Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 375
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 486

Skal man bruke historien for den det er verdt, så er det vel slik at United har blitt bygget opp av sterke managere som har skapt denne kulturen. Foruten kanskje Pink Final har jeg mine tvil om at mange her inne har kjennskap til f.eks Harold Hardman, som var styreformann i klubben på 50- og 60-tallet. Poenget mitt er at det var trenerteamet som skapte datidens United. Det samme kan nok sies om det som skjedde på 80- og 90-tallet.

Personlig synes jeg ikke dette er en optimal modell, og det hadde vært kult om vi hadde samme sterke identitet som Ajax og Barca for femten år siden. Men kanskje vi må stikke fingeren i jorda og erkjenne at det beste man kan håpe på er å ha en moderne og nytenkende manager som vet å delegere og som kan jobbe med Uniteds rekrutteringsavdeling på en konstruktiv måte. Dette er noe som faktisk fungerer i klubber som Chelsea og Real Madrid, klubber som er direkte sammenlignbar mtp størrelse og omdømme.

Min mening er at Antonio Conte, kanskje sammen med Pep, Simeone og Klopp, er verdens beste fotballtrener. I United vil han overta et mannskap som visst har sine små mangler, men som bør kunne være konkurransedyktige helt i toppen. Og skal United sende et signal til de andre klubbene om at vi vil være med på leken, så tror jeg det vil være fornuftig å hente han inn. Vi har et ungt og superkult lag som Solskjær skal ha sin del av æren for å ha bygget opp, og det skulle vært veldig interessant å se hva en (antatt) bedre trener hadde fått ut av det.
post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4633
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2560
Liker mottatt: 10432

Vidar Dale Fjeld wrote: 20 Oct 2021, 11:18 Det er bare til å stikke fingeren godt ned i jorden og ta innover seg at det i dag er mange flere klubber som er kapabel til å kjempe om de beste spillere/managere og gi spillere god lønn, og i tillegg være en utfordrer til topp 4 minst. Og kanskje er jeg veldig naiv...men jeg tror de aller fleste klubber har en rød tråd i det de driver med vedrørende talentarbeid og spillestil. Små avvik forekommer, der United kanskje har vært den dårligste av topplagene de siste 10 årene sammen med Arsenal. Vi kan snakke om verdier og ditt og datt...det har andre klubber også. Og jeg kjøper ikke den at United og Ole er noe bedre enn mange andre klubber. De er liksom opplest og vedtatt i united-kretser at slik er det...nå har United støvsugd transfermarkedet, da får en og se om verdiene er så fantastiske...Å snakke om verdier er lett...å følge de er noe helt annet, spesielt om det ikke fører til større fremgang og suksess...da kan "verdiene" ha det så godt...sorry det litt krasse innlegget!!
Følger deg delvis på dette, det blir fort mye prat og fagre ord og lite konkret kunnskap å hente ut av det.
Vi liker å tro at vi er spesielle, og det er vi jo i den forstand at bare vi har vår historie, men det blir farlig å tenke at den er bedre eller mer omfattende enn andre klubbers.
post liked by: Blodfink
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17403

Alle klubber har historie, så sant @Vidar Dale Fjeld.
Noe som gjør meg nærmest flau er United ‘fans’ som omtaler klubber som Aston Villa som publag.
Hallo!!
Snakk om å være historie løs fan.
Eller er det ønsket om å trolle?

Jeg mener dog at i noen klubber så har manager en spesiell plass.
I West Ham fram til minst 1989.
I Liverpool f.o.m ansettelsen av Bill Shankly.
I Man United f.o.m Matt Busby.

Klubber hvor manager har hatt en egen status blant såvel supportere, lokal media og innad i klubben.

I West Ham hadde de tradisjonen med å rekruttere innefra, der kun fem mann hadde jobben mellom 1902-1989.
I United og i Liverpool har vi og de hatt manager som ikke bare har bygget lag.
Men bygget klubb, kultur, identitet, image ALT.
Jeg prøver å være litt ydmyk 😇 her inne.
Men at Solskjær ikke er spesiell gir jeg meg ikke lett på.
Jo, Conte har karisma.
Mourinho karisma.
Kanskje en viss utstråling og tiltrekning pga sterk personlighet.
Men, hva er karisma?
Går man til internett og søker på grunnbetydningen av det greske ordet betyr det GAVE.
Altså en medfødt gave.
Jeg tror Solskjær er en kar som har store mellom menneskelige kvaliteter, litt i samme gate som Busby og Ferguson.
Jeg tror Solskjær er i stand til å gjenreise alt som har gått tapt de siste 10 år.
Vil jeg bytte bort det for ett ‘raskt ligagull’?
Nei, ikke om den pokalen ikke gir oss noe å bygge videre på.
post liked by: Cola2, Ryder, JørgenT, Pancho P, Belfastboy, Salte25
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 480

Veldig interessant og tankevekkende å lese det dere skriver her. Mange kloke mennesker, som ser flere aspekter og ikke nødvendigvis er altfor bombastiske i konklusjonene.

Jeg er kanskje mest enig med dere som ser det verdifulle med Solskjær sin tilnærming til ting, hans personlighet og væremåte.

Det å være i enten "Solskjær out" eller "Solskjær stay"-leirene, kan fort være forskjellen på et-to ligagull og suksess I et par sesonger.(Mourihno-metoden) Det motsatte er å bygge et lag som har hegemoniet over lang tid (Busby, Ferguson-metoden og antagelig det Solskjær prøver på). Som noen av dere andre er jeg størst fan av sistnevnte.

Så er det også dette med å balansere tidligere suksessoppskrifter med nye idéer...

Det jeg tenker på med United-DNA er kanskje i første rekke å ha et godt akademi og en god akademiplan. Det mener jeg er viktig og riktig, og en bevisst Solskjær tankegang - som har fått et oppsving under han. Har tro og håp til spillere som Kovar, Mejbri, Hugill, Elanga, Diallo og kanskje også Hansen-Aarøen. Samtidig er det viktig å ha folk som Cavani som forbilde og læremester. Det var delte meninger om Mata's kontraktsforlengelse. Men, vil jo tro at en som han er viktig blant annet for ungdommen og "feelgood" i garderoben.
post liked by: Pancho P, Buchan, Pink Final, Belfastboy, Cola2
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1880
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13105
Liker mottatt: 5013

Jeg mener at Solskjær må i hvert fall få ut sesongen på seg, og helst en sesong til også.
Jeg tror aldri at lykkejegeren Conte er aktuell for United heller.
Hva vil skje om han kommer inn?
Hva vil skje med akademiet, og det å få fram talentene våre? Blir de da oversett, og ønsker seg bort fra United?

Conte har sånn jeg har sett det i Inter vært tilhenger av å kjøpe eldre og godt rutinerte spillere. Hva vil da skje med de yngre som er i A-stallen nå?
Sjekk forresten denne med tanke på transfers i Inter de siste årene. Vet ikke om det er sånn med flere italienske lag, men det ser voldsomt ut.
https://www.transfermarkt.com/inter-mai ... /verein/46
post liked by: Buchan, Pink Final, Pancho P, Cola2
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3904
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16985
Liker mottatt: 10884

Belfastboy wrote: 20 Oct 2021, 17:26

Conte har sånn jeg har sett det i Inter vært tilhenger av å kjøpe eldre og godt rutinerte spillere. Hva vil da skje med de yngre som er i A-stallen nå?

https://www.transfermarkt.com/inter-mai ... /verein/46
Trodde en stund det var 30 år aldergrense for å komme inn i Inter troppen en stund husker jeg :hah:
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Jeg setter Conte i samme bås som Tuchel og Mourinho. Veldig bra når det går bra, litt motstand blir de uvenner med hele verden.
Conte vs Ole, da velger jeg Ole ut sesongen.
post liked by: Belfastboy, Pink Final, Cola2
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18977

Pink Final wrote:20 Oct 2021, 06:23 Også er det episoden med Beckham i 1998 VM.
Langsur @Pink Final ? Haha

Simeone er den argentinske Roy Keane tenker jeg. Hadda passa United godt, og han hadde rydda unna dessertspillerne kvikt og kjapt. Eller så hadde de gjort som han vil. (løpt sokkene av seg alle mann). Han har altså lagt om stilen til mer underholdende fotball, jeg har sett de en del og liker de godt . 11 mann som kriger og en galning på siden der. Veldig likbart.
post liked by: RedTrafford, Belfastboy, Pink Final, Cola2
LUHG!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

OGS er sjef, men hvem har han under seg i de forskjellige spillers faser?
Fysio:
Lege:
Massører:
Ernærings ekspert: (Ja der er vel en av Rollende til Ronaldo :-) )
Keeper trenere:
Hjelpetrener 1
Hjelpetrener 2
Video analyse:
Scouters som ser på motsanderlaget
Lærer de yngre om DNA profilen til klubben: Det er bl. Juan Mata (tror jeg)

De navnene jeg ikke har fylt ut er jeg usikker på navnene på.


Men føler at vi mangler en MOTIVATOR: Mitt forslag Roy Kean

Får vel huden full av mange... ;-)
post liked by: Pink Final

Deleted User 429

Roy Keane var sikkert kjempeflink til å motivere ute på banen. Hadde jeg spilt med ham på sidelinjen derimot hadde han garantert gitt motsatt effekt for min del. Med mindre han stod i motstanderens sone da, tror det hadde motivert meg ganske greit.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17403

Skjønner hva du mener @Cola2.
Og det kunne aldri falle meg inn å gi en god United fan som deg huden full.
‘Huden full’, topp ordvalg og ironi i denne sammenheng Cola2 😉☺️.

Du har et godt poeng i at aldri har det vel vært en større innpisker ute på banen enn Keano.
Men, jeg tror @Beta også har et vesentlig poeng.

Hva som eksempelvis skilte Ferguson fra Keane tror jeg gikk på dømmekraft.
Ferguson visste når han skulle bruke hårføneren, og når han skulle legge en arm rundt skulderen.
For det siste kan være vel så motiverende i mange situasjoner.
Å kjefte og smelle er jo ikke motivasjon i seg selv.
Egentlig har vel kjeftesmelling oftest motsatt virkning imo.
Men, det kan være et verktøy å bruke om du vil vekke noen opp/skremme noen..

Selv trodde jeg Roy Keane skulle bli en stor manager, og ende opp som arvtager for sir Alex.
Det skjedde aldri.
Jeg tror én grunn til at Keane aldri nådde opp i manager stolen er at han tilsynelatende ikke kan kontrollere egne følelser.
Det må du kunne som toppleder.
Skjønner at Ferguson måtte sende ham bort etter det famøse tapet for Middlesbrough i 2005.
post liked by: JørgenT, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 108

Jeg trodde Bryan Robson skulle bli vår nye manager. Hadde jo alt som skulle tilsi at han hadde det som trengtes til å bli en suksessfull manager.
Da kjøpte Solskjær seg litt mer tid. Viktig seier for spillerne, fansen og Solskjær.
Håper vi kan bygge videre på denne seieren inn mot Liverpool kampen. Men da må vi starte kampen når dommeren blåser den i gang.
post liked by: Pink Final, Cola2, Blodfink

Deleted User 108

Herlig kommentar fra sesongkortinnehaver Harry Robinson på united.no i dag.
Jeg kjenner masse folk med sesongkort på Old Trafford. Sa opp mitt eget i disse koronatider, men har masse venner i Manchester etter å ha reist til fotballens Mekka i over 30 år.
De sier også det samme som denne supporteren og synes vi norske supportere er rimelig utålmodig. De som klager i England er også det samme som her, vi med hemmelige navn som kan si hva vi vil fordi ingen vet hvem vi er uansett.
Herlig med fantastisk stemning på Old Trafford igjen og at de støtter vår manager i med og motgang og at piping mot våre egne gjør vi ikke på Old Trafford.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Selv om fansen der også begynner å tvile på om Solskjær gir oss de største troféene skjønner man at klubben står sterkere enn noen gang etter Ferguson æraen. Men Solskjær er nok avhengig av ett trofé denne sesongen, men enig med denne supporteren at Solskjær må få hele denne sesongen ihvertfall og støttes så lenge han er her. Jeg har selv litt å lære av det på de dårligste dagene......
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Godt og lese en slik artikkel. Supporteren veier for og imot. Skjønner begge sider. Vi er litt for bastante på at vi har rett, ingen ting å diskutere. Spennende sesong blir ihvertfall dette, på godt og vondt.
post liked by: Pink Final, Ryder, Blodfink, Buchan, Cola2

Vidar Dale Fjeld

Spørsmålet er hva som skjer på treningsfeltet og ellers i andre settinger rundt laget. I kampsituasjoner er det krig...siden den gang har ikke United vunnet noe med puslinger på banen. Spillere i dag må strykes medhårs...en kan jo bli krenket. Shaw fikk høre det og har siden vokst som spiller... ;)

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Vidar Dale Fjeld wrote: 23 Oct 2021, 10:55 Spillere i dag må strykes medhårs...en kan jo bli krenket. Shaw fikk høre det og har siden vokst som spiller... ;)
Nokon spillere må strykes medhårs, nokon få føn. Eg trur det var her SAF var eksepsjonell. Han skjønte veldig godt kva enkelte spillere trengte av ros og ris.

Her var kanskje Mourinho eksepsjonelt dårlig.

Nokon blir fornærma når de blir bedt om å ta seg sammen, andre blir motivert.

Slik som ellers i livet også.
post liked by: Buchan, messilingard, RedTrafford, Pink Final
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1942
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 816
Liker mottatt: 2563

Er mye mulig det blei for mye skryt av Shaw for han har falt betraktelig i nivået i det siste, så mulig må noen gi han en hårføner snakk igjen, + at han ikke har konkuranse om plassen sin, så trur han føler seg litt for komfertabel for tia.
Post Reply