Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

For meg virker det noen ganger som at spillerne ikke tror på det de gjør på, og at alt blir halvveis og dårlig. Å ikke tro blir en selvoppfyllende profeti i så måte. Så er spørsmålet hvor problemet ligger; hvem ødelegger troen? Hvem skaper negativiteten? OGS? Noen av spillerne?

Vidar Dale Fjeld

Stadige skadeproblemer, og hvorfor i det hele tatt Pogba startet mot Rochdale er og forblir et mysterium. Nå er "alle " offensive "bærebjelker" ute mot Arsenal ser det ut som. Troppen er syltynn og konsekvensen er at en slipper skadede spillere for tidlig tilbake...en klassisk feilvurdering, og har vært det siden tidenes fotballmorgen. Det betyr at presset øker internt, uansett hva Ole sier. Jeg tror faktisk vi må vinne mot Arsenal...det er ikke mye som er farligere enn en ung tropp som får motgang. Vet det er tidlig å snakke om kamper som må vinnes, men...
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

I den situasjonen vi er i nå, tror jeg uavgjort vil være akseptabelt, i alle fall om prestasjonen er ok. Blir vi rundspilt og taper klart, derimot...

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

Nu kommer en OGS-kritiker og forsvarer vores kære nordmand. ;)

1) Truppen har en umådelig lav kvalitet. Uden at være helt sikker så tror jeg, at denne sæsons trup er den værste i mindst 40 år. United har solgt/udlejet flere profiler og ikke hentet nok ind. Spørgsmålet er så om det er OGS' skyld? Det synes jeg ikke. OGS har ageret fremragende på tranfermarkedet i sommer og det er helt klart hvilke positioner han vil forstærke og hvilke typer han vil have ind. Han vil have angrebslystne spillere med fart og gerne en god portion teknisk færdighed. Men mest af alt ønsker han kun spillere der VIL til United. Han vil ikke have spillere, der kommer til United pga. lønsedlen. Han ville have spillere hvad logoet betyder og, som vil kæmpe for trøjen. At det så ikke helt lykkedes tror jeg 100 % ligger på Eds skuldre. Han er vanvittig dårlig til det fodboldmæssige og det var helt sikkert derfor, at United fik to-tre eller måske endda fire flere profiler. Og truppens størrelse er i Uniteds tilfælde også med til at gøre den så dårlig som den er.

2) Når man har set mange profiler svare på millionspørgsmålet om hvordan man opbygger et hold så er det næsten hver eneste gang, at de svarer, at man skal stabilisere defensiven. Og jeg føler mig ret sikker, at det også har været tanken bag OGS' ageren til tider. Højre backen er forbedret voldsomt meget siden sidste sæson og midterforsvaret er en lille smule forstærket. Derfor tror jeg også, at en venstre back ligger lidt højt på prioriteringslisten sammen med en defensiv midtbane. For så er defensiven kommet under kontrol. Derefter kan han gå i gang med offensiven. Det kan godt være, at ingen spiller bliver hentet i januar og en højre fløj bliver den første, der bliver hentet til sommer, men jeg er ret sikker på, at han koncentrerer sig mest om at få defensiven under kontrol.

3) Ledelsen har ikke helt bakket ham op. Jeg er ret sikker på, at OGS ikke er helt tilfreds med dagens trup og ville gerne have hentet flere. Jeg vil ikke sætte navne på spillere, som han ville hente, men det er hvertfald noget, der tyder på, at han ville gerne have en defensiv og en offensiv midtbanespiller. Og hovedårsagen til, at United ikke fik hentet flere spillere i sommers er jeg ret sikker på er fordi Glazers ikke gad bruge penge. Det er efterhånden blevet tydeligt for alle og enhver, at ledelsen (og Woodward) er fuldstændig ligeglade hvordan det sportsligt går United. Jeg tror ikke engang, at Woodward ville blive fyret hvis United rykkede ned to sæsoner i træk uden så Glazers solgte klubben fordi de ikke kunne tjene mere penge på den. Derfor tror jeg også, at det er meget positivt set, at snakke om tre års planer osv.

4) Solskjær har trods alt hentet tre spillere og de er blandt Uniteds bedste her i sæsonstarten. Det giver en vis optimisme i forhold til fremtiden. Det er godt set af Solskjær og kunne tyde på, at han har lært en del af sit mislykkede ophold i Cardiff. Der har så været snak om, at han meget gerne vil have Rice og Sancho. Sker det så bliver holdet forstærket kraftigt yderligere. Og så er det noget, der tyder på, at Solskjær godt kan se hvor United er svagest og det er altså et meget godt tegn.

5) Den her årsag er lidt mere diskutabel. Men den er imo ret plausibel. Jeg kom ikke først med den, men det kunne meget vel være, at Solskjær har kørt lidt for hårdt på spillerne i sommers hvilket allerede har udmattet spillerne. Spørgsmålet er så om det er godt eller dårligt. Lige nu vælger jeg, at se det som et godt tegn (altså at Solskjær har kørt så hårdt på de). Under Mourinho var United det hold, der løb mindst, og der skulle helst ikke sprintes. Og det var for såvidt det samme under LVG. Solskjær har sagt, at United skal være det hold, der løber mest, og hele tiden skal angribe. Men hvis spillerne ikke er i den slags form, som kræves for at løbe så meget så kan det meget godt tage lidt tid. Og jeg ville derfor ikke blive overrasket hvis United pludselig vender det hele og går 15 kampe uden nederlag hvor de fejer al modstand til side. At gå fra at løbe mindst til mest er altså en enormt stor forvandling og som vi kan se så giver det også flere skader. For jeg tror, at flere af skaderne er fordi der bliver kørt så hårdt på dem. Det har kostet nu i det seneste halve år, men tror på længere sigt kan det blive positivt.

6) Spillernes mentalitet har OGS også skulle ændret drastisk. Inden OGS kom til så havde United haft to managers, der har været meget strikse omkring deres struktur og hvordan spillerne skal være på og udenfor banen. Samtidig har OGS skullet ændre holdningen fra at være bange for at tabe til at ønske at vinde. Og det er helt sikkert OGS' største udfordring som manager i klubben. Det risikoløse spile har været så indgroet i spillerne, at der skal virkelig ændres meget i spillernes hoveder. Og det er om noget, som tager tid.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7518
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26828
Liker mottatt: 17332

Fantastisk post [mention]Kyndilfan1[/mention] :clap: :clap:
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4383
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2770
Liker mottatt: 9213

Du overrasker meg her [mention]Kyndilfan1[/mention]! Begynte nesten å tvile på om du hadde evnen til å se ting fra flere perspektiver, men her har du virkelig reflektert deg frem til en rekke gode poenger!
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2035
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7519
Liker mottatt: 4292

Her var mange gode poenger @Kyndilfan1. Veldig bra post :clap: :clap:
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7518
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26828
Liker mottatt: 17332

Kyndilfan1 wrote: 27 Sep 2019, 15:48 Uden at være helt sikker så tror jeg, at denne sæsons trup er den værste i mindst 40 år
Supert innlegg som sagt ^.

Av akademisk interesse slo det meg, når hadde United en like tynn tropp?
Her må man ta høyde for at troppene for 35- 45 år siden var mindre enn nå.

Troppen i 1979 var definitivt bedre enn nå, det var en sterk tropp.
United tok jo også 2 plass i 79/80.
Sexton fikk sparken i 1981, og Atkinson brukte i grunn den samme troppen pluss Stapleton, Robson og Moses.
Byttet Thomas med Gidman, solgte Birtles og satset på 17 åringen Whiteside.

Ser man på troppene i løpet av 1980 tallet er muligens troppen i 1986/87 den svakeste.
Ellers tror jeg vi må tilbake til 1973/74 for å finne en tynnere tropp, da United rykket ned.
For sammenligningens skyld satset Tommy Doc på flere unge spillere, Daly, Hill, Coppell, Mcilroy osv.
DET laget ble veldig godt og kjempet om ligagull allerede i 75/76.

Dette er ikke altfor relevant.
Men, det illustrerer hvor vanskelig jobben til Solskjær er.
Troppen han overtok var fryktelig ubalansert, og den er blant klubbens tynneste etter ww2.
Sannsynligvis er det kun årene etter München, årene tidlig på 70 tallet, og kanskje tiden da Ferguson kom inn klubben har hatt like svak stall.

Jeg tror også Solskjær har en klar plan på hvilke typer han vil ha inn.
Er trygg på at Solskjær vet hva han driver med på det feltet.
Han vil ha inn unge, sultne spillere som kan spille hurtig pasningsfotball.
Så spørs det hvor mye støtte han kan regne med fra de som sitter på pengesekken?

Tror Solskjær har en veldig klar plan på hva han vil.
Spørsmålene blir om han får omsatt planen i praksis.
Om han er flink nok til å gi laget en tydelig spillestil.
Og om eierne er villig til å støtte ham.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Unnskyld meg...men vi kommer ingen vei med å fokusere på ungt og engelsk/britisk om det er hovedplanen til Ole. Vi blir linket til Rice, Longstaff...som i utgangspunktet er lik McTominay/Matic i spillestil og ferdigheter. Ingen oppgradering. I mine øyne er de begrenset i sin spillestil om målet er å ta steget opp i toppen av Europeisk fotball. Den eneste jeg vil ha av de unge britiske spillere er Maddison og Sancho, men ellers er det ingen som er realistisk å få inn som vil heve vår midtbane. Og jeg ser ikke for meg at Sancho kommer, ei heller Maddison, det eneste måtte være om vi kommer oss til CL. Jeg tenker at vi burde satse på Eriksen i januar, ("koste hva det koste vil") som kan strø og åpne opp ethvert forsvar, samtidig som han truer bakfra. Eriksen trenger nye utfordringer, og er i mine øyne bedre enn Pogba i alt, foruten fysikk i dueller. Han ville passet perfekt med gode og hurtige vinger. Eriksen holder topp kvalitet i minst fem år til. Der ligger løsningen på vårt midtbaneproblem og trenger ikke tilpasses. Han er mer fotballklok enn resten av Manchester United tilsammen. Da kommer kanskje Maddison og Sancho allerede neste sesong og som er en oppgradering ferdighetsmessig og vipps så er vi nærmere toppen allerede neste år. Dette koster 2,5 milliarder...som er tjent inn allerede ved slutten av neste sesong.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14507
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22924
Liker mottatt: 18870

Men om spillere som Maddison og Sancho skulle komme til sommeren, og det skulle komme inn 1 i januar.

Da begynner det å ligne noe.

Vi får se. OGS har nok klare ønsker, men eierne må med på laget au...
LUHG!

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

Nu er det Solskjær-tråden, men jeg er stærkt uenig i, at Rice ikke opgraderer midtbanen kraftigt. Og jeg synes også Chilwell er en opgradering.

Samtidig synes jeg, at det er sjovt, at der er nogle, der mener, at Rice ikke er god nok, men Lindeløf er håbet (ikke, at jeg siger, at nogen herinde gør det).
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14507
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22924
Liker mottatt: 18870

Har ikke fått sett Rice nok til å uttale meg. Må se litt mer av ham forstår jeg.
LUHG!

Vidar Dale Fjeld

Hvem ser en reell progresjon hos Manchester United? Jeg ser en tilbakegang av det som var en progresjon i de tidlige dager... Nå har våre "fantastiske akademispillere" fått prøve seg også...ingen av de hadde kommet inn på Chelsea... Det er en skrikende mangel på kvalitet, det kan godt være at Gomes er god på trening, det samme med Chong osv...og resten av diamantene våre. Men trening og treningskamper er fortsatt det. Men det verste er den totale mangel på samhandling, på løp uten ball, komme seg ut av pasningsskyggen = (det verste en fotballtrener vet om) Vi blir stående å vente på ball, noen få hederlige unntak. Jeg kjenner likegyldigheten komme snikende, Manchester United er blitt et lag som hverken er fugl eller fisk...bare grått og trist. Eller sagt på en annen måte...de engasjerer ikke, bare søvndyssende. Ole får LVG til å fremstå som selve svaret på alle våre problemer. (Tror han forøvrig ville tatt laget lengre enn det Ole vil få til; ja vet jeg er negativ nå) Men det som provoserer meg mest med Ole er de banale uttalelsene han kommer med, kvalitet, god kamp osv...han sier med andre ord at supporterne(flere og flere) ikke har peiling på noe som helst. En farlig vei Ole...litt likt SAF siste to sesonger...der drittkampene kom stadig tettere og tettere...siden den gang har engasjementet gradvis gått over til en skuldertrekning...vi er inne i de harde tredveårene og der er det ikke godt å være. Ole kommer aldri til å lykkes, han tør ikke!
User avatar

Ryder
Posts: 4627
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2545
Liker mottatt: 10411

Ble faktisk litt skremt av AZ-kampen.

Først noen formildende omstendigheter:
* Uvant underlag.
* Utrolig mange skader.
* Bedre motstander enn mange arrogante United-fans trodde.
* Store utskiftninger på laget, som sjelden er gunstig.
* Det sier seg selv at ungdommene er ujevne og kommer til å ha svake kamper i ny og ne.
* Isolert sett, i en slik turnering er uavgjort på bortebane, mot et godt lag, der mange benkespillere får prøve seg, et fullstendig akseptabelt resultat.

Når det er sagt, og uten å bli for dramatisk:
Med alle managere etter Fergie, har det liksom vært én kamp som for meg har overbevist meg om at dette aldri kommer til å gå. For Moyes var det hjemmetapet mot Spurs 1-2 første nyttårsdag. For LVG en grusom og søvndyssende 0-0 borte mot Palace i oktober 2015, og med Mourinho var det Sevilla-kampen(e). Satt med litt samme følelse etter kampen i går, selv om de punktene jeg satte opp i starten gjør at jeg ikke gir opp helt ennå.

For dette var rett og slett skremmende dårlig, fullstendig blottet for lyspunkter (når Williams blir höjdaren med en max poeng 6-prestasjon, sier det alt). Det går an å ha sånne kamper, der man sparer energi, gjør minst mulig og tar et greit poeng, dersom det flyter bra ellers. Men i den situasjonen vi er i nå, må man gripe muligheten til å gi spillerne en god opplevelse og spille på seg selvtillit. Så skjer det motsatte.

Som [mention]Vidar Dale Fjeld[/mention] sier, det er ingen progresjon. Enda verre, vi ser det motsatte - et lag som blir svakere og svakere for hver kamp de spiller.
Akkurat som under Moyes, LVG og Mourinho på sitt verste: Dette så ut som en gjeng som aldri hadde vært sammen på en fotballbane før. Som ikke skjønte hva lagkameraten tenkte, hvor han skulle løpe, hvor han skulle slå ballen. Planløst over hele linja, misforståelse på misforståelse. Jeg tror de prøver, men tilsynelatende aner de ikke på hva. Hvor er initiativene, løpene? Hvem tør å ta sjansen på noe annet enn nærmeste og tryggeste løsning?

Solskjær har til nå vært ærlig rundt prestasjonene, men når han etter AZ sier at det var en "good performance" og heller skylder på dommeren, blir det for mye komiske Ali for meg. Det er sånt Mourinho drev med, og som vi var sjeleglade for å bli kvitt.

For at dette skal gå, må Solskjær våkne fra dvalen og ta noen modige grep, gjerne start med formasjon. 4-2-3-1 funker åpenbart ikke med denne troppen.
Det er det eneste håpet, kanskje sammen med at det vi ser nå (både med skadene og de tunge beina), er noe vi må gjennom pga hardkjøret i sommer og at vi får betalt senere.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14507
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22924
Liker mottatt: 18870

Jeg er mye enig i både Vidar og Ryder`s poster over her.

Men jeg har tålmodighet mtp kampen igår, pga de pkt. Ryder nevner som formildende.

Vi må få med Pogba, Martial, muligens en tent Shaw, (har ikke helt trua på`n da)...

Maguire spilte ikke. De 3-4 her øker kvaliteten når de er i form vel og merke.

4 spillere skal inn i løpet av 2020 sies det, om det blir f.eks Sancho, Ndidi el Rice, Maddison el. Fernandes og en klassespiss, da kan det jo begynne å ligne noe.

Men deler bekymringen for at OGS ikke skal få det til å funke...
LUHG!
Post Reply