Samletråd spillere/ledere
Det stemmer det, @10Hag. Vi har jo hatt en uvane med å gi spillere nye, store kontrakter når de kanskje burde vært solgt? F eks De Gea til Real i 15? Eller ville det vært for tidlig? Han fikk jo en vanvittig ny kontrakt istedenfor...
post liked by: Rød Pølse, Andtho01, Pwint
Vi vil alltid tjene penger på akademiprodukter. Ellers er det jo slik at vi selger de som ikke vurderes som gode nok. Da er det ikke enkelt å selge med profitt når man er øverst i hierarkiet.
Det blir nok litt annerledes en periode fremover, men når vi blir best igjen må vi forvente å betale høye priser for å forsterke laget. Da ryker muligheten for å selge med profitt, bortsett fra på de som er oppfostret på Carrington. Det er sjanseløst for City å selge noen av de som kom i januar med profitt.
United må først og fremst tjene penger på sponsorer, sportslig suksess og deltakelse i CL, ikke kjøp og salg av spillere.
Det blir nok litt annerledes en periode fremover, men når vi blir best igjen må vi forvente å betale høye priser for å forsterke laget. Da ryker muligheten for å selge med profitt, bortsett fra på de som er oppfostret på Carrington. Det er sjanseløst for City å selge noen av de som kom i januar med profitt.
United må først og fremst tjene penger på sponsorer, sportslig suksess og deltakelse i CL, ikke kjøp og salg av spillere.
post liked by: Andtho01, Belfastboy, Jan Erik, Pink Final, RedTrafford, Pwint
Football, bloody hell!
-
- Manchester, football, music, fashion, industry, history
- Liker gitt: 40827
- Liker mottatt: 30308
Ville vært for tidlig ja, siden du spør
David de Gea var kanskje verdens beste keeper i årene 2015-2018.
Hvem skulle evt erstattet ham?
Vi ser nå at en erstatter til en enorm sum ikke nødvendigvis ble noen oppgradering.
Snarere tvert i mot.
Tror vi hadde vært bedre tjent med å ha David de Gea i mål.
Han er bedre enn Onana på strek.
Og faktisk bedre med ballen i beina!
Det siste er det verste av alt.
Paradoksalt nok skulle Onana være brikken vi manglet mtp å spille ut bakfra.
Han slår bort ballen mer enn David de Gea gjorde.
Hverken Onana eller de Gea er gode i felt arbeidet.
Vi har gjort flere dårlige valg i ‘oppgradering’ av laget vårt.
post liked by: Andtho01, Belfastboy, Pwint, RedTrafford
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Keylor Navas skulle gå andre veien, @Pink Final. De avtalene var i boks, det gikk av en eller annen grunn for sent med papirene. Bra keeper det også. De Gea var veldig god der en periode, men hadde for høy lønn, noe som til slutt bidro til at det endte som det gjorde.
Vi gjorde mye rart på den tiden.
Vi gjorde mye rart på den tiden.
post liked by: Pink Final, Pwint
-
- Moderator & Donor
- Liker gitt: 3993
- Liker mottatt: 17265
Selv om jeg er enig i at Onana ikke har vært en oppgradering generelt, mener jeg det er feil å si at han er dårligere enn De Gea med ballen i beina.Pink Final wrote: 10 Apr 2025, 10:02
Og faktisk bedre med ballen i beina!
Det siste er det verste av alt.
Paradoksalt nok skulle Onana være brikken vi manglet mtp å spille ut bakfra.
Han slår bort ballen mer enn David de Gea gjorde.
Hverken Onana eller de Gea er gode i felt arbeidet.
Vi har gjort flere dårlige valg i ‘oppgradering’ av laget vårt.
Ja, han slår (som de aller fleste keepere) en del feil når han slår langt, men det er jo et resultat av at vi spiller mer direkte enn det hele tiden var meningen at vi skulle gjøre. Onanas spill på korte/medium pasninger er omtrent så trygt som du kan få det. Han er bedre til å improvisere under press.
Det jeg er skuffet over, er at vi ikke har klart å utnytte Onanas kvaliteter som "utespiller" bedre. I Inter var han jo også veldig aktiv utenfor 16-meteren, men det ser vi jo ingen ting til ettersom vi konsekvent ligger ganske lavt med forsvaret. I det hele tatt virkere det som om Onanas spisskompetanse på slike ting er blitt "slipt bort" mer og mer jo lenger han er i klubben. Noe er sikkert instruks (safety first) - det er jo tydelig at han spesielt i enkeltkamper har fått beskjed om å slå langt - men noe er sikkert også manglende selvtillit.
Om vi ser på tallene, ser vi at Onana i snitt slår 35 pasninger per kamp (både i fjor og i år), mens De Gea slo i snitt 27 per kamp i 22/23 og bare 16 per kamp i 21/22. Så her har jo volumet gått merkbart opp.
Når det gjelder hvor stor andel av pasningene som er langpasninger, ligger de likt på rundt 30 prosent. Av disse traff De Gea på 31 prosent, mens Onana traff på 29 prosent i fjor og 25 prosent i år. Kan tyde på at DDG er mer treffsikker på de lange, men det kan også bety at vi har dårligere "target men" enn tidligere.
Onana stopper 7 prosent crossere, mens De Gea stoppet henholdsvis 3 prosent og 1,5 prosent i sine to siste sesonger.
Onana hadde i snitt 1 defensiv involvering per kamp utenfor 16-meteren i fjor, men bare 0,65 per kamp i år. De Gea hadde 0,84 i 22/23 og 0,66 per kamp året før. Den gjennomsnittlige avstanden fra mål for alle defensive involveringer er for Onana 12 meter, mens den i DDGs to siste seonger var 14. Det forteller både om at Onana ikke får lov eller ønsker å være offensiv, vi kan jo også ofte se at han er litt "limt til streken" når motstander kommer gjennom.
post liked by: Jan Erik, Pink Final, Pwint
-
Gode poenger @Ryder.
Husker jeg undersøkte tallene for keeper pasninger i PL rundt 2021 engang.
Tror det var i 2020/21.
Den gang lå David de Gea som femte eller sjette best på treffprosent med ball i beina av PL keeperne.
Bl.a bedre enn Dean Henderson.
Det var jo en vedtatt ‘sannhet’ at Dean var bedre med ballen i beina.
Husker jeg undersøkte tallene for keeper pasninger i PL rundt 2021 engang.
Tror det var i 2020/21.
Den gang lå David de Gea som femte eller sjette best på treffprosent med ball i beina av PL keeperne.
Bl.a bedre enn Dean Henderson.
Det var jo en vedtatt ‘sannhet’ at Dean var bedre med ballen i beina.
post liked by: Ryder, Belfastboy, Pwint
@Ryder, @Pink Final, føler vi har hatt denne diskusjonen før...tydelig at De Gea engasjerer.
Keeperplassen er, litt som spiss, en vanskelig posisjon. Feil og mangler blir veldig synlige.
Keeperplassen er, litt som spiss, en vanskelig posisjon. Feil og mangler blir veldig synlige.
post liked by: Rød Pølse, Ryder, Pink Final, Andtho01, Pwint
-
- Moderator & Donor
- Liker gitt: 3993
- Liker mottatt: 17265
Vi må heller ikke glemme at Onana var strålende i starten av denne sesongen, var jo bred enighet om at han og Mazraoui var de to beste spillerne våre de første par månedene. Så har det vært både hummer og kanari siden.
Det er ikke Onana som skiller oss fra topp 4, for å si det sånn, men skulle gjerne ønsket meg en stødigere keeper som i større grad var til å stole på.
Det er ikke Onana som skiller oss fra topp 4, for å si det sånn, men skulle gjerne ønsket meg en stødigere keeper som i større grad var til å stole på.
post liked by: Rød Pølse, Belfastboy, Pink Final, Andtho01, Jan Erik, Pwint
Tabbene gjør at Onana er vanskelig å stole på. Nå har han spilt noen kamper uten bloopers, men han har vel et tosifret antall baklengs på samvittigheten, på under to sesonger. I fjor var han helt avgjørende for at vi røyk ut av CL i gruppespillet. Så har han også hatt svært gode perioder.
Håper vi henter en keeper som kan gi kameruneren reell konkurranse neste sesong. Hvis tabbekvoten ikke krymper kan vi selge for €20m uten tap neste sommer. Skyhøye lønninger og svak rekruttering er ingen god kombinasjon, men det visste vi fra før...
Håper vi henter en keeper som kan gi kameruneren reell konkurranse neste sesong. Hvis tabbekvoten ikke krymper kan vi selge for €20m uten tap neste sommer. Skyhøye lønninger og svak rekruttering er ingen god kombinasjon, men det visste vi fra før...
post liked by: Belfastboy, Ryder, Pink Final, Andtho01, Jan Erik, Pwint, RedTrafford
Football, bloody hell!
-
Onana var god i høst.
Jeg hadde ham som sesongens spiller da.
Og det er ikke hans skyld at vi ligger der vi gjør.
Det er stallen og laget som er bygget systematisk ned over en 3-4 års periode sin skyld imo.
Onana har noen helt utrolige refleksredninger.
Jeg synes det er hans største styrke til nå i United.
Jeg holder på at det han har vist er svakere enn De Gea med ball i beina.
Synes han gjør mye rart.
Spiller ofte på feilvendt medspiller under press.
Så er ikke det mangel på ball teknikk nødvendigvis.
Mer mangel på vurderingsevne.
En annen svakhet han har er returer.
Litt som Dean Henderson.
Retur ut i farlig rom.
Der var D de Gea god.
Fikk ofte slått ball bort fra farlig område.
Keeper teknisk brilliant spiller.
Vi mangler dessverre mye på å bli et topplag p.t.
Højlund bl.a trenger reell konkurranse.
Synes heller ingen av våre nåværende stoppere er på det nivået vi trenger.
Yoro har potensialet til å bli det.
Jeg er oppgitt over spiller logistikken de senere år.
Helter og gode habile spillere fjernes.
Ofte for å gjøre plass for folk som i beste fall er på samme nivå.
Jeg hadde ham som sesongens spiller da.
Og det er ikke hans skyld at vi ligger der vi gjør.
Det er stallen og laget som er bygget systematisk ned over en 3-4 års periode sin skyld imo.
Onana har noen helt utrolige refleksredninger.
Jeg synes det er hans største styrke til nå i United.
Jeg holder på at det han har vist er svakere enn De Gea med ball i beina.
Synes han gjør mye rart.
Spiller ofte på feilvendt medspiller under press.
Så er ikke det mangel på ball teknikk nødvendigvis.
Mer mangel på vurderingsevne.
En annen svakhet han har er returer.
Litt som Dean Henderson.
Retur ut i farlig rom.
Der var D de Gea god.
Fikk ofte slått ball bort fra farlig område.
Keeper teknisk brilliant spiller.
Vi mangler dessverre mye på å bli et topplag p.t.
Højlund bl.a trenger reell konkurranse.
Synes heller ingen av våre nåværende stoppere er på det nivået vi trenger.
Yoro har potensialet til å bli det.
Jeg er oppgitt over spiller logistikken de senere år.
Helter og gode habile spillere fjernes.
Ofte for å gjøre plass for folk som i beste fall er på samme nivå.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, Rød Pølse, Belfastboy, Pwint
@Jan Erik: Ja, kanskje.
Det finnes ingen målvakt i sportens historie som har hatt høyere lønn enn det De Gea hadde i United. Han og Alexis Sanchez knuste lønnsstrukturen i klubben, som la til rette for at mange kunne levere lønnskrav på over 200 000 pund i uka, med de som referanse. Og spesielt DDG, siden Sanchez heldigvis ikke var her lenge. Ronaldo tjente enda mer, som er problematisk. Men ingen bruker ham som referanse i en lønnsforhandling da alle skjønner at det er et ekstraordinært tilfelle, selv om det ikke forsvarer en slik pengebruk.
Uansett hvor god DDG var i 2015-2018, var det aldri valuta for pengene. Og f.o.m. VM i 2018 var han regelrett svak, med noen få lysglimt her og der. Mistet ikke bare plassen som førstekeeper på Spania innen EM 2020, men ble og innen 2021 ikke vurdert som god nok som tredjekeeper der. Siden har han ikke vært i en tropp.
Han forble en av Europas svakeste på mange felt gjennom en hel karriere. Både før og etter 2018, var han abnormalt inaktiv og svak i feltet, offensivt spill og 1v1. Han dirigerte aldri forsvaret heller. Men god på strek var han, og er fortsatt i dag i Fiorentina.
Om vi burde solgt ham i 2015 skal jeg ikke si et bestemt ja på. Kanskje litt tidlig? Men definitivt før han fikk fotballhistoriens beste keeperlønn.
Lett å glemme, men de siste sesongene rant det og inn tabbemål.
Synes @Ryder oppsummerer det greit. Synes derfor det er selvforklarende at vi skjøt oss i foten med de pengene i brukte på De Gea. Som en bonus gjorde det salg av ham umulig. Hadde vi solgt ham i tidsrommet 2015-2020, hadde vi tjent gode penger, og spart en enorm sum på lønn.
Det finnes ingen målvakt i sportens historie som har hatt høyere lønn enn det De Gea hadde i United. Han og Alexis Sanchez knuste lønnsstrukturen i klubben, som la til rette for at mange kunne levere lønnskrav på over 200 000 pund i uka, med de som referanse. Og spesielt DDG, siden Sanchez heldigvis ikke var her lenge. Ronaldo tjente enda mer, som er problematisk. Men ingen bruker ham som referanse i en lønnsforhandling da alle skjønner at det er et ekstraordinært tilfelle, selv om det ikke forsvarer en slik pengebruk.
Uansett hvor god DDG var i 2015-2018, var det aldri valuta for pengene. Og f.o.m. VM i 2018 var han regelrett svak, med noen få lysglimt her og der. Mistet ikke bare plassen som førstekeeper på Spania innen EM 2020, men ble og innen 2021 ikke vurdert som god nok som tredjekeeper der. Siden har han ikke vært i en tropp.
Han forble en av Europas svakeste på mange felt gjennom en hel karriere. Både før og etter 2018, var han abnormalt inaktiv og svak i feltet, offensivt spill og 1v1. Han dirigerte aldri forsvaret heller. Men god på strek var han, og er fortsatt i dag i Fiorentina.
Om vi burde solgt ham i 2015 skal jeg ikke si et bestemt ja på. Kanskje litt tidlig? Men definitivt før han fikk fotballhistoriens beste keeperlønn.
Lett å glemme, men de siste sesongene rant det og inn tabbemål.
Synes @Ryder oppsummerer det greit. Synes derfor det er selvforklarende at vi skjøt oss i foten med de pengene i brukte på De Gea. Som en bonus gjorde det salg av ham umulig. Hadde vi solgt ham i tidsrommet 2015-2020, hadde vi tjent gode penger, og spart en enorm sum på lønn.
post liked by: Jan Erik, Pwint
-
Synes som sagt vi har gjort mye rart ift kjøp og salg.
David de Gea var en av våre beste spillere nesten hver sesong han spilte for oss.
En klubb legende der oppe med de største.
Å frigi ham for så å bruke £50m på Onana har ikke vært en god investering.
André Onana ble rost opp i skyene før han ble kjøpt.
Av supportere som hadde sett ham regelmessig i Inter.
Mistenker at man ikke har sett ham spille.
Men har lest hva andre mener.
Et annet uforståelig valg var å frigi Ander Herrera.
En kriger og akkurat en sånn type vi har manglet på midten i årene etterpå.
Jeg tror salget av Scott McTominay også var en feil.
En målfarlig spiller med et godt driv i spillet sitt.
Vi har ingen slik spiller i stallen nå.
Nå som Marcus Rashford er borte ser man tydeligere hva han har betydd.
Han har stått bak omtrent hvert femte mål vi har scoret de siste ni år.
Ikke bare bare å erstatte en slik spiller.
Så må man ta høyde for at han ikke ville bli hos oss.
Ryktene sier at han begynte å mistrives da Ronaldo returnerte.
Jeg håper vi blir smartere på spiller logistikk.
Vi har jo beviselig blitt et dårligere lag de senere år.
David de Gea var en av våre beste spillere nesten hver sesong han spilte for oss.
En klubb legende der oppe med de største.
Å frigi ham for så å bruke £50m på Onana har ikke vært en god investering.
André Onana ble rost opp i skyene før han ble kjøpt.
Av supportere som hadde sett ham regelmessig i Inter.
Mistenker at man ikke har sett ham spille.
Men har lest hva andre mener.
Et annet uforståelig valg var å frigi Ander Herrera.
En kriger og akkurat en sånn type vi har manglet på midten i årene etterpå.
Jeg tror salget av Scott McTominay også var en feil.
En målfarlig spiller med et godt driv i spillet sitt.
Vi har ingen slik spiller i stallen nå.
Nå som Marcus Rashford er borte ser man tydeligere hva han har betydd.
Han har stått bak omtrent hvert femte mål vi har scoret de siste ni år.
Ikke bare bare å erstatte en slik spiller.
Så må man ta høyde for at han ikke ville bli hos oss.
Ryktene sier at han begynte å mistrives da Ronaldo returnerte.
Jeg håper vi blir smartere på spiller logistikk.
Vi har jo beviselig blitt et dårligere lag de senere år.
post liked by: Andtho01, Jan Erik, Pwint, Belfastboy
@Pink Final, jeg syns du overdriver når du sammenligner De Gea med 'de største'. Går ut i fra at du da mener Charlton, Best, Law, Robson, Giggs, Keane, Scholes osv?
Der er han definitivt ikke.
Men han var til tider virkelig god.
Og ble svakere etterhvert.
Rashford tror jeg er ferdig som toppspiller. Han ser helt ordinær ut i Villa nå. Ikke dårlig, men ikke verdensklasse på noen måte. Bare helt grei. Sånn har han vært lenge i United også. Glimtvis god, men fortjener ikke lønnen.
Så blir bare salg/fristilling av spillere riktig om de vi henter er minst like gode, og helst mye bedre.
Der er vi et stykke unna måloppnåelse.
Der er han definitivt ikke.
Men han var til tider virkelig god.
Og ble svakere etterhvert.
Rashford tror jeg er ferdig som toppspiller. Han ser helt ordinær ut i Villa nå. Ikke dårlig, men ikke verdensklasse på noen måte. Bare helt grei. Sånn har han vært lenge i United også. Glimtvis god, men fortjener ikke lønnen.
Så blir bare salg/fristilling av spillere riktig om de vi henter er minst like gode, og helst mye bedre.
Der er vi et stykke unna måloppnåelse.
post liked by: Pwint, Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final
Jeg ser på det som at vi har vært helt uten identitet i lang tid. Vi har ikke vært i nærheten av serietittel etter sir Alex dro, vi har ikke hatt noen tydelig strategi eller tydelig spillestil. Korthuset glazers bygget hadde ingen annen fremtid enn å kollapse. Heldigvis fikk vi inn en minoritseier som ønsket å endre dette. Han har ansatt en manager med en ekstremt tydelig og moderne spillestil, endret ledere i alle ledd, forbedret kompetansenivå i alle ledd, og jeg er overbevist om at vi vil se bedring. Både på banen og i rekruttering. Men dette skjer ikke over natten. Hjertekirurgien er igang og nå må vi sy sammen operasjonssåret og la rekonvalesensen gå sin gang. Først neste sesong vil vi se hvor vellykket det har vært.
post liked by: Jan Erik, Andtho01, Rød Pølse, RedTrafford, Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
— Eric Cantona