Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

EivindfromNorth
Posts: 45
Joined: 04 Oct 2018, 09:16
Liker gitt: 20
Liker mottatt: 30

Andy Goldstein med et hjertesukk: https://strettynews.com/2020/01/08/andy ... 3JanaqNPvs
Synes han er spot on her. Deilig å høre noen beskrive situasjonen i United UTEN å slakte og beskylde OGS.
PS: Hentet fra Stretty News.

Vidar Dale Fjeld

IRONIVARSEL

Tror vi alle bare kan være enig i at Ole gjør en strålende jobb med alle de elendige landslagspillerne han har i troppen...noen er faste i sine respektive landslag, de andre har vært eller er i troppene. At det ikke finnes stabilitet og et tydelig spillemønster må bare kunne forklares med at spillerne har vanskelig for å lære eller å ta til seg informasjon fra trenerapparat og manager. Dårlige dommer og VAR er også et hinder i så måte. Og ikke minst uflaks. Det er en bragd rett og slett det Ole har fått til. Vi må bare være tålmodig og huske på at vi skal ta ti skritt tilbake...få nye landslagsspillere inn og så ta ett skritt frem for hvert år og transfervindu som kommer. Får bare håpe de lærer fra Ole...the legend i managerrollen. Vi må gi mannen en lønn og kontrakt som får resten av verdens klubber til å holde seg langt unna frelseren vår...det er alle andre det er noe galt med.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Image
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

ABSOLUTT INGEN IRONIVARSEL

Tror vi alle kan være enige om at Solskjær er verdens dårligste manager. Solskjær burde ha signert Messi og Ronaldo for et år siden og burde bli korsfestet for å ikke få det til. At han ikke signerte De Ligt, Van Djik, Salah, Mane, Hazard, Neymar, Mbappe, De Jong, Saul, Madison, Chilwell, Cresswell og gjennopplivet George Best viser hvor ræva han er. Jeg er bombesikker på at Poch hadde levert seriegull med dagens tropp uansett, han er jo tidenes vinner og kan regnes som en gud. Vi må bare tenke enda mer kortsiktig! Vi burde legge ned akademiet og satse på overbetalte sør-amerikanere og kanskje en og annen brite. At ikke Solskjær hatt fått sparken før han fikk jobben er helt sinnsykt, også burde Solskjær begynne å betale overgangssummer ut av egen lomme. DET ER VI SOM SKRIKER HØYEST SOM ALLTID HAR RETT!!!
LoveUnitedHateGlazers

Vidar Dale Fjeld

Tenk om Ole Gunnar Solskjær ikke hadde vært norsk...
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Hva har egentlig statsborgerskapet til OGS med saken å gjøre? Kunne vært fra Zimbabwe for min del, totalt irrelevant.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16737

Veldig enig i de fleste av dine innlegg for tiden [mention]messilingard[/mention].
Så ingen vits for meg å gjenta hva du skriver.
messilingard wrote: 09 Jan 2020, 09:10 Jeg er bombesikker på at Poch hadde levert seriegull med dagens tropp uansett, han er jo tidenes vinner
Alt er visst bedre enn Solskjær nå.
Artig du nevner Poch da jeg nettopp postet et innlegg om ham på United.no
Limer inn her:

Mauricio Pochettino er lysten på United jobben.
Endel supportere mener han ville tatt United mot toppen.

Det er både plusser og minuser med Poch.
Han har bevist seg som en flink lagbygger.
Og han gir unge spillere sjansen.
Han har dog brukt litt tid på å bygge sine lag, skulle bare mangle.
Ville trolig ikke kunnet gjøre lagbyggerjobben noe raskere enn Solskjær.
Poch prøvet og feilet en del før han fant fram et balansert Spurs lag.

På minussiden sies det at han sliter ut omgivelsene med sin kontrollerende disiplin.

Fotballmessig er det først og fremst intensitet som forbindes med lagene hans.
De presser høyt og samlet og er sterke i gjenvinningen.
Veldig Bielsa inspirert.
Når det gjelder eget oppbyggende spill er han fleksibel.
Særlig mot de store lagene har han vært veldig pragmatisk.

Husker jeg undersøkte litt rundt det før United - Spurs i 16/17.
Var flere som påsto hans lag var så mye mer offensive enn Mourinho’s United.
Det kan godt være de var det, fakta var ihvertfall at høsten 2016 hadde ingen lag slått flere langpasninger enn Spurs.
At lagene hans er like dogmatiske i sitt angrepsspill som feks lagene til Pep Guardiola er ikke sant.
Poch er mye mer pragmatisk enn dogmatisk.
Pochettino tilpasser seg mer etter motstander.

Å vurdere en manager blir fort synsing.
Ingen sitter på fasiten til spørsmål som:
Om Pochettino ville tatt United mot toppen raskere enn Solskjær?
Ville han kunne bygge noe som varer?
Hadde han vunnet troféer?

Jeg har ikke svarene,
Det jeg har er følgende fakta:

I januar 2009 får han jobben i Espanyol.
Poch er nyutdannet Uefa trener men har ingen erfaring,
Han har selv spilt i Espanyol og hele ni av spillerne han blir manager for er tidligere lagkompiser.
Da han kommer inn ligger Espanyol tredje sist.
Han tar dem til 10 plass av 20 lag

ESPANYOL

08/09 10 plass 47 poeng, QF i Copa del Rey.
09/10 11 plass 44 poeng, tidlig ut i Copa del Rey.
10/11 8 plass 49 poeng, tidlig ut i Copa del Rey.
11/12 14 plass 46 poeng, QF i Copa del Rey.

Høsten 2012 blir han sparket da Espanyol ligger sist.
Han holdt dem ellers midt på tabellen.
Kan nevne at de vant sitt første byderby borte mot Barcelona på 27 år under Poch!

SOUTHAMPTON

18 januar 2013 får han Soton jobben.
Soton er da nummer 15, Poch løfter dem én plass.
I 13/14 gjør de sin beste sesong siden 1980 tallet.
Poch samarbeider dessuten veldig godt med sportslig ansvarlig Les Reed.

12/13 14 plass 41 poeng, tidlig ut i FA cupen.
13/14 8 plass med 56 poeng, tidlig ut i begge cuper.

TOTTENHAM HOTSPUR

I mai 2014 får han Spurs jobben.
Den første sesongen ender 5 poeng svakere enn sesongen før, allikevel går Spurs fra 6 til 5 plass.
Poch kjøper ikke så mange spillere første året.
Senere gjør han flere geniale kjøp.
Son Heung-min, Dele Alli og Eric Dier er bare tre av dem.
Dessuten selger han Soldado og erstatter ham med en lokal spiss kalt Harry Kane....
I 2015/16 tar Spurs sin første 3 plass siden 1989/90.
I 2016/17 tar Spurs sin høyeste poengsum siden 1962/63, og går ubeseiret på hjemmebane før første gang siden 1964/65!
De tar sin første 2 plass siden 1962/63!
Spurs bygger ny stadion, og Poch får ikke penger til spillerkjøp.
Poengmessig faller de i 2017/18, og i 18/19 er de tilbake der han begynte.
Pochettino tar Spurs til én CL finale, én LC finale, to SF i FA cupen og én SF i LC.
Høsten 2019 rakner Spurs i flere matcher, bl.a med et stygt 2-7 tap for Bayern München.
Den tidligere intensive pressfotballen var som blåst for vinden.

2014/15 5 plass 64 poeng, Finalist i LC, tidlig ut i FA cup og i EL.
2015/16 3 plass 70 poeng, tidlig ut i FA, LC og EL.
2016/17 2 plass 86 poeng, SF i FA cupen, tidlig ut i LC og CL.
2017/18 3 plass 77 poeng, SF i FA cupen, tidlig ut i LC og CL.
2018/19 4 plass 71 poeng, Finalist i CL, SF i LC, tidlig ut i FA.

Dette er de tørre tall og fakta.
Mauricio Pochettino er uten tvil en god manager.
Men, er han god nok til at United skal oppgi planen med Solskjær?

Dessuten har jeg ikke engang nevnt Woodward og Glazer her.
Å samarbeide med Les Reed og hans sorte boks (Google selv hva det er, orker ikke beskrive ;) ) er noe helt annet enn å jobbe med Woody.

Jeg håper Solskjær får sitte,
Gi ham neste sommervindu og evaluer på denne tiden om ett år.
Da har nok Pochettino toget forlatt perrongen.
Det toget mener jeg bare United må la gå akkurat nå.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Fordi jeg påstår at om ikke Ole hadde vært norsk og ikke hadde hatt en fortid som spiller i klubben hadde "alle" krevd hans avgang basert på spill, resultater og utvikling i klubben. (Dette gjelder spesielt norske unitedsupportere) Vi har aldri spilt dårligere fotball, slitt mot "dårlige" lag og det er absolutt ingen tegn til bedring i klubben. Men hva kan en forvente med sååå dårlige spillere som er i klubben i dag. Nå gjemmer en seg bak halmstrået at det er Ed og Co som er forklaringen på klubbens tilstand og at det er irrelevant hvem som trener en klubb. Og vær så snill, ikke kom drassende med Jose som et eksempel på at andre ikke har klart det...de siste 5-6 årene har hans tilnærming til fotballen spilt fallitt...tiden da du kunne forsvare deg til "suksess" er forbi.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

For min del TROR jeg ikke nasjonaliteten har noe å si for hvordan jeg oppfatter ham, men underbevisstheten kan jo spille noen og enhver et puss.

Ta for eksempel de medlemsundersøkelsene United.no har gjort, som viste ganske massiv støtte til OGS så sent som i desember (?). Den har ligget stabilt svært høy. Føler meg ganske sikker på at det ikke hadde blitt samme høye score på en lignende verdensomspennende undersøkelse, heller ikke lokalt i Manchester.

For meg skulle det for eksempel ikke så mye til før jeg "ga opp" Mourinho, og det har selvsagt sammenheng med min oppfatning av ham fra før han fikk jobben. Jeg har vært villig til å gi OGS flere sjanser og større slingringsmonn enn forgjengerne hans. Det har ikke (bare) å gjøre med at han er norsk, men også fordi det er et tydelig uttalt gjenoppbygningsprosjekt (noe Jose definitivt ikke drev med).
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Det at Solskjær er norsk er som sagt irrelevant, i alle fall for min del. Det at han har vært i klubben er selvfølgelig en ting som hjelper han, skal ikke nekte for det. Men samtidig er det ikke slik at man ser seg blind på det. I bunn og grunn lever managere på resultater. Samtidig så har jeg til gode å se managere som har lyktes første sesong i en av storklubbene, kanskje med unntak av Chelsea som har hatt en del suksess i debutsesongene til managerene sine.

Men for min del må man se bakgrunnen til prestasjonene, har Solskjær spillermaterialet til å spille offensiv, flytende fotball? Etter min mening nei, er dette Solskjær sin feil? Vel han arvet en Toyota og skal konkurrere mot en Ferrari og en Lamborghini i City og Liverpool. At han er nødt til å bygge lag og klubb er det liten tvil om man i det hele tatt skal få en sjanse til å vurdere om han er god nok.

Faktum er at PL er jevnere enn noen gang tidligere, sett bort i fra Liverpool som har alt av marginer med seg og slipper unna absolutt alt. De årene hvor man kunne komme topp 4 med en middels god tropp er over. Til og med Leicester har en soleklart bedre tropp enn oss i år, selv om at de også overpresterer. Likevel ligger vi å snuser på en 4. plass.

Og ja, jeg er klar over at det er en egenskap å skape gull av gråstein, Ferguson var verdens beste på akkurat det. Samtidig hadde han en kjerne spillere som dro lasset. Solskjær har egentlig kun Rashford som virkelig leverer. Og han er langt i fra noen ledertype.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

I fare for å gjenta meg selv, og med viten om at Ed Woodward alltid gjør det motsatte av hva jeg mener han bør gjøre:

- Solskjær bør få beholde jobben frem til sommeren. Det er neppe noen fordeler ved å sparke han nå. Og fordelen med at han er i lomma deres er at han glatt aksepterer salg av rubbel og bit. Under OGS har man i det minste børstet bort en hel haug med rusk og rask. Sportslig sett så sa jeg allerede i august at United bør gå for å unngå nedrykk, og vi ser ut til å klare det. Jeg ser ingen fordeler med å jakte på en 4. plass når vi er en såpass stor og rik klubb, derfor bør man bruke denne sesongen på å kvitte seg med alt overbetalt mæl, bake inn de akademispillerne det er verdt å satse på (IMO Greenwood, Gomes, Williams og Tuanzebe) og som sagt, sørge for å ikke rykke ned.

- United trenger en sportsstruktur så sårt at jeg ville ofret alle spillerne pluss Old Trafford for at det gikk gjennom. Det finnes ingen verdens ting som er viktigere for United akkurat nå, enn å kvitte seg med Solskjær-Phelan fra denne rollen, og få inn en kvalitetsmann som DoF. Dette har jeg messet om i fem år, og de siste to årene har heldigvis flere sett det samme.

- Til sommeren må Solskjær bort. Det er uvirkelig at noen faktisk tror at en trener vi hentet fra gata, skal kunne konkurrere med Klopp og Pep. Neste år vil vi kanskje også se verdens beste trener i PL (om de rykker opp fra Championship), og våre tre historisk sett argeste rivaler vil da være umåtelig mye bedre skodd på trenerfronten enn United er.

Trenere jeg kunne tenkt meg å se i United, rangert:
1) Julian Nagelsmann
2) Mauricio Pochettino
3) Brendan Rodgers
4) Thomas Tuchel

Felles for alle disse er at de er vant til å jobbe under en sportsdirektør, og trives best på feltet. De tre på topp er umeritterte, men alle tre har gjort glimrende arbeid med mindre klubber.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det er/var lett å vitse om Brendan Rodgers og hans David Brent-aktige og pompøse personlighet, men det er ingen tvil om at han er veldig god. Han løftet jo Liverpool enormt, og de hadde strengt tatt fortjent å vinne ligaen det året Gerrard skled.

Bagasjen hans er problematisk, men liten tvil om at det ville vært en fotballfaglig oppgradering.

Tuchel gjorde jo imponerende ting i Dortmund, men synes han har tilgode å overbevise med PSG. Nå ser jeg dem riktignok bare i CL, men kollapser de der nok en gang...
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Harry Greaves wrote: 09 Jan 2020, 11:03 - Solskjær bør få beholde jobben frem til sommeren. Det er neppe noen fordeler ved å sparke han nå.
Tja, tror heller ikke det blir noen ulemper med å fyke han nå. Hvis vi fks får inn en Poch, så er det en fordel. Da har Poch 3-4 ekstra måneder å forbedre laget på.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Selvfølgelig hadde det vært kult om Solskjær hadde tatt United til nye høyder. Men det håpet jeg at Moyes, LvG og Mourinho også skulle klare. Om Manageren er norsk, portugisisk, engelsk eller hva det nå måtte være, så lenge de er United manager så vil jeg støtte dem.
De lagene som gjør det bra nå har Managere som har fått tid. Og de har brukt mange år for å komme der de er nå.
Og inntil vi ikke innser dette, så tror jeg ikke vi kommer noen vei. Det er dermed ikke sagt at OGS tar oss dit. Men det blir uansett å begynne på nytt igjen. Og så var det dette med tålmodigheten da, den har ikke eksistert blant oss United fans i noen av tilfellene etter SAF.
OGS har vel ikke vært manager et år enda. Og de fleste er drittleie.
Angående Posh så er jeg usikker på hvilke sjangser Greenwood og Williams hadde fått.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Poch er utilgjengelig pga. klausul i fallskjermen fra Tottenham. Å ansette Poch vil være enda en avgjørelse av det imbesile slaget imo.

Problemet til United er troppen - ikke manageren. Mange av spillerne er ikke gode nok, og ikke fleksible nok mtp. posisjoner hvor de kan spille. Alle skadene kommer i tillegg. De tre tingene virker å kneble United sine taktiske muligheter inn mot kamp.

Troppen mangler også lederskap. Dette er vanskelig å finne - spesielt i motgang. Og spilleren som burde vært kaptein, ønsker å dra. Det hjelper heller ikke.

OGS har en vanskelig sesong, men for meg er det helt uforståelig at løsning skal være å sparke OGS; det er jo ikke der problemet ligger imo.
Post Reply