Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Topic author
Mads Skauge
Posts: 9
Joined: 06 Nov 2018, 14:25

"Solskjær ny United-manager: hvordan kan det gå?"


Ole Gunnar Solskjær har fått den kanskje største jobben i fotball når han nå er manager for verdens største og rikeste fotballklubb, att på til i verdens mest populære idrett. Ansettelsen er antagelig den største nyheten i norsk idrettshistorie. Det gir ringvirkninger av uante dimensjoner.

Fotball er herlig uforutsigbart. Tenk at Mourinho fikk sparken i Chelsea etter å ha spilt uavgjort mot Rosenborg, ledet av en mann som i fjor fikk sparken i Arendal Fotball (Knut Tørum). Nå blir Mourinho erstattet av mannen som i år tapte begge seriekampene mot Ranheim og som røk ut mot Brattvåg i cupen.

Man skulle kanskje tro at verdens mest berømte nordmann var Henrik Ibsen, Roald Amundsen eller Thor Heyerdahl. Det finnes bare én virkelig verdensberømt nordmann. Han heter Ole Gunnar Solskjær. Med manageransettelsen i Manchester United er sjansen stor for at han blir minst like kjent som manager som han er blitt som spiller.

Det er smått utrolig det som har skjedd. Saken har allerede fått kilometer med spalteplass nasjonalt så vel som internasjonalt. Gratulasjonene hagler inn fra nært og fjernt. TV 2 begrunner sitt valg om å sende Solskjærs hjemmedebut som manager på boxing day gratis på moderkanalen fordi kampen er av såkalt «nasjonal betydning». Jeg skal ikke forsøke meg på å sette dette i et større samfunnsmessig perspektiv enn jeg allerede har gjort, men at Solskjær-ansettelsen er veldig stort for veldig mange er det vel liten tvil om.

Det er til nå mindre diskutert hvilke ringvirkninger Solskjær-ansettelsen kan få på kort og lengre sikt, og hvilke forutsetninger Solskjær faktisk har for å gjøre en god jobb. Det blir derfor naturlig å spørre:

• Hvilken betydning kan det at det sitter en nordmann i managerstolen i Manchester United få for den allerede store interessen for engelsk fotball og United her hjemme?
• Hvilke forutsetninger har Solskjær for å gjøre det godt, og således muligens bli tilbudt jobben på permanent basis?

Det er liten tvil om at norsk og til dels skandinavisk presse nå vil forholde seg til og dekke Manchester United og kanskje også engelsk fotball som sådan, på en noe annen og tettere måte enn tidligere. Både VG, United.no og TV 2 Sportens timelange ekstrasendinger de siste par dagene, tyder på dette.

Flere sportsjournalister får antagelig Manchester som hovedarbeidsområde og med Solskjær som sitt hovedanliggende. Det er ikke dermed sagt at for eksempel norsk presse får noe bedre tilgang til klubbens profiler eller Solskjær av den grunn. Men sjansen øker i hvert fall, særlig fordi mange norske sportsjournalister har tette bånd til Solskjær.

At Solskjær er United-manager og at dette vil få enorm dekning, har dessuten et formidabelt potensial for å forsterke interessen for engelsk fotball her hjemme. Medlemstallene til den skandinaviske supporterklubben skal visstnok allerede ha skutt i været.

Jeg er selv del av en generasjon som vokste opp med Solskjær som kulthelt og idol i en tid hvor en rekke andre nordmenn og skandinaver hadde sentrale roller på sine respektive Premier League-lag. Når jeg tenker meg om så er det mye av den grunn at jeg fortsatt følger med på engelsk fotball. For min egen del hadde nok likevel interessen og lidenskapen for fotball på balløya vært langt sterkere med nordmenn i mer sentrale posisjoner enn det som har vært tilfellet de siste årene. Helt til i går. Nå har vi en nordmann i den kanskje fremste rollen av dem alle. Dette gir næring til sterkere og voksende Premier League-interesse for hele Skandinavia.

For min egen del var det Solskjærs vinnermål i Champions League-finalen i 1999 som utløste min kjærlighet til engelsk fotball. Om 20 år vil kanskje en hel generasjon norske Manchester United-fans si at det var manageransettelsen av Solskjær i desember 2018 som var utløsende årsak for dem. Det er i hvert fall rimelig å anta at Solskjær-ansettelsen gir grobunn for at en ny generasjon, som ikke selv opplevde fotballspilleren Solskjær, fanger større interesse for engelsk fotball.

Hvordan skal så dette gå rent sportslig sett? I en kronikk spør VGs Leif Welhaven om Solskjær er kvalifisert for jobben. Uten å konkludere argumenterer han i den retning at Solskjær (naturligvis) ikke er kvalifisert basert på tidligere resultater. Spørsmålet blir heller hva jobbkvalifikasjonene er, altså hva Solskjær er kvalifisert for og hvordan dette matcher klubbens behov i nåværende situasjon.

Utover gode resultater som så klart alltid er det viktigste i idrett, er det mye som tyder på at Solskjær er ansatt fordi en sentral del av kvalifikasjonskravene er å bygge entusiasme hos deprimerte fans gjennom en mer «positivt» anlagt spillestil og fremtoning. I så tilfelle er Solskjær etter mitt skjønn toppkvalifisert.

Solskjær er dessuten blant de mest egnede (og tilgjengelige) managere som kan bidra til å skape en mer fremoverlent og harmonisk atmosfære i Manchester United Football Club. Dette er nok Solskjær i stand til i kraft av sitt vesen, og det har lite med fotballfaglig kompetanse å gjøre.

Når det gjelder det fotballfaglige har så klart Solskjær etter hvert fått en del erfaring, men viktigst er nok at han har med seg et toppkompetent fotballfaglig team som kan lede mye av den pedagogiske virksomheten på treningsfeltet. Solskjær er ikke ansatt som trener og er antagelig heller ikke kompetent nok til dette, men som manager og langt på vei som ambassadør for «the United way». Det er vesensforskjell på det.

Jeg følger Welhaven på at tidspunktet Solskjær trer inn portene på Old Trafford på, er gunstig i og med at kampprogrammet ikke er det hardeste innledningsvis, og fordi klubben mer generelt ligger med brukket rygg etter flere år med underprestering. Welhaven sier det slik: «Mye i livet handler om å være på rett sted til rett tid. Her må man si at den tidligere storscoreren har truffet blink» – igjen får vi vel si. Det er noe smått magisk over Solskjærs vesen.

Det skal godt gjøres å oppnå svakere resultater enn Mourinho, og så lenge Solskjær unngår det har han gjort en nokså god jobb. For hvor galt kan det egentlig gå? Solskjær har lite å tape. Om han får anledning til å hente en midtstopper og/eller en sentral midtbanespiller i januarvinduet med kompatible ferdigheter til det som allerede finnes i klubben, burde dette kunne gå svært så godt.

I et tidligere innlegg skrev jeg om kjernen i Manchester Uniteds problemer som slik jeg ser det, først og fremst går på den sportslige strukturen i klubben med mangel på sportsdirektør og et todelt styre hvor den kommersielle delen (Woodward og Glazers) står steilt mot den fotballfaglige styre-fraksjonen (Sir Alex og Sir Bobby Charlton).

Ansettelsen av Solskjær endrer ikke på dette, men hvis ryktene om at Mourinho motsa seg et samarbeid med en sportsdirektør så kan det kanskje omsider skje noe på denne fronten også. Inntil videre lar vi dette ligge og soler oss i glansen av United har en norsk manager.

At Solskjær er ansatt som manager i Manchester United er et sjokk med positivt fortegn. La oss håpe det kan ha bidra til økende engasjement for engelsk fotball generelt og for Manchester United spesielt. Ansettelsen gir næring til gamle supporterhjerter og kan gi grobunn for nye.

Eventyret Solskjær fortsetter, i hvert fall i noen måneder til.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Fantastisk lesestoff [mention]Mads Skauge[/mention] .
Her tar du oss med på de mange ringvirkningene av Solskjær som manager i Manchester United.

Takk for gode refleksjoner.
Poster som dette framhever verdien av et ordentlig forum, kontra et kommentarfelt som de har på United.no

Edit:
Og ja, fotball kan være uforutsigbart.
Hadde glemt at Brattvåg slo ut Molde av NM, med Solskjær som trener.
Og nå skal han lede United i CL mot PSG.
I sommer ville Molde fansen ha ham ut.
Nå blir han ønsket hjertelig velkommen i Man United.
Last edited by Pink Final on 20 Dec 2018, 22:01, edited 2 times in total.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Gorbatsjov
Posts: 10
Joined: 17 Dec 2018, 20:40

Nydelig intervju. Er nesten på gråten. Tenk at vi har en manager som fremsnakker spillerne våre, som forstår hva United handler om. De siste to dagene har vært helt fantastiske.

Flott post av TS.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Om ikke annet, så er det ganske åpenbart at Solskjær selv føler seg klar for jobben, tror ikke det tok lange tiden fra han ble kontaktet til han takket ja.

I motsetning til Mourinho så er Solskjær kjent for å ha bedre angrepsspill enn forsvarsspill. Det er jo en start. Jeg er nok mer lykkelig enn jeg burde vært for denne ansettelsen, har ikke voldsomme forventninger akkurat... men denne stallen kan nesten vinne kamper bare ved å være på banen. Måten Mourinho snakket spillerne ned på var jo helt syk, dette er gutter som trenger litt frihet så skal man se at målene kommer på løpende bånd.

Så kan man harselere med norske medier som har gått fullstendig av skaftet de siste dagene. Men en norsk manager i Manchester United, det er faktisk ganske vanvittig.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Med tanke på hva vi har opplevd etter at SAF ga seg. Så må det være lovlig noen og enhver å gå av skaftet, en stund.
Vet ikke helt hva jeg forventer, men det ryktes at hele Carrington smiler, og gumler norsk sjokolade 😃
Kan kanskje bli magisk dette. Men vi for se. Stort er det uansett.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Rent fotballfaglig er jeg usikker på Solskjær.
Har han det som skal til?

Ett er sikkert.
Med Solskjær er fanskaren samlet igjen.
Hele klubben har fått et boost.

Her i Norge går media helt bananas.
Ganske forutsigbart og forståelig.
En likandes kar som Solskjær blir manager for Englands største fotballklubb.

Tiltrekningen mot engelsk fotball har vært stor her på berget.
I mange år var det ingen utenlandske spillere i engelsk fotball.
Og, ihvertfall ingen norske.
Husker hvordan media slo det opp når Lillestrøm’s Jan Birkelund dro på prøvespill til Coventry høsten 1978.
Det ble aldri kontrakt, men egen artikkel i bladet Fotballrevyen ble det.
Skulle gjerne sett igjen den utgaven av Fotballrevyen.
Prøvespill i Coventry City for en norsk spiller - det nærmeste en nordmann hadde vært ‘å lande på månen’ pr 1978/79 :-)
Birkelund kunne ha skaffet Coventry mange norske supportere.

Førstemann til England var Einar Aas, stopper’n man hadde sett i den gule Mossetrøya på Melløs og Bislet.
Han dro først til Bayern München.

Så til Nottingham Forest og Brian Clough himself.
Det var stort for nordmenn som var/er så anglofile.
Og større ble det da selveste Clough, kongen av Nottingham utnevnte norske Einar Jan Aas til kaptein i 1981.
Clough, mannen som satte både Sheriffen av Nottingham og Robin Hood from the Sherwood Forest i skyggen, utnevnte Ein’r Æs til kaptein.
Kaptein på laget som vant dagens CL i 1979 og i 1980.
Så kom Åge Hareide til Man City.
To nordmenn i engelsk 1 divisjon i 1981 - big news i Akersgata.

Senere ble det som kjent mange norske spillere i England.
Solskjær den mest suksessfulle.

Drillo, Solbakken og Solskjær har vært managerer i England.

Men, manager i Manchester United!
Klubben med færrest managerer av alle etter ww2.
Den største klubben.
Den mest suksessfulle klubben.
Og i sjefsstolen sitter Ole Gunnar Solskjær.
40 år etter at Jan Birkelund lagde overskrifter ved å dra på prøvespill hos Coventry City.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Håper ikke linken under ødelegger godfølelsen for noen, men jeg lurte litt på overgangene til Cardiff selv den gangen. Jim Solbakken har jo faktisk en litt uryddig stil. (i likhet med de fleste andre agenter). Jeg lar ikke dette ødelegge begivenheten det jo er: Solskjær er United-manager.

Ville tider. men som folk skriver her: Ole Gunnar Solskjær er nærmest et fenomen. Jeg tror han er knallhard når det trengs. Men han er jo godt oppdratt ser det ut til, og har et vinnende vesen.

Kan bli bra dette.

Men journalist Håvard Melnæs skrev altså dette i 2016:

http://www.josimar.no/artikler/solskjae ... mFYeAu2hcU

Må slenge med denne og da, veie opp litt.

LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

[mention]Blodfink[/mention]
Takk for linkene.
Ja det er sjeldent svart hvitt innen fotball.
Solskjær engel og Mourinho djevel liksom, nei sånn er det neppe.
Tankevekkende den fra Josimar du lenker til.

Den siste med alle måla er jo bare digg.
Så igjennom den på you tube i går.
(Ser generelt mye United klipp fra 1940 åra og fram på you tube - moro og lærerikt).
Flere nydelige scoringer på videoen [mention]Blodfink[/mention] , feks den mot Sheff Wed.

Gleder meg over at Solskjær er ny manager.
Han er stor United fan.
Hva han får utrettet rent resultatmessig er jeg usikker på.
Som [mention]Buchan[/mention] så fint skrev her på forumet.
«Det er ikke bare å slå over en bryter».
Håper jo på umiddelbar fremgang.
Tror vi får se mer angrepsfotball og større spilleglede.

Summa summarum er jeg veldig glad Solskjær kom inn i klubben nå.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Busby Babes
Posts: 25
Joined: 09 Aug 2018, 14:37
Liker mottatt: 1

Flotte innlegg! Hvis noen vil lese mer om hvordan Ole liker å spille:

https://totalfootballanalysis.com/head- ... l-analysis
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Takk for David Selini linken [mention]Busby Babes[/mention] .
Veldig interessant å lese.
Denne tråden seiler opp som den beste her inne.

Analyser alà David Selini, akkurat noe sånt jeg har etterlyst på United.no.
‘Forklaring’ av enkeltkamper.
Redegjørelser for de ulike managerers filosofi.
Selini mener mange av dagens spillere vil passe bra i Solskjær’s system.
Det blir mer å bygge bakfra, tettere avstand mellom spillerene, flere kortpasninger, skape triangler, høyt press, tvinge motstander ut mot siden osv.
Dette krever energiske og ballsikre spillere.
Det har United på backene og framover i banen.
Spørsmålet blir stopperplassen og muligens den sentrale midtbanen.

Leste mer av Selini.
Likte spesielt å lese United-Arsenal 8-2 sensommer 2011.
Og hvordan Ferguson lot seg influere av Guardiola etter CL finalen på Wembley den våren.
Spillere som Rafael, Jones, Evans, Anderson, Cleverley og Welbeck som energiske og ganske ballsikre passet bra.
Kagawa ble også kjøpt med den stilen i tankene.
Skader samt 1-6 tapet for City gjorde at Ferguson ble mer kynisk i 2012 og 2013.
Han ‘lukket’ laget mer, og satset mye på vingspillet igjen i 12/13.
Ferguson ville ha resultater først og fremst etter å ha tapt på mållinja i 11/12.
I følge Selini mente allikevel Ferguson at fart og energi var veien videre.
Synd United ikke fulgte den linjen post Ferguson.
Kanskje nå, med Solskjær?
Er litt skeptisk til om Solskjær’s idéer lar seg materialisere i en tøff liga.
Okke som, det blir høyst sannsynligvis en annen og mer positiv tilnærming til kampene enn under de tre siste managerne.
Bare det er forfriskende.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Utrolig fett med feiringene til Rashford og Herrera i går. Studert manageren. Måtte det bli positivt på onsdag også :)
LUHG!
User avatar

Torquemada
Posts: 1343
Joined: 23 Dec 2018, 13:24
Liker gitt: 345
Liker mottatt: 1577

Nok en flott pressekonferanse av Ole Gunnar Solskjær. Her er et helt annet kaliber enn "The horrible one"™

User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Synes det ser bra ut med stilskiftet som innføres. Jeg liker at OGS snakker ganske så enkelt om hvordan laget skal fremstå: Løp mer enn motstanderen, jobb hardt og press hardt. Ta risiko, angripe med backene.

Om vi slipper inn ett mål og scorer 2 eller flere i hver kamp, så er det ganske så greit for min del. Lagmaskiner som går for 1-0 er litt kjedelig, og har ikke underholdningsverdi for meg i alle fall...Solskjær har innført "The United way" rett og slett. Jeg som supporter kan ikke be om mer enn grepene klubben gjorde nå.

Det er jo betryggende at man egentlig har fått bekreftet at klubbledelsen har vært like misfornøyde som oss med utviklingen...

Det er også flere spillere i boksen når innleggene kommer (endelig). Triangler skapes over hele banen, one-touch spill, bevegelse og alle vil ha ballen. Det spurtes og løpes mer. Elementære ting egentlig, men det skal formidles og spillerne måtte vekkes på nytt etter destruktive tider.
LUHG!

fletch
Posts: 8
Joined: 10 Aug 2018, 22:53
Liker gitt: 1
Liker mottatt: 3

Deilig å se United om dagen, det virker som spillerne har fått mye mer tro på seg selv og føler seg trygge på at det lønner seg å angripe etter at OGS kom inn.

Om dette er en kortsiktig trenerskifte-effekt eller noe Solskjær klarer å holde i en lengre periode, gjenstår å se.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Pink Final wrote: 21 Dec 2018, 17:28 Som @Buchan så fint skrev her på forumet.
«Det er ikke bare å slå over en bryter».
Håper jo på umiddelbar fremgang.
Tror vi får se mer angrepsfotball og større spilleglede.
Ja, vet ikke hva jeg skal si lenger angående det med å slå over en bryter. Det fungerer foreløpig veldig bra dette :D
Og jeg spiser gjerne i meg det de ordene. Og ingen tvil umiddelbar fremgang, angrepsfotball og større spilleglede har vi definitivt fått
Post Reply