også å bli bekymret for Donny. Ikke fordi jeg ikke tror han er god nok, men fordi han som spillertype ikke passer til den fotballen vi ønsker å spille akkurat nå.

Han fungerer ikke som "erstatning" for Bruno: Vår viktigste plan og idé er å lokke på oss press, tre ballen gjennom ledd opp til Bruno, som så skal spille gjennom angrepstrioen på løp så fort og på så få touch som mulig. Fram, fram fram - fort, fort, fort. En sånn spiller er ikke Donny. Han er ikke en temposetter, men en som kombinerer på mindre flater. Kanskje i enkelte kampbilder, der vi trøkker mot noen som har parkert bussen, men Uniteds Plan A passer ikke Donny.

Han fungerer ikke som DM: I de kampene han har spilt der har han riktignok bidratt med mye smart pasningsspill, men han lar seg altfor lett lokke opp i banen og etterlater seg enorme rom. Han er en angrepsspiller først og fremst, det ser du fort, og en risiko med tanke på den defensive strukturen.

Det jeg imidlertid ikke skjønner, er hvorfor han ikke prøves mer på "kant" i 4-2-3-1. Vi har uansett ingen naturlig ving der, Greenwood er heller ikke en som sleiker krittet. Greenwood bidrar også fint lite i det oppbyggende spillet, det virker som han er der mest i håp om at han skal få 2-3 skuddsjanser i løpet av kampen og sette en av dem. Donny i en slik rolle kan kombinere godt med Bruno, han kan komme på smarte løp inne i boksen. Ting han beviselig er god til! Det er jo der vi har satt Mata i enkelte kamper, og det har jo fungert ok. En yngre spiller med høyere frekvens burde funke enda bedre.

Så koker det kanskje igjen ned til mangelen på en spiller som kan bekle DM-rollen alene. Matic er ikke lenger mobil nok, mens både Pogba, Fred, McTominay og Donny er aller best som indreløpere/åttere/box-to-box. Bruno kan også fint spille som åtter. Men så lenge ingen av dem evner å spille DM alene, må det nesten bli 4-2-3-1.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Pangaea, Lingard
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Ryder wrote: 01 Feb 2021, 10:40 Begynner også å bli bekymret for Donny. Ikke fordi jeg ikke tror han er god nok, men fordi han som spillertype ikke passer til den fotballen vi ønsker å spille akkurat nå.

Han fungerer ikke som DM: I de kampene han har spilt der har han riktignok bidratt med mye smart pasningsspill, men han lar seg altfor lett lokke opp i banen og etterlater seg enorme rom. Han er en angrepsspiller først og fremst, det ser du fort, og en risiko med tanke på den defensive strukturen.

Det jeg imidlertid ikke skjønner, er hvorfor han ikke prøves mer på "kant" i 4-2-3-1.
Enig her. Greit nok at han ikke ble brukt de første månedene, men jeg tenkte at han kom til å bli viktig utover i sesongen og kanskje spesielt fra og med juleprogrammet siden vi nesten har spilt kamp hver 4. dag og kommer til å fortsette med det en stund til. Men det har totalt sett vært svært lite rotasjon denne sesongen, sånn med tanke på tidligere sesonger og spesielt hvordan det var under Ferguson. Der man kunne gå flere sesonger uten at samme startellever spilte to kamper etter hverandre. Nye tider, tydeligvis.

Det går selvfølgelig fint om man unngår skader, noe vi egentlig har vært heldige med, men så langt er det jo ingen som har levert varene ute på høyresiden, så da er det vanskelig å forstå hvorfor ikke en spiller som van de Beek (eller selvfølgelig Mata) har fått mer spilletid.

Jeg håper vi får se Donny ved siden av Fred, i et toppet 4-2-3-1, før sesongen er over. Og ikke bare mot svakere cupmotstand sammen med Matic.. for da skjønner jeg at det er vanskelig å vise seg fra sin beste side.

- - - - - -David de Gea - - - - - - -

AWB - Lindelöf - Maguire - Shaw

- - - - - Fred - van de Beek - - - - -

- - Pogba - Bruno - Rashford - - - -

- - - - - - - Cavani - - - - - -


Neppe en lagoppstilling som blir testet ut mot topplagene i ligaen, men på papiret synes jeg dette ser sterkt ut. :D
Én ting er sikkert og det er at van de Beek bør få mer tillit i kampene fremover. Bruno, Martial og Rashford er helt ute av form. Bruno må selvfølgelig spille, men de to andre kunne hatt godt av litt hvile..
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Lingard wrote: 01 Feb 2021, 23:47 Jeg håper vi får se Donny ved siden av Fred, i et toppet 4-2-3-1, før sesongen er over. Og ikke bare mot svakere cupmotstand sammen med Matic.. for da skjønner jeg at det er vanskelig å vise seg fra sin beste side.

- - - - - -David de Gea - - - - - - -

AWB - Lindelöf - Maguire - Shaw

- - - - - Fred - van de Beek - - - - -

- - Pogba - Bruno - Rashford - - - -

- - - - - - - Cavani - - - - - -
Akkurat hørt nyeste episode av United We Podcast og sier meg enig med Dag Langerød angående van de Beek. Vi var sikkert flere som tenkte at endelig, endelig får han sjansen sentralt i banen i tospann med Fred. Men neida, avsparket ble tatt og Donny la seg ute til venstre mens Pogba spilte sentralt.
Man skulle tro at det var mulig at de byttet plass etter hvert om det gikk dårlig utover i kampen, for det gikk det jo (med begge to!), men nei..
Litt merkelig og synd, for det viser bare at Solskjær ikke har helt troen på nederlenderen.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8982

Mister EM også med skade. Han har virkelig hatt en mareritt av en sesong. Avsluttet sesongen hos oss oppløftende mot Wolves, det er i alle fall noe å ta med seg videre til neste sesong. Forhåpentligvis får han en god preseason og flere muligheter i begynnelsen av sesongen når EM spillerne fortsatt er i oppkjøring.

Vet at det er en del som mener at han burde selges, noe som etter min mening er for tidlig. De som husker han fra CL sluttspillet med Ajax for noen år siden vet hva han har inne. Men neste sesong må han levere flere hakk opp dersom han skal ha en fremtid i United. Det er det liten tvil om.
post liked by: Buchan
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply