Rúben Amorim

Her kan man lage individuelle tråder for spillere og ledere i klubben.

Pangaea
Liker gitt: 6427
Liker mottatt: 8469

Må vel innrømme at det neppe er verdens viktigste observasjon, men stokk om bokstavene til Amorim og du får Morami. Kanskje noen spillere trenger en ekstra? 😅 Neida, men morsomt er det likevel
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Belfastboy, Can2, Pwint

Mr H
Liker gitt: 137
Liker mottatt: 1915

Selvsagt alt for tidlig til å trekke store konklusjoner, men etter de to første kampene sitter jeg igjen med noen takes.

- Jeg liker at vi spiller såpass tydelig 3421 fra start. Fortsatt mye som må læres, og alt faller ikke like naturlig for alle spillerne ennå. Men her er det ingen tvil om at Amorin skal drille inn sitt preg på laget fra start.

- Jeg synes det er veldig kult at han tørr å prøve Mazraoui og Shaw som sidestoppere. Det kan bli fryktelig spennende, spesielt med ball. Men vi møter vel kanskje ikke opp på Emirates på onsdag med Amad på vingback og nevnte duo bakerst?

- Jeg gleder meg til Mainoo er klar igjen. Han skal i utgangspunktet passe så perfekt inn på den midtbanen her.

- Jeg synes der er fint at alle spillerne ser ut til å få starte med blanke ark. Hele troppen får muligheten til gripe muligheten.

- Noen spillere sliter litt mer enn andre med å tilpasse seg. Helt naturlig det, ettersom de har forskjellige vaner og erfaringer. Garnacho har feks ikke sett helt tilpass ut som smal angriper/tier. Dalot har kanskje heller ikke vært kjempesolid. Men slike ting går seg til. Enten så tilpasser ulike spillere seg rollene sine, eller så får vi svar på hvem som kan og ikke kan løse de ulike rollene.
post liked by: Pangaea, Tringe, Pink Final, Pwint, Jan Erik, Can2

28FPellistri
Liker gitt: 1574
Liker mottatt: 5678

Lov å se litt lyst på det etter 3 kamper med Amorim.

Mer struktur, mer angrepsfotball og mer mål! Mer kontroll på kampene og mer ballbesittelse.

3 kamper, 2 seire 1 uavgjort - 8-3 i målforskjell, 5 plussmål.

Mål:
3 - Marcus Rashford
2 - Joshua Zirkzee
2 - Rasmus Højlund
1 - Alejandro Garnacho

Bare offensive spillere på målscorerlisten.

Assists
3 - Amad Diallo
2 - Bruno Fernandes
1 - Manuel Ugarte
1 - Noussair Mazraoui
1 - Rasmus Højlund

Selvsagt bare i starten, men det er kanskje ikke så krise offensivt som man skulle tro før Amorim kom inn. 3 spillere som har spilt i spissrollen har altså gjort 7 av 8 mål.

Motstand har ikke vært allverden, men det kan man jo ikke gjøre så mye med, men starten har definitivt vært lovende, så er det svært betryggende å høre intervjuer av Amorim at han ikke er fornøyd. Han er fornøyd med målene, men ikke alt vi gjør på banen. Jeg liker trenre som prøver å streve etter å bli bedre selv etter en 4-0 seier, selv om det er viktig å gi skryt og ros også, men så lenge kritikken er konstruktiv så vil spillerne være enige vil jeg tro.
post liked by: RedTrafford, Rød Pølse, Pwint, Andtho01, Spirograf1, Pink Final, Jan Erik, Can2, 10Hag, Ryder, Pangaea
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Ryder
Liker gitt: 3371
Liker mottatt: 14054

Liker veldig godt hvordan Amorim helt tydelig og bevisst bruker hele troppen. Selvfølgelig litt ekstra nå i start-/eksperimentfasen, men tror nok vi vil få se mye mer rotasjon i alle fall hele denne sesongen. Det virker også som om han ønsker å skolere spillerne til å spille i flere posisjoner for større taktisk fleksibilitet.
Byttene sitter også løsere, og virker mye mer motivert ut fra dagsform/dagsprestasjon enn ut fra navn. ETH var jo notorisk når det gjaldt å beholde "matchvinnerne" sine på banen nesten uansett, mens Amorim virker å ta mer proaktive grep ut fra kampbilde.
post liked by: Andtho01, RedTrafford, Rød Pølse, Can2, 10Hag, Pangaea, Pink Final, Tringe

Rød Pølse
Liker gitt: 18912
Liker mottatt: 17075

Rød Pølse wrote: 20 Nov 2024, 21:54 Jeg har veldig trua på Amorim, og er helt i nærheten av bombesikker på at han vil få MYE mer ut av dagens spillerstall enn forgjengeren. Så er jeg litt mer avventende i forhold til hvilke spillere som vil lykkes og ikke. Jeg tror portugiseren vil utnytte spillernes styrker i langt større grad enn han skalla nederlenderen.
Siterer meg selv fra før Ipswich-matchen. Kanskje litt tidlig å konkludere, men jeg kunne sannsynligvis tatt mer feil. Roller og posisjoner tilpasses spillerne som skal utføre jobben. Dette har man sett i Sporting også.

Det ville overrasket meg hvis Amorim ønsket å overta United uten å se et relativt stort uforløst potensial i spillergruppa. Nå skal man ikke miste bakkekontakten etter én god kamp i ligaen, mot et ganske stusselig Everton, men det er oppsiktsvekkende hvor mye bedre spillerne, og ikke minst LAGET, fungerer etter en knapp time med oppgradert lagledelse.

Positivitet og tro blir ofte forvekslet med naivitet, mens negativitet og kritikk gjerne blir forvekslet med realisme. Å høre Amorim snakke om intelligente spillere som er bedre enn de tror viser en helt annen virkelighet enn den 'pundits' og "eksperter" har forsøkt å konstruere. Det er mye lettere å oppnå noe hvis troen på suksess er større enn frykten for å mislykkes, og det er desto vanskeligere hvis man begynner å tro at man ikke er god nok.

I løpet av vårsesongen får vi helt sikkert flere svar på hvilke posisjoner som bør styrkes, men vi virker å være i mye bedre stand enn veldig mange forståsegpåere har gjort til en "sannhet" de siste par årene. Foreløpig syns jeg vi ser mest sårbare ut sentralt og på venstresiden.
post liked by: RedTrafford, Ryder, Spirograf1, Can2, Pangaea, Pink Final
Football, bloody hell!

Spirograf1
Liker gitt: 2602
Liker mottatt: 2341

Rød Pølse wrote: 20 Nov 2024, 21:54 Positivitet og tro blir ofte forvekslet med naivitet, mens negativitet og kritikk gjerne blir forvekslet med realisme. Å høre Amorim snakke om intelligente spillere som er bedre enn de tror viser en helt annen virkelighet enn den 'pundits' og "eksperter" har forsøkt å konstruere. Det er mye lettere å oppnå noe hvis troen på suksess er større enn frykten for å mislykkes, og det er desto vanskeligere hvis man begynner å tro at man ikke er god nok.
Dette var kloke ord, takk skal du ha! 😊
post liked by: Rød Pølse, Pink Final

Ryder

Det store spenningsmomentet for min del, er hva som skjer om/når storsmellen kommer.
ETH kastet veldig mye på skraphaugen etter 0-4 mot Brentford, etter det virket det ikke som han stolte verken på spillerne sine eller visjonen sin. Ja, vi fikk et oppsving, men da etter å ha gått tilbake til mer gammel oppskrift som lå et stykke unna den fotballen jeg tror ETH så for seg. Han fikk tidlig en "nå må vi bare gjøre det beste utav det"-holdning, virket det som.

Ut fra det Amorim sier, kommer han ikke til å endre filosofi, men denne jobben har jo en tendens til å endre folk. Og - ikke minst - hvordan vil spillerne påvirkes? Tror dette kan nå ganske langt så lenge han har buy-in fra spillerne og når fram til dem. Forhåpentligvis klarer han å bygge tro og lojalitet som tåler tilbakeslag uten at de begynner å tvile på retningen.
post liked by: Pangaea, Pink Final, red

Topic author
10Hag
Liker gitt: 6400
Liker mottatt: 9611

post liked by: Rød Pølse, Andtho01, Pink Final, RedTrafford, Can2, Pangaea

Ryder

Så hva har vi lært etter noen uker og kamper med Amorim? Kanskje ikke så veldig mye, det har jo vært ekstremt mye eksperimentering og mange endringer mellom og i kamper. Men et par ting peker seg jo ut:

* Garnacho og Rashford vurderes IKKE som vingbacker, i så fall hadde de nok fått noen minutter her og der.
* På de to plassene bak spissen ønsker han ikke to typiske midtbanespillere/AM, men én "andrespiss"/bakromstrussel. Tolker det dithen ettersom han fortsatt ikke har et eneste minutt med to av Bruno/Mount/Amad (eller Mainoo for den saks skyld) samtidig på banen i de posisjonene. Det har alltid vært enten Garnacho, Rashford eller Zirkzee som en av dem. Et sånt grep er kanskje det eneste jeg virkelig savner så langt, kunne hatt lyst til å se en ren AM-kombo.
* Bytter og startoppstilling virker å være ekstremt motivert ut fra fitness-hensyn og skaderisiko. Oppsiktsvekkende rigid, egentlig, men vi får se om det er et preventivt grep nå i starten for å få kontroll over skadeproblematikken evt for å pleie moralen i troppen - eller om det blir fast takst framover.
* Betraktelig mer ballbesittelse. Kun borte mot Arsenal har vi hatt under 60 prosent possession, da hadde vi 50 prosent som også er høyt til å være borte mot et topplag. Foreløpig har det ikke gitt voldsom uttelling, og mye har vært trilling i bakre rekker, men tydelig at det er et fokusområde.
* Pasningssikkerheten har også gått opp: Under Amorim har vi en treffprosent på 89, mens vi i de ti siste kampene før han kom hadde et snitt på 83 prosent. Så tendensen er jo veldig klar.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, 10Hag, Belfastboy, Pink Final, 28FPellistri, Can2, Harry Greaves, Spirograf1, Blodfink

28FPellistri

Veldig enig @Ryder

Og jeg savner også spesielt punkt nummer 2. Hadde digget å sett for eksempel en teknisk sterk ballbehandlende spiller som Mainoo bak spissen. Han vil dra mer press på seg enn for eksempel en som Rashford, Garnacho gjør. Ettesom man også vet at Mainoo har en god skuddfot.

Det er kanskje ikke bygget under en statistikk, eller vanskelig å argumentere for også, men følelsen jeg sitter med er at vi skaper flere store sjanser også, men så har vi kanskje sluppet til litt mer under Amorim enn hva man gjorde på slutten med ETH også. Så har man definitift dødballspørsmålet.
post liked by: Can2, Spirograf1, Blodfink
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Ryder

28FPellistri wrote: Today, 07:54
Det er kanskje ikke bygget under en statistikk, eller vanskelig å argumentere for også, men følelsen jeg sitter med er at vi skaper flere store sjanser også, men så har vi kanskje sluppet til litt mer under Amorim enn hva man gjorde på slutten med ETH også. Så har man definitift dødballspørsmålet.
Vi kan jo ta tallene så langt - med forbehold om at det er snakk om altfor liten sample size til å gi veldig mening og at også andre parametre spiller inn:

Snitt under Amorim per kamp:

xG 1,33 vs xGA 1,18
Skudd 12,8 vs skudd imot 10,2

Snitt under Ruud/ETH per kamp:

xG 1,71 vs xGA 1,32
Skudd 15,9 vs skudd imot 10,5

Snitt for hele fjorårssesongen (PL) per kamp:
xG 1,47 vs xGA 1,81
Skudd 14,3 vs skudd imot 17,4

Så det lille vi kan trekke ut av dette, er vel at vi har (marginalt) større effekt defensivt enn offensivt så langt. Mange forsvarstabber i det siste, men de vises jo ikke på tallene sånn sett. Så langt både skaper vi mindre og slipper til mindre under Amorim. Også sesongen sett under ett er vi bedre defensivt enn i fjor.

At vi hadde høyere xG og flere avslutninger før Amorim, kan leses på flere måter. Den strenge måten er at vi ikke har noen framgang, den positive er at vi prøver å spille mer tålmodig og ikke tar alle de impulsive og dårlige avslutningsmulighetene vi gjorde tidligere. Samtidig som vi ikke har lært oss de offensive mønstrene.

Men som sagt, altfor tidlig å lese noe veldig tydelig ut fra dette.
post liked by: 28FPellistri, 10Hag, Blodfink

28FPellistri

Litt lite grunnlag enda ja for Amorim. Spent på å se hvordan dette ser når det nermer seg sesongslutt. Da kan man se litt mer tendenser mens mye nå fort kan være litt tilfeldigheter siden det er en ny fotball som ønskes.

Samtidig så er jeg ikke enormt fan av xG som statistikken den er, for det som ville gitt et mer og bedre bildet etter min mening er xG frem til et av lagene scorer første målet. Selvsagt langt vanskeligere å måle, men jeg mener at xG ofte lyver en del når spesielt større klubber/lag ligger under og den klubben jager utligning og så ledelse.

I tillegg til denne statistikken så må vi nok også få inn "press" som cornere og også ballbesittelse ++.

Men så langt er jeg enig med din konklusjon av det lille materialle vi har.

Eric Cantona

Ryder

Ja, at ballbesittelse og pasningspresisjon går såpass klart opp, forteller mye om intensjonen - men så er det langt unna å gi ønskede resultater i og med at relasjonene og mønstrene ikke sitter.

At vi er bedre defensivt (tabber og personlige feil til side) er i mine øyne viktigere akkurat nå enn at vi blomstrer framover. Et solid forsvarsspill er selve fundamentet, og det var jo der vi sviktet så katastrofalt i fjor med alle kontringene og avslutningene imot. De strukturelle problemene har vi i stor grad luket bort - nå gjenstår bare de individuelle...

Å gjøre oss til et gnistrende angrepslag krever nok både adskillig mer øving og noen nye spillere som både er hakket bedre og passer bedre i systemet.
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse, Vidar Dale Fjeld

Topic author
10Hag
Liker gitt: 6400
Liker mottatt: 9611

28FPellistri wrote: Today, 14:16 Samtidig så er jeg ikke enormt fan av xG som statistikken den er, for det som ville gitt et mer og bedre bildet etter min mening er xG frem til et av lagene scorer første målet. Selvsagt langt vanskeligere å måle, men jeg mener at xG ofte lyver en del når spesielt større klubber/lag ligger under og den klubben jager utligning og så ledelse.
Ja, for ikke å snakke om når gode lag leder, og bare kan trille seg komfortabelt inn til en seier uten å prøve å skape noe.
post liked by: 28FPellistri

Ryder

10Hag wrote: Today, 15:22
28FPellistri wrote: Today, 14:16 Samtidig så er jeg ikke enormt fan av xG som statistikken den er, for det som ville gitt et mer og bedre bildet etter min mening er xG frem til et av lagene scorer første målet. Selvsagt langt vanskeligere å måle, men jeg mener at xG ofte lyver en del når spesielt større klubber/lag ligger under og den klubben jager utligning og så ledelse.
Ja, for ikke å snakke om når gode lag leder, og bare kan trille seg komfortabelt inn til en seier uten å prøve å skape noe.
Akkurat dét slipper vel vi å forholde oss til… 😅
post liked by: 28FPellistri
Post Reply