Ravel Morrison

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Vet ikke hvor mye dere vet om Ravel Morrison. Jeg fulgte ungdomslaget til United veldig tett i de årene, rundt 2010, og så alle kampene jeg fant. Det var en spiller der som dere sikkert har hørt navnet på: Paul Pogba.

En annen var Ravel Morrison. Det var Ravel som var den store stjernen. Det var han som briljerte i både semifinale og finale når United vant FA Youth Cup i 2011 (siste gang vi vant turneringen). Han var det største talentet jeg har sett spille for Uniteds ungdomslag. Jeg hadde kjempestore forhåpninger, og var rimelig sikker på at han ville bli dominerende både for United og England de neste 10-12 årene.

Dessverre gikk det ikke slik. Til slutt ga selv Sir Alex Ferguson opp (pga talentet hans gjorde SAF mange unntak fra vanlig prosedyre, og ga han et utall med ekstra sjanser), og han forlot klubben. Har vært en fotballnomade siden, men før eller siden kommer problemene utenfor banen opp igjen, og han må finne seg en ny klubb. Han har oppført seg eksemplarisk på banen.

I stedet for å prøve og oppsummere enda mer selv, linker og siterer jeg et flott innlegg fra en person som går under navnet Mr MUJAC på redcafe. Veldig mye dritt blir postet der, men ser dere noe fra denne mannen: LES DET! Nesten alltid gode inlegg med verdifull informasjon, og da særlig fra akademiet, trenere, spillere, potensielle spillere inn, osv.

Her er det i sin helhet. Jeg har ikke like god informasjon, selvsagt, men alt dette stemmer med det jeg har lest opp gjennom årene, og fra da jeg fulgte Ravel og Uniteds U18-lag for ca 10 år siden.
This has been done a million times and I'm pretty sure there was a previous thread with over 50 pages on this.

So here is my take based on my experience.

1. In terms of pure talent, Ravel Morrison was probably the most talented footballer to come out of our Academy in the last 40 years. Apart from Giggs, no one stood out like he did at that age. He had everything in terms of individual skill, pace, eye for goal and was a great team player. On the pitch he was never a problem for the coaches, teammates or club as a whole. During training he applied himself and kept himself fit. Of that 2011 team he was the standout player.

2. What he had in football nous and skill he severely lacked in emotional intelligence. He had no concept of right or wrong. He came from a fractured home from a young age with some unbelievably horrific situations (seriously). So all this talk about Wythenshawe v somewhere else is irrelevant. He had no structure in his life. So away from the club he basically knocked about with the wrong people and was easily led. As he got into his teenage years it was clear he was a special player and older people in his community (gangs) 'befriended' him and started to manipulate him badly. He was/is incredibly immature with an almost non-existent education.

3. By the time he was 16, 17, 18 he started to have serious problems off the pitch which resulted in the police being involved on numerous occasions and he had a number of court orders against his name. If you search on-line there are loads of details. Witness intimation, assault, carrying weapons.

4. It then started to creep into his behaviour at Carrington and that's when Ferguson and other senior players tried to help. There was a litany of dressing room incidents. He was banned from playing on many occasions until things got sorted. In the end, Ferguson decided he needed to leave.

5. Things started well at West Ham but when the external influences reached him in London he reverted back to his previous behaviour. By then he was living in a huge town with no real friends and nothing to do. From then on he has just drifted from team to team. During trials he impressed managers and coaches due to his talent. But his off the field behaviour becomes unacceptable time after time so he never settles.

6. People can say that 'he threw his career away'. I don't think he even understands what that means. I don't think it's a motivation issue. He probably never had the resilience, mental and emotional capability and environment to help him succeed in the first place.

7. So it's easy to say he wasted his talent...but that makes it sound that he made a logical, rational decision to do whatever he has done. We look at his life from the outside and judge him based on (for the vast majority on here) our values, intelligence and emotional maturity. He never had any of those in the first place. People say he could have/should have made different life choices. I'm not so sure he was intellectually able to do that.

It's a real shame because I would have loved to see him tear up teams in a United shirt for ten years. His talent was unquestionable.

I hope he is able to get help in the right way and when he is clearly too old for football his life doesn't get any worse.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16752

Nydelig [mention]Pangaea[/mention].
Jeg leser lite på Redcafé nå.
På mange måter har det forumet blitt ødelagt av alle negative posterne der.

MUJAC skal jeg merke meg.

Vet du forresten hva MUJAC var?

Det er en forkortelse for Manchester United junior athletic club.
Opprettet av James Gibson i 1932.
Gibson var fra Salford og var lokal bomullskonge.
Han reddet klubben fra konkurs i desember 1931.
Han ville satse på egne talenter, og opprettet derfor MUJAC.
Da han ansatte Matt Busby i 1945 falt han bl.a for deres sammenfallende syn på å satse på egne produkter.

Salfordian James Gibson døde 73 år gammel i 1950.
Kona hans, Lillian overtok aksjeposten.
Hun var like stor United fan og gikk på hjemmekampene til sin død i 1971 - da var hun i 90 åra!

Kanskje lager jeg en post om ekteparet Gibson en dag, det fortjener de.

En annen verdt å lese på Redcafé er Tom Clare.
Min favoritt, historiekonge.
Han begynte å gå på Old Trafford tidlig på 1950 tallet.

Beklager avsporingen.
La denne tråden handle om Ravel Morrison.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18068

Veldig trist at det ikke ble noen United-suksess for Morrison, man trodde at det skulle ta av, flott av Mr MUJAC.
LUHG!
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Liker å lese om disse tingene, litt sånn info man ikke leser om så detaljert i aviser.

Veldig synd for Ravell Morrison. Selv Rio Ferdinand sa at han var det største talentet han hadde spilt med.

Men mest synd er det jo for han. Du får et slikt talent, du blir omtalt i så positive ordelag. Største talentet på 40 år. Det må være vondt for han for å ha skuslet vekk dette.

Det krever disiplin, og det å ta de rette avgjørelsene. Bare se på Ronaldo. Det er et prakteksempel for alle unge spillere.

Det er dumt å kaste vekk et slikt talent, men mest vondt er det for han. Han kommer til å tenke for resten av sitt liv, tenk om, hva om...


post liked by: Pink Final
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Intervju med bl.a. Rio Ferdinand og Ravel Morrison.


Litt trist å høre egentlig. Til syvende og sist er ordene fra Ferguson korrekte. Det var bakgrunnen som slo ham, gjorde at han ikke klarte å slå gjennom skikkelig. Talentet var det ingenting å si på.

Også sjokkerende at Ravel bekrefter historien om Big Sam og agentene. Helt utrolig. Jeg lurer på hvor mye slikt dritt som skjer. Ravel er tilbakeholden og beskjeden, men sier det kort om at det for mye politikk i engelsk fotball. Dette var bare et av sikkert mange stygge eksempler.

Det vil alltid være et "Hva om..." spørsmål knyttet til Ravel Morrisons navn. Overrasket over at han hadde såpass lite tro på at han kunne bryte gjennom, når talentet var så åpenbart for alle utenforstående (og spillere+trenere). Skulle ønske ting hadde vært annerledes, det er vertfall sikkert. Han kunne vært en stjerne for United den dag i dag.
post liked by: Elkey, Blodfink, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18068

Hadde det meste, fra England U-21 her


post liked by: offside, Pink Final
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18068

Pangaea wrote: 16 Feb 2021, 22:37 Intervju med bl.a. Rio Ferdinand og Ravel Morrison.
Det var en kjapp og flott time, Ravel med flott innsats, bra levert av de 3 andre og. Interessant med betraktningene fra Rio om United på slutten der.
post liked by: Pangaea
LUHG!
Post Reply