Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.

Cola

Blodfink wrote: 31 Jan 2020, 21:11 Solskjær sier mye bra på PK om Bruno. "Uses his anger to play better, great leader of his team" osv.
Kan vi vente oss ett kapteins bytte igjen?
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2743
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2911

Cola wrote: 31 Jan 2020, 22:21 Kan vi vente oss ett kapteins bytte igjen?
Det tror jeg ikke, men helt rått om Fernandes slår så mye til at det faktisk bli aktuelt - eller at han kan være et alternativ når Maguire ikke spiller. Ekstremt spent på Bruno, merker jeg.
User avatar

Ryder
Posts: 4625
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2544
Liker mottatt: 10402

Image


Om det ikke er noe bevegelse foran ham: Hva med å be spillerne få fingeren ut av ræva og bevege seg - eller enda bedre, faktisk drille inn bevegelsesmønster som fungerer - i stedet for å sette en debutant i en posisjon der han ikke får brukt styrkene sine? I stedet for å kvele vår kreative kraft når vi desperat trenger mål?

Kjenner jeg begynner å få nok. Det fungerer ikke i etablert angrep, punktum. Fordi OGS ikke har drillet inn et mønster, og fordi han ikke har spillere gode nok til å improvisere og skape noe ut fra innfallsmetoden, helt uten input fra benken. Når en kreativ spiller som Fernandes "straffes" fordi medspillerne verken er gode nok eller godt nok trent/drillet, bør det lyse en lampe også hos ham selv.

GJØR NOE MED DET!!! Det er ikke for sent å innse at arbeidet som gjøres ikke er godt nok, det er ikke for sent å lære, det er ikke for sent å knytte til seg kompetanse som kan dette bedre enn deg. Få 50 praktikanter til å gå gjennom hver bidige City- og Liverpool-match det siste året. Se. Analysér. Lær. Endre det du holder på med. Ikke vær så jævla sta. Du er ikke Alex Ferguson, du trenger å lære av dem som er dyktigere enn deg. Og det er ikke for seint, men det må skje fort. Du kan ikke gjøre noe med skadde spillere, men du kan gjøre de som er utpå der tryggere og bedre sammen.

Om dere ikke har gjort det, hør den glimrende episoden av United We Podkast med taktikk-ekspert Øyvind Eide:

https://podcasts.google.com/?feed=aHR0c ... IARAE&ep=6

Han ønsker jo åpenbart ikke å si det, men han ser overhodet ingen plan i det etablerte angrepsspillet til United...

Deleted User 367

Godt oppsummert :thumb_up:
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14488
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22897
Liker mottatt: 18829

Ja, det begynner å bli hakk i plata. Setningen "De er vanskelig å bryte ned", hører jeg litt for ofte fra manageren.

Det var likedan med Pogba på banen i grunn. Selv om han nok ville skaffet oss noen målpoeng om han hadde vært å se utpå der en eller annen gang...
Ryder wrote: 02 Feb 2020, 00:30 Om dere ikke har gjort det, hør den glimrende episoden av United We Podkast med taktikk-ekspert Øyvind Eide:
Den var bra den.

Vi sliter virkelig offensivt, det mangler en plan, men det mangler spillere og. Men helt enig i at manageren bør hjelpe de han har til rådighet.

Selv om Pereira virker vanskelig å hjelpe...James sliter virkelig også. Begge disse kunne hatt både mål og assist i dag mot Wolves med bedre kvalitet på det de gjør...
LUHG!
User avatar

Harry Greaves
Posts: 375
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 486

Solskjær er ferdig til sommeren, det er jeg helt sikker på. Ser ingen vei tilbake for han nå, han står med 11-10-12 i PL siden han ble fast ansatt. Det gir et poengsnitt (1,303) som aldri har gitt mer enn en 8. plass i Premier League.

Og faktum er at det er null progresjon på banen heller. Det er ingen bevegelser med mening, ingen samspill, ingen mønster å gå etter. I det ene øyeblikket er backene DM, i det neste er de på dødlinja. Og når de er på dødlinja har ikke angriperne oppfattet det. I oppbyggingen springer spillere oppå hverandre (https://www.express.co.uk/sport/footbal ... ier-League).

Jeg har strengt tatt vært klar på det hele tiden, at OGS aldri har vært, og aldri vil bli, riktige mann for jobben i United. Han er en gammeldags trener, han er omgitt av et B-støtteapparat fra bakgårdsklubber (Haugesund, United U18, Sydney) og han er åpenbart taktisk svært begrenset. Kanskje han kunne vært spisstrener i klubben, for han har gjort en god jobb med Rashford.
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2743
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2911

Harry Greaves wrote: 03 Feb 2020, 09:18 Solskjær er ferdig til sommeren, det er jeg helt sikker på.
Mye mulig, men det er jo nesten litt synd at han ikke får sjansen litt til når troppen blir fri for skader.. for han har ikke hatt det lett uten Pogba denne sesongen. Det kunne sikkert blitt litt bedre med Bruno, Rashford og Pogba fra start. Det skal uansett bli spennende å se hvem som blir ny trener når den tid kommer og hvilken formasjon han velger. 4-3-3 hadde vært noe.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 375
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 486

OBS! Lang post

Jeg mente ikke at Pogbas skade ikke har svekket United, det er jeg helt med på. Samme gjelder McTominay og Rashford. Det jeg prøver å si, stikker dypere enn en skade eller to. Når spillerne ikke vet hvor på banen de skal være, så er det et strukturelt problem, ikke et individuelt et.

For å underbygge påstanden så vil jeg trekke frem en konkret spiller som lider voldsomt under Solskjær, og som kanskje er den som har slitt mest etter at han kom inn, og det er Juan Mata.
Litt fakta: Mata har 33 ligamål for United, seks av disse har kommet mot topp 6-lag. Mata er ikke rask, han er duellsvak og han taper stort sett alle 1v1-situasjoner begge veier. Han er med andre ord ikke en kontringsspiller. Ser man på hvordan Matas scoringer har kommet, så er det to ting som går igjen: direkte frispark, og bredsider fra 7-8 meter, maks to touch. Det er derfor ganske naturlig å tro at Mata er en spiller som trives best mot lag som ligger dypt, og som spiller forsvar på en måte som gjør at man må være klinisk foran mål. Altså antatt svakere motstand. Dette i rak motsetning til spillere som James og (til dels) Rashford.

Så hvordan har Mata gjort det nå da, når han er tilbake i laget igjen? Vel, mot Burnley og Wolves så vi klart og tydelig hvordan han sliter med Solskjærs mangel på struktur. I de to siste hjemmekampene har han hatt totalt fem touch inne i motstanderens boks, og stort sett har han vært nede dypt og hentet ballen, langt unna motstanderens mål. Mot Wolverhampton så han først og fremst ut som en blanding av indreløper og høyreback. Dette er en spiller Solskjær åpenbart ikke aner hvordan han skal bruke. Mata har definitivt sine begrensninger, men det er sjelden man ser en så ineffektiv bruk av en spiller.

En annen jeg vil trekke frem er en spiller jeg vet noen kanskje har en annen oppfatning om enn meg, og det er Anthony Martial. Martial har mange av de samme evnene som Mata, men han har en helt annen fysikk, og er derfor også kapabel til å spille kontringsfotball. Og joda, det samme går igjen hos Martial. I kamper som de siste vi har sett, der han har vært uten Rashford, så ser man hvor mye mangelen på struktur har ødelagt for han. Han har rett og slett vært så dårlig i de siste matchene at jeg er sikker på at Ighalo kommer til å spille fast denne våren. Han beveger seg helt uten mål og mening, han klarer ikke å finne rom, og han har hatt totalt 9 berøringer i motstanderens boks mot Burnley og Wolves. Til sammenligning hadde Aguero 17 berøringer bare i kampen mot Palace for et par uker siden.

Dette er noe som går igjen i Solskjærs United: et lag der spillere med kreativitet og pasningsstyrker sliter voldsomt, og der fysiske spillere, med fart og direkte stil, blomstrer. Min påstand er at retningen United tok under Mourinho, der man gikk over til "kælkefotball" og kontringer, har blitt ytterligere forsterket under Solskjær. Dette gjenspeiles også i sommerkjøpene våre:
* James er en defensiv ving, som først og fremst kan true store bakrom og være et effektivt motvåpen mot offensive backer
* Wan-Bissaka er en defensiv back, som rett og slett ser ut som en League 2-spiller når United angriper mot dyptliggende forsvar
* Maguire er en stopper med styrkene sine i egen boks, og i et lavtliggende forsvar

Jeg er dessverre redd for at en spiller som Fernandes fort blir, som Eivind B. Holth så fint sa det, en dirigent uten orkester. Akkurat som Paul Pogba ble under Mourinho. Man har angrepet problemet i helt feil ende, og Fernandes vil garantert bli lidende av at han kommer inn i et lag som bokstavelig talt ikke vet hvordan de skal spille ut motstanderne. Mot Wolves så man allerede at Fernandes var på et fotballforståelsesmessig høyere nivå enn lagkameratene. Pasningene han forsøkte ga mening, innleggene gikk (av og til) i de riktige rommene, men det var aldri noen der. Det kommer bare til å være et spørsmål om tid før Fernandes begynner å trille ballen tilbake til Lindeløf eller på tvers til en dyptliggende Mata. Og DET er ikke Ed Woodwards feil.
User avatar

Ryder
Posts: 4625
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2544
Liker mottatt: 10402

Vanskelig å være uenig med noe som helst av det [mention]Harry Greaves[/mention] skriver her.

Det har vært mange formildende omstendigheter, først og fremst skadesituasjonen. Og ja, det føles tøft og smått urettferdig å felle en endelig dom før vi har fått sett i det minste konturene av en første-ellever på banen samtidig. Men den tynne stallen er et resultat av en bevisst strategi, og vi gikk inn i sesongen med stor sjanse for at akkurat en slik situasjon kunne oppstå. Altfor mange risikomomenter, altfor avhengig av at alle usikre momenter vippet til vår fordel (utviklingen til Rashford/Martial, støyen rundt Pogba osv).
Ingen av oss vet hvor stor ønskelista til OGS var i sommer og i januar, og i hvilken grad Woodward har levert ut fra den, så der er det vanskelig å fordele "skyld".

Solskjærs største tabbe, tror jeg, har vært at han har ansatt folk rundt seg som neppe holder høyt nok nivå. Han trenger ikke å være noe taktisk geni selv, gitt at han omgir seg med innovative og oppdaterte folk. Jeg kjenner ikke McKenna, Phelan og co, men det er mange i det apparatet med tynne cv-er og erfaring kun fra middelmådige klubber. Han han samlet de beste fotballhodene han kan rundt seg? Det tviler jeg på, dessverre.

Hørte på podkasten til Frode Lia og Tor-Kristian Karlsen her forleden, og de snakket mye om at det er umulig for en moderne manager å skulle styre "alt" i en fotballklubb slik Ferguson gjorde. De mente OGS' oppgave var altfor stor og omfattende.

Fergie-regimet var bortimot en "freak accident", ekstremt avhengig av en nesten uforståelig sterk personlighet. Derfor også en modell som nesten er umulig å gjenskape. Desto tydeligere blir kontrasten når OGS på mange måter prøver å være det samme som Fergie var.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14488
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22897
Liker mottatt: 18829

Fint å lese dette [mention]Harry Greaves[/mention] og [mention]Ryder[/mention]. Det gir mening det som blir skrevet.

Det er ikke all verdens progresjon å se. Og jeg tror vi ville slitt med Pogba, McT og Rashford på banen også.

Av 3 grunner:

1) De spilte i sesongstarten og noen kamper fremover, det gikk ikke så bra med poengfangsten. 1-2-1 på de 4 første kampene. En merkelig stor seier mot Chelsea, tap Palace hjemme, U mot Soton` og Wolves borte.

2) Pogba er ingen spiller som går foran, her ligner han og Martial på hverandre.

3) Ikke eksisterende system bortsett fra kontringsfotball.

Pogba lider også på samme måte som Mata og Martial. Og det om at Fernandes kommer til å spille ballen hjem til Lindelöf etterhvert ser jeg ikke bort i fra jeg heller. Grøss og gru.

Vi er jo i boksen til motstander, bare for å spille oss ut av den igjen og starte på nytt...

Det er lite automatikk i bevegelser osv. Men postene over her oppsummerer det såpass bra, at jeg ikke trenger å skrive om det samme.

Det med ønskelisten til Solskjær er jo noe å ta med, han hadde Braut H på den lista garantert... Stor tabbe og ikke hente ham. Siden også en annen manager kunne ha bruk for en slik spiller, og om Braut hadde dratt avgårde etter f.eks 2 sesonger, ja hva så?

Passer perfekt i OGS`kontrings-stil. Nå har vel Braut H bevist at han behersker andre spillsystemer også.

Men nok om min irritasjon over at han ikke ble kjøpt...Det kan jo hende at han valgte oss bort selv også.

Edit: Må bare få med det med teamet til Solskjær jeg også. Har aldri vært overbevist om at de har det som skal til.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Ryder wrote: 03 Feb 2020, 14:25 Hørte på podkasten til Frode Lia og Tor-Kristian Karlsen her forleden, og de snakket mye om at det er umulig for en moderne manager å skulle styre "alt" i en fotballklubb slik Ferguson gjorde. De mente OGS' oppgave var altfor stor og omfattende.
Høres veldig fornuftig ut.
LUHG!

Deleted User 367

Nok en gang må jeg si meg enig med dere alle som har postet meninger om OGS i det siste :thumb_up: :thumb_up:

For ikke å gjengi det dere har skrevet så bra, vil jeg heller legge til noen faktorer som jeg undres over.
Noe jeg savner, OGS må styre kampene. (Hvis han har evnen da.)
Når andre kaller Klopp og Pep for klovner og apekatter langs sidelinjen, vil jeg heller kalle det å styre kamper.
Når ikke ting går etter oppskriften, noen spillere ikke er på eller at det er noen overraskelse momenter etter allerede tidlig i kamper så prøver han å få dem på rett spor fort som fy.
Hva gjør OGS, jo klør seg i ett hår som blir gråere og gråere for hvert spilte minutt, funker ikke plan A så fortsetter vi med plan A som knapt nok er noen plan i det hele tatt og venter til pause for justeringer. Taktiske justeringer som ikke er synlig i mine øyne da alt går i det samme sporet.
Mye likt Van Gaal syns jeg.
Altså ikke nok strenger å spille på.

Må ta med noe annet som er irriterende, er når vi på liv og død skal spille oss ut bakfra.
Dette er noe vi ikke pr. dato ikke er i stand til, enkelt og greit. Ender veldig, veldig, veldig ofte med balltap i farlig sone.

Tror OGS sitter på benken(og er blitt enda gråere) når 20/21 er i gang.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14488
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22897
Liker mottatt: 18829

Sir Keane wrote: 03 Feb 2020, 20:10 Dette er noe vi ikke pr. dato ikke er i stand til, enkelt og greit. Ender veldig, veldig, veldig ofte med balltap i farlig sone.
Ja, det blir noen tap av ball...

Jeg tenker at spillerne har mye frihet, Øyvind Eide snakker om det i United We Podcast.

Og OGS har vel sagt det flere ganger selv, at spillerne skal "express themselves".

Og Bruno F. snakket også om dette; "Manageren sa bare vær deg selv, og spill som du pleier og kos deg".

Det er jo fint, men som det sies i Podcasten så er det bra med innarbeidet struktur i angrepsspillet, som City og Liverpool. Der går jo ting automatisk, med bakromsløp hele tiden, inne i boksen. Vi prøver jo vi også, men det blir sjeldent farlig...

Jeg har vanskelig for å tro at det ikke er lagt opp til systemer for dette. Men det ser ikke sånn ut under kampene.

Man hører jo OGS si det samme som oss: "Vi sliter med å skape sjanser". Da må det innarbeides en klar filosofi og plan da. Det er jo ingen som ser hva planen er pr. nå, bortsett fra når vi møter lag som har ballen mest/er bedre enn oss, da kontrer vi. Det kan jeg se.
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4625
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2544
Liker mottatt: 10402

Har ikke sett noen av de større engelske mediene hoppe på det ennå, men det begynner å bli en del oppmerksomhet i engelske sosiale medier (framprovosert av Ighalo-overgangen) rundt Solskjær/Jim Solbakken-linken, Sarr-saken og gravejournalistikken fra Josimar/Nettavisen rundt dette.

Nå er jo dette kjent for veldig mange i Norge, men blir interessant å se hva som skjer dersom dette virkelig eksploderer i England. Ikke sikkert det holder å nekte å kommentere da...

Disse sakene er i mine øyne definitivt en skamplett for OGS. For sitt eget beste burde han kuttet all formell kontakt med Jim Solbakken, som ser mer og mer ut som en sertifisert skurk.
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1942
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 816
Liker mottatt: 2563

Ikke for at jeg vet det men innbiller meg at ca 90% av fotballagentene er bra skurk akti. :D
User avatar

Ryder
Posts: 4625
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2544
Liker mottatt: 10402

pixma wrote: 06 Feb 2020, 14:59 Ikke for at jeg vet det men innbiller meg at ca 90% av fotballagentene er bra skurk akti. :D
Det kan nok sikkert stemme, desto bedre å holde så lang distanse som mulig. :/
Post Reply