Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.

Deleted User 430

Jeg syns dette Solskjær-jaget går over alle støvelskaft til tider. Ja, det er for store variasjoner i prestasjoner både fra spillere og manager, men av og til er det greit for både medier og tilhengere å se seg litt rundt og få litt større perspektiv på ting.
Han måles selvfølgelig mot Pep og Klopp i dag, men skal han måles mot dem burde det vel strengt tatt være et minstekrav å sammenligne med deres resultater etter like lang tid i stolen? Ikke etter at de har fått 4+ hele sesonger på seg, mens han er på sin 2..?

Pep kom til et lag som mer eller mindre var bygget med tanke på hans overtakelse, men han måtte bruke ytterligere 4 vinduer og ca €400mill netto før han vant ligaen selv om de brukte ca €150mill netto på "hans type spillere" sesongen før han kom.
Klopp måtte vente til sin 3. hele sesong før han vant CL og 4. hele sesong før han tok ligaen. Han hadde i tillegg den "luksusen" med å ha sin første hele sesong uten midtukekamper, noe som jo da gjør at han fikk ekstra tid på treningsfeltet for å jobbe med spillerne.
Solskjær er i gang med sin 2. fulle sesong nå og har fått et covind-avbrudd, covid-vindu og dertil påfølgende covid-pakket kampprogram å bryne seg på helt i startfasen av gjenoppbyggingen. Er det da, under noen omstendigheter, riktig å sammenligne både han og laget med de han skal ta igjen på toppen akkurat nå?

Jeg har alltid hatt trua på "prosjekt-Solskjær" og jeg har det fortsatt. Av den enkle grunn at han jobber med å få Manchester United tilbake på toppen. Han vil ha klubben tilbake der den hører hjemme, både på banen, utenfor banen og, ikke minst, på tabellen. Dette tar tid og jeg håper han får den tiden som trengs. Ikke nødvendigvis for at han skal være den som løfter ligatrofeet over hodet igjen, men for at den som eventuelt kommer etter han har et mye bedre utgangspunkt enn noen av de 3 foregående managerne har hatt.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Pangaea, pixma, Otac, Buchan
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Steinar Stenseth wrote: 10 Dec 2020, 13:54 Jeg syns dette Solskjær-jaget går over alle støvelskaft til tider. Ja, det er for store variasjoner i prestasjoner både fra spillere og manager, men av og til er det greit for både medier og tilhengere å se seg litt rundt og få litt større perspektiv på ting.
Ja, uansett hvilken side man står på i denne diskusjonen, er det greit å ta et steg tilbake og puste med magen. Jeg tror mye av støyen kommer av den relativt ferske medievirkeligheten med alt fra sosiale medier til podcaster, fankanaler og alt mulig. Det blir konkurranse i å ha mest mulig hotte takes etter hver kamp - mest mulig følelsesbasert i lys av resultat. Tap = alt er ræva og seier = alt er supert. Glem bakenforliggende tall, forrige kamp og uke og måned og neste år. Kjølig, saklig analyse og langsiktig perspektiv selger ikke, rett og slett.

Så blir man jo revet med av stemningsbølger selv også, selvfølgelig. Jeg merker jo selv hvordan min holdning til OGS svinger fra uke til uke, fra kamp til kamp.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Otac, Buchan
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Steinar Stenseth wrote: 10 Dec 2020, 13:54 Jeg syns dette Solskjær-jaget går over alle støvelskaft til tider. Ja, det er for store variasjoner i prestasjoner både fra spillere og manager, men av og til er det greit for både medier og tilhengere å se seg litt rundt og få litt større perspektiv på ting.
Han måles selvfølgelig mot Pep og Klopp i dag, men skal han måles mot dem burde det vel strengt tatt være et minstekrav å sammenligne med deres resultater etter like lang tid i stolen? Ikke etter at de har fått 4+ hele sesonger på seg, mens han er på sin 2..?

Pep kom til et lag som mer eller mindre var bygget med tanke på hans overtakelse, men han måtte bruke ytterligere 4 vinduer og ca €400mill netto før han vant ligaen selv om de brukte ca €150mill netto på "hans type spillere" sesongen før han kom.
Klopp måtte vente til sin 3. hele sesong før han vant CL og 4. hele sesong før han tok ligaen. Han hadde i tillegg den "luksusen" med å ha sin første hele sesong uten midtukekamper, noe som jo da gjør at han fikk ekstra tid på treningsfeltet for å jobbe med spillerne.
Men så er det dette med at både Pep og Klopp brukte kort tid på å få lagene til å se skumle ut.

Klopp sin første startellever med Liverpool:
4-2-3-1: Mignolet, Clyne, Skrtel, Sakho, Moreno, Lucas, Emre Can, Milner, Coutinho, Lallana, Origi

Liverpool begynte å skåre masse mål da Klopp tok over og tapte målrike oppgjør.. man skjønte at Liverpool kom til å bli farlige så fort han fikk orden på det defensive. Han har skapt en helt enorm vinnermentalitet i klubben.

Solskjær har vært sjef en stund nå og stadig tar vi et skritt frem og to skritt tilbake. Han har gjort mye fornuftig og forsøker å få på plass de rette spillerne - og dette gjør at jeg ikke skriker etter at han skal bli sparket akkurat nå.. men jeg tror ikke han er rette mann til å ta oss tilbake til toppen. Jeg tror ikke han blir sparket med det første, men hvis han f. eks ikke klarer topp 4 så blir saken en annen.

Vi ønsker jo å se forbedringer på banen og det snakkes mye om grunnspillet til United.. og det er helt fraværende. Vi evner ikke å holde på ballen mot lag som presser oss høyt.

Solskjær har fått skryt for kjøpene sine, men nå begynner nesten samtlige og se ut som bomkjøp. (ja, da overdriver jeg litt)
James var billig og var helt super da han kom til klubben, men nå kan man ikke huske sist han hadde en god kamp. Wan-Bissaka så også ut som et trygt og bra kjøp, en som kunne være høyreback i mange år fremover, men nå ser det ut som også han er for dårlig om vi ønsker å være i toppen. Vi fant tidlig ut av han var dårlig offensivt og det er ikke det at man MÅ ha to offensive backer for å vinne ligaen, men han har blitt avkledd defensivt ved flere anledninger og virker med å slite litt med det taktiske. Kanskje kunne en keeper annen keeper (Henderson) hjulpet han mer underveis i kampene enn det David de Gea gjør? Ikke vet jeg. Og i frispillingen bakfra er det ofte han (og egentlig de Gea) som sliter..

Men det virker hvertfall som spillerne liker Solskjær veldig godt og det må da være positivt.
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Det støttes det der @Lingard, jeg vil ha med Maguire og Telles i "bomkjøp" i tillegg, alle kan mobbe meg så mye de vil om Maguire blir en klippe og leder en eller annen gang, jeg har mista troen på fyren...

Har skrevet mye om kapteinen, og jeg har da bl.a sagt at jeg forsto kjøpet av ham, det var liksom ingen andre i bildet...men jeg grøsser når jeg tenker på prisen og hvem vi kanskje kunne ha henta i stedet. Arsenal har henta Gabriel, har vært god, Arsenal, Liverpool og City har henta bedre stoppere enn oss de siste vinduene synes jeg.

Telles har jo innleggsfot, men defensivt synes jeg det ser litt daft ut. Blir på samme nivå som konkurrenten Shaw...Ingen oppgradering i stor grad foreløpig. Jeg likte i grunn kjøpet, men Reguilón som vi visstnok ikke kjøpte pga en klausul ser ut som gull for Spurs...

Lagbyggeren Solskjær snakkes det mye om, foreløpig er jeg litt skeptisk...Jeg ser jo helt klart tendenser til god utvikling, samtidig ser det helt tragisk ut andre ganger. Jeg er da altså ikke OleOut, jeg vil gi ham tid, men jeg kommer til å kritisere ham underveis, og hylle ham. Sånn er det med meg og fotball. Jeg tror jo at alle managere etter SAF kunne ha lyktes med litt mer struktur fra Wall-Street kameratene i styre og stell...

OGS skal da få tid, med seier lørdag er vi i full titteljakt selv om mye kan skje frem til våren. Så håper bare gutta har dagen og ror i land 1 ny ukes arbeidsro for manageren.

Men jeg likte ikke oppsynet til OGS etter RB-kampen, så faktisk helt knust ut, det er jo på en måte bra at han blir deppa over å tape, samtidig blir jeg litt bekymra, han er under press, det er tydelig, men med videre poengfangst i PL sitter han nok ganske så trygt. Så håper jeg prestasjonene blir jevnere, det er herlig med opphentinger etter å komme under, det er jo United-DNA det faktisk. Men innimellom er det greit å drepe kamper istedet...Fotball er underholdning for min del, så en fin blanding mellom opphentninger og dreping er flott.
LUHG!

Deleted User 430

Lingard wrote: 10 Dec 2020, 15:19 Men så er det dette med at både Pep og Klopp brukte kort tid på å få lagene til å se skumle ut.

Klopp sin første startellever med Liverpool:
4-2-3-1: Mignolet, Clyne, Skrtel, Sakho, Moreno, Lucas, Emre Can, Milner, Coutinho, Lallana, Origi

Liverpool begynte å skåre masse mål da Klopp tok over og tapte målrike oppgjør.. man skjønte at Liverpool kom til å bli farlige så fort han fikk orden på det defensive. Han har skapt en helt enorm vinnermentalitet i klubben.

Solskjær har vært sjef en stund nå og stadig tar vi et skritt frem og to skritt tilbake. Han har gjort mye fornuftig og forsøker å få på plass de rette spillerne - og dette gjør at jeg ikke skriker etter at han skal bli sparket akkurat nå.. men jeg tror ikke han er rette mann til å ta oss tilbake til toppen. Jeg tror ikke han blir sparket med det første, men hvis han f. eks ikke klarer topp 4 så blir saken en annen.

Vi ønsker jo å se forbedringer på banen og det snakkes mye om grunnspillet til United.. og det er helt fraværende. Vi evner ikke å holde på ballen mot lag som presser oss høyt.

Solskjær har fått skryt for kjøpene sine, men nå begynner nesten samtlige og se ut som bomkjøp. (ja, da overdriver jeg litt)
James var billig og var helt super da han kom til klubben, men nå kan man ikke huske sist han hadde en god kamp. Wan-Bissaka så også ut som et trygt og bra kjøp, en som kunne være høyreback i mange år fremover, men nå ser det ut som også han er for dårlig om vi ønsker å være i toppen. Vi fant tidlig ut av han var dårlig offensivt og det er ikke det at man MÅ ha to offensive backer for å vinne ligaen, men han har blitt avkledd defensivt ved flere anledninger og virker med å slite litt med det taktiske. Kanskje kunne en keeper annen keeper (Henderson) hjulpet han mer underveis i kampene enn det David de Gea gjør? Ikke vet jeg. Og i frispillingen bakfra er det ofte han (og egentlig de Gea) som sliter..

Men det virker hvertfall som spillerne liker Solskjær veldig godt og det må da være positivt.
Luker vi bort Pep i denne sammenligningen, da han både har kommet inn før pre season i sin første sesong og hatt en oljesjeik som dekket bordet for han, så har jeg tatt en sammenligning mellom Klopp og Solskjær for å sette ting i litt perspektiv.
Klopp sin statistikk, fra han tok over og ut sin første hele sesong, viser følgende tall i ligaen;
68 kamper - 133 mål for - 82 mål imot og 114 poeng. Dette gir et snitt på 1,95 mål pr kamp, 1,2 baklengs og 1,82 poeng.

Solskjær sine tall er 59 kamper - 102 mål for - 64 mål imot og 106 poeng. Dette gir et snitt på 1,72 mål pr. kamp - 1,08 mål imot og 1,79 poeng.
Legger man til ytterligere 9 ligakamper hos Solskjær for å få likt antall kamper så havner vi på 118 mål for - 80 mål imot og 122 poeng og et snitt på 1,73 mål for - 1,17 mål imot og 1,79 poeng.

Klopp hadde, med andre ord, 1,75 mål plussmål pr kamp i snitt og 1,82 poeng, mens Solskjær hadde 1,56 plussmål pr kamp i snitt og 1,79 poeng.
Er Klopps Liverpool med 0,19 plussmål og 0,03 poeng mer pr kamp så utrolig mye skumlere enn det Solskjær sitt United er etter samme tidsperiode? Hvorfor ser det ikke ut som United er i ferd med å bli farlige også? Tar vi virkelig to skritt tilbake bare fordi vi taper en kamp eller to?

Det er dette jeg mener med å sette ting i perspektiv. Spillestil og formasjoner var mye mer satt fra Klopp sin side, noe som er udiskutabelt, men sluttsummen er foreløpig forbausende lik i mine øyne. Null titler på begge, etter samme tidsperiode, og det er en utvikling hos begge lag.
Pep kunne ta raskeste vei, mens de to andre må bruke mer tid. Ser man på utviklingen til City det siste året/halvannet så har ikke den pekt riktig vei, spør du meg. Liverpool, derimot, ser ut til å være bygget for langvarig suksess. DET er det jeg ønsker United skal gjøre også og det er det jeg syns dette "Solskjær-prosjektet" handler om. Hvem som får æren av å løfte det etterlengtede trofeet over hodet til slutt vil gjenstå å se, men jeg vil driste meg til å påstå å si at om det først skjer én gang vil det skje i mange år fremover i tid også. Nettopp pga. den retningen klubben har tatt under Solskjær.
Vi har forsøkt oss på "Pep-metoden" i år, men uten å lykkes så er vi der vi er i dag. Ønsker vi da virkelig å forhaste prosessen for et par år med ligatitler fremfor å vente en sesong eller to til før vi er muligens er utfordrere de neste 5-10 årene igjen?

Når det gjelder spillerkjøpene så er vi veldig uenige. Jeg klarer ikke kalle, selv med overdrivelse, AWB, eller Maguire for den saks skyld, for bomkjøp når de i sin første sesong bidrar til å redusere antall baklengsmål i ligaen med 33%. Sesongen i år har vært og vil forbli spesiell, så jeg syns det er direkte feil å bedømme noen etter under 3 mnd med kamper og trening. De må, som alle andre, få lov til å ha en dupp i prestasjonene de også. Det er helt naturlig.
Tror ikke det var mange som mente at van Dijk var "over the top" etter 11 baklengs på 4 kamper denne sesongen, akkurat, så jeg venter med bedømmingen til sesongen er over og vel så det. :D
Ang utviklingen til AWB offensivt venter jeg også på den, men jeg syns jeg gradvis ser forbedring. Det går sakte, men noe annet hadde jeg ikke forventet heller da han har tilbragt majoriteten av sin "voksenopplæring" under Hodgson hvor det å passere midtstreken for ofte virker å medføre bot. Som i det meste andre innen utvikling så vil man forsake noe for å forbedre andre ting før man til slutt klarer å sette det sammen til en full pakke. Føler meg trygg på at dette ordner seg.

Summa summarum;
Det er helt klart rom for store forbedringer i både spillestil, innsats og stabilitet, men, for meg, tyder tallene hittil på at det også vil skje. Kanskje ikke like raskt som vi alle skulle ønske og drømme om, men kanskje på den mer riktige måten med tanke på fremtiden uten at det nødvendigvis betyr at vi tar "x-skritt frem og x-skritt tilbake" hver gang et resultat ikke går den veien vi ønsker..?
post liked by: Otac, Pink Final, Buchan, Pangaea

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Steinar, eg trur du bommer på ein ting når du skriver at United vil ta pokaler i 5-10 år, når laget er satt. Eit lag trenger kontinuerlig utskiftinger. Og Glazers skrur igjen pengekrana når vi har sikra oss CL.

Om OGS tar United til 2-3-4 plass til sommaren får han 2-3 spillere i fra tredje hylle. Om han ikkje klarer CL får han sparken.

Fasit
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Otac

Vet vel ikke helt om det er en fasit det du skriver der. I perioden etter at SAF ga seg har United vært en av de klubbene som har brukt mest på spillere. Kan nærmest defineres som en myte at klubben ikke bruker penger på spillere. Om de har brukt penger på riktige spillere er en annen diskusjon.
post liked by: Otac, Pink Final, Elkey, Buchan
LoveUnitedHateGlazers

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

messilingard wrote: 11 Dec 2020, 17:17 @Otac

Vet vel ikke helt om det er en fasit det du skriver der. I perioden etter at SAF ga seg har United vært en av de klubbene som har brukt mest på spillere. Kan nærmest defineres som en myte at klubben ikke bruker penger på spillere. Om de har brukt penger på riktige spillere er en annen diskusjon.
Jada. Ein del av fasiten er at om vi ikkje klarer CL og OGS får sparken, so må vi bruke penger som fulle sjømenn og skifte ut nesten heile mannskapet.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Jeg er faktisk ikke sikker på at OGS får sparken dersom vi ikke kvalifiserer til CL neste sesong. Er usikker på om Woodward vil gjøre dette. Da har klubben, under Woodwards ledelse, sparket fire managere i løpet av åtte år. Da kommer nok presset til å vokse også mot Woodward.

Uansett så har jeg troen på at Solskjær klarer CL i år. Er ikke nødvendigvis så imponert over konkurrentene våre, og årets sesong handler vel så mye om hvem som håndterer det ekstremt tette kampprogrammet og ikke nødvendigvis hvem som spiller best fotball.
post liked by: Buchan
LoveUnitedHateGlazers

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

messilingard wrote: 11 Dec 2020, 17:35 Jeg er faktisk ikke sikker på at OGS får sparken dersom vi ikke kvalifiserer til CL neste sesong. Er usikker på om Woodward vil gjøre dette. Da har klubben, under Woodwards ledelse, sparket fire managere i løpet av åtte år. Da kommer nok presset til å vokse også mot Woodward.

Uansett så har jeg troen på at Solskjær klarer CL i år. Er ikke nødvendigvis så imponert over konkurrentene våre, og årets sesong handler vel så mye om hvem som håndterer det ekstremt tette kampprogrammet og ikke nødvendigvis hvem som spiller best fotball.
Du trur ikkje at det blir press på Woodward om den fjerde manageren han ansetter kjem på 5 plass eller dårligere?
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ganske sjukt at det er fjerdeplassen vi måler oss mot, sånn generelt, etter kvart..
post liked by: Buchan
User avatar

The Rock
Posts: 87
Joined: 07 Nov 2020, 10:26
Liker gitt: 15
Liker mottatt: 5

Jeg er an av oss som klarer å se på ting uten norge brillene på.
Om Solskjær går på noen smeller i jula nå, ja da kan han fort ryke.
Han sitter nok maks ut denne sesongen.
Tviler sterkt på at han vinner noe eller klarer topp 4.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

OGS påpekte vel dette i pressekonferansen. Men man må se at det er framgang fra forrige sesong da United spilte gruppespill i Europa league, mens man i år spiller i Champions League. Det ble dessverre 3. plass i gruppen, bak 2 av forrige sesongs semi-finalister i Champions League. Måten det skjedde på er skuffende, men det er tross alt et stort steg fra forrige sesong.
post liked by: Buchan, Pink Final, Otac, Belfastboy

Deleted User 430

Otac wrote: 11 Dec 2020, 17:03 Steinar, eg trur du bommer på ein ting når du skriver at United vil ta pokaler i 5-10 år, når laget er satt. Eit lag trenger kontinuerlig utskiftinger. Og Glazers skrur igjen pengekrana når vi har sikra oss CL.

Om OGS tar United til 2-3-4 plass til sommaren får han 2-3 spillere i fra tredje hylle. Om han ikkje klarer CL får han sparken.

Fasit
Et lag trenger kontinuerlig utskiftninger, ja, men om spådommen min om at de er utfordrere i lang tid etter at "Solskjær-prosjektet" er ferdigstilt så innebærer det regelmessig CL-plass og dermed økte inntekter. Det trengs dog ikke handles for £100mill netto hvert år, heller..
Det er Glazers skrur igjen krana så fort vi har sikret oss CL er vel en myte som kun lever pga historier på internett.
Skulle tro at de fantastiske artiklene til BV på United.no om dette temaet har belyst hvorfor handlekraften ikke er like fantastisk lenger som den var. Noe som, for meg, er helt naturlig etter mange år med overforbruk og manglende resultater. Enkelte myter forsvinner dog aldri på nett da de alltid blir dratt opp igjen så fort det er et snev av motgang/dump i veien..

Jeg tror selv at Solskjær får fyken om han ikke klarer topp 4 i år, men jeg støtter det ikke. Nå tror jeg uansett ikke det blir noe tema, da jeg lukter både en pokal i år og en kraftig reduksjon i avstanden til førsteplass poengmessig..
post liked by: Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

– Når armhulen, eller øyenbrynene dine, eller nesen din er offside, tar det bort for mange mål fra fotballen.

– Men jeg vil ikke si for mye om det. Vi må bare være forsiktige, slik at vi ikke mister de menneskelige feilene i fotballen. Spillere og dommere kan gjøre feil, og slik er spillet vi elsker.
Godt sagt!
post liked by: Blodfink
User avatar

Torquemada
Posts: 1343
Joined: 23 Dec 2018, 13:24
Liker gitt: 345
Liker mottatt: 1577

Hvis United er inne på topp 4, og avstanden til toppen blir mindre enn forrige gagn, så tror jeg OGS får fortsette.
Jeg håper for alt i verden at det kommer inn en eller to spillere med kvalitet i januar. Pogba kan godt forsvinne i bytte for Ronaldo. Har ikke noe i mot at gammern får avslutte her og vise unggutta hva det vil si å legge sjela si i trening.
post liked by: Pink Final, Blodfink
Post Reply