Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.

Vidar Dale Fjeld

Litt på siden, men jeg blir lettere oppgitt over all hyllesten pressen og mange supportere ga Ole etter byttene på onsdag. Misforstå meg rett nå da! Enhver "idiot" ville sannsynligvis byttet hele laget om det gikk an, så å kalle dette et taktisk genistrek forteller meg bare hva presse er...ute etter klikk og at alt er sort/hvitt. Jeg tenker at en fengselsstraff hadde vært på sin plass om Ole ikke byttet...
post liked by: Blodfink

Deleted User 108

Hvorfor er det galt å skryte når man blir slaktet hver gang han mislykkes med byttene@Vidar Dale Fjeld ?
Solskjær fortjener kritikk for mye, men selv om det gjør oss norske United supportere vondt, så må man gi kred når noe lykkes. Tipper vi sofasupportere, utenom du da, ville ha Matic inn og Fred som back når vi trengte scoring. Jeg er så stor idiot at jeg ville ikke ha de inn faktisk. Jeg tenkte heller på van de Beek f.eks. men de to byttene var faktisk fantastisk og kred til deg som synes de to byttene var en selvfølge. Da er du mye mer fotballkompetent enn hva du normalt viser fram her inne.
post liked by: Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

Uten at dette skal være noen "Ole in" eller "Ole out"-post - føler for å få samlet hodet rundt en slags oppsummering på hvor han står etter snart tre år i jobben.


Plusser:
- Snudd stemningen i klubben, skyene har letnet - selv i tunge sportslige perioder opptrer klubben samlet, trygg og positiv.
- Skapt en viktig kobling til klubbens historie, i en periode da vi sto i fare for å miste oss selv.
- Vi prøver alltid å underholde. Det er aldri kjedelig å følge United under Solskjær, noe det var jevnlig under Van Gaal og Mourinho.
- Gjennomgående veldig bra man management over hele linja. Holder troppen samlet, så å si ingen bakholdsangrep og utspill i media om dårlig stemning. Populær hos spillerne, selv når kvaliteten mangler er det lett å se at de ønsker å vinne for ham.
- Har kvittet seg med mange problemer, selv om stallen fortsatt kan trenge trimming.


Minuser:
- Egentlig bare én større ting, men den er til gjengjeld viktig. Synes det dessverre er ganske tydelig at han mangler den siste taktiske fingerspissfølelsen. Vi vet selvsagt ikke hva som blir sagt på trening og lagmøter osv. Men man kan jo høre hva han svarer de få gangene han får mer intrikate taktiske spørsmål på pressekonferanser. Da blir han veldig vag, og snakker om tempo, x-faktor, "zip" osv. Det får meg til å tenke at han har individuelt ansvar og frihet som en slags metode, og det er på mange måter helt fair og mer enn nok i noen enkeltkamper. Men det er sårbart for dagsform og stemningsskifter internt i kamper og generelt gjennom sesongen.

- En detalj, og mange vil være uenig i dette, men synes kanskje av og til at opphenget i fortida ikke nødvendigvis er sunt. Det som funket under SAF i 1999 trenger ikke være riktig eller bra nok i 2021.

Både pluss/minus:
-Spillerkjøp. Det er liksom opplest og vedtatt at Solskjær har handlet godt, men synes det har vært hummer og kanari. Sommerens signeringer ekskludert, er det vel kun Fernandes som kan sies å ha vært en ubetinget suksess. Maguire har vært grei, men til den prisen? Samme med AWB. James ble en liten flopp, Donny ser ut til å gå samme vei. Er fristet til å plassere Telles der også (onsdagens perle til tross). Cavani god men gammel og skadeplaget (og overflødig nå med Ronaldo?). Amad Diallo kan bli en suksess, men så kostet han jo like mye som en etablert klassespiller. Noen spillere har utviklet seg positivt (Greenwood, Shaw, til dels Fred), andre har stagnert (Martial, kanskje også Rashford om vi er strenge)

Så langt ser Ronaldo og Varane ut til å være gode signeringer med mer tvil rundt Sancho, men altfor tidlig å felle noen dom over noen av dem.

**

Statistikken fra CL siste ti år viser at gjennomsnittstiden en manager har vært i jobben før CL-seier, er på 1,3 år eller noe sånt. Det viser at man ikke nødvendigvis trenger årevis med planmessig jobbing for å lykkes, og sånn sett har OGS fått mer enn nok tid til gjøre oss konkurransedyktige. Samtidig undervurderer nok mange hvor råtten grunnmuren var da han startet, og hvor lang veien egentlig var.

Tenkte ut en metafor her om dagen: Å skape et vinnerlag kan kanskje sammenlignes med å skape en trestjerners Michelin-matrett. Det krever hard jobbing, gode rutiner, gode råvarer, men også innovasjon og et snev av genialitet. Solskjær har vært veldig god til å skaffe de beste råvarene og kvittet seg med de dårlige. Mannskapet, arbeidsmiljøet og samholdet på kjøkkenet er upåklagelig, restaurantens rykte har fått et oppsving. Men har han det lille ekstra som skal til for å få ut alle de beste smakskombinasjonene, eller blir det fort en god og solid men litt enkel hverdagsrett?

Bunnlinja for meg er at ingen enkeltpersoner er viktigere enn klubben. Jeg bryr meg mer om Manchester United enn om Ole Gunnar Solskjær. Skulle han lykkes, vil det være mye deiligere enn om det var noen uten historisk tilknytning til klubben, men lykkes må han snart.
Gjentar det jeg skrev før sesongen: Dette er eksamen. Brikkene er 90 prosent på plass, nå er det kvaliteten til de rundt selve laget som vil avgjøre hvor høyt vi kan nå, hvor mye kvalitet som kan presses ut av spillerne.
Og det er altfor tidlig å konkludere, på samme tidspunkt i fjor så både City og United råtne ut, men endte som nummer én og to. Spurs og Liverpool fløy høyt, men krasjlandet. Chelsea ser plutselig skjøre ut. Dette kan snu, selv om det ikke ser veldig lovende ut akkurat nå. Jeg tror fortsatt ikke OGS trenger å vinne titler, heller ikke i år. Men skulle vi krasje ut av gruppespillet i CL ser det mørkt ut, det samme om vi blir hektet av i ligaen.
Vi vet nok adskillig mer i slutten av november, da vi har hatt en serie knalltøffe kamper. Kommer vi ut av den og fortsatt ligger i toppen, kan alt skje. Blir vi hektet av, vil det bli ekstremt mye støy.
Last edited by Ryder on 01 Oct 2021, 12:32, edited 1 time in total.
post liked by: messilingard, Pink Final, Buchan, Pancho P, Cola2, Belfastboy, aregran, Schmeichel

Vidar Dale Fjeld

Mcilroy wrote: 01 Oct 2021, 09:56 Hvorfor er det galt å skryte når man blir slaktet hver gang han mislykkes med byttene@Vidar Dale Fjeld ?
Solskjær fortjener kritikk for mye, men selv om det gjør oss norske United supportere vondt, så må man gi kred når noe lykkes. Tipper vi sofasupportere, utenom du da, ville ha Matic inn og Fred som back når vi trengte scoring. Jeg er så stor idiot at jeg ville ikke ha de inn faktisk. Jeg tenkte heller på van de Beek f.eks. men de to byttene var faktisk fantastisk og kred til deg som synes de to byttene var en selvfølge. Da er du mye mer fotballkompetent enn hva du normalt viser fram her inne.
At du sutrer over mine meninger og misforstår bevisst det jeg mener tar jeg som en selvfølge fra den kanten. Noe annet ville vært naturstridig. Men ønsker der en god dag likevel...se om du finner noe positivt i det på det personlige plan.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7518
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26828
Liker mottatt: 17332

Ryder wrote:01 Oct 2021, 10:01 Statistikken fra CL siste ti år viser at gjennomsnittstiden en manager har vært i jobben før CL-seier, er på 1,3 år eller noe sånt. Det viser at man ikke nødvendigvis trenger årevis med planmessig jobbing for å lykkes, og sånn sett har OGS fått mer enn nok tid til gjøre oss konkurransedyktige.
Fantastisk innlegg @Ryder.
Og jeg yter deg urettferdighet ved å trekke sitat her ut av kontekst.
Jeg så også den statistikken.
3 av de 10 var Zidane.
Di Matteo i Chelsea er også en av de som kun hadde jobbet i kort tid før han vant CL.
Hvor tok Di Matteo Chelsea utenom den pokalen?

Jeg er selv over normalen glad i stats og tall.
Men det gir ikke hele bildet.
Forskjell på å være manager i Chelsea og Real med sugar daddies og sponsormidler oppover ørene.
Og å jobbe i en klubb uten sportslig struktur.
Det er først under Ole struktur har kommet på plass.

Og jeg gjentar, tar sitatet ut av kontekst.
Resten av posten din belyser jo i aller høyere grad flere sider.
post liked by: red, Buchan, Pancho P, Cola2, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

Ja, den statistikken går altfor kort tilbake i tid til å være særlig brukbar. Men den forteller en liten del av virkeligheten. Enkelte United-supportere har «det tok fem år for Ferguson» på autoreply, som om det helt sikkert kommer til å skje igjen.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7518
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26828
Liker mottatt: 17332

For å sitere Bojochris som laget oversikten:
«Det er mange veier til Rom. En trener kan lykkes etter kort tid. Ingen fast oppskrift MÅ følges for å oppnå suksess i fotball.»

Det er for mange variabler på den lista til at man kan konkludere med noe som helst.
Noe han også påpeker.

Nei, det er jo ingen garanti for at Solskjær lykkes bare fordi han får tid.
Men, som Peter Schmeichel påpeker i artikkelen hos United.no.
«De gangene United har hatt suksess har det vart over lange perioder».
Vi har hatt to managerer som har bygget en hel klubb, et dynasti.
Det er vel det vi håper på, vi som tror Solskjær er den rette mannen for dette.

Hos Chelsea eksempelvis drives det annerledes.
Virker ikke som de er så avhengig av hvem som er manager.
De har en struktur i klubben sin, både på godt og vondt.
En del av den strukturen innebærer bl.a å støvsuge enkelte ligaer for talenter.
Og låne ut disse spillerne igjen for å hente dem senere eller kynisk tjene penger på dem.
Jeg vil ikke at Man United skal ha en sånn struktur.
Da venter jeg heller lenger på suksess.
post liked by: Ryder, JørgenT, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

Pink Final wrote: 01 Oct 2021, 18:16
Hos Chelsea eksempelvis drives det annerledes.
Virker ikke som de er så avhengig av hvem som er manager.
De har en struktur i klubben sin, både på godt og vondt.
En del av den strukturen innebærer bl.a å støvsuge enkelte ligaer for talenter.
Og låne ut disse spillerne igjen for å hente dem senere eller kynisk tjene penger på dem.
Jeg vil ikke at Man United skal ha en sånn struktur.
Da venter jeg heller lenger på suksess.
Man kan mene mye om måten Chelsea drives på, ja, men som du sier har de en struktur på plass som gjør at hver ny manager slipper å starte på bar bakke og finne opp hjulet på nytt. Grunnen til at jeg og mange andre ønsker en sportsdirektør, er nettopp for å sikre en rød tråd der klubben definerer en identitet og lange linjer. Det gjør klubben mindre avhengig av enkeltpersoner, og alt står og faller ikke på at man finner «den ene rette» (Busby/Ferguson osv). Hadde en slik person vært på plass allerede i 2013, tror og håper jeg vi ville valgt andre managere enn LVG og JM.
Uansett om han lykkes sportslig eller ikke - Solskjær har gjort en god jobb med å etablere både identitet og et langsiktig perspektiv. Men tror dette må forankres i hele klubben, og tør dessverre ikke stole på at tankegodset hans videreføres dersom han mister jobben.

EDIT: Så et rykte i går, sikkert bare oppspinn men likevel, om at Southgate kan være eventuell kandidat til å overta. Da er vi like langt/kort etter min mening, tror de kan sammenlignes både med tanke på sterk man management og begrensninger taktisk.
Det er jo absolutt et moment oppe i det hele hvem vi faktisk har mulighet til å få tak i som erstatter. Conte er jo den åpenbare skulle vi byttet i morgen. Men han er på mange måter den "moderne Mourinho", i den forstand at han er en slags tittelgarantist men samtidig en kortsiktig brubrenner og konfliktsøker av rang.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, aregran
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14506
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22923
Liker mottatt: 18869

Ansetter de Southgate så skjønner jeg ingenting, men skulle ikke forundre meg. Det er ikke det at fyren ikke kunne ha lykkes muligens, men personligheten får meg til å slumre...Da tar jeg jaggu Conte i stedet, selv om jeg heller ikke ønsker det. Håper de går for Erik ten Hag, ingen garanti, men helst han for min del.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Belfastboy
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2566
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13309
Liker mottatt: 8510

Blodfink wrote: 04 Oct 2021, 23:15 Ansetter de Southgate så skjønner jeg ingenting, men skulle ikke forundre meg. Det er ikke det at fyren ikke kunne ha lykkes muligens, men personligheten får meg til å slumre...Da tar jeg jaggu Conte i stedet, selv om jeg heller ikke ønsker det. Håper de går for Erik ten Hag, ingen garanti, men helst han for min del.
Southgate hadde vore eit gigantisk sjansespel. Eg synest han fekk svært lite ut av den engelske troppen i EM og det er noko heilt anna å vere manager for ein klubb enn for eit landslag. Eg håpar og trur at Solskjær får heile sesongen til å vise at han er rett mann. Den nye kontrakten til Phelan kan vel også tyde på at leiinga har tillit til trenarstaben? Desstutan ser eg svært få aktuelle kandidatar som er ledige på markedet akkurat no. Marco Rose har fått mykje skryt for jobben han har gjort i Mönchengladbach, men han har jo i praksis akkurat begynt i Dortmund. Ten Hag er også eit spennande namn, men han er kanskje avhengig av apparatet i Ajax for å fungere?
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Ryder, Blodfink
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

Southgate fikk jo mye skryt, men jeg var også blant dem som mente at det England presterte var MINIMUM med tanke på spillermaterialet de hadde til rådighet. Generelt altfor forsiktig/feig tilnærming til de fleste kampene, der de hadde offensivt arsenal sterkt nok til å kjøre over nesten alle andre. Ganske sikker på at han ikke får noe mer ut av laget enn det Solskjær gjør, men det hadde jo dessverre vært en litt typisk United-ansettelse. " Vi går for han fyren vi har hørt om", liksom.

Synes også Solskjær skal få hele sesongen, nærmest uansett hvordan det går underveis. Om vi er sjanseløse i alt til jul, får klubben heller bruke de månedene som er igjen på godt forarbeid for å finne neste kandidat. Dersom vi ikke tar steget opp til å i alle fall kjempe om titler i år, synes jeg Solskjær har brukt opp sine sjanser. Han har gjort ekstremt mye bra for klubben - om det skulle vise seg at han mangler det siste lille ekstra for å kjempe mot verdens topp 3-5 managere, er det ingen skam og han kan i så fall gå med hevet hode.

Men vi får se, han har snudd tunge situasjoner og gjort tips til skamme før.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Belfastboy, Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14506
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22923
Liker mottatt: 18869

Dette er jo helt på siden, :hah: : Noen mellomnavn skrives med liten forbokstav, ten Hag, de Gea, de Bruyne osv. Jeg har tenkt på å kommentere det lenge :hah:
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2566
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13309
Liker mottatt: 8510

Blodfink wrote: 05 Oct 2021, 21:46 Dette er jo helt på siden, :hah: : Noen mellomnavn skrives med liten forbokstav, ten Hag, de Gea, de Bruyne osv. Jeg har tenkt på å kommentere det lenge :hah:
Eg trur det er så enkelt at preposisjonar og artiklar vert skrivne med liten bokstav og substantiv med stor. Erik ten Hag = Erik the Witch (heksa Erik, om du vil) og Vicente del Bosque = Vicente from the Forest (Vicente frå skogen). Uansett er det flotte namn! Kevin de Bruyne betyr "Kevin den brune" eller Kevin Brown.
Last edited by Pancho P on 05 Oct 2021, 23:27, edited 2 times in total.
post liked by: Pink Final, Blodfink, Ryder
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1942
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 816
Liker mottatt: 2563

Siden flere nu nevner nye trenere så lurer jeg på om OGS har fått sparken i MU, er det noe jeg ikke har fått med meg.
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2566
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13309
Liker mottatt: 8510

pixma wrote: 05 Oct 2021, 21:57 Siden flere nu nevner nye trenere så lurer jeg på om OGS har fått sparken i MU, er det noe jeg ikke har fått med meg.
På ingen måte. Jobben til Solskjær er nok trygg, noko forlengelsen av kontrakta til Phelan også tyder på. Eg nemnde ten Hag og Rose som eksempel på dei mest lovande managerane, men det var mest for å vise at det ikkje finst noko opplagt alternativ til Solskjær på markedet i dag.
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
Post Reply