Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Mcilroy wrote: 07 Jul 2020, 16:42 LvG puffet han vekk og sa ofcourse
Fin story :) Ja, han var/er jo en humørfylt type. Syntes synd på ham når han fikk fyken jeg altså, selv om jeg forstår kritikken au. LvG tok det tungt!
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Solskjær løy så det rant når en av journalistene spurte om Nathan Ake-saken på pressebriefen nå. :hah:

"I have 7 CB`s, so we are fine", greit svar, men det var helt tydelig at han følte seg skyldig :hah:
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16754

Cultural reboot.
Det er ikke kun to fancy ord.

Utad så fremstår det som en holdningsendring i United.
Se hvordan gutta kjemper for hverandre.
Og smilene - det smilet til Fred, og til Pogba.

Jeg tror Mourinho også prøvde å endre holdningene i gruppa.
Jeg skrev at han trolig jobbet hardt med det.
Men, han valgte feil verktøy - kritikk.
Offentlig kritikk.
Hvem liker det?

Solskjær antar jeg har valgt en mer subtil vei.
Han gir ros utad, sprer trygghet.
Ros gjør noe med oss mennesker.
Får du ros vil du gjøre det enda bedre.

I garderoben og på tomannshånd tror jeg Solskjær forteller hvor skapet skal stå.
Han setter krav til innsats.
Og at alle må bidra til fellesskapet.

Matchen i går mot Aston Villa, gjør meg egentlig enda sikrere på at Solskjær var det rette valget, og vil ta United til topps.
Kanskje ikke neste sesong, men i 2021/22.
Da sloss United i toppen igjen.

En ting er selve spillet i 2 omgang, der United dominerer fullstendig.
Men, mye mer er det hele attityden.

Som jeg skrev her da det gikk dårlig i vinter.
Å være fotball manager er så mye mer enn å kunne briljere på ei taktikk tavle.
Å være manager handler om å lede mennesker.
Du må ha mellommenneskelige kvaliteter for å lykkes over tid.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Det har skjedd noe i United, smilene er tilbake.
Kroppsspråk forteller oss mye, alltid. Det er noe jeg
har savnet i United de siste par årene.

Det har vært veldig mange alvorlige blikk. Spillere
har vært preget, mye press, høye forventninger svake resultater.

Mourihno prøvde selvsagt å endre holdninger og kultur.
Han hadde noe på gang, men så falt alt sammen ned.

Han ble rett og slett uspiselig, ufyselig og det påvirket spillerne.
Blir uansett veldig gøy å følge med på fortsettelsen.

Vi har en manager som elsker jobber sin, og elsker klubben.
Han ønsker å være her og han ønsker å skape historie.

Deleted User 402

Interessant å lese denne tråden. Og godt å se at saklighetsnivået her inne er godt til tross for ulike meninger. Gledelig!

Min holdning til Solskjær har egentlig vært den samme hele tiden. Jeg er usikker på om han kan ta oss helt til topps, men tar av meg hatten for den jobben han har gjort med å fornye stallen, endre kulturen osv. Hvis vi tenker på hvilken tilstand lag og klubb var i da han tok over så har han utvilsomt gjort en glimrende jobb på det området. Jeg synes også han har truffet godt på kjøp og salg.

Så stiller jeg også noen spørsmålstegn ved taktikk og evne til å legge grunnlaget for et tydelig spill, men det lever jeg godt med for øyeblikket. Denne sesongen kan ende med både suksess og skuffelse. Blir spennende å se hva vi har oppnådd om en måned eller to, men jeg vil uansett gi Solskjær et par sesonger til slik at han kan fortsette gjenoppbygging av lag og klubb. Om ikke annet så er jeg helt sikker på at han, når det evt skjer, forlater klubben i en langt bedre tilstand enn på mange år.

Nyter uansett det jeg ser for tiden og er betinget optimist for et trofe og topp 4 :D
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Om OGS får med seg alle i klubben på at det eneste som gjelder er steinhard jobbing, så er det duket for en ny storhetstid. Det føler jeg meg sikker på.

Det er når undersåttene mister respekten for/og troen på sjefen at det ofte går til helvete.

Ferguson hadde respekten, Moyes mista garderoben, det samme med Mourinho.

Solskjær forlanger at alle aktører i United er trofast mot kulturen, en kultur som er en forlengelse av Ferguson-epoken. Samtidig er han nok en anelse mykere i klypa enn SAF, men hard nok tror jeg.

Transfer-politikken er nå annerledes, det sjekkes like mye rundt personlighet som det rent fotballmessige.

Smart trekk.

Et tegn på at OGS er på rett spor for min del er at nå skriker jeg ikke etter forsterkninger.
LUHG!
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Blodfink wrote: 10 Jul 2020, 19:00 Transfer-politikken er nå annerledes, det sjekkes like mye rundt personlighet som det
Det tror jeg også kan bli en av nøkkelfaktorene for å lykkes. Man ser også at store bedrifter i dag også ser etter personlighet når de skal rekruttere nye folk. Man bruker masse penger på bemanningsbyrå, men det gir en avkastning på sikt.

Samtidig tror jeg at Solskjær bak lukkede dører er alt annet enn blid. Jeg tror han gir hårføneren.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Blodfink wrote: 10 Jul 2020, 19:00 Transfer-politikken er nå annerledes, det sjekkes like mye rundt personlighet som det rent fotballmessige.
Interessant poeng det der. Basert på overgangshistorikken før Solskjær kom inn i klubben så var det lite som vitnet om at kjøpene fungerte. Kanskje med unntak av Ander Herrera og til en viss grad Mata har vel nesten ingen av spillerne som har blitt hentet etter SAF fungert noe særlig. Og jeg tror en veldig stor faktor av dette har vært knyttet opp mot det mentale.

For å være helt ærlig så tror jeg Solskjær vektlegger mental styrke, arbeidsvilje og lojalitet i mye større grad enn forgjengerne sine. Man ser for eksempel at de spillerne som åpenbart ikke har kjøpt prosjekt "Cultural Reboot" ikke lenger befinner seg i klubben. Her er vi tilbake til ingen er større enn klubben og hvis du ikke er villig til å bidra til fellesskapet så er du velkommen til å finne deg en ny arbeidsgiver.

Når i tillegg at mye av kritikken rundt spillestil og offensive mønstre har stilnet ser jeg veldig positivt Solskjær. Selv om at man kan ha en diskusjon om hvorvidt det er Bruno og Pogba sin fortjeneste fremfor Solskjær sin.
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 108

Det jeg fortsatt savner er at vi trøkker til fra start. Gå i strupen på motstanderen fra første spark på ballen. Blir litt for mye stående og spille ball. Litt gåfotball før kampen setter seg.
Håper dette forandrer seg til neste sesong med et par gode sommerkjøp.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Uniteds beste 11-er er god nok til en bænkers topp 4, nesten klar for å utfordre om tittelen. Men bredden i troppen er ikke stor og god nok, derfor tror jeg det er ønsketenkning å tro at vi kan kjempe om seieren allerede neste år. Sesongen er lang, og skadene og formsvikten på enkeltspillere vil komme.
Det er jo lett å se at Solskjær tenker det samme - hadde han hatt tillit til gutta på benken, hadde vi sett mye mer rotasjon i de siste kampene. Nå får de komme innpå på 3-0, så de gode spillerne får hvile. Så vi trenger kanskje mengde og bredde mer enn vi trenger den ene store superstjerna som skal transformere laget.

Taktisk sett ser det mye bedre ut framover, men den manglende evnen til å spille av høyt press bekymrer meg. Er det forsvarsspillerne som er for dårlige med ball, eller mangler vi strukturen og de riktige bevegelsene framme i banen slik at de med ball har alternativer? Tror kanskje mest på det siste nå som vi ikke har Jones og Smalling der bak.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26229
Liker mottatt: 16754

Ryder wrote: 15 Jul 2020, 09:30 Uniteds beste 11-er er god nok til en bænkers topp 4, nesten klar for å utfordre om tittelen. Men bredden i troppen er ikke stor og god nok, derfor tror jeg det er ønsketenkning å tro at vi kan kjempe om seieren allerede neste år.
Veldig enig i dette.
Selv de mest håpløst optimistiske/naive av oss - slike som meg ;P - tror ikke det.
Er redd for at det ikke blir mange kjøp i sommer - pga verdenssituasjonen.

Håper at stallen kan være sterk nok fra 2021/22.
Solskjær gir de talentfulle unggutta sjansen, og bare der har United 3 spillere som trolig er forsterkninger til troppen.
Laird, Mengi og Hanibal.

Angående å spille seg ut bakfra.
I utgangspunktet er jeg så håpløst gammeldags at jeg synes det er en uting å skulle gjøre for enhver pris.
Hvor ble det av den gode gamle klareringen liksom...?

Men, nei - klarering er absolutt siste utvei - og er gårdagens fotball.

Å spille seg ut er veien å gå.
Å øve på det i kamp vil trolig gjøre laget sikrere og mer samspilte.
Jeg tror det handler mer om relasjoner enn manglende ferdigheter med ball.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Tror heller ikke vi er gode nok til å kjempe om tittelen neste år. Ser vi på de siste sesongene (inkl. denne), så trenger vi 95+ poeng. Nå har vi 59 (kan få 68). Kommer vi opp på rundt 80 neste sesong, så er det et stort steg i riktig retning, og burde normalt holde til 3. plass.

Gjelder å bygge stein på stein nå, og er rimelig sikker på at Sancho er prioritet nummer 1 i sommer. Tror også klubben kan betale 100mill for ham, hvis det trengs, selv i denne situasjonen. Vi har større økonomiske muskler enn de fleste andre klubber (vertfall av de som ikke er statsfinansiert med bunnløs lommebok), og er ikke slett like avhengig av matchday-inntekter som nesten alle andre klubber. Klart United stiller svekket også, men jeg tror likevel vi kommer til å brenne av en del i sommer. Det kan til og med være lurt, hvis prisene blir litt mer moderate. Ser hva Dortmund sier, men anser det mer som forhandlingsutspill. De vil ikke være i en særlig god posisjon hvis de beholder Sancho en sesong til, og han har ett år igjen av kontrakten.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Slenger på det jeg skrev på united.no tidligere denne morgenen.
«United [er] villige til å la Alexis Sánchez, Phil Jones, Marcos Rojo, Chris Smalling, Jesse Lingard og Diogo Dalot gå denne sommeren.»

Tviler ikke på det, tross alt ganske åpenbart fra spilletid og utlån. Men selv om United er villige til å la alle gå, tviler jeg litt på at ALLE forsvinner nå i sommer. Det blir litt for mange på en gang, og vi trenger tross alt litt dybde i troppen også. Er mer snakk om timing, og å få inn gode nok erstattere/forsterkninger.

Kommer an på hva annet som skjer i sommer selvsagt. Med f.eks. Sancho og Grealish inn, er det uproblematisk å selge både Sanchez, Lingard og for så vidt Pereira. Sanchez er i realiteten persona non grata uansett. Lengst bak er det litt tynnere besatt, og vi hadde fått problemer med langtidsskade på Maguire. Men om Tuanzebe blir kvitt alle skadene, så er han en god backup/rotasjon for Maguire + Lindelöf. Og på litt sikt er det mulig Mengi kan ta steget opp.

Generelt har vi ikke nok styrke bak de beste 11-14, og det trenger vi for å konkurrere på alle fronter igjen. Helt sikker på at det er noe Solskjær og Co planlegger å fikse i løpet av de neste 1-2 årene.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Kom over et intervju med Solskjær som ser veldig interessant ut (har bare sett de første 5-10 minuttene).

Deleted User 402

Har vært en tur innom kommentarfeltet på united.no og det skulle ikke mer til enn 2-2 mot Southampton før det skrikes fra enkelte om at Solskjær må sparkes. Ser tendenser til det samme på facebooksiden. Det går mye på at samme krav må stilles til Solskjær som til hans forgjengere nemlig champions league eller rett ut med manageren.

Hva er tankene her inne? Jeg ser selvsagt hvor viktig champions league er, men bør det være et ufravikelig krav i situasjonen vi er i hvor Solskjær prøver å bygge noe helt nytt. En høyst nødvendig "cultural reboot" som det kalles.

Målet må jo være at vi skal kjempe om ligagull igjen og da trengs det tid. Joda, vi har klart champions league etter Ferguson, men er det noen som med hånden på hjertet kan si at vi har vært i nærheten av å kjempe om ligagull? Personlig er jeg lei av kortsiktige løsninger og vil gjerne at Solskjær skal få fullføre gjenoppbyggingen han har startet, champions league eller ei. så får vi oppsummere om en sesong eller to.

Jeg synes vi er på gang mot noe uansett hvordan denne sesongen ender og endelig ser vi glimt at den fotballen vi ønsker fra United. Og så ber jeg til alle fotballguder om en god avslutning på sesongen med topp fire og en ørliten pokal.

Noen som er uenige? Flott! Tar gjerne imot gode motargumenter.

P.S: Det er mye snakk om Solskjær sine manglende taktiske evner. Vel, er det noen som med hjertet kan si at det var Sir Alex sin store styrke?

Hilsen en kar som hadde sine første turer på gamle Stretford End på slutten av 80-tallet/starten av 90-tallet og som da mente at han "jævla skotten" burde sparkes....
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Klarer ikke helt å ta slike innlegg som du referer til seriøst. Alle som har mer enn 2-3 aktive grå celler surrende rundt i hodet ser at United har en utvikling i positiv retning. Klart det er bedre om vi får CL (og jeg er 95% sikker på vi klarer biffen), fordi det gjør det enklere å fornye kontrakten med Pogba og å få inn kvalitetsspillere som Sancho. Men egentlig gir jeg meg litt katten i det -- akkurat i år. Det er vertfall ikke det som avgjør om jeg støtter Solskjær eller ikke.

Vi vet at denne prosessen ville ta litt tid, og for en gangs skyld bør faktisk manageren få den tiden. Ikke minst fordi han har bevist gjennom 18 måneder nå at han gjør mye rett og veldig lite feil. Laget og spillerne har en positiv utvikling. Vi spiller bedre fotball, får bedre resultater, og er ikke lenger "deer in headlights" når vi møter de antatt gode lagene. Vi mangler bedre stabilitet og dybde i stallen, og det tror jeg kommer med tiden.

Jeg er faktisk ikke helt enig i at Solskjær er dårlig taktisk heller, eller at SAF var det for den del. Ikke deres største styrke riktignok, men både under Sir Alex og Solskjær synes jeg United har gjort det bra taktisk. Vi har tross alt slått et drøss av 'store' lag denne sesongen, og SAFs historie taler for seg selv. Man vinner ikke 2000 trofeer med godt man management aleine :D

Solskjær har hatt en klar spillestil i alle sine klubber. Først som reservelagstrener i United, så i Molde i flere perioder, og nå i Manchester United. Han prøvde også i Cardiff, men der hadde han rett og slett ikke de rette spillertypene til å spille positiv fotball (han er faktisk innom dette i intervjuet jeg linket litt over). Nå er vi ca halvveis gjennom en restrukturering av spillertroppen. Tror ikke Solskjær er helt fornøyd enda, han ønsker nok å kontrollere ballspillet mer enn vi gjør, også når vi blir presset høyt, men både spill og resultater er nå mye nærmere der vi må være enn i noen av sesongene siden Sir Alex trakk seg tilbake (ja, inkludert når Sinnataggen var her).

Vet ikke hvor åpenbart dette er for andre, men når jeg vurderer jobben til Solskjær så ser jeg på mer enn bare resultater og trofeer. Det handler om kjerneverdier eller DNA om du vil, til klubben og dets spillere. Om å gi ungdommer sjansen (hvis de er gode nok), om at spillerne legger ned en solid innsats og kjemper og spiller for hverandre. Om å spille positiv fotball. Ikke oppføre seg som rasshøl og "mercenaries". Jeg ser så mye som er på riktig vei nå at jeg ville ikke sparket han om vi så endte midt på tabellen.

Interessant nok så gjør Chelsea og Lampard veldig mye av det samme.
Post Reply