Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2035
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7519
Liker mottatt: 4292

😀 fine @Panco P angående @Pink Final å huske lagoppstillingen til Ipswich Town fra 50 tallet 😀. Tror nesten det stemmer også.
Ellers så fikk OGS ryddet vekk elefanten i rommet angående Rashford kommentaren og tolkingen av den etter forrige PK. Trodde aldri OGS ville mene slikt heller, men det var kanskje en klønete formulering som gribbene grep fatt i.
Ellers så er jeg enig med @ Jan Anders. Det er veldig mange gode og saklige innlegg her.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pink Final, Cola2, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7518
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26828
Liker mottatt: 17332

Hehe, litt av et inntrykk jeg har gitt her med nerdegenet mitt 😁😁.
Lagoppstillinga til Ipswich Town på 50 tallet tar jeg imidlertid ikke @Pancho P og @Buchan 😁
1979/80 laget kanskje, med Super Cooper, Butcher, Osman, Mills, Mühren, Thijssen, Wark, Gates, Mariner og den gjengen som møtte Skeid på Ullevål i Uefa cupens 1 runde 1979.
Har vel muligens litt klisterhjerne, men hovedårsaken er nok at jeg pleide å skrive ned mange facts fra engelsk liga den gang.
Å skrive hjelper på hukommelsen.

Enig i at det er god spredning på kunnskapsfeltene her inne.
Mye å lære fra veldig mange av dere 👍
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Buchan, Cola2, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14507
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22924
Liker mottatt: 18870

Forslag til ny manager om OGS skulle gi seg/få fyken: Simeone, alle jobber hardt under ham. Etter mye kritikk for defensive holdninger har han gjort om og tolererer nå baklengs i ny og ne. Satser mer offensivt enn før. Syk kamp pågår nå i kveld mot Liverpool.

Jeg har hatt et ambivalent forhold til argentineren, men har landa på at han er en meget dyktig manager. Det er ikke kun Barca og Real i Spania lenger.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pink Final wrote:19 Oct 2021, 20:59Mariner
Var favorittspilleren ei stund for min del. Litt før det ble United var jeg svak for "Tractor Boys" gitt.
LUHG!
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2035
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7519
Liker mottatt: 4292

Blodfink wrote: 19 Oct 2021, 21:54 Forslag til ny manager om OGS skulle gi seg/få fyken: Simeone, alle jobber hardt under ham. Etter mye kritikk for defensive holdninger har han gjort om og tolererer nå baklengs i ny og ne. Satser mer offensivt enn før. Syk kamp pågår nå i kveld mot Liverpool.
Han i hvert fall engasjert det skal han ha.
Ellers så har han vært en god del år i AM nå, jeg har ikke helt kontrollen på hvor mye de har vunnet. Vant vel La liga forrige sesong.
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14507
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22924
Liker mottatt: 18870

Han tok Atletico kjapt opp i topp 3, vant ligaen i sin andre hele sesong, og sist sesong ja. Ellers andre og tredjeplasser. Vært der siden midt i sesongen 11/12. Vunnet to EL tror jeg og den spanske cupen. Tapt to finaler i CL for Real, den ene på straffekonk, den andre etter x-traomg, hvor de kollapset etter å ha ledet 1-0 til det 93 minutt. Også semfinale-tap for Real.

Tapte dessverre 2-3 for Liverpool etter å ha ligget under 0-2 tidlig i kveld, fikk 1 mann utvist og dommeren tok vekk tildelt straffe etter skjermtitt.
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7518
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26828
Liker mottatt: 17332

Blodfink wrote:19 Oct 2021, 21:54 Forslag til ny manager om OGS skulle gi seg/få fyken: Simeone, alle jobber hardt under ham. Etter mye kritikk for defensive holdninger har han gjort om og tolererer nå baklengs i ny og ne. Satser mer offensivt enn før.

Jeg har hatt et ambivalent forhold til argentineren, men har landa på at han er en meget dyktig manager.

Mariner
Var favorittspilleren ei stund for min del. Litt før det ble United var jeg svak for "Tractor Boys" gitt.
Hehe, Ipswich var veldig gode for 40 år siden.
Selv var jeg svak for Stoke, eller Ståkk som jeg trodde det ble uttalt før jeg valgte Manchester United som liten.

Så til det mer alvorlige 😉.
Ingen tvil om at Simone er dyktig, svært dyktig.
Skjønner at du nevner ham.
Men, tidligere har han hatt et veldig defensivt fokus.
Også er det episoden med Beckham i 1998 VM.
Er i utgangspunktet ikke lysten på Simone for min del.

Tenker egentlig heller ikke så mye på alternative manager, for jeg tror Solskjær sitter ganske trygt.
post liked by: Buchan, Pancho P, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Harry Greaves
Posts: 375
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 486

red wrote: 17 Oct 2021, 12:47 Kritikken blir litt vel voldsom ja.

Har forsøkt å ta de som roper #oleout seriøst ved å vurdere alternative managere, uten at jeg i hvert fall klarer å finne noen.

Henter man internt, slik vi gjorde med Ole, kan treneren følgelig ha mindre ballast, fordi han i større grad blir beskyttet av omgivelsene, og fra dag en vil kjenne seg mye mer komfortabel i rollen. Både Barcelona og Bayern har gjort det endel med godt hell. Men klarer ikke se noen aktuelle fra egen klubb / trenerstab.

Og listen over managere med nok ballast til å klare å stå i en evnt. United jobb, den er ikke for lang, og med egentlig bare uaktuelle kandidater:
  • Klopp. Vil aldri være aktuell.
  • Pep . Vil aldri være aktuell.
  • Van Gaal - 2014-16
  • Mourinho - 2016-18
  • Koeman 🤮+ i jobb (frem til de har råd til å sparke han)
  • Benitez - Ex. Liverpool. Defensiv spillestil. Nylig i jobb.
  • Rodgers. Ex. Liverpool. Forlater ikke Leicester. Liker han uansett ikke. Også usikker på om han hadde taklet presset.
  • Bielsa. Leeds... I eldste laget. Spillestilen vinner ikke Premier League. Ville ikke håndtert større egoer som Ronaldo og Pogba, hadde bare sagt opp og dratt hjem til Argentina.
  • Tuchel. I jobb. Som med Mourinho etter Chelsea: kanskje år inn i fremtiden. Men aldri nå.
  • Allegri. Akkurat fått jobb i Juventus. For meg helt uaktuell pga spillestilen.
  • Ancelotti - Akkurat fått jobb i Real Madrid. Uten jobb nå kunne han vært en aktuell kandidat.
  • Mancini - I jobb til i hvert fall etter VM. Ex. City (men begynner å bli såpass lenge siden, at kunne nesten gått. For Italia spiller helt nydelig fotball for tiden...)
  • Nagelsmann - akkurat fått jobb i Bayern. Kanskje i yngste laget. Kan være aktuell en gang i fremtiden, men forventer at han blir lenge i Bayern.
  • Pochettino. PSG har vært så dårlige med han i egen serie, at kan åpne seg en mulighet her. Drømte om han for noen år siden, ikke fullt så overbevist lenger.
  • Ralf Rangnick. Ser ut til å ha gått over til management. Innflytelsesrik uten å ha trent de største klubbene, men alderen bidrar til nok ballast.
  • Zidane. I teorien mulig. Men ble aldri overbevist av det jeg så av hans Real Madrid. Vi trenger en som kan utvikle spillestilen og laget videre. Det gjorde han ikke i hans tid der.
  • Conte. I teorien mulig. Antakelig ikke bra for klubben på lengre sikt.
Så da er en over på hipstervalg som Potter og ten Hag. Eller mindre kjente trenere for mellomstore klubber i Italia, Spania og Tyskland. Men det er jævlig vanskelig... Det må være en manager som klarer å stå stødig med sine ideer ovenfor spillergruppa også i motgang.
Fin liste - er ikke nødvendigvis enig i alle men en god oversikt. :D

United er ikke en langsiktig prosjekt-klubb på samme måte som City, eller en bygge opp over tid-klubb, som f.eks Pochettinos Spurs var. Den jobben har Solskjær gjort ganske bra, men nå skal titler kjempes om, og vinnes. Jeg tror fortsatt ikke at Solskjær har verken CV, karisma eller trenerevnene til å gjøre nettopp det. Thore Haugstad sammenlignet Solskjær med Lampard, og det er nok ganske riktig - Lampard gjorde det nokså bra med Chelsea etter at de fikk overgangsnekt, og fikk opp spillere som Mount og James.

Personlig mener jeg United ikke kan sitte på gjerdet når Conte nå er ledig.
Han fikk 3-4-3 til å se enkelt ut i PL, han har vunnet ligaen på 5 av sine siste 7 forsøk og så bringer han en energi jeg savner på OT. Og de som mener fotballen han spiller er kjedelig har neppe sett mye av Contes lag.
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

Harry Greaves wrote: 20 Oct 2021, 09:18
Personlig mener jeg United ikke kan sitte på gjerdet når Conte nå er ledig.
Han fikk 3-4-3 til å se enkelt ut i PL, han har vunnet ligaen på 5 av sine siste 7 forsøk og så bringer han en energi jeg savner på OT. Og de som mener fotballen han spiller er kjedelig har neppe sett mye av Contes lag.
Han er i så fall borte om to år. Noe som ikke trenger å være et problem i seg selv, men det krever i så fall en bevisst kursendring fra klubben og et brudd med tankegangen de er inne på nå med Solskjær. Mange kortsiktige kjøp/lån av gammelt ræl (Sanchez, Young, Godin, Moses, Vidal, Kolarov osv) i Inter, i alle fall. Skeptisk altså, selv om han sikkert kunne fått mer ut av dagens lag. Men heller Conte enn Zidane.

Av sånn halvveis realistiske navn på lista, må jeg si at Mancini frister. Synes ikke City-koblingen er for dyp, og som Red sier - den fotballen Italia spiller nå er fantastisk å se på. Italia, der altså.
"Alle" snakker om ten Hag etter CL-runden i går. Det kan sikkert funke, men som andre har vært inne på er man jo i en slags boble som Ajax-trener. Alt er "forhåndsbestemt", trygt og stabilt, i en klubb der man er enige om det meste fra ungdomslag til a-lag. Helt andre utfordringer i en klubb som United.

Det er mange motstridende faktorer som gjør United ekstra utfordrende. Mye tradisjon og romantikk som kolliderer med kynisk kommers og fotballfaglig svak klubbledelse. Vil en veldig moderne og framsynt trener ha det apparatet han trenger?
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7518
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26828
Liker mottatt: 17332

Ryder wrote:20 Oct 2021, 09:53 Det er mange motstridende faktorer som gjør United ekstra utfordrende. Mye tradisjon og romantikk som kolliderer med kynisk kommers og fotballfaglig svak klubbledelse. Vil en veldig moderne og framsynt trener ha det apparatet han trenger?
Viktig avsnitt.
For en del (litt eldre?) supportere er tradisjon viktig.
Ett kortsiktig ligagull trumfer ikke at klubben følger sine verdier for meg.
Og Solskjær har fått mange av disse verdiene på plass igjen.

Siste setning er vesentlig.
Har Mufc struktur på plass til å holde på som Chelsea og Real Madrid?
Altså bytte manager hvert annet år og kunne fortsette med suksess?
(Ikke at vi har hatt nevneverdig suksess de siste 8 år).
post liked by: Ryder
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

Pink Final wrote: 20 Oct 2021, 10:12
Ryder wrote:20 Oct 2021, 09:53 Det er mange motstridende faktorer som gjør United ekstra utfordrende. Mye tradisjon og romantikk som kolliderer med kynisk kommers og fotballfaglig svak klubbledelse. Vil en veldig moderne og framsynt trener ha det apparatet han trenger?
Viktig avsnitt.
For en del (litt eldre?) supportere er tradisjon viktig.
Ett kortsiktig ligagull trumfer ikke at klubben følger sine verdier for meg.
Og Solskjær har fått mange av disse verdiene på plass igjen.

Siste setning er vesentlig.
Har Mufc struktur på plass til å holde på som Chelsea og Real Madrid?
Altså bytte manager hvert annet år og kunne fortsette med suksess?
(Ikke at vi har hatt nevneverdig suksess de siste 8 år).
Nettopp. Kanskje må United tilpasse seg nye tider de også. Jeg kjenner at jeg ideelt sett ønsker meg en klubb som
a) klarer å definere og sette ord på sin egen identitet - basert på klubbens historie
b) legger en langsiktig plan, der alt fra akademi til kvinnelag, fra kantine til dataanalyseavdeling, er forent om et felles mål. Ansetter folk i langsiktige nøkkelposisjoner (f.eks sportsdirektør) som har ansvar for å følge denne.
c) ansette managere som passer identiteten og planen - og som må finne seg i å jobbe innenfor disse rammene.

Om dette oppfylles, blir manageren mer den siste x-faktoren i stedet for å stå ansvarlig for hele byggverket fra grunnmur til pynt. Jeg tror tiden for den eneveldige manageren (som SAF) for lengst er passert. Jeg føler jo at klubben har tatt steg mot en sånn prosess de siste årene med Solskjær, men det går sakte og fortsatt med det grunnleggende ønsket om en manager som sitter i 20 år som en forutsetning i bunn.

Jeg har et litt ambivalent forhold til dette med tradisjon og nostalgi, både i fotballen og livet ellers. I utgangspunktet gode verdier, og viktig for oss som mennesker for at vi skal ha tilhørighet og identitet. Samtidig opplever jeg ofte at det står i veien for helt nødvendig framskritt - i tillegg til at fortida som regel blir rosemalt mye mer enn den egentlig fortjener.
Selv er jeg veldig musikkinteressert, og jeg er for eksempel veldig bevisst på at jeg aldri skal bli en sånn "all musikk bedre før"-type (noe som egentlig betyr "jeg har ikke klart å ta til meg nye impulser etter jeg fylte 30" :p ). Det er ikke lett, men jeg prøver!

Det er den fella jeg ikke ønsker at United skal falle i. Det kan vel ikke være mye tvil om at klubben har sakket akterut på klubbdrift fra a til å, inkludert analyse, organisering osv.
United har vært så vant til å være best at det har vært liten vilje til å lære av klubbene som har passert oss de siste årene. Kanskje er det derfor jeg ikke vil ha FOR mye fokus på dette med "United DNA" (hva nå det enn er), det blir fort en slags diffus henvisning til noe som har vært, og som er altfor uforpliktende med tanke på en klar vei framover. Hva med tradisjonen er det konkret vi ønsker å ta med videre, og hva er det konkret som vi gjerne kan la ligge i fred?
Last edited by Ryder on 20 Oct 2021, 10:47, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7518
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26828
Liker mottatt: 17332

Helt enig i at ‘alt var bedre før’ og å leve i fortiden ikke fører noen vei.
Jeg vil bare ikke at United skal bli en kjønnsløs klubb slik Chelsea har blitt.

Viktig å være nytenkende.
Og United var nytenkende under begge de langvarige suksess periodene under Busby og Ferguson.
Spesielt i starten av disse managerens karrierer.
Så å være nytenkende er United tradisjon.

Fotballen har endret seg.
Og jeg skulle ønske United fikk på plass en struktur slik (beklager å skrive det) Liverpool har.
Med en ordentlig sportslig administrasjon ved siden av manager.
United har hatt Woodward og de agentene han har stolt (for mye) på.

Jeg mener ikke United har systemer på plass for å stadig hente nye managerer.

Dessuten liker jeg ikke Conte.
Men det er jo irrelevant i denne sammenheng 😀
post liked by: Ryder
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 402

Det er vel litt tradisjon i United at klubben og klubbens suksess har vært veldig manageravhengig? Det er jo strengt tatt bare 2 i moderne tid som har tatt klubben til topps, Busby og Ferguson. Godt mulig det er slik i disse tider at dette er en klump om foten for videre utvikling. Kanskje må klubben i større grad ha en mye bedre sportslig struktur bak managerne som tar seg av langsiktighet osv. Helt enig at vi i dag, med det jeg vet, ikke helt har denne strukturen på plass selv om det vel har skjedd litt de siste årene.
Kjenner for lite til strukturen i Liverpool til å ha en kvalifisert mening, men det er en interessant tanke om f.eks Klopp hadde hatt samme suksess i United hvis han hadde vært manager for oss? Vet ikke.

Jeg er vel også en av disse tradisjonalistene med div meninger om hva United bør være. Er vel noe som har satt seg gjennom mange år. Sikkert mye jeg kan gi slipp på, men det smerter meg fortsatt at det meste av supporterkultur ble "kastet i søpla" i suksessårene. Håper de tendensene vi ser nå kan utvikles enda mer. En suksessrik klubb med døde tribuner er verdt lite for meg.
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

Jan Anders wrote: 20 Oct 2021, 10:55 Kjenner for lite til strukturen i Liverpool til å ha en kvalifisert mening, men det er en interessant tanke om f.eks Klopp hadde hatt samme suksess i United hvis han hadde vært manager for oss? Vet ikke.
Det hadde nok vært bedre, men hvor bra er vanskelig å si. Liverpool har jo også hatt en dyktig sportsdirektør i Michael Edwards (som er på vei ut, forresten) og vært flinke til å hente riktig type spillere til stort sett hyggelige priser. Så strukturen har også vært god rundt Klopp.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7518
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26828
Liker mottatt: 17332

United er ikke spesielt solid på annet enn kommersiell vinning.
Så om Solskjær sparkes nå er jeg redd mye av det han har bygd opp bare smuldrer bort igjen om folk som Conte,Simone,Zidane overtar.
Selv om Conte og Simone er bedre rent fotball faglig.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Det er bare til å stikke fingeren godt ned i jorden og ta innover seg at det i dag er mange flere klubber som er kapabel til å kjempe om de beste spillere/managere og gi spillere god lønn, og i tillegg være en utfordrer til topp 4 minst. Og kanskje er jeg veldig naiv...men jeg tror de aller fleste klubber har en rød tråd i det de driver med vedrørende talentarbeid og spillestil. Små avvik forekommer, der United kanskje har vært den dårligste av topplagene de siste 10 årene sammen med Arsenal. Vi kan snakke om verdier og ditt og datt...det har andre klubber også. Og jeg kjøper ikke den at United og Ole er noe bedre enn mange andre klubber. De er liksom opplest og vedtatt i united-kretser at slik er det...nå har United støvsugd transfermarkedet, da får en og se om verdiene er så fantastiske...Å snakke om verdier er lett...å følge de er noe helt annet, spesielt om det ikke fører til større fremgang og suksess...da kan "verdiene" ha det så godt...sorry det litt krasse innlegget!!
post liked by: Blodfink
Post Reply