David De Gea

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Tok en titt på antall clean sheets per sesong:
  • 96/97 - 15
  • 97/98 - 20
  • 98/99 - 13
  • 99/00 - 12
  • 00/01 - 17
  • 01/02 - 13
  • 02/03 - 13
  • 03/04 - 14
  • 04/05 - 19
  • 05/06 - 18
  • 06/07 - 16
  • 07/08 - 21
  • 08/09 - 24
  • 09/10 - 19
  • 10/11 - 15
  • 11/12 - 20
  • 12/13 - 13
  • 13/14 - 13
  • 14/15 - 11
  • 15/16 - 18
  • 16/17 - 17
  • 17/18 - 19
  • 18/19 - 7
  • 19/20 - 13
  • 20/21 - 13
  • 21/22 - 8
  • 22/23 - 10*
Så skal være mulig på tre sesonger (+ litt ekstra fra denne), om vi hever oss til nivået vi hadde mellom 2007 - 2010 😅

På fire sesonger om vi er på det nivået vi var (defensivt) før det raknet under Mourinho.

Altså må han holde nivået frem til han er 36-37.

Ikke umulig med andre ord!

Van der Sar holdt jo til han var 41.

Keylor Navas er 36, og ser fremdeles bra ut.

Mens f.eks. Lloris og Neuer (begge 36 nå) har f.eks tapt seg endel det siste 1-1.5 årene.

Hadde vært fantastisk om De Gea klarte det + fikk et PL trofe til med oss. Skikkelig legendestatus om han som eneste spiller er med hele veien fra Ferguson ga seg og frem til vi reiste oss på nytt.
post liked by: Beta 2.0, Cola2, Pink Final

Beta 2.0
Posts: 313
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Litt interessant å se at i 99/00, den mest dominerende sesongen vi noensinne har hatt i ligaen, var den med færrest clean sheets under Ferguson i perioden du trekker frem. Det sier kanskje noe om hvordan utviklingen var fra da og i tiåret etterpå når Mourinho kom inn og hevet nivået på bussparkeringen blant toppklubbene, som igjen gjorde Sir Alex mer kynisk i tilnærmingen.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ikke at det handlet kun om Mourinho og Chelsea, men jeg føler at det var en viktig del av hvordan engelsk fotball forandret seg på 00-tallet.
post liked by: red, Blodfink, Pink Final
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Ja. Abramovich ble starten på Premier League sin era som lekegrind for rikinger fra petrostater.

La også merke til at i Fergie sin siste sesong, og Moyes sin eneste, der hadde vi like mange clean sheets... Kombinasjonen av hans evner som manager og Robin van Persie den 12/13 sesongen!
post liked by: Cola2, Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8980



Bruno gir De Gea en fortjent hyllest for å sette rekorden for flest clean sheets i klubben. 181 enn så lenge og vi teller fortsatt!
post liked by: Pink Final, Cola2, Can2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16723

Ja det er fortjent.
Han bør få all ros i verden for den jobben han har gjort for oss i ørkenvandringen post Fergie.
Tidvis vår eneste verdensklasse spiller.

Jeg blir litt smålig herfra.
Digger at David de Gea, Bruno og Rashford viser hvor gode de er.
Jeg har hatet peset de tre har fått.
(Og jeg hatet åpen hjerte transplantasjon snakket til RR, for noe vås).
Elsker at det igjen har blitt stuerent å erkjenne hvor gode og viktige de tre er.
David de Gea har tatt steg i den progressive delen av spillet denne sesongen.
Akkurat nå er han en klart bedre keeper enn eksempelvis Allison.
post liked by: Cola2, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Beta 2.0
Posts: 313
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Han vil nok ikke være så fryktelig langt unna 200 clean sheets når sesongen er over. Så bra som laget fungerer bakover akkurat nå så bør det bli null baklengs i rundt 50%+ av kampene og laget nekter jo å forsvinne ut av cupene. Kan bli 25 kamper til før sommerferien starter.
post liked by: Can2, Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8980

Pink Final wrote: 27 Feb 2023, 10:35 David de Gea har tatt steg i den progressive delen av spillet denne sesongen.
Akkurat nå er han en klart bedre keeper enn eksempelvis Allison.
Jeg er enig i at De Gea har tatt steg denne sesongen når det kommer til spesielt pasninger. Han har også blitt mer offensiv som sweeper, selv om at den delen av spillet nok aldri helt vil bli en naturlig del av hans keeperspill. Men for min del så blir det for mange situasjoner hvor De Gea spiller svake pasninger som fører til balltap. Mot Barcelona så hadde han en grov en som Casemiro jobbet mesterlig inn. Mot Newcastle så hadde spilte De Gea en veldig vanskelig ball opp på Casemiro som førte til balltap. Jeg finner lite statistikk på pasninger som fører til balltap for keepere, men en veldig dårlig øyetest fra min del mistenker at snittet vil ligge et sted rundt 0,5-1 feil pr kamp hos De Gea som fører til unødvendige balltap. Nå er jeg ikke der at jeg krever at det tallet skal være null, og jeg forstår at det noen ganger kan være risiko som blir tatt i bakre rekker som fører til tap. Men sammenlignet med spesielt Allison og Ederson så gjør De Gea oftere feil i slike situasjoner. Den nærmeste statistikken som jeg finner som underbygger dette er suksessfulle pasninger hvor Allison og Ederson begge ligger godt over 80% mot De Gea på 70%.

For min del så er jeg noe ambivalent om vi skal gi De Gea en ny kontrakt eller ikke. På den ene siden så har De Gea en del enorme egenskaper på strek. Han har også gjort flere forbedringer i feltarbeidet, samt at pasningsfoten ikke er håpløs. De Gea begynner også å bli en svært rutinert mann som har enorm erfaring man kan dra nytte av. På den andre siden så er han noen hakk under de beste som sweeper, samt at pasningsfoten ikke er av samme klasse som for eksempel arbeidet på strek. Hva ten Hag vektlegger her er vanskelig å vite, men for min del så stoler jeg på at han har kontroll på det han vil ha i de bakre rekkene.

Og helt tilslutt så er det greit å påpeke at jeg absolutt liker De Gea, men jeg syntes samtidig det er viktig å påpeke at det her er en nyansert situasjon hvor det å gi De Gea en ny kontrakt vil innebære både fordeler og ulemper, på lik linje med at det å gå for en ny keeper også vil innebære fordeler og ulemper.
post liked by: Ryder, Cola2, Pink Final, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16723

Ikke uenig i hva du skriver @messilingard

De Gea er jevnt over helt klart mindre komfortabel med ball i beina enn feks Allison og Ederson.
Men når det gjelder feilpasninger og brølere er jeg neimen ikke sikker på om det er noen forskjell.
Allison gjør utrolig mye rart, men det ender sjelden i baklengs.
Vil gjette på at Allison har flere nesten ulykker enn de Gea med ball i beina.

Jeg synes de Gea er relativt sikker med ball i beina.
Kan bare gjenta meg selv.
Synes feltarbeidet har og delvis er den store hemskoen.
Men han er helt tydelig blitt coachet og instruert denne sesongen i å være mer offensiv.
post liked by: messilingard, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Beta 2.0
Posts: 313
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Jeg tror en av de store forskjellene mellom DdG og type Allison er at sistnevnte nesten aldri velger å spille ballen ut mens de Gea gjerne tar en sikker "feilpasning" til innkast et par ganger per kamp. Allison står også høyere og er derfor oftere med på pasningsspillet selv når de ikke blir presset kjempehardt mens de Gea kun blir involvert når forsvarerne blir presset langt bak. Allison får derfor flere enkle pasninger i løpet av en kamp og en høyere treffprosent samtidig som han også prøver å holde ballen i spill i vanskelige situasjoner.

Ikke at jeg kan bevise dette for oss vanlige dødelige vil ikke ha tilgang på tall som vil vise sånne forskjeller.
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Vet virkelig ikke hvem som evnt. kunne erstattet han.

Courtois, Ter Stegen, Sommer, Ederson, Alisson Becker og Donnarumma er f.eks. uaktuelle mtp hvem de spiller for. Det samme gjelder også keeperne til Arsenal, Tottenham og Chelsea (uten at jeg ville erstattet noen av de med De Gea heller).

Keylor Navas er for gammel til å være en aktuell erstatter.

André Onana, Inter - tvang seg ut av Ajax, så tviler på at Ten Har er gira.

Også har du en haug med keepere jeg mener på ingen måte ville vært en oppgradering: Kobel (Dortmund), Gulacsi (RB Leipzig), Pickford (Everton), Jose Sa (Wolves), Bounou (Sevilla), Casteels (Wolfsburg), ...

Om en skal koke det ned til noen kandidater, så kanskje:
  • Jan Oblak (AM) - helt latterlig god. Men har men har vist at han kan ha perioder der holder et langt lavere nivå. Forlenget kontrakten til 2028 i fjor sommer...
  • MIke Maignan (AC Milan) - erstatter Lloris på landslaget. Svært god med beina. Men jeg tviler sterkt på at Milan vil gi slipp nå som de endelig har en god erstatter for Donnarumma. Kontrakt til 2026.
  • Unai Simon (Athletic) - god med føttene. Erstattet jo De Gea på landslaget pga det... Ville vært hjerteskjærende om det skjedde igjen - i United. Kontrakt til 2025.
Henderson som en liten joker. Men da må han finne seg i å konkurrere om plassen igjen. Også vet jeg ikke om det for Ten Hag er uaktuelt pga måten han presset frem et lån til Forest.
post liked by: Pink Final

Beta 2.0
Posts: 313
Joined: 03 Feb 2023, 11:35
Liker gitt: 105
Liker mottatt: 821

Jeg tror det er større sjanser for at Ederson blir vår nye førstekeeper enn at Henderson blir det. De bruene er nok fullstendig nedbrent nå.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ser forøvrig på statistikken at han denne sesongen står med 28 pasninger/90 min mot 20/90 i begge de to sesongene før (finner ikke tall lengre bak i tid). Det er en ganske enorm økning.
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8980

@red

Et navn som du ikke har med på listen din er én som vi har blitt linket til i ganske stor grad, nemlig Diogo Costa fra Porto. Han er 23 år, førstekeeper for Portugal, har sluppet inn 22 mål på 29 kamper, samt 14 cleen sheets (hjemlig liga + CL). Mest sannsynlig så er det Liga Portugal sin neste store eksport.

Av det jeg har sett av han, først og fremst under VM, så er det en keeper som er trygg med ball, sterk på strek. Han er noe lav (186 i følge Transfermarkt) noe som kan medføre utfordringer i et britisk felt. Likevel så er det en spiller som jeg absolutt mener bør stå på en slik liste.
post liked by: Pink Final, Cola2, Blodfink
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

I lys av kontraktsforhandlinger og mange for-/mot-utspill (sist av Meulensteen på United.no i dag):
Statistikk sier ikke alt, men tallene til De Gea ser rett og slett ikke bra ut - heller ikke denne sesongen, der det er en viss konsensus om at han har vært enten ganske god eller veldig god.



Her ser vi at han har en dalende redningsprosent over tid. Nå er både redningsprosent og clean sheets statistikk som ikke sier enormt mye, det handler blant annet om kvalitetene på sjansene imot. Men følgende tall viser at han også scorer svakt der:

https://fbref.com/en/players/7ba6d84e/David-de-Gea

Her ser vi at han ligger generelt lavt på de aller fleste parametre, også noen der jeg ville trodd han scoret høyt. Synes for eksempel det er overraskende at han ligger blant de 20 prosent laveste på den øverste kategorien, som rett og slett anslår hvor god shot stopper keeperen har vært. Vi har også sluppet inn flere mål en xGA tilsier i år.

For min del rimer det ikke HELT med det jeg ser med egne øyne, inntrykket er at det har vært få skikkelige tabber og mange matchvinner-redninger. Samtidig - og mulig jeg banner i kjerka her - synes jeg kanskje han får litt i overkant skryt en del ganger. Så lenge han har to gode redninger i en kamp, så er det åtter på børsen. En keeper SKAL jo redde noen vanskelige skudd her og der. Må innrømme at jeg generelt synes det er vanskelig å vurdere kvalitet på keepere generelt, spesielt deres "allround"-egenskaper og profil. Lett å henge seg opp i tabber eller enkeltredninger.

Skriver ikke dette for å diskreditere DDG, eller den enorme jobben han har gjort for oss i over ti år. Som flere har nevnt, var han i flere sesonger vår eneste verdensklassespiller og fortjener et strålende ettermæle.

Han var definitivt uerstattelig en gang, men neppe nå lenger. Har likevel ikke noen enormt sterk mening om vi bør fornye med ham, kan ikke lese ETHs tanker om hvilke egenskaper han ser etter, og eventuelt hvor stort hastverk han har med å endre på ting. Å sprenge banken for å beholde ham virker uansett lite fruktbart akkurat nå.
post liked by: messilingard, Mr H, RedTrafford, Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Mye bra i den posten. Om DDG godtar et solid lønnskutt, noe klubben ønsker, så kan jeg også godta at han er førstekeeper i en sesong til. Samtidig er det vel liten tvil om at EtH ser etter en erstatter, det vil jo i hvert fall komme en slik om DDG ikke godtar tilbudet og reiser.

Samtidig har DDG ønsket seg til Real en gang i tiden, jeg bryr meg ikke om dette, jeg har forsvart Rooney mye mot kritikk fordi han kunne endt opp i City. Grunnen til at jeg tar det med er at jeg aldri har sett 1 eneste kommentar tror jeg (bortsett fra mine egne), om at det var like kritikkverdig, (eller ikke kritikkverdig) at vår keeper ville til Real som Rooney-saken, men jeg har sett 1000-vis av kommentarer om Rooney.

DDG er jo en aldri så liten fans-splitter, han er høyt verdsatt blant mange, andre synes det er på tide han trer til side. Han bør ned i lønn, 50% er rimelig, 187 500 pund i uka bør holde. Noen andre fortjener kanskje en liten økning.

Om klubben ser ham som et førstevalg videre er det jo rart at de vil ha ham ned i lønn så klart.

For alt jeg vet er det taktikk for å få ham ut, EtH har erstatteren klar? Eller: "Du går ned i lønn og må kjempe for plassen mot en ny konkurrent"
post liked by: RedTrafford, Ryder, Cola2
LUHG!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Blodfink wrote: 31 Mar 2023, 17:34 187 500 pund i uka bør holde. Noen andre fortjener kanskje en liten økning.
Vi ser unggutta signere en avtale vært 200 000 pund i uke.
Ka i hævete (der kom nordlendingen frem ser jeg), skal vi verdsette han med en såpass mindre lønn?
Hva har kapteinen vår i lønn (tenker ikke på Bruno)
Forøvrig er jeg ikke flink nok til å finne spillernes lønn.....
Men jeg er ikke en ddg supporter
Og tror jeg s vidt skulle klare med med 187 500 pund, men hadde vært nødvendig med kontoret (banken)
post liked by: Blodfink
Post Reply